Infoa 93:sen (98-02) 2.2 TiD malleista!???

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
weitikka
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Helmi 02, 2010 01:59
Paikkakunta: Porvoo

Infoa 93:sen (98-02) 2.2 TiD malleista!???

Viesti Kirjoittaja weitikka »

Kertoisiko joku hiukan "pähkinän kuoressa" Saabin dieseleistä? Tarviis vaihtaa oma bensa 93 vm-99, dieseliin ja mietin että minkäköhänlainen tämä 2.2 (98-02)oikeen on??
esim: koneen luotettavuus, vero, yms tyyppiviat??
-kiitos kovasti jo etukäteen!! :)
# 9-3 2.0t vm-99
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Infoa 93:sen (98-02) 2.2 TiD malleista!???

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Veljelle tulossa ilmeisesti -99 9-3 2.2 tid 330tkm ajettuna vaihdossa.. Mitä kalliimpia osia näihin on jo noilla kilometreillä tod. nök vaihdettu tai pitäis olla vaihdettu ns. tyyppiviat? esim. naftapumppu, siirtopumppu, minkälainen turbo on, suuttimet, onko kaasuläppäkotelo ongelmaa?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
TTH
"Hirsch"
Viestit: 853
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Infoa 93:sen (98-02) 2.2 TiD malleista!???

Viesti Kirjoittaja TTH »

Naftapumpusta taitaa yks konkka kosahtaa jossakin vaiheessa, VP44 pumpun tyyppivika kaikissa merkeissä... Näissä ei ollenkaa oo ns. kaasu/EGR-läppää, ihan normaali mäntätyyppinen EGR. Imusarja on sitten täynnä paskaa, jos joku softaa noita edullisesti niin kannattaa käyttää EGR-poistossa.

Muutenhan tää on näitä viimesiä miljoonamoottoreita, huoltamalla todella varma peli. Yksinkertainen tekniikka. Polttoainejärjestelmän ilmaaminen tosin aivan saatanan työläs, kyllä se itsensä lopulta ilmaa mutta aina on joutunu boosterilla käynnistämään...
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Infoa 93:sen (98-02) 2.2 TiD malleista!???

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Olen kuullut juttua miten VP44:än käyttöikää voisi pidentää. Jos jollakulla olisi faktaa tai ajatuksia tästä teoriasta niin voisi kommentoida tai kumota kokonaan.

VP44:ää käytetään melko monessa laitteessa ja eräs tuttu joka on noiden VP44:sten kanssa pelannut tiesi kertoa että VP44:sen käyttöikää voi nostaa huomattavasti seuraavalla konstilla:

Pitää polttoainetta vähintään 20 litraa tankissa. Ei siis päästä tankkia tyhjemmäksi. Syy: diesel jäähdytää pumppua. Kun dieselin määrä tankissa laskee alle tuon 20 litran diesel alkaa lämmetä. Tästä lämpenemisestä seuraa pumpun lämpötilan nousu joka ennenpitkää rasittaa näitä tyyppiviaksi kutsuttuja osia. Kun dieseliä on tankissa yli 20 litraa säilyy jäähdytysvaikutus riittävänä.

Minulla ei siis ole faktaa tästä, tämä on vain juttu/teoria joka on kuultu muualta. Ajatuksia?

---
Jottei mene aivan OT:ksi niin

GM:n konehan tuo on, opelin koneeksikin kutsuttu. Kestänee kilsoja varsin hyvin kuten on todettu.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Infoa 93:sen (98-02) 2.2 TiD malleista!???

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pumpun ohjausyksikkö tosiaan varmaan menee jossain kohtaa, kolmel huntilla saanee korjautettua.
Jossei oo tietoa koska imusarja putsattu niin se kannattaa tehä, oireilee mitä omituisimmin. Kustannukset alta pari kybää.

Ohjauksen vetelyt ei juuri vaivaa ja maantiellä kulkee ihan reippaasti.

Ei pääse kulutuslukemissa nykydiisselien tasolle, alavääntöä ihan kivasti. Ei tarvii risteyksissä olla turhan tarkkana kytkimen kanssa.

Omalla melkein puol miltsii ajettu ja laatikko toimii nätiste ja käyntiin jysähtää ku vähän avainta näyttää.

Toisilla nolla kelissä vaatii pitkää vieterii, saattaa johtuu väsyneestä startista.

Ai Nii, tyhjäkäynnillä tärisee. Varsinkin kylmäl koneel.

Lämpenee kivasti myös ilman eberiä mutta ohan se mukava lisä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Infoa 93:sen (98-02) 2.2 TiD malleista!???

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

No joo auto tosiaan tuli vaihdossa. Auto on ollut ilmeisesti jollain 80 v. mummolla jolta lääkäri ottanut kortin pois jota lapsenlapsi nyt kauppasi. En ole vielä sitä ite nähnyt, tällästä nyt mm tiedossa ilman suurempia tutkimuksia eli:

+Turbo on vissiin ihan uusi.
+Kytkin vaihdettu kuukausi sitten.
+Iskarit ja jouset vaihdettu hiljattain joka nurkkaan.
-Takajarruissa jotain häikkää en tiedä vielä minkälaista.
-SID pikseli vikainen.
-ACC-näyttö pimeenä mutta puhallin säätöineen kumminkin toimii.
-Tyhjäkäynti 1100rpm (myyjä sanoi että on techittämällä nostettu mummolle, että pääsee autolla liikkeelle :lol: )
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Infoa 93:sen (98-02) 2.2 TiD malleista!???

Viesti Kirjoittaja nugge »

Himo_kaappoo kirjoitti: -Tyhjäkäynti 1100rpm (myyjä sanoi että on techittämällä nostettu mummolle, että pääsee autolla liikkeelle :lol: )
Laiton tyhjäkäynti >.<
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Infoa 93:sen (98-02) 2.2 TiD malleista!???

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

joo, v*tun hullu!

:lol:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Infoa 93:sen (98-02) 2.2 TiD malleista!???

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Maantiellä erittäin mukava ja leppoisa peli ajella, isotkin mäet väännätti vakkarin kanssa ajettaessa nätisti ylös, eikä ollut hyytymisestä tietoakaan - jaksoi jopa jotenkin kiihtyä. Voimaakin melkolailla riittävästi, tarvittaessa ohi pääsi ilman suurempaa yritystä, yllättävän kierrosherkkä ja yläkireä dieseliksi. Maantieajossa mukavampi vrt. 2.0t stage1, alle 2000rpm reilusti paremman väännön takia. Mukavaa oli reilu alavääntö tyhjäkäynnilläkin, eikun kytkintä reilusti ylös ja liikkeelle päästyä vasta kaasua vauhdittamaan.

Vaikka nykyisessä onkin voimaa sen sata heppaa enemmän ja kulkupuoli aivan erilainen, niin jotenkin sitä kaipailee dieselin alavääntöä :roll:
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Vastaa Viestiin