9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?
9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?
Jonkinaikaa vaivannut tuo CE-valon palaminen joten ajattelin ottaa puheeksi.
Elikkäs auto on 2000 mallin Aero ja CE-valo syttyi yhtääkkiä,ei huomaa ajossa mitenkään. Vikakoodiksi tulee P0140 eli Lambda-anturi 2; katkos virtapiirissä. No nollasin vian ja ei mitään, no taas noin 10 päivän päästä valo syttyi jälleen ja samaa vikaa herjaa. Ei vieläkään huomaa ajossa ettäkö olisi jotain vikaa. No tutkin hiukan niitä johtoja ja huomasin että se toinen lambda anturi ei ole ollut pelissä ollenkaan vaan johdot on nätisti katkaistu ja teipattu. Auto kuitenkin ehti toimia moitteetta n.4kuukautta ennen kun valo syttyi, ihmettelenkin että mistä se nyt yhtääkkiä on saanut päähänsä että toinen anturi ei pelaa. Vai voiko olla että se yks ja ainoa mikä siellä on kytkettynä alkaa sanoon sopimustaan irti. Kyseinen auto on rakennettu Maptunella että ottavatko siellä sen toisen lambdan pois toiminnasta? Muuten en jaksaisi kysellä mutta ottaa tuo valon palaminen pattiin eikä viitsisi sitä joka toinen viikko nollata vaikka itsekkin obd mittarin omistan.
Elikkäs auto on 2000 mallin Aero ja CE-valo syttyi yhtääkkiä,ei huomaa ajossa mitenkään. Vikakoodiksi tulee P0140 eli Lambda-anturi 2; katkos virtapiirissä. No nollasin vian ja ei mitään, no taas noin 10 päivän päästä valo syttyi jälleen ja samaa vikaa herjaa. Ei vieläkään huomaa ajossa ettäkö olisi jotain vikaa. No tutkin hiukan niitä johtoja ja huomasin että se toinen lambda anturi ei ole ollut pelissä ollenkaan vaan johdot on nätisti katkaistu ja teipattu. Auto kuitenkin ehti toimia moitteetta n.4kuukautta ennen kun valo syttyi, ihmettelenkin että mistä se nyt yhtääkkiä on saanut päähänsä että toinen anturi ei pelaa. Vai voiko olla että se yks ja ainoa mikä siellä on kytkettynä alkaa sanoon sopimustaan irti. Kyseinen auto on rakennettu Maptunella että ottavatko siellä sen toisen lambdan pois toiminnasta? Muuten en jaksaisi kysellä mutta ottaa tuo valon palaminen pattiin eikä viitsisi sitä joka toinen viikko nollata vaikka itsekkin obd mittarin omistan.
Viimeksi muokannut Tero87, Pe Syys 03, 2010 06:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Re: 9-3 ja lambda "vika"
Jos on Maptunin softa niin yleensä kakkoslambada disabloidaan softasta.
Onko tehty softamuutoksia tuon 4kk jälkeen?
Mulla on disabloitu kanssa, mutta se on kylläkin omalla paikallaan toimintakuntoisena.
Joku joka sielläpäin flässäilee noita ECU:ja voisi nopeasti tarkistaa softan.
Onko tehty softamuutoksia tuon 4kk jälkeen?
Mulla on disabloitu kanssa, mutta se on kylläkin omalla paikallaan toimintakuntoisena.
Joku joka sielläpäin flässäilee noita ECU:ja voisi nopeasti tarkistaa softan.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: 9-3 ja lambda "vika"
Ei ole tehty mitään muutoksia. Jos joku pystyy tarkistaan ton ECUn niin voisi laittaa viestiä.testing1 kirjoitti:Jos on Maptunin softa niin yleensä kakkoslambada disabloidaan softasta.
Onko tehty softamuutoksia tuon 4kk jälkeen?
Mulla on disabloitu kanssa, mutta se on kylläkin omalla paikallaan toimintakuntoisena.
Joku joka sielläpäin flässäilee noita ECU:ja voisi nopeasti tarkistaa softan.
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Re: 9-3 ja lambda "vika"
Oftopikkina:
Kävin tsekkaamassa sun konehuoneen ja hokasin, että sulla on tuommonen jöötinkokoinen imuputki forgen mäntätoimisella bypassilla. Oletko ajanut vakio imuputkisetillä ennen tuon asennusta?
Ihan mielenkiinnosta vaan, että tuliko tuolla kovin paljon viivettä ahtoihin.
Kuuleman mukaan vakioimuputken pitäisi virrata yli 400hv viiveettä ja kuristelematta, kuten vakio ilmanputsarikin.
