Vitosen synkronointi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
matiaso
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Elo 17, 2006 21:09

Vitosen synkronointi

Viesti Kirjoittaja matiaso »

Vitosvaihde rusahtaa päälle kytkettäessä. Ekan kerran rutisi, kun kiihdytin kolmosella moottoritielle ja vaihdoin suoraan vitoselle. Nyt rusahtaa aina, vaikka vaihtaisin varovasti.

Eilen innostuin avaamaan laatikon päädyn ja tutkimaan asiaa. WIS:n ohjeiden mukaan mittailin tuon synkronointirenkaan kuluneisuuden, ei ollut vielä vaihtorajalla. Ylipäätään kaikki synkronoinnin osat näyttää hyvältä. Nyt olen sormi suussa, mikä piru tuossa mättää?

Olen pyöritellyt koko synkkapakettia käsissäni ja tutustunut sen toimintaan. Sellainen ajatus tuli mieleen, että se jousirengas ehkä päästää sen holkin liian helposti läpi ja silloin rusahtaa. Voisiko synkronointi tulla kuntoon vaihtamalla tuo pelkkä jousirengas?
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vitosen synkronointi

Viesti Kirjoittaja melberi »

OG femmassa vaivasi silloin tällöin rusahtelu vitoselle vaihtaessa, etenkin pieneltä vaihteelta (2&3) tullessa. Vaihdoin pari viikkoa sitten laatikkoöljyt eikä ole vielä rusahdellut, tosin ajoa on vaihdon jälkeen ollut muun remontin takia vähän. Muuten laatikko toimii nyt todella liukkaasti entiseen verrattuna! Harmaa GM:n purkki Motonetistä kympin litra.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vitosen synkronointi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

matiaso kirjoitti:Vitosvaihde rusahtaa päälle kytkettäessä. Ekan kerran rutisi, kun kiihdytin kolmosella moottoritielle ja vaihdoin suoraan vitoselle. Nyt rusahtaa aina, vaikka vaihtaisin varovasti.

Eilen innostuin avaamaan laatikon päädyn ja tutkimaan asiaa. WIS:n ohjeiden mukaan mittailin tuon synkronointirenkaan kuluneisuuden, ei ollut vielä vaihtorajalla. Ylipäätään kaikki synkronoinnin osat näyttää hyvältä. Nyt olen sormi suussa, mikä piru tuossa mättää?

Olen pyöritellyt koko synkkapakettia käsissäni ja tutustunut sen toimintaan. Sellainen ajatus tuli mieleen, että se jousirengas ehkä päästää sen holkin liian helposti läpi ja silloin rusahtaa. Voisiko synkronointi tulla kuntoon vaihtamalla tuo pelkkä jousirengas?
Mulla oli aikoinaan sama homma, synkro ei tuntunut vielä vaihtorajalla olevan mutta laitoin sinne kuitenkin uuden synkkarenkaan, jouset ja kytkentäholkinkin (luultavasti liioittelua).

Uusi synkrorengas tuntui kuitenkin kitkapinnastaan selvästi terävämmältä kuin vanha joten eroa oli, ja tämän jälkeen ei enää vitonen rutissut.

Oire alkoi juuri tuolla 3->5 vaihdolla ja lopuksi rusahteli vähän jo neloselta vitosellekkin vaihtaessa. Ehkä hieman alamittainen synkro joka vähänkin kuluneena ei enää jaksa synkronoida nopeuseroa yhden vaihteen yli hypätessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
matiaso
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Elo 17, 2006 21:09

Re: Vitosen synkronointi

Viesti Kirjoittaja matiaso »

Uusia öljyjä ehdin aiemmin jo kokeilla, eipä ollut apua, ilmeisesti synkro jo liian kulunut. Päädyin tilaamaan uuden synkronointirenkaan, toivottavasti se korjaa ongelman. En tiedä mikä merkitys sillä jousella on, mutta pistin nyt senkin tilaukseen.
matiaso
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Elo 17, 2006 21:09

Re: Vitosen synkronointi

Viesti Kirjoittaja matiaso »

Eipä tuo vitonen ole vieläkään kunnossa. Oireena on vaikeus saada vaihde päälle kylmänä. Vaihdekepissä tuntuu vastusta ja jos painaa voimalla, vaihde menee päälle ja kuuluu kronks ääni, ei niinkään sellaista pitkää rääkäisyä, mitä joskus saatta synkroista kuulua. Öljyjen lämmettyä vitonen menee kyllä nätisti silmään(vedätin kakkosella 5-6 tonniin ja siitä suoraan vitoselle, ei mitään rutinaa ja vaihde upposi kuin kuuma veitsi voihin).

Tähän mennessä olen vaihtanut uudet öljyt(ne punaviinit), tarkistanut kepin ja vaihteensiirtäjän kohdistuksen ja viimeisenä vaihdoin vitosen synkkarenkaan ja jouset. Lämpimänä toiminta parani ja ajattelin jo, että annan olla, mutta kyllä se ärsyttää, kun vitosta ei uskalla yrittää päälle noin 15 minuuttin startin jälkeen. Osaako joku auttaa?
Jonteri
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Su Syys 07, 2014 18:21

Re: Vitosen synkronointi

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Mistäs porukka on tilannut noita vitosen synkroja ja mitä on maksanut? Huomansin prkl eilen että kolmonenkin rusahtaa jos vauhdillaa tempaisee 2-3.. :roll: Aina ollut sitä mieltä että vaihteistot ovat tämän korimallin heikoin osa. Kolme näitä ollut ja jokaisessa ollut vaihteiston kanssa ongelmia, mitään muita ongelmia oikeastaan olekkaan ollut. Yhdessä ei mennyt pakki sisään, muuta kun hirveillä kevätjuhlaliikkeillä, toinen laatikko äänsi aivan julmetusti ja nykyisestä ovat nyt sitten synkrot risat. Outo homma sinänsä, 160tkm ajettu auto mihin olen omana aikana vaihtanut kahdesti lootaöljyt ja olen muutenkin ollut erittäin varovainen vaihteiston kanssa että varmasti pysyisi hyvänä.
EX: OG 9-3 t5 -99, NG 9-3 2.0t-03,
OG 9-3 t5 -00
Nykyinen: OG 9-3 Coupe t5 -98
Vastaa Viestiin