Check Engine -valo syttyi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
cor
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Heinä 27, 2010 10:40

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja cor »

Hepis kirjoitti:Kun nappaa ohjausyksikön sulakkeen (kojelaudan päädyssä numero 28 ainakin NG900:ssa) irti, niin ei tarvitse irrottaa akusta piuhoja. Säästyy radion uudelleen säätämiseltä. :wink:
toimiiko vastaava myös 9-3:ssa?
Bmw Touring 530da -01
Saab 9-3 2.0 16v -99
Vw Corrado 1.8 20vt
Aquell
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Huhti 07, 2010 19:18

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Aquell »

Kyllähän se tuntui toimivan :)
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja mjava »

Nyt syttyi taas, eli magneettiventtiili lähtee seuraavaksi vaihtoon.

Kiitos tuosta sulake 28 -vinkistä. On sama sulake 9-3:ssa ja toimii.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Hepis kirjoitti:Kun nappaa ohjausyksikön sulakkeen (kojelaudan päädyssä numero 28 ainakin NG900:ssa) irti, niin ei tarvitse irrottaa akusta piuhoja. Säästyy radion uudelleen säätämiseltä. :wink:
Miksi ihmeessä ei tämä ole tullut koskaan mieleen :roll:. Oma NG on jo pidempään sytellyt satunnaisesti CE-valoa ja akun piuhat irrottamalla olen tähän asti tuon resetoinut. Jos/kun se vielä syttyy niin annan olla pellin kiinni ja nappaan tuon sulakkeen irti. Kiitos siis tästä vinkistä.

Voisi kyllä tuon valon syttymissyynkin jossakin vaiheessa jotakin kautta selvittää...
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja ballantine »

cor kirjoitti:
Hepis kirjoitti:Kun nappaa ohjausyksikön sulakkeen (kojelaudan päädyssä numero 28 ainakin NG900:ssa) irti, niin ei tarvitse irrottaa akusta piuhoja. Säästyy radion uudelleen säätämiseltä. :wink:
toimiiko vastaava myös 9-3:ssa?
Eipä ole 9-3:ssa vielä radion asetukset akun piuhat irroittamalla kadonneet.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Resetti = halpa
Vian korjaaminen = kallis

:roll: :lol:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja mjava »

Varaosaa odotellessa, hävisi tuo varoitusvalo itsestään. Valo päällä ajettu n. 1000km. Onkohan tuo normaalia?
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Resetti = Halpa
Vian korjaaminen = Kallis
Vian korjaaminen resetin jälkeen = Vielä kallimpi ja typerää

:oops:
Ahdonvoimaa
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Hepis »

ballantine kirjoitti:Eipä ole 9-3:ssa vielä radion asetukset akun piuhat irroittamalla kadonneet.
Saabin omista radioista en tiedä, mutta ainakin meikäläisen jälkiasennus-Pioneer unohtaa äänisäätönsä ja tallennetut kanavat virran kadotessa. Eikä sulakkeen irrottamalla tarvitse myöskään kaivaa esiin akunkenkään sopivaa lenkki/jakoavainta.
NG 900S 3d 2.3i -98
Aquell
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Huhti 07, 2010 19:18

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Aquell »

No nyt on vaihdettu läppäkotelo ja ainakin toistaiseks on pelannu hyvin mut täytyy ottaa vähän kilometrejä alle viikonlopunaikaan ja kattoo onko vika tällä kuitattu.
Kiitoksia kaikille vinkeistä :)
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja mjava »

Varaosaa edelleen odotellessa, tilattu 2 viikkoa sitten, kysäsin loppuviikosta: "menee ainakin viikko vielä, jälkitoimituksessa", eipä herrat marmoritiskin takana turhaan vaivaudu ilmoittelemaan, jos tilaus viivästyy...

Pitäköön tunkkinsa :D Selvittelen josko magneettiventtiilin saisi muuta kautta.

Nyt se valo sytty taas...
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Mulla on vakiokuntoinen vm 2001 9-3 2.0t, ajettu nyt 143tkm. Joskus viime vuonna syttyi CE-valo, jonka resetoin akun irrotuksella. Sitten meni jotain 7000 km ennen kuin valo taas syttyi. Ja taas akku irti, kun en jaksanut mennä korjaamolle. Sen jälkeen meni taas 10.000 km ja tänään valo syttyi taas. Mutta nyt kävin luetuttamassa koodin vihtiläisellä pikkupajalla. "Pakokaasuahtimen kierrätysventtiilin toimintahäiriö" tai jotain sinne päin se valitteli. Saattoi siinä joku muukin sana vielä olla, mutta ainakin tuommoista siinä luki. Kuis vakavaa tuo nyt on, kun vika ei ole pysyvä eikä vaikuta ajamiseen mitenkään? Mikä osa nyt pitäisi vaihtaa, jos mikään? Valo on muuten syttynyt aina kun kun on kylmällä koneella lähtenyt liikkeelle ja ajellut sitten pari kilometriä.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja SS »

Mikäköhän se vikakoodin numero oli? Äkkiseltään kuulostaa kuitenkin bypassilta, etenkin jos kone vaikuttaa toimivan normaalisti.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Vikakoodin numeroa ei näkynyt, pelkkä teksti vaan (ei ollut merkkikorjaamo, lukulaite oli joku Boschin vihreä boksi). Turbosta ja kierrätysventtilistä siinä kuitenkin oli kysymys. Ajelu tuossa tilanteessa oli startin jälkeen semmoista pintakaasuhissuttelua, tuskin 2500 kierrosta enempää (jos tästä nyt voi sitten päätellä onko bypass vai joku muu voinut oireilla).
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Erittäin todennäköisesti samoista osista kuin mjavan tapauksessa kyse, joko bypass itse tai sitä ohjaava magneettiventtiili.
Bypassin voi koittaa testata tai jos ei viitsi niin ostaa uuden, laittaa paikalleen ja totetaa muuttuiko maailma. Sen jälkeen bypassin ohjausmankku vaihtoon, osat yhteensä reilusti alle satasen.
Suurta vaaraa ei ole, ellei ota sitä mahdollisuutta peikoksi että bypassi ei aukea ollenkaan ja isommalla polkaisulla kompuran siivet kavitoi paineiskusta ja rasittaa vakiohyrrän laakerointia. Äänihän tilanteessa on sellainen fu-fu-fu-fu niinko thyning biileissä tapaa olla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin