Midit oviin ja johdotukset NG900

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Midit oviin ja johdotukset NG900

Viesti Kirjoittaja AC »

Eli tietääkö joku viisaampi että miten noi johdot saa vedettyä ovista takakonttiin? Oviliittimessähän on vapaita paikkoja (kuinka paksu johto menee?).
Kojetaulun päälle tulevilla diskanteillahan on johto jo mankalle, siitä pitäisi vetää yhtää matkaa konttiin. Eli onko tuolla kojetaulussa vapaata tilaa erillissatsin jakareille ja johdoille. Johdot tulisi kuskin puolelle yhdessä rca-piuhojen kanssa ja siitä kynnyslistoja pitkin taakse. Riittäisi siten yhdet pitkät johdot jos ton jakarin sais sinne eteen hukattua.

Virta menee jo nykyisellään apparin puolella, tosin sitä pitää suurentaa.

Ja vielä ovipaneelien irrotuksesta että ilmeisesti ne ruuvit sieltä alhaalta pois ja sit vedetään irti. Jollain kauluksellahan sinne saa 6,5" mahtumaan (Nextin tuplakelainen, ehkä :). Tarttee sit vaan puhkasta ne aukot bassoille.

Ja jos jollakin on asennuskuvia niin olis kiva. :D
BMW 320dA Coupe LCI
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Midit oviin ja johdotukset NG900

Viesti Kirjoittaja NG900T »

AC kirjoitti:Eli tietääkö joku viisaampi että miten noi johdot saa vedettyä ovista takakonttiin? Oviliittimessähän on vapaita paikkoja (kuinka paksu johto menee?).
Kojetaulun päälle tulevilla diskanteillahan on johto jo mankalle, siitä pitäisi vetää yhtää matkaa konttiin. Eli onko tuolla kojetaulussa vapaata tilaa erillissatsin jakareille ja johdoille. Johdot tulisi kuskin puolelle yhdessä rca-piuhojen kanssa ja siitä kynnyslistoja pitkin taakse. Riittäisi siten yhdet pitkät johdot jos ton jakarin sais sinne eteen hukattua.

Virta menee jo nykyisellään apparin puolella, tosin sitä pitää suurentaa.

Ja vielä ovipaneelien irrotuksesta että ilmeisesti ne ruuvit sieltä alhaalta pois ja sit vedetään irti. Jollain kauluksellahan sinne saa 6,5" mahtumaan (Nextin tuplakelainen, ehkä :). Tarttee sit vaan puhkasta ne aukot bassoille.

Ja jos jollakin on asennuskuvia niin olis kiva. :D
On siinä johdotuksessa duunia ihan riittämiin. Oviliittimiin saa ängettyä max 2.5mm2 piuhan kun sopivan pienellä poranterällä tyhjästä paikasta varovasti avartaa, ja kun kerran johdotetaan niin vedetään kunnon johtoa ja riittävän järeet, ei mitään millilankoja. Oikeanpuoleisessa oviliittimessä olis tilaa paksummallekkin mutta vasemmalla kun on ikkunannostimen ja sähköpeilien lisäksi takaluukun avausnamiskan piuhat niin hyvä kun saa mahtumaan ton 2.5mm2 piuhan. Oviin tarttee ämyreille kaulukset kun on valmiiksi tuo hämärä AS3 standardin mukainen reijitys, mä tein asennuskehykset ite, mutta saa vissiin biltemasta merkkikohtasia sovitussarjoja myös ko saabiin, ei tainnu olla kalliskaan. Kaijjutinritilöiden reijät voi tietysti puhkoo ite, mä ostin saabilta valmiit reijälliset.

Jakareille on kojelaudan alla hyvin tilaa. Samoin lattialistoissa joten ei niistä ongelmia. Aikaavievintä oli noiden oviliittimien lisäksi päävirtakaapelin (30mm2) veto akulta tulipellin läpi ja edelleen takakonttiin vahvareille rautalankakikkailuin. Mulla virtakaapeli ja vasen kaiutinkaapeli menee vasemmalla puolella ja oikealla rca:t ja kaiutinpiuhat. En viittiny vetää ton paksusta kaapelia max 100 amppeerin magneettikenttineen suoraan ECU:n päältä, ja tietysti rca:t eri puolilta. Olis saanu helpommin oikeelta puolelta, mutta trionic on siinä reitillä just hankalasti...

Joo ovipaneelit lähtee helposti, mutta kantsii kammeta varovasti suoraan ihan kiinnikkeen vierestä ettei ne mee paskaksi. Ovenkahvan alla sekä ovenajaavan vieressä on vielä ruuvit peitelevyn alla.

Vinkkinä vielä kun verhoilu on kerran irti, että samalla kannattaa laittaa vaimennusta, esim bitumimattoa siihen ovipaneelin takaosaan ja ovipeltiin niin vähenee hieman ajomelukin.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Oviverhoilun irtiottamisesta:

1. kuskin puolella nappaa takaluukun avaajakytkin irti ruuvimeisselillä ja irroita liitin.
2. irroita sivupeilinsäätimen kytkin peitelevystä ja irroita liitin. Tämän jälkeen ruuvimeisseliä käyttäen kampea varovasti irti peitelevy.
3. irroita ovenkahvojen "kansiosa" ja avaa ovenkahvaa kiinnipitävät torx -ruuvit (2 kpl / kahva)
4. irroita ovenavauskahvan keskiosassa oleva tulppa. Sen takana on yksi torx -ruuvi, joka täytyy avata. Poista ovenavauskahva.
5. oven alaosassa on yksi torx -ruuvi, joka täytyy avata.
6. sen jälkeen ota tiukka ote ovipaneelista ja irroita se varovasti kiinityksistään aloittaen alhaalta.
7. kun olet saanut oviverhoilun kokonaan irti, nosta verhoilua ylöspäin, jotta ovenavausnuppi saadaan pois oviverhoilun rei'ästä.

Nyt oviverhoilu on irroitettu. Asentaminen tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä.

Ota terävä mattopuukko ja tee sillä tarvittavat rei'ät kaiutinritilän taakse ja oven roiskevesisuojaan.

Irroita hieman roiskevesisuojaa, jotta voisit asentaa kaiuttimen ja johdotukset paikalleen.

Kaiutinpiuhojen veto oven sähköliittimiä suojaavien kumisten suojusten sisällä on ihan "pain in the ass". Käytä vetämiseen hitsilankaa, jonka taivutat päästä koukulle ja sitten teippaat kaiutinpiuhat kiinni tuohon koukkuun. Sitten liu'utat hitsilankaa kumisuojuksessa, niin saat vedettyä piuhat paikoilleen. Kaikkein paras olisi ehkä laittaa kaiutinpiuhoille jotkut liittimet oven sähkölaitteiden liittimiin, niin ei tarvitsisi liu'uttaa kaiutinpiuhaa korista ovikaiuttimille saakka. Jos käyttää noita liittimiä, niin sitten ei tarvii välttämättä ruveta poraamaan reikiä, jotta piuhan saisi ujutettua kokonaisuudessaan oviliittimen läpi.

Nää neuvot voi kuulostaa vähän sekavilta, mutta voin lähettää sulle NG900/9-3:n AS3 -päivityssetin asennusohjeet sähköpostille, niin siitä käy ilmi, mitä mä tarkoitan :)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

NG900T:

Minkämoisen setin itse laitoit? Oliko bassoille hyvin tilaa syvyyssuuntaisesti ja laitoitko ne jakarit kojelautaan johonkin sisälle piiloon vai jalkatilaan tms?

Taitaa olla kuiteski aika kova homma niitten ovien kans, lähinnä johtojen vuoksi.

No virtakaapeli menee nykyisellään jo oikeelta, eli Trionic ei ole ongelma (tai onhan se kun se puuttuu 8O ).

Laitoitko mitään vanua bassojen taakse? Bitumi olis varmaan aika hyvä idea.

Turbo Sensonic:

Tottakai tarkemmatkin ohjeet kiinnostaa!

Kattoo ny sitte jaksaako satsata tommosiin vai sijoittasko vaan järkevämmin kotihifiin!
BMW 320dA Coupe LCI
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

AC kirjoitti:NG900T:

Minkämoisen setin itse laitoit? Oliko bassoille hyvin tilaa syvyyssuuntaisesti ja laitoitko ne jakarit kojelautaan johonkin sisälle piiloon vai jalkatilaan tms?

Taitaa olla kuiteski aika kova homma niitten ovien kans, lähinnä johtojen vuoksi.

No virtakaapeli menee nykyisellään jo oikeelta, eli Trionic ei ole ongelma (tai onhan se kun se puuttuu 8O ).

Laitoitko mitään vanua bassojen taakse? Bitumi olis varmaan aika hyvä idea.

Turbo Sensonic:

Tottakai tarkemmatkin ohjeet kiinnostaa!

Kattoo ny sitte jaksaako satsata tommosiin vai sijoittasko vaan järkevämmin kotihifiin!
Sijoita ihmeessä näihin, (tosin jos et ole parisuhteessa asia on tietysti hieman eri), mutta onhan se nyt hienoa kuunnella omia saatananpalvonta (vitsi)levyjä autossa kovaa, jos toisena vaihtoehtona on kuunnella levyjä kotona + rutinaa muijalta...

Itellä on ovissa 17cm pioneer-erillissarjan bassot, diskantit kojetaulun päällä ja takana 6x9 Pioneerit, näitä syöttää 4-kanava vahvari vararengaskotelossa..

Asennutin, koska en jaksanut nysvätä..köyhdyin mutta kannatti
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

No hellasäröstä ei oo pelkoo, mut onhan musiikinkuuntelu kotona nautittavampaa.

Itte kyllä aattelin asennella, onhan se halvempaa ja mukavaa ajankulua sekä helppo tapa kiristää hermoja :D

Kotihifis on vaan silleen et samalla rahalla saa sit vähän parempaa ääntä.

Mutta edelleenkin kaikki tieto ja kuvat asennuksista kiinnostaa.
BMW 320dA Coupe LCI
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

AC kirjoitti:NG900T:

Minkämoisen setin itse laitoit? Oliko bassoille hyvin tilaa syvyyssuuntaisesti ja laitoitko ne jakarit kojelautaan johonkin sisälle piiloon vai jalkatilaan tms?

Taitaa olla kuiteski aika kova homma niitten ovien kans, lähinnä johtojen vuoksi.

No virtakaapeli menee nykyisellään jo oikeelta, eli Trionic ei ole ongelma (tai onhan se kun se puuttuu 8O ).

Laitoitko mitään vanua bassojen taakse? Bitumi olis varmaan aika hyvä idea.

Turbo Sensonic:

Tottakai tarkemmatkin ohjeet kiinnostaa!

Kattoo ny sitte jaksaako satsata tommosiin vai sijoittasko vaan järkevämmin kotihifiin!


Se on joku NEXT:in ALS 6.5" 2-tie sarja (hifilehden testivoittosetti parin vuoden takaa), erillissarjan diskantit on siellä kojelaudalla nurkissa ritilöiden alla alkuperäis AS2 etukaiuttimien tilalla, jakarit isoilla nippusiteillä kojelaudan sisällä. alkuperäiset 6x9:t kytkin kokonaan pois mölyämästä kun en satsannu laadukkaimpiin kun sotkivat muuten kohtuullisen soundin, ja eipä siellä takana ketään istukkaan, ja jos nyt heittäydytään hifikorvaksi niin äänihän tulee edestä ei takaa vai kuunteletteko rokkikonserttia selin lavalle päin? kontissa jbl 12" subbanen, faradin konkka ja pari jbl vahvistinta. toinen ohjaa subbaria ja toinen erillissarjaa.

kyseisille elementeille ovissa on aika nihkeesti tilaa syvyyssuunnassa koska oven lasi ottaa ala-asennossa magneettiin kiinni jos korotus/sovituspala ei oo tarpeeksi korkea, siksi tein korotuspalat itte ja sain riittävästi kasvatettua tilaa syvyyssuuntaan.

ei kannata laittaa vanua kun ei sitä saa siellä pysymään paikoillaan, ellei meinaa jotain "aperiodic membrane" tyyppistä vaimennusta tehdä, mutta se vaatii sitten koteloinnin ja on isompi projekti. edelleen vanunkin sijasta suosittelen bitumimattoa, se estää kaiuttimen äänen resonoinnit ovipellistä ja vähentää ajomelua. ovihan toimii jo itsessään kotelona, ja usein noi elementit on suunniteltukin toimivan ovessa ilman vaimennuksia. resonointi on se ongelma mitä ei kuitenkaan saa tässä tapauksessa vanulla pois.

bitumimaton asennus ei oo kummonen juttu: maton toisella puolella on liimapinta joka helpottaa sennusta. on muistettava puhdistaa liimattava pinta kunnolla jotta matto tulee siinä pysymään sään vaihtelutkin. tehtaan ruosteenestomömmöt pitää hinkata veke vaikka bensalla. sitten lopuksi jollain aineella sellasella mikä puhdistaa bensan "rasvatkin". seuraavaksi leikkaaa sopivan kokoset slaissit bitumia mahdollisimman laajalle alueelle, lätkäsee peltiin kiinni ja perään lämpöpuhaltimella kuumentaa tarpeeks löysäks ja painelee kovaa että jämähtää kiinni, varoen kuitenkin ettei kuumuus vaurioita maalipintaa toisellapuolella. sitten vaan ruikkii uudet ruosteenestomönjät päälle. mulla meni auto täydelliseen ruostesuojaukseen just ton homman jälkeen. ohuemmalla bitumimatolla saa laitettua ovipaneelin takaosan.

en nyt oo ihan varman tosta sensonicin kirjoituksesta mitä hää tarkoittaa ton ovijohdotuksen suhteen, mutta mulla ei ollu muuta vaihtoehtoa kun porata reijät joko ovipeltiin taikka avata oviliittimet ja tehdä sinne reiät muiden sekaan ja pujotella johto molemmista päistä läpi. valitsin liittimen porauksen pellin sijaan vaikka työläämpi olikin ja vaatii tarkkaa kättä että sähköt toimii vielä operaation jälkeenkin. uudemmissa NG900:ssa saattaa olla edes puolivalmis johdotus oviliittimiin asti, mutta mulla ei ollu tossa vm 95:ssa mitään valmiina joten ei ollu vaihtoehtoja jos mielii saada johdot oven sisälle.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

Viitaten tohon NG900T:n viestiin, ei ne ovijohdotukset kyllä valmiina olleet mun "Uusikaupunkilaisessa" vm 03 Turbojubileessakaan, eli asentaja valitsi ton pora-ratkaisun..
Kauko
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Touko 20, 2005 15:44

Viesti Kirjoittaja Kauko »

Sielä kojelaudan päällähän on paikat kaiuttimille. Liekkö 4" reijät?
Sinnehän pitäisi 3-tie erillissarjan keskiäänet sijoittaa mutta miten pitäis vetää johdot? :roll:
Virtalukko käkkärin vieressä - käytännöllinen.
Vastaa Viestiin