Samoin toi vapaavirtausilmansuodatin pisti silmään, kun ei ilmamassamittarit tykkää hyvää niistä. Kannattanee immun langat putsailla puhdistusspraylla useammin.
Mites muuten T7 ilmamassamittarit, ovatko pysyneet mukana noissa isommissa yli 400 hv tehoissa, onko porukat ottaneet pois niitä ja laittaneet MAP ohjauksen vai onko jotain MäkGaiver ranetuksia noihin tehty?
EDIT: vastataas itselle eli hiukka yli 500hv asti immu mittaa eikä kurista
Kävin tsekkaamassa sun konehuoneen ja hokasin, että sulla on tuommonen jöötinkokoinen imuputki forgen mäntätoimisella bypassilla. Oletko ajanut vakio imuputkisetillä ennen tuon asennusta?
Ihan mielenkiinnosta vaan, että tuliko tuolla kovin paljon viivettä ahtoihin.
Kuuleman mukaan vakioimuputken pitäisi virrata yli 400hv viiveettä ja kuristelematta, kuten vakio ilmanputsarikin.
Samoin toi vapaavirtausilmansuodatin pisti silmään, kun ei ilmamassamittarit tykkää hyvää niistä. Kannattanee immun langat putsailla puhdistusspraylla useammin.
Mites muuten T7 ilmamassamittarit, ovatko pysyneet mukana noissa isommissa yli 400 hv tehoissa, onko porukat ottaneet pois niitä ja laittaneet MAP ohjauksen vai onko jotain MäkGaiver ranetuksia noihin tehty?
EDIT: vastataas itselle eli hiukka yli 500hv asti immu mittaa eikä kurista
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: 9-3 ja lambda "vika"
En ole ajanut vaan ostin auton tuollaisena.Onhan tuossa nyt hiukan enemmän viivettä kun vertaa vanhaan stage 3 tonnariin mutta ei mitään ihan ruokotonta. Ei toi ole ainakan sekoillu ton vaparin kanssa mitenkään ihmeellisesti,eikös ne usein tuppaa sammuileen kun laskee kierroksilta tyhjäkäynnille. Muistaakseni ainakin Apexilla oli Dualfunnel minkä piti toimia hyvin ilmamassamittarin kanssa.Vanhana foordistina olen tottunut pelaan map antureitten kanssa eikä tuosta massamittarista ole kokemusta.Mitä sieltä pitäisi siis puhdistellatesting1 kirjoitti:Oftopikkina:
Kävin tsekkaamassa sun konehuoneen ja hokasin, että sulla on tuommonen jöötinkokoinen imuputki forgen mäntätoimisella bypassilla. Oletko ajanut vakio imuputkisetillä ennen tuon asennusta?
Ihan mielenkiinnosta vaan, että tuliko tuolla kovin paljon viivettä ahtoihin.
Kuuleman mukaan vakioimuputken pitäisi virrata yli 400hv viiveettä ja kuristelematta, kuten vakio ilmanputsarikin.
Samoin toi vapaavirtausilmansuodatin pisti silmään, kun ei ilmamassamittarit tykkää hyvää niistä. Kannattanee immun langat putsailla puhdistusspraylla useammin.
Mites muuten T7 ilmamassamittarit, ovatko pysyneet mukana noissa isommissa yli 400 hv tehoissa, onko porukat ottaneet pois niitä ja laittaneet MAP ohjauksen vai onko jotain MäkGaiver ranetuksia noihin tehty?
EDIT: vastataas itselle eli hiukka yli 500hv asti immu mittaa eikä kurista
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Re: 9-3 ja lambda "vika"
Ilmamassamittarin sisällä on kuumalangat, joihin kertyy ryänää varsinkin jos käyttää vapaavirtaussuodattimia joita öljytään. Oman putsasin sprayllä jota ostin Motonetistä(CRC Air sensor clean 200ml, tuote nro: 60-6082, 9,90€), kuumalangoissa ei silmämääräisesti näkynyt irtolikaa, mutta suihkiessa tuli mustaa nestettä, (autossa ollut aina vakio ilmanputsari ja ajettu 80tkm kun suihkuttelin immun.)
Toi ilmansuodatinöljy tuppaa keräytyyn noihin lankoihin ja jossain vaiheessa immu sekoo/hajoo. Foorumista löytyy monta ketjua, jossa mainitaan noi immuongelmat ja mitä ne voi koneelle tehdä. Ilmansuodatinöljyllä ja sen määrällä voipi olla vaikutusta kuinka nopeasti noihin lankoihin alkaa keräytyä kikkareita.
>Vanhana foordistina olen tottunut pelaan map antureitten kanssa
- jep mulla on ollut 2WD Cossu Sierain aikaisemmin ja virittely oli kyllä paljon suurpiirteisemmän helpompaa
Toi ilmansuodatinöljy tuppaa keräytyyn noihin lankoihin ja jossain vaiheessa immu sekoo/hajoo. Foorumista löytyy monta ketjua, jossa mainitaan noi immuongelmat ja mitä ne voi koneelle tehdä. Ilmansuodatinöljyllä ja sen määrällä voipi olla vaikutusta kuinka nopeasti noihin lankoihin alkaa keräytyä kikkareita.
>Vanhana foordistina olen tottunut pelaan map antureitten kanssa
- jep mulla on ollut 2WD Cossu Sierain aikaisemmin ja virittely oli kyllä paljon suurpiirteisemmän helpompaa
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: 9-3 ja lambda "vika"
Ok, muistaakseni tähän oli vaihdettu uusi ilmamassamittari jossain vaiheessa(tai ainakin myynti ilmotuksessa taisi niin lukea) Mutta voisi tuonkin homman tehdä jossain vaiheessa kun ei ole paha homma.
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Re: 9-3 ja lambda "vika"
Ketään kuka flässäilee ecuja tampereen seudulla?
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?
Noniin sain vihdostaviimen aikaseks soittaa maptunelle ja kaveri sano heti että kyllä se kakkos lambda pitäsi olla kytkettynä ja toiminnassa kun muuten päästöt on mitä on. No tarvii varmaan kytkee se lambda toimintaan ja koittaa sitten.
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?
No nyt puhui kyllä vähän sontaa. Päästöihin ei kakkoslambda vaikuta juuri mitään, OBD-testissä testataan sen toiminta joten jos se tehdään niin pitää olla käytössä. Viriputkessahan sen voi siirtää sen pääkatin jälkeen jolloin pelaa jos prekat on poistettu.
Kakkoslambdan voi disabloida softasta jos OBD-testiä ei ole, jolloin ei tule mitään vikakoodeja ja päästöt on ihan yhtä hyvät kuin muutenkin.
Ykköslambda on se jonka perusteella seoksia säädetään, kakkoslambda on vain valvontaa varten ja jonkin verran rikas/laiha vakioiden adaptaatioon ykköslambdalla mutta se ei katsastuksen päästötestissä näy mitenkään onko käytössä vai ei. Pussitestissä voisi näkyä jos sopivia transientteja tulee ja pääkatti/säätölambda on ikääntyneet.
Kakkoslambdan voi disabloida softasta jos OBD-testiä ei ole, jolloin ei tule mitään vikakoodeja ja päästöt on ihan yhtä hyvät kuin muutenkin.
Ykköslambda on se jonka perusteella seoksia säädetään, kakkoslambda on vain valvontaa varten ja jonkin verran rikas/laiha vakioiden adaptaatioon ykköslambdalla mutta se ei katsastuksen päästötestissä näy mitenkään onko käytössä vai ei. Pussitestissä voisi näkyä jos sopivia transientteja tulee ja pääkatti/säätölambda on ikääntyneet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?
Kaveri puhu että voi herjata sitä kun ei saa lambdan "lämmitysjohtoon yhteyttä".Mutta sano ainakin ettei sitä oteta pois käytöstä. Ja eihän tuossa 2000 mallin autossa ole vielä OBD mittausta?Se ykköslambda on vaihdettu vajaa vuosi sitten ja katti on n.6kk vanha kisakattijcarlson kirjoitti:No nyt puhui kyllä vähän sontaa. Päästöihin ei kakkoslambda vaikuta juuri mitään, OBD-testissä testataan sen toiminta joten jos se tehdään niin pitää olla käytössä. Viriputkessahan sen voi siirtää sen pääkatin jälkeen jolloin pelaa jos prekat on poistettu.
Kakkoslambdan voi disabloida softasta jos OBD-testiä ei ole, jolloin ei tule mitään vikakoodeja ja päästöt on ihan yhtä hyvät kuin muutenkin.
Ykköslambda on se jonka perusteella seoksia säädetään, kakkoslambda on vain valvontaa varten ja jonkin verran rikas/laiha vakioiden adaptaatioon ykköslambdalla mutta se ei katsastuksen päästötestissä näy mitenkään onko käytössä vai ei. Pussitestissä voisi näkyä jos sopivia transientteja tulee ja pääkatti/säätölambda on ikääntyneet.
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?
