Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
meroka
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 19:55

Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja meroka »

Terveppä terve.
Nytt olis tarvetta pikaiselle avustukselle :oops:
Saabi päästi vaihdelaatikon rattaat kadulle ja nytt tarttis jostain käytetyn vaihdelaatikon, mutta mistä?
Saabeja kun en pahemmin tunne niin minkä mallin laatikot käyvät tähän suoraan ja mistä sellaisen saan? (saa tarjota jos löytyy :) )
Kytkin + painelaakeri olisi tarkoitus vaihtaa samalla joten sellaistakin voi ehdotella.
Auto siis malliltaan Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d ja käyttöönotettu 1-96
Itse asustelen itäuudellamaalla joten jos alle parinsadan kilsan päästä löytyis niin olis mukavaa :)
Muutenkin jos löytyy niksejä tai vinkkejä vaihdelaatikon vaihtoon niin otan mielellään vastaan.
Tarjouksia voi mielellään laittaa textiviestillä 040-7401212 "tuominen"
tai maililla meroka@mbnet.fi
ps. toivottavasti tuli edes oikealle alueelle foorumilla :oops:
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

ANA Trollhättanilta on saanut tilattua ihan kotiin kuljetettuna melko järkevään hintaan laatikoita http://www.anabil.se/sdcc/premiarerbjudande
UK:ssakin oli edullinen paikka, mutta en muista sen nettiosoitetta, joku muu saa lisätä.

Kotimaiset romikset pyytää poskettomia hintoja, lisävaihtoehtoja voi löytyä klubilaisten purkamista kohteista, nuo laatikot on vaan harvassa kun pakkaa paukkumaan ikää myöten kovassa käytössä...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
meroka
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 19:55

Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja meroka »

Olisko laatikon malli sitten tämä? 900 2,0T FA44903 (46 11 042) :?:
Vaijerikytkimellä on jos vaikuttaa.
Välityksestä en välitä kunhan saataisiin auto liikenteeseen :?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

eikun se on automaattilaatikko.

vaparin laatikkoja voi löytyä juurikin foorumilaisilta lähempää ellet tuolta hanki
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
meroka
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 19:55

Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja meroka »

Siis meneekö kaikkien 2l 900 saabien vaihdelaatikot joissa vaijerikytkin keskenään suoraan?
Mitä eroja tuollaisella vaparin laatikolla on turbomallin laatikoon?
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja viggen »

Nämä käytetyt laatikot löytyi Bloggetilta tänään.

http://www.blocket.se/vastmanland/Motor ... ?ca=16&w=3

Nimimerkki Kari:
http://www.blocket.se/vastmanland/Vaxel ... ?ca=16&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Diverse_ ... ?ca=16&w=3

(Växellåda ng900 och og9-3, provkörd utan problem, 1750 kr.)
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

meroka kirjoitti:Siis meneekö kaikkien 2l 900 saabien vaihdelaatikot joissa vaijerikytkin keskenään suoraan?
Mitä eroja tuollaisella vaparin laatikolla on turbomallin laatikoon?
Vaijerikytkimiset vaihtuvat keskenään, ja ainakin 2,0 vaparin laatikossa on lyhyimmät välitykset (jos en ihan väärin muista lukeneeni niin pelkkä perävälitys) mutta ei ratkaisevasti, jopa liian pitkät vaparin olemattomille hevosvoimille.

Laatikonvaihdon aiheuttamat mahdolliset mittarivirheet ovat kalibroitavissa oikeanlaista luku/ohjelmointilaitetta käyttäen, olikohan tässä tapauksessa Tech II tai jotakin.. Klubilaisilta ja täältä utelemalla löytyy joka tapauksessa.

Nestekäyttöiseksi kytkimeksi modaamisesta muistan täältä lukeneeni mutta tämä tosiaan vain muisteloa..
meroka
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 19:55

Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja meroka »

kiitti vastauksista :) näistä on jo paljon apua :)
Paljonkohan tuollainen kalibrointi maksaa? vaikka tuskin mittarivirhettä ihan hirveästi syntyy?
Eli tämä NG900 vaihdelaatikko FM54 i=4.05 käyttäjänimi j0ne:n kauppaama sopisi?
Mitä tarkoittaa maljat? vetarit tiedän mutta useassa kohtaa mainitaan maljat?

Tyhmä olo tulee kun tällasia "saabistien itsestäänselvyyksiä" kyselee. enempi takavetoisia nissaneita rukannut :mrgreen:
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eipä tuo mitään nopeuskalibrointia tarvi, ng:ssä nopeustieto tulee renkaalta ABS anturin avulla. Vakiosoftallakaan ei ole tarvis vielä hifistellä trionicin karttoihin uusia välityssuhteita, ne voi sitten päivittää samalla kun nostaa ahtoja joskus.

Maljat on vetarien tripodeille vastikkeet jotka vuorostaan liittyy sitten vaihdelaatikon perään. Niitä näyttää olevan kahta eri mallia runkonumerosta ja konetyypistä riippuen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
meroka
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 19:55

Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja meroka »

Voiko nämä vaurioitua kun vaihdelaatikosta tulee rattaat ulos kyljestä? Kun katselin ulos tulleita palasia niin näyttäis olevan niitä tasauspyörästön eli ns "perän" pikkurattaita
Aika paksuja ja kartion mallisia, kokonaisena ehkä vähän päältä 5cm ulkomitta.
ratem
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Heinä 31, 2005 20:23
Paikkakunta: Hki

Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja ratem »

Morjens. Itse ostin saabin, missä oli tullut vaihdelaatikosta rattaat kytkinkammioon n.7x7cm reijästä ulos. Nyt on vaihdettu koko kytkinpaketti, työsylinteri ja vaparista laatikko.Hyvin pelaa ei mitään ongelmia. Ei mittarivirheitä. Yms. Ja kävi nestekytkimen kanssa, vaikka alunperin vaijerikytkimallisen autosta laatikko. Vanhasta rikkinäisestä laatikosta jouduin ottamaan nivelen, jolla nestekytkin toimii, jos nestekytkin vm97(loppuvuoden)-02(9-3). Käy suoraan vanhempaan laatikkoon. Mun vanhan laatikon fm on 55501 ja "uuden" fm55401. Toi fm kertoo laatikon mallin.
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1032671 tosta saa hyvään hintaan alkup. vaihdelaatikon, jos toi vaan suostuu vastailemaan, kun ei mun viesteihin ainakaan. Soittamalla vastaa ? Ite jouduin omastani pulittamaan 450eur :-/
Joku apina käytti profiiliani vuonna 2005.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hetko? Lukihäiriö, vaiko väärät kuoret laatikossa?

FM 55401 on Viggenin laatikko, eikä tuohon käy ei-viggenin vetarit. Milläs välityksellä tuo "FM55 401" laatikkosi on? (pieni i=x.xx merkitä tyyppikilvessä...)

FM 54501 on ng900 2.3i laatikko...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
meroka
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 19:55

Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja meroka »

Terve taas pitkästä aikaa, nyt on uusi(käytetty) ng900 turbo -96 laatikko ja vetarit tilattu. Auto on nosturilla ja pitäis tuo vanha laatikko saada pois. Mitä kaikkea joutuu purkamaan ja miten homma käy helpoiten? Löytyiskö tähän hommaan korjausmanuaalia?
Köitin haulla etsiä mutta ei tärpännyt. Ehkä en vaan osaa hakea :oops:
Työkalut pysyy käsissä ja löytyy joten sen puoleen ei ongelmaa.
Kannattaako kytkin vaihtaa samalla vaikka maksaakin 200€ motonetistä?
Auto on "vakio" ja sellaisena pysyykin. (pakoputki ja suodatin vaihdettu, ahdot STD)
Olen hyvin kiitollinen kaikesta avusta :)
Jos löytyy loviisanseudulta homman tehnyttä niin saa mielellään tulla auttamaankin (pikku palkkiota vastaan tietenkin)
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Hook »

Pääpiirteittäin näin ulkomuistista. :roll:
Tuo moottori kuskipuolen nostokovakosta lokasuojan uriin tulevalla poikkipuomilla, jossa on syytä olla korkeudensäätömahdollisuus. (puupalkki ja sidontaliina ei ole voittajan valinta..)
Irroita dp
irroita vauhtipyörän suojapelti dp:n vierestä (11mm kanta).
irroita pohjamuovit+kampiakselin hihnapyörän L muovi apumiehen puolelta.
irroita 32mm napamutterit ja paina vetaria ~1cm sisään, jotta saat alapallojen mutterit irti lenkkiavaimella.
voitele alapallojen suojakumit vaikkapa crc:llä estäen niiden nirhaatumisen vasaran hipasuista, kun välillä tuppaa tulemaan pieniä hutilyöntejä...
irroita alapallot iskaritolpista lyömällä iskaritolpan alapallon kartio silmukkaan (renkaat linkussa) samalla apumiehen kammetessa (esim. sorkkaraudalla) tukivartta alaspäin. yleensä 3-5 lyöntiä 2kg vararalla riittää... Tarvittaessa pari iskua silmukan toiselle puolen renkaat toisinpäin likussa viimeistään irroittaa kartion.
irroita apurunko (6 pulttia, 2 mutteria takatyynyyn.)
irroita peruutusvalon johto
irroita kardaanitunnelista tuleva vaihteensiirto tanko linkumekanismista. (laita laatikkoon 4 vaihde, mutta keppi 3 vaihteelle, niin sisäkkäisliitos irtoaa, kun 13mm kannalla oleva mutteri löysätty tangosta)
irroita kytkinvaijeri laatikon päältä (tai nestekytkimen sokka ja nosta nippa irti).
irroita akulta tuleva paksu maajohto moottorivaihteiston korvakosta.
irroita ohuempi maajohto vaihdelaatikon päästä koriin (huom. ei kaikissa yksilöissä..)
poista vaihteistoöljy alimmasta tulpasta.
irroita kuskin puolen koko vetokseli maljoineen laatikosta sorkkraudalla kampeamalla maljan ja laatikon välistä ja sen jälkeen iskaritolpan navasta.
irroita moottorivaihteisto runkoaisasta kuskinpuolen etunurkasta.
Laske moottorivaihteistoa 10cm alemmaksi kusin päästä (moottori on yhdellä korvakolla apumiehen puolelta kiinni korissa, josta se kallistuu, kun poikkitukea laskee..)
Irroita vaihteiston 3 ylintä pulttia 18mm hylsyllä, lyhyellä jatkolla, murroksella sekä pikällä jatkolla lokasuojan välistä. (vaijerikytkinversiossa etummainen vaatinee lenkkiavaimen..)

Irroita viimeiset 2 pulttia pitäen huolta, ettei loota vielä putoa syliin.
liu-uta kahden miehen voimin hallitusti laatikkoa kampiakselin suuntaiseisti, kunnes apumiehenpuolen apuakseli ei ole enää laatikon sisällä ja voit laskea laatikkon alas rikkomatta vetoakselin stefaa.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. :mrgreen:
Oman kokemuksen perusteella laatikon lattialle puotto onnistuu kahteen pekkaan jopa 45 minuutissa nosturilla, mutta ensikertalaisella menee todennäköisimmin hieman pidempään. :lol:
Samoin huolellinen kasaus vie 2-4 kertaisen ajan purkuun nähden.

Apurunkoa asentaessa huomioi että taimmat pultit lähtee nätisti suoraan kierteille. Moni on rikkonut korista kierteet väkisin vääntämällä.
Vetämällä apurungon pultit mutu tuntumalla yleensä taimmat pultit jäävät löysälle ja alkavat paukkumaan.
Momentit:
etummaiset 125nm
keskimmäiset 180nm
takimmaiset 115nm +75 astetta!

Kepin keskitys kasausvaiheessa:
laita laatikkoon 4 vaihde. (tämän voi lukita myös laatikkoon irroitamalla päältä tulppa ja laittamalla sopia naula/ruuvari reikään).
irroita vaihdekepin ympäriltä haitari.
kepin ympärysalumiinissa on kepin etupuolella rungossa reikä, josta menee läpi ruuvari. Sama ruuvari menee myös vaihteensiirto tangosta läpi, kun keppi sojottaa 4 vaihteen suuntaan.
Kun laatikko ja keppi ovat nelosvaihteen asennossa "lukittuina", kiristä vaihteensiitoakselin panta kardaantunnelin kohdalta moottoritilasta (josta se oli irroitettu). Näin tehden keppi tulee oikeaan asentoon ja kaikki vaihteet menevät päälle ja pakkilukkokin toimii suunnitellusti...

Itse vaihtaisin samalla painelaakerin ja kytkinpaketin.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Saab 900 Hatchback S 2.0 Turbo 5d Vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Käykö 9-5 laatikko FM55B05 -> 9-3 1998 2.0T ?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Vastaa Viestiin