Tervehdys, alkaa tuossa taas häämöttämään katsastus ja viime katsastuksessakin oli hilkulla ett meneekö läpi tuon käsijarrun takia. Ja olisihan se monesti hyvin kätevä kun ei autoa tarvitsisi sammuttaa pienen ulkona käynnin takia.
Ajattelinkin kysyä mitä laki sanoo noista jarrumuutoksista ja että pystyykö esim 9000 takasatuloista jotenkin tuohon väsäämään semmoiset jarrut että ottaa paloista eikä kengillä niin kuin nyt.
OG 9-3 etsitään parempaa käsijarrua
Re: OG 9-3 etsitään parempaa käsijarrua
Joko olet käsijarrusi korjannut? Itse olen ihmetellyt tuota totaalisen surkeaa käsijarrua siitä lähtien kun auton ostin, eli noin vuoden päivät. Merkkihuollossa viime keväänä totesivat, että "sehän toimii aivan hyvin", mutta ilmeisesti merkkihuollon kavereilla on hieman eri kriteerit toimivuudelle kuin esimerkiksi katsastussedällä. Nykyisellään tuo ei tahdo pysyä paikallaan minkäänlaisessa mäessä käsijarrun voimin, joten jotain täytyisi tehdä ennen lähestyvää katsastusta.
Mikä näitä 9-3:n käsijarruja ylipäätänsä vaivaa, eli missä on se heikoin lenkki? Vai onko kyseessä yksinkertaisesti sietämättömän huono design? Saako tuota pelaamaan pelkällä huollolla, vai täytyykö sinne oikeasti etsiä parempia osia joidenkin muiden mallien käsijarrusta?
Mikä näitä 9-3:n käsijarruja ylipäätänsä vaivaa, eli missä on se heikoin lenkki? Vai onko kyseessä yksinkertaisesti sietämättömän huono design? Saako tuota pelaamaan pelkällä huollolla, vai täytyykö sinne oikeasti etsiä parempia osia joidenkin muiden mallien käsijarrusta?
Re: OG 9-3 etsitään parempaa käsijarrua
Vaikkapa tuosta iltalukemista: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %A4sijarru
Parempiakin ketjuja muistaakseni löytyy mutta tuossa nyt ensimmäinen vastaan tullut.
Muutenkin tuolta oikeasta yläkulmasta löytyvä "Etsi"- nappula on kova sana, ja pelkästään hakusanalla "Käsijarru" löytyy 246 hakutulosta.
Tonnarin tai 88-93 900:sen satuloita tuolle NG-satkun ja OG- ysikolmosen jarrukilvestä löytyvälle satulan kiinnityksen pulttijaolle ei kovin helposti saa, ja toinen ongelma on se että Tonnarin satula on liukuva yksimäntäinen liukupultteineen, ja näiden taas kiinteä kaksimäntäinen. Osaavampi ihmemies toki koneistaisi umpijöötistä 900/9-3 pulttijaolle sopivan kiinnitysraudan johon taas tulisivat kiinni Tonnarin satulan vaatimat liukupultit ja niihin taas itse satula. Leimamiesten ja muiden pilkunviilaajien kannasta tämänlaiseen muutostyöhön en tiedä mitään.
Toisaalta jo oikeastaan pienemmällä vaivalla laittaa kyllä tämän alkuperäisenkin kötöstyksen pitävään kuntoon kuten "Etsi":llä ilmenee.
Parempiakin ketjuja muistaakseni löytyy mutta tuossa nyt ensimmäinen vastaan tullut.
Muutenkin tuolta oikeasta yläkulmasta löytyvä "Etsi"- nappula on kova sana, ja pelkästään hakusanalla "Käsijarru" löytyy 246 hakutulosta.
Tonnarin tai 88-93 900:sen satuloita tuolle NG-satkun ja OG- ysikolmosen jarrukilvestä löytyvälle satulan kiinnityksen pulttijaolle ei kovin helposti saa, ja toinen ongelma on se että Tonnarin satula on liukuva yksimäntäinen liukupultteineen, ja näiden taas kiinteä kaksimäntäinen. Osaavampi ihmemies toki koneistaisi umpijöötistä 900/9-3 pulttijaolle sopivan kiinnitysraudan johon taas tulisivat kiinni Tonnarin satulan vaatimat liukupultit ja niihin taas itse satula. Leimamiesten ja muiden pilkunviilaajien kannasta tämänlaiseen muutostyöhön en tiedä mitään.
Toisaalta jo oikeastaan pienemmällä vaivalla laittaa kyllä tämän alkuperäisenkin kötöstyksen pitävään kuntoon kuten "Etsi":llä ilmenee.
Re: OG 9-3 etsitään parempaa käsijarrua
Sitten kun se käsijarru on laitettu kuntoon, niin käyttäkää sitä! Ei jämähdä kun kesät talvet käyttää aina pysäköidessä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: OG 9-3 etsitään parempaa käsijarrua
Sen verran haluan tässä kohtaa taas kommentoida, että tuo jarrurummun sisällä oleva vivustomekanismi levitinpaloineen täytyy olla PUHDAS jarrupölystä ja ruosteesta, että koko vivuston liikealue on käytössä vapaasti. Tämä on perusedellytys jarrujen toiminnalle. Tietenkin nivelten voitelu siihen sopivalla rasvalla auttaa myös. Mutta niinkuin tuossa edellä jo kehoitettiin, niin lukekaa noita aiheeseen liittyviä topicceja! Siellä on hyviä ohjeitakin, jopa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: OG 9-3 etsitään parempaa käsijarrua
Mulla on omassa kolkissa toiminut aina hyvin käsijarru. Välillä ollut pitkiäkin aikoja käyttämättä ja välillä taas käyttänyt päivittäin.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: OG 9-3 etsitään parempaa käsijarrua
Kässäristäkin pitäisi olla tässä osiossa ylhäällä joku top-topic vaimikäseoli, miten se pidetään käyttökunnossa. Omassa kolkissa kässäri on toiminut sen minkä on tarvinutkin. Ei sillä tosiaan mitään käkkärikäännöksiä tehdä, mutta se toimii ihan normi paikoitusjarruna. Vaijereihin ei ole vielä tarvinnut koskea, mutta suojahaitarikumit jotka kannattaa pitää ehjänä on ainakin kertaalleen vaihdettu. Kertaalleen on myös ne "peltilevittäjät" putsattu ja herkistelty, kun jumittivat. Säätöä käppäri vaatii tietysti aina ennen katsastusta ja lisäksi kerran pari vuodessa (esim. renkaan vaihtojen yhteydessä). Käytöstä ja kilometreistä riippuen. Näin se on mulla ainakin pelittänyt sen mitä nyt tarvii. Viime katsastuksessa 1,3/1,4KN ja olisi voinut olla napsun tai kaksi kireemmälläkin. Säädön olen tehnyt niin että satunnaisesti jarru "laahaa", kun rengasta pyörittää.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07