ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
Vaimon ng 900 ei lähde pihassa käyntiin. Ajettu ennen pakkasia pihaan ja nyt ei käynnisty. Pyörittää hyvin ja antaa kipinän, pari kertaa on vaivaisesti hörähtänyt. Epäilen jäätymistä ja laiton pullon masinolia tankkiin, mutta eihän se aine sieltä etene, jos on jäässä. Yritin kuumailmapuhaltimella lämmittää tankin etupuolella olevaa mötikkää, minkä kuvittelen olevan jonkunsortin bensapumppu, mutta ei vaikutusta. Auto on katsastettu männäviikolla ja silloin ainakin oli seokset kohdallaan ym. Kysyisin tietävämmiltä, että mitä olisi tehtävissä ja mitä kannattaa kokeilla?
En löytänyt haulla aiheesta.
En löytänyt haulla aiheesta.
Re: ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
Varmaankin bensansuodatinta lämmitit. Bensa tuskin jäätyy, eli bensapumppu saattaisi olla rikki. Onko vaihdettu joskus? Kuuluuko ääntä takapenkin alta, kun laittaa virrat päälle?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
.
Viimeksi muokannut jusa_71, Ke Helmi 23, 2011 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
Kiitos vastauksista. Ai se onkin polttoainesuodatin siellä tankin alla, pitäisköhän sekin joskus vaihtaa? Minkälainen ääni siitä polttoainepumpusta pitäisi kuulua ja erottaako sen helposti? (toinen korva on umpikuuro, eikä toisessakaan ole kehumista) Käykö se pumppu muuten koko ajan, kun virta on päällä? Pitää vissiin ottaa emäntä avuksi. Mistä kohtaa takakonttia siihen pumppuun pääsee käsiksi? Luukku on tukevasti jäässä, enkä päässyt katsomaan, oli aika homma saada konepeltikin auki.
Voisiko polttoaineputken aukioloa testata laittamalla tankkiin täyttökorkista käsin pienen paineen?
Yksi tyhmä kysyy enemmän, kuin kymmenen viisasta ehtii vastata....
Voisiko polttoaineputken aukioloa testata laittamalla tankkiin täyttökorkista käsin pienen paineen?
Yksi tyhmä kysyy enemmän, kuin kymmenen viisasta ehtii vastata....
Re: ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
Koputtelin tankinpohjaa ja vaimo starttasi samalla. Jossain vaiheessa lähti käyntiin ja kävi ihan hyvin. Vähän ajettiin ja sammutettiin, eikä niiltä sijoilta enää lähtenyt. Koitin kuulostella pumpun ääntä, mutta en kyllä kuullut mitään.
Aamulla pitää käydä kylillä toisella autolla ja voisin hakea motonetistä pumpun, mutta kai se kuitenkin pitäisi vanha ensin tarkastaa, ettei ole johtovikaa, tai muuta ilmiselvää.
Aamulla pitää käydä kylillä toisella autolla ja voisin hakea motonetistä pumpun, mutta kai se kuitenkin pitäisi vanha ensin tarkastaa, ettei ole johtovikaa, tai muuta ilmiselvää.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
missä päin suomea noin kylmä ettei luukut aukea.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
Täällähän sitä Lahden kupeessa kylmistellään. Sohjoluminen auto kun jäätyy, niin tahtoo olla luukut tiukassa. Eilen oli viitisen astetta pakkasta nyt enää pari astetta.
Hain pumpun motonetistä ja pitäisi alkaa päättämään, mistä alkaisi purkamaan. Ei huvittaisi alkaa tankkia irroittamaan lumessa.
Hain pumpun motonetistä ja pitäisi alkaa päättämään, mistä alkaisi purkamaan. Ei huvittaisi alkaa tankkia irroittamaan lumessa.
Re: ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
pumpun saa vaihdettua takapenkin alta kun vähä peltisaksilla operoi sitä reikää isommaksi.
HAku-nappulalla löytyy lisätietoa k.o operaatiosta.
Muista sitte varmistaa että tarvittava bensaletkun pätkä on sellaista laatua joka kestää polttainetta myös ulkokuoresta.
HAku-nappulalla löytyy lisätietoa k.o operaatiosta.
Muista sitte varmistaa että tarvittava bensaletkun pätkä on sellaista laatua joka kestää polttainetta myös ulkokuoresta.
Re: ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
http://foorumi.saabclub.fi/search.php?k ... ubmit=Etsi
Hakusanalla "Bensapumppu" n. 2494 tulosta.
Jos ei kertakaikkiaan ole mahdollisuutta ryhtyä laskemaan tankkia alas, on ainoa vaihtoehto pumpun vaihtamiseksi leikata takaistumen istuinosan ja lattian verhoiluhuopien alta löytyvää kurkistusluukkua suuremmaksi kuljettajan puolta kohti niin että polttoainetankin kanteen ja polttoainepumppuun pääsee käsiksi. Opel-johdannaisesta auton pohjalevystä ja Saabin tankista tai muusta suunnittelijoiden aivopierusta johtuen tankin kansi ja auton pohjan kurkistusluukku eivät kohtaa niin että pumpun voisi ilman radikaaleja keinoja saada käsille.
Homma käy vähemmän radikaaliksi jos jaksaa satsata esim. Biltemasta saataviin kolmileukaisiin peltileikkureihin joilla saa tehtyä siistin aukon reunoja taivuttamatta: http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -206_l.jpg
Leikatessa kannattaa silmäillä polttoaineputkien lähtöjä sekä pumpun sähköjohdotuksia.
Leikatut reunat kannattaa sivellä sopivalla maalilla tai peräti sinkkimaalilla, ja uuden kansilevyn voi muotoilla vaikkapa rosterilevystä tai alumiinilevystä ja kiinnittää butyylikumimassalla.
Itse polttoainepumpun vaihto "ämpäriinsä" ei normaalisti vie kymmentä minuuttia kauempaa mikäli on ostanut pumppusetin missä on "asennusosat" mukana eli sisähalk. 8mm letku sekä kaksi rosteriklemmaria.
Tankin kannen lukituskauluksen aukaisussa on käytetty kuulemma menestyksekkäästi mm. tätä: http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1357_l.jpg
Tai tätä:
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1356_l.jpg
Itse en enää ulkoa muista kansilevyn kiinnityskauluksen halkaisijaa, kannattaa mitata ennenkuin menee ostoksille tai vaihtoehtoisesti valmistaa itse tarpeeksi tukeva avaustyökalu vahvasta vesivanerista tai teräslevystä.
Polttoainepumppu-ämpäriasetelmaa sekä poistettaessa että takaisin asennettaessa kannattaa varoa erityisesti polttoaineen määräanturin kohon teräslankaista vartta, ettei pääsisi vääntymään.
Polttoaineputkien lähtö- ja paluuliitäntöjä tankin kansilevystä irrotettaessa kannattaa pitää mielessä se, että missään nimessä ja varsinkaan pakkasessa muovisia liittimiä ei saa kiskoa sivulähdöistään vaan ainoastaan kohtisuoraan pystyosastaan nitkuttelemalla, muuten räksähtävät poikki varmasti. Lukituskyntensä näkyvät kyllä jos ja kun pääsette pelipaikalle asti.
Hakusanalla "Bensapumppu" n. 2494 tulosta.
Jos ei kertakaikkiaan ole mahdollisuutta ryhtyä laskemaan tankkia alas, on ainoa vaihtoehto pumpun vaihtamiseksi leikata takaistumen istuinosan ja lattian verhoiluhuopien alta löytyvää kurkistusluukkua suuremmaksi kuljettajan puolta kohti niin että polttoainetankin kanteen ja polttoainepumppuun pääsee käsiksi. Opel-johdannaisesta auton pohjalevystä ja Saabin tankista tai muusta suunnittelijoiden aivopierusta johtuen tankin kansi ja auton pohjan kurkistusluukku eivät kohtaa niin että pumpun voisi ilman radikaaleja keinoja saada käsille.
Homma käy vähemmän radikaaliksi jos jaksaa satsata esim. Biltemasta saataviin kolmileukaisiin peltileikkureihin joilla saa tehtyä siistin aukon reunoja taivuttamatta: http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -206_l.jpg
Leikatessa kannattaa silmäillä polttoaineputkien lähtöjä sekä pumpun sähköjohdotuksia.
Leikatut reunat kannattaa sivellä sopivalla maalilla tai peräti sinkkimaalilla, ja uuden kansilevyn voi muotoilla vaikkapa rosterilevystä tai alumiinilevystä ja kiinnittää butyylikumimassalla.
Itse polttoainepumpun vaihto "ämpäriinsä" ei normaalisti vie kymmentä minuuttia kauempaa mikäli on ostanut pumppusetin missä on "asennusosat" mukana eli sisähalk. 8mm letku sekä kaksi rosteriklemmaria.
Tankin kannen lukituskauluksen aukaisussa on käytetty kuulemma menestyksekkäästi mm. tätä: http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1357_l.jpg
Tai tätä:
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1356_l.jpg
Itse en enää ulkoa muista kansilevyn kiinnityskauluksen halkaisijaa, kannattaa mitata ennenkuin menee ostoksille tai vaihtoehtoisesti valmistaa itse tarpeeksi tukeva avaustyökalu vahvasta vesivanerista tai teräslevystä.
Polttoainepumppu-ämpäriasetelmaa sekä poistettaessa että takaisin asennettaessa kannattaa varoa erityisesti polttoaineen määräanturin kohon teräslankaista vartta, ettei pääsisi vääntymään.
Polttoaineputkien lähtö- ja paluuliitäntöjä tankin kansilevystä irrotettaessa kannattaa pitää mielessä se, että missään nimessä ja varsinkaan pakkasessa muovisia liittimiä ei saa kiskoa sivulähdöistään vaan ainoastaan kohtisuoraan pystyosastaan nitkuttelemalla, muuten räksähtävät poikki varmasti. Lukituskyntensä näkyvät kyllä jos ja kun pääsette pelipaikalle asti.
Re: ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
No nyt tuli tietopankki, kiitos vaan. En älynnyt alkuun hakea "bensapumpulla", kun en tiennyt, mitä vikaa etsiä. Löysin viimein penkin alta sen aukon, mistä vähän pääsee näkemään, mihin pitäisi pyrkiä. Aika paljon joutuu leikkelemään peltiä, jos yläkautta meinaa operoida. Toisaalta saattaa tankkia kannattelevien kiinnityspantojen ruuvitkin olla aika työläät irrottaa. Pitää vissiin hiissata hallitunkki pihaan ja yrittää kurkistella auton alle ja tehdä päätös vasta sitten.
Muuten hinaisin auton työmaalle, mutta on pirun iso ylämäki matkalla, enkä tiedä, pääseekö sitä hinaten ylös.
Muuten hinaisin auton työmaalle, mutta on pirun iso ylämäki matkalla, enkä tiedä, pääseekö sitä hinaten ylös.
Re: ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että rajultahan se ensialkuun tuntuu lähteä leikkelemään autoa mutta maltilla tehtynä saa kyllä niin siistiä jälkeä ettei asiasta tietämätön älyä autoa leikellynkään vaikka takapenkkiä nostelisikin.
Tottakai se homma kannattaa tehdä alakautta ja tankkia tiputtaen mikäli vain on mahdollisuuksia saada auto nosturille, itselläni tätä mahdollisuutta ei ollut ja auton oli oltava seuraavana aamuna ajossa.
Tankin kiinnityspantojen pinnapulttien irroittelu on sitten oma lukunsa, sitä kierrettä kun on jätetty oikeinkin reilusti ylimääräiseksi ja näkösälle ruostumaan..
Tottakai se homma kannattaa tehdä alakautta ja tankkia tiputtaen mikäli vain on mahdollisuuksia saada auto nosturille, itselläni tätä mahdollisuutta ei ollut ja auton oli oltava seuraavana aamuna ajossa.
Tankin kiinnityspantojen pinnapulttien irroittelu on sitten oma lukunsa, sitä kierrettä kun on jätetty oikeinkin reilusti ylimääräiseksi ja näkösälle ruostumaan..
Re: ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
Tankki on ihan täynnä bensaa, mikä myöskin puoltaisi yläkautta operointia. Löysin foorumilta oikein hyvän kuvasarjan työn vaiheista, eikä kyllä huvittaisi lumessa selällään maaten täyttä tankkia irroitella.
Re: ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
Sitä reikää pitää leikellä muistaakseni parisenkymmentä senttiä kanttiinsa, jotta mahtuu hyvin operoimaan. Nuo Minutemanin ehdottamat sakset ovat aika näppärät tuohon leikkiin; itse käytin tavallisia peltisaksia ja jäljestä sen kyllä huomaa.
Alun perin leikkelin itsekin siksi, että tankki oli täynnä. Toisaalta myös siksi, että autoa ei ollut mahdollista saada tunkin mittaa ylemmäs maasta...
Jos vaikutat pääkaupunkiseudulla, saat ilmaiseksi lainaan korkin irrottamiseen valmistetun työkalun. Esim. yksityisviestillä vain yhteystietoja ja yhteydenpitoa.
Alun perin leikkelin itsekin siksi, että tankki oli täynnä. Toisaalta myös siksi, että autoa ei ollut mahdollista saada tunkin mittaa ylemmäs maasta...
Jos vaikutat pääkaupunkiseudulla, saat ilmaiseksi lainaan korkin irrottamiseen valmistetun työkalun. Esim. yksityisviestillä vain yhteystietoja ja yhteydenpitoa.
Re: ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
Mulla -94 900S teki pari viikkoa sitten saman, ei lähtenyt aamulla käyntiin, pyörittää kyllä iloisesti. Öisin oli pakkasta ja päivällä plussan puolella.
Jäässä taitaa olla, kun ei kerran lähe. Teki viimevuonna saman jutun. Jäässähän se.
Jäässä taitaa olla, kun ei kerran lähe. Teki viimevuonna saman jutun. Jäässähän se.
Saappi on saappi, mut koita ny se jollekki tavikselle selittää,,,
Re: ng 900 ei lähde käyntiin, jäässä?
Pakkanen lauhtui senverran, että ryhdyin Saabin kimppuun. Koitin nyhrätä reikää penkin alle peltisaksilla, mutta kyllästyin nopeasti ja laitoin kuviosahaan rautaterän ja tein reiän sillä. Tuli muuten erikoisen siisti jälki. Eipä sekään ihan helppo konsti ollut, piti sahata lyhkäisiä pätkiä ja raottaa sahausrakoa ruuvimeisselillä, ettei sahaisi johtoja ja letkuja poikki. Kuviosahaa pitää sahatessa kallistaa niin, ettei terä vaan osu tankkiin saakka. En suosittele konstia, jossei ole erikoisen tottunut käyttämään kuviosahaa.
Sain pumpun muuten vaihdettua, mutta uudessa pumpussa on hiukan paksumpi lähtö letkulle, enkä saanut millään ilveellä vanhaa letkua venytettyä uuteen pumppuun. kyrpii lähteä huomenna viidentoista kilometrin päähän kaupoille letkunpätkän takia.
Onpahan muuten erikoinen hökötys siinä pumpun ympärillä, en meinannut saada tankista pois millään.
Sain pumpun muuten vaihdettua, mutta uudessa pumpussa on hiukan paksumpi lähtö letkulle, enkä saanut millään ilveellä vanhaa letkua venytettyä uuteen pumppuun. kyrpii lähteä huomenna viidentoista kilometrin päähän kaupoille letkunpätkän takia.
Onpahan muuten erikoinen hökötys siinä pumpun ympärillä, en meinannut saada tankista pois millään.