Virtalukon pohjan vaihto ?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
mhongisto
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Marras 25, 2013 18:50

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja mhongisto »

Sanotaanko, että vaikka elantoni tienasin nikkaroinnilla, niin auton nikkarointi on aivan vihoviimeistä puuhaa. Lähtötilannekin oli se, että avain ei kääntynyt virtalukkossa lock-asennosta eteenpäin ja lukemani mukaan se on aavistuksenomainen haitta virtalukon saamiselle irti.
KKB1
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 24, 2013 13:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja KKB1 »

Terve,

Osaako kukaan sanoa käykö Og93 vm2001 mallin virtalukon pohja -98 malliin?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei käy. 2001 on jo lattaliittimillä ja tuo vanhempi on tappimallinen
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
KKB1
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 24, 2013 13:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja KKB1 »

vesa67 kirjoitti:Ei käy. 2001 on jo lattaliittimillä ja tuo vanhempi on tappimallinen

Kiitos tiedosta!
Jamatoo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Kesä 21, 2014 19:51
Paikkakunta: Kerava

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Jamatoo »

Herätellääs vanhaa keskustelua aiheesta...

Eli pahasti näyttäisi siltä että ''pääsee'' itsekin tähän virtalukon pohjan vaihtojumppaan..

Kojelaudassa kaikki valot syttyi kuten normaalisti, ajovalot meni päälle jne mutta startti ei inahtanutkaan, kuului vain naksaus jostain kojelaudan suunnalta.. Starttia yrittäessä mitkään valot eivät himmentyneet. Akku 4h latauksessa eikä lähtenyt vasta kun muutaman yrityksen jälkeen startti pyörimään, sitte kyllä käynnistyi kertalaakista. Nyt on muutaman kerran startannut ilman ongelmia, mutta eipä tuolla mihinkään syrjään uskalla enää lähteä :D

Kuulun myös näihin virtalukon ''öljyäjiin'', viimeksi muutama kk sitten suihkautin lukkoon öljyä kun alkoi jumittelemaan..Itselläni öljy on aina helpottanut lukon toimintaa ja on lähtenyt toimimaan jumittelematta jonkin aikaa. Nyt taas tosin tuo avain tuntuu jäykältä virtalukkoon työntäessä, välillä ei mene sisään ja välillä ei tahdo tulla pois. Ilmeisesti siis samalla kannattaa viedä virtalukko haittaremonttiin kun alkaa tuota pohjaa vaihtamaan.

Autoni on siis 2000vm OG 9-3 trionic5 koneella. Onkohan tässä mallissa Vesan mainitsemat lattaliittimet vai nuo tappiliittimet?

Onko homma muuten miten hankala tehdä tähän kolkkiin ja eroaako ohjeet paljon tuosta viestiketjun alussa olevasta ysisatasen remppaohjeesta?

Myös vinkit kelpaavat, mitä kannattaa ja ei kannata tehdä, virheitä mitä kannattaa välttää, selviääkö jossai helpommalla jne.

Kiitos!

-Janne
9-3 2.0t vm2000 (B204E) (stage 3)
KKB1
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Touko 24, 2013 13:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja KKB1 »

Onhan tuossa oma jumppa vaihtaa tuo virtalukon pohja. Itse tein tuon tuossa taannoin turhaan ja siksi jäänytkin ylimääräiseksi uusi pohja.

Ilmastoinnin näytön yläpuolella olevat verhoiluniitit (jotka pitävät keskikonsolin paikallaan) voivat sitten olla pirun tiukassa. Ota akku irti jos irroitat kuskinpenkin. Syttyy muuten airbag valo ja itselläni oli hieman haasteita että sain sen nollattua (vasta kolmas testeri tuotti tulosta). Koko projekti on vielä tuoreessa muistissa, joten kysy pois vaan jos tulee jotain mieleen.

Ensiksi kannattaa kuitenkin tarkistaa akulta lähtevän maakaapelin liitos ja myös vaihteistossa oleva maakaapelin liitos, joka itselläni palajastui loppujenlopuksi syyksi miksi ei startannut.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lueskelin tämän ketjun ja eipä ihan täysin valaissut oman autoni tapausta. Noin kuukausi sitten virta-avain oli jäykkä kääntymään, eli ihankuin jumissa ja siitä sitten samaan syssyyn ei startannutkaan, kun sain avaimen kääntymään startti-asentoon saakka. Kun avaimen sai liikkeelle, lukkopesä kyllä kääntyy kevyesti. Ikäänkuin kynnyksen yli päästyään. Jonkin asteinen rämppääminen kuitenkin sai starttimoottorin käyntiin. Tuon episodin jälkeen tosiaan pirssi on pelannut noin kuukauden, kunnes tänään taas avain oli jäykkä kääntymään. Pari jäykistelevää kertaa oli tänään ja sitten yhdessä startissa ei taaskaan starttimoottori lähde pyörimään. Tälläkertaa nytkytin avainta ylös-alas käännettynä startille ja siitähän se jysähti tulille. Seuraavat kaksi starttia taas toimi normaalisti, kunhan vaan "tunnustellen" lähti avainta kääntämään lock-asennosta.

