Check Engine -valo syttyi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Ensin tuli ajotietokoneeseen että lisää jäähdytysnestettä, en lisännyt heti, ajoin noin 25km, sitten auto seisoi pari tuntia, tuli käynnistäes taas lisää jäähdytysnestettä, ajoin 10km ja rupes CE-valo palamaan kesken ajon.

Liittyyköhän nuo toisiinsa? Nyt ei enää tule että lisää nestettä vaan pelkkä CE-valo. Pystynkö lukemaan vikakoodin jotenkin itse vm. 2001 9-3 2.0T saabista?

Pitää nyt vissiin koittaa lisätä sitä nestettä ja ottaa akun kenkä irti hetkeksi ja katsoa tuleeko heti uudestaan tuo valo.

CE- valo ei vilku, palaa koko ajan.
Viimeksi muokannut Pertttu, Ke Maalis 16, 2011 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tarkista nyt ensimmäisenä se määrä. Jos ei ole paljon alle minimirajan, ei todennäköisesti ainakaan suoraan aiheuta tuota valoa. Sen sijaan, jos pintaa ei ole näkyvissä vaan liemet on valunu ulos, ei se hyvääkään varmaan tee.
Ensiapuna sekaan voi kaataa vaikka vettä, mutta eipä se aito ja oikea GM-tavarakaan paljon marmorilla maksa.
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Noniin nyt on lisätty jäähdytysnestettä, 4dl sinne meni.

Toi CE valo jäi palamaan heti kun pistää virrat päälle, ei sammu ollenkaan missään välissä.

Mutta sitten otin ton akunnavan irti hetkeksi ja nyt ei syttynyt ainakaan heti se varotus valo kun käytin tyhjää pihas ja kaasuttelin, mutta jotenki on sellanen kutina että pian taas syttyy, niinku muillaki on tuntunu käyvän... Autos on nyt 213tkm ja 210tkm huoltoa en oo vielä tehny, muutaku öljyt ja suodattimen vaihtanu. Pitäs vissiin huolto-ohjelman mukaan bensasuodatin vaihtaa, voiskohan syy löytyä siitä? :roll:
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja SS »

Tuskinpa noilla on tekemistä CE-valon kanssa, kannattaa lukaista ne koodit niin todennäköisesti vian syy selviää tai ainakin etsiminen helpottuu.

Bypassin kunnon voi tietty tarkistaa, on aika todennäköinen vikakohde jos auto muuten toimii normaalisti.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Miten tarkistan bypass venttiilin, näinkö:
Max kirjoitti:Uusi bypass ostettu ja vaihdettu.

Serkku oli tehnyt vertailua uuden ja vanhan välillä.... Vanhasta kun oli imenyt siitä mihin se pieni letku tulee, niin ilmaa oli tullut läpi, eikä venttiili ollut auennut. Uudelle sama testi ja venttiili oli auennut heti.

Eli bypass rikki.

Kiitos kaikille avusta serkun ja itsenikin puolesta.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Juuri noin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Noniin kiitos, nyt pitää enää vaan löytää se bypass venttiili :D
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja SS »

Konehuoneessa turbolta imusarjalle menevässä putkessa, melkeinpä heti ensimmäisenä siinä tyrkyllä. Kylkeen tulee ohut letku. Työkaluksi riittää jotkut pihdit, joilla saa pikaklemmarit auki.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Noniin nyt kun yo kirjoituksilta kerkesin niin otin ton bypass venttiilin käteen ja koitin siitä imeskellä mihin se pienin letku tulee, läpi pystyy imemään eli venttiili on rikki? Bochin venttiili näytti olevan että vissiin aikasemminki vaihdettu?

Onko saabin alkuperäinen bypass venttiili paras minkä siihen voi laittaa?

Mites muuten toi iso alumiini putki joka tuli tohon bypassventtiilille on tollanen ihme rimpula, heiluu joka suuntaan sieltä juuresta?? Tuntuu siltä että se liitos ei voi olla tiivis??
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Juu sinne alumiiniputken juureen kuuluu O-rengas. Kokoa ja osanumeroa en nyt ossaa sanoa.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja SS »

Heiluu se jonkin verran yläpäästä heilutellessa vaikka olisi tiiviskin, kunhan juuressa ei väljää ole.
koitin siitä imeskellä mihin se pienin letku tulee, läpi pystyy imemään eli venttiili on rikki?
Rikki on.
Onko saabin alkuperäinen bypass venttiili paras minkä siihen voi laittaa?
Alkuperäinenkin on Bosch, kyllähän nuo sellaiset 100tkm helposti kestävät.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Tarviiko uutta venttiiliä voidella mitenkään? Vanhas näytti olevan moottoriöljyä vähän, normaalia? Vai onko turbo menossa rikki: http://www.thesaabsite.com/95/95faqs.ht ... nto+intake
When a turbocharger fails it ususally pulls oil into the engine from the compressor side of the turbo because of the suction that is created there. This engine oil can filter into the intake, the intercooler and all the hoses on the intake side.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

ainahan sielä vähän on öljyä. Ei tarvi voidella
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja tnt »

jatketaan tätä ketjua kun tuli aiheelliseksi etsiä syitä vikavalon syttymiselle..

Eli elin syttyi CE valo ja luistonesto kytkeytyi pois päältä muuta oiretta käynnissä en huomannut.. Nyt aamulla startatessa auto ei meinannut mennä tyhjäkäynnillä käyntiin ja akun navan irroituksen kun vikalamppu oli saammunut auto meni normaalisti käyntiin..muutaman kilometrin testilenkin jälkeen vikavalo syttyi taas mutta luiston esto pysyi päällä eikä käynnissä tullut havaittua mitään erikoista jopa tyhjäkäynti vaikutti normaalilta..

Läppäkotelo toki on yksi epäilyksen aihe kun autossa on ollut viimeaikoina pientä nykimistä pintakaasulla pienillä kierroksilla..ilmamassamittari on aika tuore joten sitä en epäilisi syylliseksi..Vikakoodia en ole saanut vielä luettua ja onnistunee korjaamolla vasta viikolla mutta mietityttää uskaltaakom tuolla ajella jos jotain pahempaa tulee ilmi.

voiko tuo läppäkotelosta aiheutuva vikakoodi syttyä ilman että auto menee tähän limb home tilaan ?
9-3Aero-01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check Engine -valo syttyi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Läppäkotelo voi aiheuttaa vikakoodin myös ilman limp homea, yleensä kaikilla läppävioilla luistonesto menee pois toiminnasta.

Eli noilla oireilla läppäkotelo on selvästi todennäköisin vika. Alipainevuoto voi kuitenkin aiheuttaa myös samat oireet joten kannattaa tutkia kaikki alipaineletkut ja uusia vähänkin epäilyttävät ja sormiin murenevat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin