Ainakin SAAB:n opuksen mukaan joudut irrottamaan metallisen putken, joka tulee vesipumppuun kiinni. Siellä välissä on O-rengas, jonka vaihtoa suosittelen erityisellä lämmöllä. Itse en sitä ekalla kerralla tehnyt ja sain opettavaisen SAAB-kokemuksen. Auto lämpeni hienosti vaihdon jälkeen ja nesteet pysyivät sisällä. Innostuin testaamaan motarille ja erään ohituksen jälkeen taustapeilissä näkyi mahtava savuverho

Korkkasi se kuivunut tiiviste ja nesteet alkoivat pakenemaan aikamoista kyytiä. Ajelin kotiin 20km matkan ja täytin nesteet 5 kertaa (vettä huoltsikalta). Sopivasti pakkanen kiristyi yöksi ja mulla oli siis pelkkää vettä koneessa. Eipä siinä sitten kuin valuttelemaan pihassa taas vesiä pois koneesta ennenkuin jäätyy. Otti aika voimakkaasti kupoliin.
Toinen huomionarvoinen seikka on tuo termostaattien laatu. Laitoin siis ylläkuvatun episodin yhteydessä viime talvena orkkisosan ja ei muuten ***kele lämpene enää kun tuli tämän vuoden pakkaset. Katoin matkamittarista, että 40km piti ajaa motarilla ennenkuin mittari nousi puoliväliin 20-asteen pakkasella. Ja alla oli vielä pohjalämpöä viisarin leveyden verran kaupunkiajosta. Ei ole minusta normaalia kaksilitraiselle bensakoneelle. Eli mun kokemuksen mukaan orkkikset on samaa kuraa kuin tarvikkeet. Jos joku tietää hyvän ja toimivan 'termostaattimerkin', niin otan tiedon kiitollisena vastaan.
Pitää vissiin ostaa säkillinen jotain harakiri-termostaatteja, kattilassa koestaa ne lämpömittarin kanssa ja valkata paras.