Soittaako kelloa kenelläkään, onko oireissa mitään tuttua? Virtalukonpohjaa epäilen, mutta avaimen jäykkyys ihmetyttää siitä lock-asennosta lähtiessä. Voisiko vl-pohja aiheuttaa senkin, vai onko lukkopesäkin vaiviutumassa samaan aikaan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nyt on uusi virtalukon pohja siellä paikallaan. Josko se siitä sitten. Wis oli automaattivaihteisen kohdalla varsin huono apu. Lattiakonsolin ja keskikonsolin irroituksessa homma meni melkein, mutta kepin konsolin irroitusta ei sanottu. Lisäksi ohjeet olisivat purattaneet koko höskän irti vaijereiden irroituksineen. Minä päätin vaan kipata paketin kyljelleen vaijerit kytkettyinä ja vaihdoin pohjan. Kuskin penkki oli irti tuomassa tilaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No jatketaan näillä virtalukon ongelmilla.
Ihmettelin sitä kun avaimen otti virtalukosta pois, niin joskus lukko ei pompsahtanut ylös.
Ajattelin että taitaa olla rasvan puutetta.
No "fiksuna" kaverina otin aseöljypullon käteeni ja öljyä lukkoon.
Tämä oli virhe, nyt se avain ei enää edes kääntynyt koko lukossa, saatikka pompsahtanut ylös.
No mikään muu ei auttanut kuin ronkkia lukkopesä irti ( kun sain sen edes yhden kerran kääntymään )
Tämän jälkeen lukkopesä pääsi jarrucleaneri kylpyyn, aikani huljuteltuani ja avainta edestakaisin ränkätessä lukko rupesi
näyttämään elonmerkkejä.
Koko ajan lukkopesä muuttui yhteistyö haluisemmaksi, kun pesä oli mielestäni puhdas ( lähti muuten melkolailla likaa sieltä irti, ainakin cleanerin
väristä päätellen ) laitoin muutaman tipan aivan tavallista moottoriöljyä pesään.
Nyt lukko toimii hienosti,eli ei tuo aseöljy ihan joka paikkaan taida sopia.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

Saabissani on semmoinen ongelma,että kun avainta kääntää,niin juuri ennen virran päälle menoa namikoiden valaistus vilahtaa,mutta ei jää päälle.Lienee virtalukon pohjassa vikaa,vai onko muita ideoita?
Mittarivalaistus ei edes vilahda,olisko jotain muutakin häikkää,tuskin kaikki mittarivalot voi olla palaneet 8O
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja UC »

Valomääräanturi (SID:n "silmä" ) herää virtakytkennän seurauksena ja himmentää namiska-ja mittaristovalaistuksen olosuhteisiin sopivaksi. Otetko kokeillut kytkentää pimeässä tallissa ja/tai himmenninsäätimen asetusta asiaan? En veikkaisi v-lukonpohjaa ekana, himmennin ehkä, jos vikaa olisi. - Toimiiko mittaristovalaistus ylipäätään milloinkaan ja toimiiko valaistushimmennin normaalisti?
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

UC kirjoitti:Valomääräanturi (SID:n "silmä" ) herää virtakytkennän seurauksena ja himmentää namiska-ja mittaristovalaistuksen olosuhteisiin sopivaksi. Otetko kokeillut kytkentää pimeässä tallissa ja/tai himmenninsäätimen asetusta asiaan? En veikkaisi v-lukonpohjaa ekana, himmennin ehkä, jos vikaa olisi. - Toimiiko mittaristovalaistus ylipäätään milloinkaan ja toimiiko valaistushimmennin normaalisti?
Kiitoksia tästä,auto on aika tuore hankinta,ja jo hankittaessa oli tiedossa että mittarivalaistus ei pelaa.
Malli on -99 käyttöönotettu perus,oisko tuossa mitään sidin "haistelu" toimintaa,paremminkin haistattelu :lol:
No sid on aikalailla sekaisin,voiskohan nämä johtuakkin sitten vallan siitä?
Näytössä vilahtelee (mitä nyt näkee edes),niin vallan outo kieltä,tämä on alkanut puhumaan kielillä ! :mrgreen:
Täytyy tosiaan tutkailla asiaa,muutenhan tuntuis pelaavan normaalisti,eikä ole vielä ainakaan sammuillut tms.
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

Jatkoa tuohon edelliseen...
Näköjään kuskin puolelta kun oven aukaisee,valo ei syty katossa,repsikan puolelta sensijaan syttyy.
Himmennys näyttäisi toimivan valossa.
Virtalukosta kun ottaa avaimen,silloin myös valo syttyy katossa,eli toimii.
Lämpötilan namikoissa valo vilahtaa kuun virta avainta kääntää(on ja off välissä),sammuu juuri ennenkuin virrat on kokonaan päällä.
Mittaristosta sensijaan ei tiiraamallakaan löydy valoaja,en tosin ihan pimeeseen päässyt vielä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ovikytkimessä on jotain häikkää tuon perusteella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suabikas
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2010 20:30
Paikkakunta: itä-uusimaa

Re: Virtalukon pohjan vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Suabikas »

Suabikas kirjoitti:Saabissani on semmoinen ongelma,että kun avainta kääntää,niin juuri ennen virran päälle menoa namikoiden valaistus vilahtaa,mutta ei jää päälle.Lienee virtalukon pohjassa vikaa,vai onko muita ideoita?
Mittarivalaistus ei edes vilahda,olisko jotain muutakin häikkää,tuskin kaikki mittarivalot voi olla palaneet 8O
Palataan tähän alkuperäiseen kysymykseen.
Eli juuri ennen virran päälle menoa ne vähäisetkin namikoiden taustavalot sammuvat,ja mittarivaloja ei näy ollenkaan missään tilanteessa.
Himmennin ei vaikuta mitään,näyttäisi että sidissä on täysi valaistus ,kuten myös matkamittarilukemassa.
Onko nämä valaistus syteemit nyt sitten ohjattu mistä kautta? virtalukkoa ensiksi epäilen,mutta mutta....?
Vastaa Viestiin