9-3:n tasapainoakselin ketju??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Bombardier
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 11:33
Paikkakunta: Vaala

9-3:n tasapainoakselin ketju??

Viesti Kirjoittaja Bombardier »

Tässä on jo jonkin aikaa mieltä painanut tuon ko. ketjun elinikä. Lähinnä mietin että jos tasurin ketju/rattaat leviää totaalisesti niin meneekö automaattisesti myös jakopään ketju paskaksi ja millä kilometreillä arvon Saabisteilla on tasurin ketju levenny? Ainahan sen ketjun voi nyppäistä pois mutta oma hommansa on siinäkin, että jos se vielä jonkin aikaa kestäis.

Etsi toiminnolla löytyikin aiheesta juttua mutta en aivan suoraan näihin asioihin löytänyt vastausta...

Härveli joka mieltäni askarruttaa on 9-3 -98 2.0, ei turboa ja ajettu 305 tkm.
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

Re: 9-3:n tasapainoakselin ketju??

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

Se ei katkea, suurin murhe on jakopäänketju, mutta kaikki on mahdollista, kuka tietää mkä menee poikki ensin, vaikea kysymys.
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

Re: 9-3:n tasapainoakselin ketju??

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

Tuskinpa jakoketjukaan on murhe noilla kilometreillä
Viimeksi muokannut saabdaas, La Marras 27, 2010 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3:n tasapainoakselin ketju??

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Eikä tuo tapasapainoketju ole muutenkaan ongelma vapareissa.
Turhaa murehdit. :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Bombardier
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 11:33
Paikkakunta: Vaala

Re: 9-3:n tasapainoakselin ketju??

Viesti Kirjoittaja Bombardier »

No sitten en taida ryhtyä poistamaan kyseistä ketjua vain varmuuden vuoksi. Koko homma ei kuulosta mitenkään houkuttelevalta operaatiolta.

Holkkiremppaa teettäessäni kunneltiin PCS:llä myös koneen kahinaa, mutta ei sitä ketjun kuntoa toki voi tietää ennenkuin aukaisee ja katsoo... Tuolloin oli autollani ajettu 250 tkm.

Joten, ajelen tyytyväisenä menemään ja vaihdan öljyt 10tkm:n välein ettei metallipuru pyöri suotta koneessa sekä odottelen virtalukon hajoamista, muutoin alkaakin olemaan tunnetuimmat tyyppiviat jo korjattuna tästä yksilöstä.

Monet kiitokset kommentoijille. :)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3:n tasapainoakselin ketju??

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Bombardier kirjoitti: Holkkiremppaa teettäessäni kunneltiin PCS:llä myös koneen kahinaa, mutta ei sitä ketjun kuntoa toki voi tietää ennenkuin aukaisee ja katsoo... Tuolloin oli autollani ajettu 250 tkm.

Joten, ajelen tyytyväisenä menemään ja vaihdan öljyt 10tkm:n välein ettei metallipuru pyöri suotta koneessa sekä odottelen virtalukon hajoamista, muutoin alkaakin olemaan tunnetuimmat tyyppiviat jo korjattuna tästä yksilöstä.

Monet kiitokset kommentoijille. :)
Joo.
Vaikka kuinka "harrastaisi" autoja, ei kannata korjata sellaista mikä ei ole rikki.
Jos se joskus alkaa rallattamaan, jakoketju alkaa varmaankin tuolla 500 000 km hulppeilla niin niin siitten tutkia asiaa uudestaan :wink:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3:n tasapainoakselin ketju??

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Tuossa äskettäin termarin toimintaa tutkaillessa rupesin kuuntelemaan pientä rahinaa koneesta ja tuntui kuuluvan jakopään tienoilta. Ei nyt kuitenkaan siinä määrin että välttämättä vielä toimenpiteisiin pitäis ryhtyä, mutta kuhan seurailee. Onkohan tässä loppuvuodesta -95 käyttöön otetussa 2.0i nuo tasapainoakselit? Mistäs tuon näkee, että mikä konetyyppi kyseessä?

Kilometrejä on kertynyt 320tkm, joten ketjukin voisi olla jo vaihdon tarpeessa. Joskus vuosi sitten kantta kiristäessä ketju ja rattaat näyttivät suht hyväkuntoisilta, mutta voikos tuon ketjun kunnon tarkistaa tuosta ketjunkiristimestä? Eli irroittamalla kiristin ja katsomalla kuinka ulos se on tullu? WIS sanoo, että kiristintä irrottaessa pitäis moottori asettaa 0-merkin kohdalle, mutta onkos tuolla mitään merkitystä?
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3:n tasapainoakselin ketju??

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Onkohan nyt sekoitettu tasapainoketju ja venttiilikoneiston jakoketju?

Tasapainoakselistosta ei oikein näy yhtäkään osaa ylhäältäkäsin silmäiltynä venttiilikoppa irrotettuna, ja tasapainoakseliston ketjunkiristintä ei voi ilman jakopään kopan purkamista irrottaa tutkittavaksi.

Venttiilikoneiston jakoketjun kiristimen sensijaan voi, joko täältä "Etsi":llä löytyvillä ohjeilla tai näillä: http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg3.htm

Siihen tietoon että onko autossa ylipäätään tasapainoakselistoa, tarvittaisiin tieto siitä onko autossa B204, vai B206 (rekisteriote?), jälkimmäisiä on ilman koneistoa. Osviittaa voi saada myös kurkkimalla moottorin lohkoa, tasapainokoneistollisissa on akseleiden vaatimat pitkänomaiset "pullistumat" nähtävissä moottorilohkoon valettuna sen etu- ja takapuolella, jakopään kopasta n. 25-30 Cm ulottuvat vaihteistoa kohti.

Jakoketjun kiristintä irrotettaessa moottorin nollakohtaan asettamisen merkitys on siinä että tällöin on mahdollisimman vähän venttiilejä kuormitettuina, eli venttiilinjousia kampeamassa nokkien välityksellä ketjua kireälle silloin kun kiristintä kierretään ulos.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3:n tasapainoakselin ketju??

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Minuteman kirjoitti:Onkohan nyt sekoitettu tasapainoketju ja venttiilikoneiston jakoketju?

Tasapainoakselistosta ei oikein näy yhtäkään osaa ylhäältäkäsin silmäiltynä venttiilikoppa irrotettuna, ja tasapainoakseliston ketjunkiristintä ei voi ilman jakopään kopan purkamista irrottaa tutkittavaksi.

Venttiilikoneiston jakoketjun kiristimen sensijaan voi, joko täältä "Etsi":llä löytyvillä ohjeilla tai näillä: http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg3.htm

Siihen tietoon että onko autossa ylipäätään tasapainoakselistoa, tarvittaisiin tieto siitä onko autossa B204, vai B206 (rekisteriote?), jälkimmäisiä on ilman koneistoa. Osviittaa voi saada myös kurkkimalla moottorin lohkoa, tasapainokoneistollisissa on akseleiden vaatimat pitkänomaiset "pullistumat" nähtävissä moottorilohkoon valettuna sen etu- ja takapuolella, jakopään kopasta n. 25-30 Cm ulottuvat vaihteistoa kohti.

Jakoketjun kiristintä irrotettaessa moottorin nollakohtaan asettamisen merkitys on siinä että tällöin on mahdollisimman vähän venttiilejä kuormitettuina, eli venttiilinjousia kampeamassa nokkien välityksellä ketjua kireälle silloin kun kiristintä kierretään ulos.
Eikös B206 ollut "ainoastaan" vapareissa ja B204 turbollisissa? Siis varmaan poikkeuksen poikkeuksia ja moottorinvaihtojakin on, mutta noin yleisesti ottaen väittäisin asian olevan noin...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3:n tasapainoakselin ketju??

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

En osaa sanoa varmaksi. B204 vaparista olen kuohinut koneiston.
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3:n tasapainoakselin ketju??

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Minuteman kirjoitti:Onkohan nyt sekoitettu tasapainoketju ja venttiilikoneiston jakoketju?
Siis jakoketjua tuolla tarkoitinkin, kun oli venttiilikoppa auki.

Tähän päivään asti olin ollut jotenkin siinä uskossa, että näissä alkupään vapareissa ei tasapainoakseleita olisi, mutta asiahan ei ihan suoraan noin taida ollakaan? Rekisteriotteessa ei konetyypistä näy mitään mainintaa, koneen ympäriltäkin silmäilin muttai ei osunut silmiin mitään mistä tuo olisi selvinnyt. B206 koneeksi tuon olin ajatellut, muttamutta...

Kunhan saan auton lämpimään talliin joskus niin pitää tuo ketjunkiristimen mitta tarkastaa. Jokatapauksessa sen kuvittelisin se rahisija siellä olevan, kun alkaa kilometrejäkin olla alla.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Vastaa Viestiin