Joo, se valittaa siitä irti olevasta kakkoslambdasta jos ei ole softasta disabloitu lämmityksen diagnostiikkaa. Saattaa myös joskus itkeä katkoksesta signaalipiirissä jos se anturi ei ole piuhan päässä roikkumassa, tähän riittää kun vaan antaa sen jossakin olla liittimen päässä kiinni ja niin ettei mahdollisesti lämpeävä anturipää koske mihinkään.
Ei ole 2000 mallisessa OBD:ta (vasta 1.1.2001 rekisteröidyistä alkaen), joten sen voi ihan huoletta poistaa. Tai sitten siirrät sen anturin sinne kisakatin taakse jolloin pitäisi vikailmoitusten poistua ilman softamuutoksia.
Ei ole 2000 mallisessa OBD:ta (vasta 1.1.2001 rekisteröidyistä alkaen), joten sen voi ihan huoletta poistaa. Tai sitten siirrät sen anturin sinne kisakatin taakse jolloin pitäisi vikailmoitusten poistua ilman softamuutoksia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?
Ok. No koitan nyt ensimmäiseksi liittää sen anturin paikalleen ja heittää sen vaan johonkin konehuoneeseen, sit vaan venailee taas sen pari viikkoojcarlson kirjoitti:Joo, se valittaa siitä irti olevasta kakkoslambdasta jos ei ole softasta disabloitu lämmityksen diagnostiikkaa. Saattaa myös joskus itkeä katkoksesta signaalipiirissä jos se anturi ei ole piuhan päässä roikkumassa, tähän riittää kun vaan antaa sen jossakin olla liittimen päässä kiinni ja niin ettei mahdollisesti lämpeävä anturipää koske mihinkään.
Ei ole 2000 mallisessa OBD:ta (vasta 1.1.2001 rekisteröidyistä alkaen), joten sen voi ihan huoletta poistaa. Tai sitten siirrät sen anturin sinne kisakatin taakse jolloin pitäisi vikailmoitusten poistua ilman softamuutoksia.
Ng 9-3 TTid 08
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Ex. 9-3 Aero 3d '00 Stg5
Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?
Mullahan on OBD testi joka kerta ja kakkoslambda disabloitu softasta, se miten se on disabloitu osaa kolme hemmoa sanoa tällä palstalla paremmin. Mulla on metallikatti jonka jälkeen toi kakkoslambada on.
Käyn mittauttamassa erikseen OBD ja pakokaasuarvot, jossa manuaalisesti verifioidaan onko erroreita ja testataan kakkoslambadan kunto. Tähän mennessä paperit aina kelvanneet katsastuksessa.
Käyn mittauttamassa erikseen OBD ja pakokaasuarvot, jossa manuaalisesti verifioidaan onko erroreita ja testataan kakkoslambadan kunto. Tähän mennessä paperit aina kelvanneet katsastuksessa.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: 9-3 ja lambda "vika" Kuka flässäilee ecuja?
Niin tossa Testingin tapauksessa kakkoslambdan disablointi tarkoittanee sitä että T7 softa ei edes yritäkään lukea kakkosen arvoja ja päätellä onko katti kunnossa vai ei. Jos raja-arvot on tiukat niin voisi olla että racekatin jälkeen mitattu tulos T7:n mielestä viittaisi vialliseen kattiin ja blingblong CE-valo päälle.
Disablointi ei kuitenkaan estä kakkoslambdan sähköisen arvon lukua ODB-väylältä esimerkiksi, T7:n A/D-muunnin edelleen kuitenkin muuntaan anturin tilaa luettavaksi.
Siksipä - jos heität kakkoslambdan konetilaan ja softa edelleen diagnosoi kakkoslambdan avulla niin enpä usko että CE-valo katoaa. Kokeillahan voi.
Edelleenkään en ymmärrä mitä muutosta on tapahtunut autossasi jos vikavalo ei kuukausiin palanut mutta nyt sitkeästi palaa, ellet sitten ole pilannut kattiasi sillä välin...
Disablointi ei kuitenkaan estä kakkoslambdan sähköisen arvon lukua ODB-väylältä esimerkiksi, T7:n A/D-muunnin edelleen kuitenkin muuntaan anturin tilaa luettavaksi.
Siksipä - jos heität kakkoslambdan konetilaan ja softa edelleen diagnosoi kakkoslambdan avulla niin enpä usko että CE-valo katoaa. Kokeillahan voi.
Edelleenkään en ymmärrä mitä muutosta on tapahtunut autossasi jos vikavalo ei kuukausiin palanut mutta nyt sitkeästi palaa, ellet sitten ole pilannut kattiasi sillä välin...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit