Miten muuttuvasiipinen fööni eroaa tavallisesta?
teho/viive/ominaisuudet...jne
kumpi löytyy omastani?
Ahdin..
Tässä jotain dieselipuolelta opittua, saa kommentoida ja korjata jos siltä tuntuu:
Muuttuvageometrinen VNT-ahdin toimii ilman hukkaporttia. Pakopesässä on johdinsiivet, joilla säädetään pakopyörälle johtavan aukon kokoa tai pinta-alaa. Aukon ollessa pienenä pakokaasun virtausnopeus pakopyörälle on suuri ja ahdin pyörii kovalla kierrosnopeudella eli ahtaa paljon.
Haluttaessa vähemmän ahtoa tai moottorin kierrosnopeuden noustessa johdinsiivet kääntyvät enemmän auki ja ahtimen kierrosluku laskee/pysyy samana.
Ahtimen tuottamaa ahtopainetta siis säädetään pakopesän a/r lukua muuttamalla eikä hukkaportista ylimääräistä pakokaasua vuodattamalla.
VNT-ahtimia käytetään lähes pelkästään diesel-autoissa, koska säädinmekanismi on vaikea/kallis saada kestämään bensakoneiden kuumempia pakokaasuja.
VNT:llä saadaan lähes viiveetön reagointi kaasuun, kun ahtimen mitoitus on oikea. Tehoja nostettaessa pakopesä jää jossain vaiheessa pieneksi, jolloin tarvitaan erillinen hukkaportti tai isompi ahdin, muuten ahtaa väkisin liikaa.
Kompressoripuolella tavallisessa ja VNT-ahtimessa ei ole mitään eroa.
Muuttuvageometrinen VNT-ahdin toimii ilman hukkaporttia. Pakopesässä on johdinsiivet, joilla säädetään pakopyörälle johtavan aukon kokoa tai pinta-alaa. Aukon ollessa pienenä pakokaasun virtausnopeus pakopyörälle on suuri ja ahdin pyörii kovalla kierrosnopeudella eli ahtaa paljon.
Haluttaessa vähemmän ahtoa tai moottorin kierrosnopeuden noustessa johdinsiivet kääntyvät enemmän auki ja ahtimen kierrosluku laskee/pysyy samana.
Ahtimen tuottamaa ahtopainetta siis säädetään pakopesän a/r lukua muuttamalla eikä hukkaportista ylimääräistä pakokaasua vuodattamalla.
VNT-ahtimia käytetään lähes pelkästään diesel-autoissa, koska säädinmekanismi on vaikea/kallis saada kestämään bensakoneiden kuumempia pakokaasuja.
VNT:llä saadaan lähes viiveetön reagointi kaasuun, kun ahtimen mitoitus on oikea. Tehoja nostettaessa pakopesä jää jossain vaiheessa pieneksi, jolloin tarvitaan erillinen hukkaportti tai isompi ahdin, muuten ahtaa väkisin liikaa.
Kompressoripuolella tavallisessa ja VNT-ahtimessa ei ole mitään eroa.