Autoon (OG93) on asennettu Saabin alkuperäinen vetokoukku, mikä on nyt jumittunut paikoilleen. Hattuhyllyn alla on ohjeet koukun irroituksesta, joten sikäli homma pitäisi olla tekemistä vailla. Nyt lukko kääntyy pitkän liuotuksen jälkeen mutta lukitustappi ei tule ulos kotelon sivusta. Varaosakuvassa on lukitusmekanismin ylä- ja alaosa irrallisia.
Onko kenelläkään tietoa, saako vetokoukun pään lukituksen avattua poistamalla vetopään osat (EPC kohdassa 9-0580 osassa 400 129 102 olevat yläosa ja alaosa) ja sen jälkeen otettua koukun pois. Kuva kertoisi enemmän, mutten keksi miten liittää sen tähän.
Perinteinen kohta, minkä huoltaminen rasvaamalla mainitaan huolto-ohjelmassa, on laiminlyöty. Nyt yksiääninen peruutustutka pitäisi saada pois ja sekös vasta työtä teettääkin.
Irroitettavan vetokoukun lukkomekanismi
Re: Irroitettavan vetokoukun lukkomekanismi
Auttaa ainakin sen verran, että puhun juuri noista osista.
Ohje ei vielä kerro auttaako ylä- ja alaosan purkaminen autossa - koukun ollessa paikallaan - irroittamaan sitä autosta.
Käytännön ongelma on lukitusvivun kääntymisen rajoite. Se ei käänny niin paljon, että lukitustappi avaisi koukun lukituksen - eli koukkua ei saa pois paikaltaan.
Ohje ei vielä kerro auttaako ylä- ja alaosan purkaminen autossa - koukun ollessa paikallaan - irroittamaan sitä autosta.
Käytännön ongelma on lukitusvivun kääntymisen rajoite. Se ei käänny niin paljon, että lukitustappi avaisi koukun lukituksen - eli koukkua ei saa pois paikaltaan.
Saabin ratissa ensimmäistä kertaa kolmen vanhana. Ei mennyt auto eikä kivi rikki.
Re: Irroitettavan vetokoukun lukkomekanismi
eli irroita ja ruuvi penkissä purku
liuota ja nitkuta naputa ja koputa kyllä se siitä irtoaa eikä pillillä lämmittäminenkään haitaks ole kunhan vaan muovit on poissa edestä
liuota ja nitkuta naputa ja koputa kyllä se siitä irtoaa eikä pillillä lämmittäminenkään haitaks ole kunhan vaan muovit on poissa edestä
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Irroitettavan vetokoukun lukkomekanismi
Kerrataanpa vielä.jusa_71 kirjoitti:eli irroita ja ruuvi penkissä purku
liuota ja nitkuta naputa ja koputa kyllä se siitä irtoaa eikä pillillä lämmittäminenkään haitaks ole kunhan vaan muovit on poissa edestä
Irroitettava vetokoukku on autossa kiinni. Haluan vain irroitettavan koukkuosan pois, en koukun runkoa (mikä on kiinnitetty pulteilla autoon).
Lukko kääntyy auki asentoon.
Koukku ei irtoa autosta, koska lukkovipu ei käänny tarpeeksi.
Saako ala- ja yläosat autossa purkamalla lukkomekanismin näkösälle ja kenties avattua koukun pään poistamiseksi autosta?
Jälkiviisaana voin todeta koukun lukituksen olevan avattavissa poistamalla muoviset suojakotelot neljän T-20 kantaisen ruuvin poistamalla ja siirtämällä muovikotelot pois paikoiltaan. Sen jälkeen koukun varsinaisen lukituksen voi avata esimerkiksi vääntöraudalla ja vetää koukun pois paikaltaan. Poistoa voi helpottaa kääntämällä koukkua hieman sivulle, jolloin muotoilu avittaa koukun poistumista.
Ongelman juurisyy tässä tapauksessa oli lukon lukitustapin vajaa liikkuvuus (vaikka avain kääntyi 180 astetta kuten pitääkin) estäen koukun lukituksen avauskahvaa kääntymästä loppun asti. Punainen merkintätappi ei tullut lukituskaran kanssa tarpeeksi ulos ja piti koukun tukevasti paikoillaan. Koukku ei ollut ruostunut paikalleen ja kuumentamisella olisi karkaisu mahdollisesti päässyt.
Toivottavasti jollekin kommentista on apua oman auton kanssa.