Kytkinvaijeri katkesi auto jätti matkaan

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Kytkinvaijeri katkesi auto jätti matkaan

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Iik, NG satkusta katkesi kytkinvaijeri. Missäs tommosen vois viikonloppuna Helsingissä korjauttaa? Auto on nyt hankalassa paikassa...

Miten yleistä tommonen vaijerin katkeaminen on? NG900 ja mittarissa 107tkm. Malli on M1996
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Kyllähän tuosta maaiilmalla jonkun verran puhuvat, ei siis ihan harvinaista. Viikonloppuna asentajat taita olla kotonaan, mutta jos itseasennus onnistuu niin vaijerin jolla pääset liikkeelle saa Motonetista. Vaijeri ei ole alkuperäinen, joku italialainen, ja siinä ei ole automaattisäätöä.

Lisätään vielä Motonetin tiedot
KYTKINVAIJERI SAAB 900 "GM" 94-- JA 9-3 --02
GM-900. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24-1439 24.26 ???

Varastotilanne näytti että Espoossa löytyy, Vantaalle ei.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kiitos CC! Nopea vastaus! Auto lähtee nyt sitten hinurilla. Täytyy sitten hoitaa asia maanantaina. Italialaisiin vaijereihin ei paree luottaa kun orggiskin katkes noilla kilsoilla. Kiitos silti vaivannäöstä motonetin varastosaldot ja kaikki :)

Harmittaa, mutta onneks täältä saa aina apua. Vaikka tien päälle

Ihmetyttää kun OG:ssä on kaikissa hydraulikytkin, ja NG satkussakin M1997 jälkeen. Miks just 94-96 käytettiin vaijeria, typerä vika joka jättää auton tielle :evil: :evil:
Viimeksi muokannut teesalama, Pe Syys 24, 2004 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Juu, ei minullakaan italiaano kiinni ole, varavaijeriksi hommasin jos sattuu ttien päällä katkeamaan. Kyllä se ihan tukevalta näyttää, mutta automaattisäädön puuttuminen pidemmässä käytössä tietänee pientä askartelua silloin tällöin.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juuh, tarkennetaan vielä hieman:

Eli siis itse en jäänyt tien päälle. Mutsi vaan soitti ja sanoi, että vähän liikkeellelähdön jälkeen oli kuulunut naps ja vaihteet että ei mee enää päälle. Kytkinpoljin on kuulemma ihan "klesa".

Mutta taas sai apua ja hyviä vinkkejä. Eli takakonttiin ostetaan yksi vaijeri varuiksi....
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu homma nyt "hoidossa"

Pientä uskonvahvistusta vielä kaivataan kanssasaabisteilta.

Miten oireilee katkennut kytkinvaijeri?
Elikä vaihteita ei saa päälle, kytkin on helppo painaa pohjaan, poljin nousee hitaasti ylös. Onkohan se nyt sitten vaijeri vai jotain muuta?

Noh maanantainahan se selviää, mutta ollis kiva tietää etukäteen mihin varautuu. :cry:

Tämä on eka kerta kun saabbi jättää tielle.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

Teemu kirjoitti:Juu homma nyt "hoidossa"

Pientä uskonvahvistusta vielä kaivataan kanssasaabisteilta.

Miten oireilee katkennut kytkinvaijeri?
Elikä vaihteita ei saa päälle, kytkin on helppo painaa pohjaan, poljin nousee hitaasti ylös. Onkohan se nyt sitten vaijeri vai jotain muuta?

Noh maanantainahan se selviää, mutta ollis kiva tietää etukäteen mihin varautuu. :cry:

Tämä on eka kerta kun saabbi jättää tielle.
samalta kuulostava vika mulla tonnarissa pari vuotta sitten (vm 1991, 220 000km), silloin vika oli polkimen "jousessa" tms...eli se vaihdettiin, ja taas mentiin..tiedä sitten oisko samasta asiasta kyse..
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Katkenneen vaijerin voi todeta kurkkamalla moottoritilaan, suurinpiirtein akun alla sen takapuolella löytyy kytkimeen menevä vipu johon tulee vaijeri (ylensä musta). Vaijerin kuori (iso klöntti) nojaa vaihdelaatikossa olevaan hahloon ja varsinainen vaijeri siis on kiiinni, puristuksissa, siihen vipuun. Jos tuosta vaijerin päästä saa sormin vedettyä sitä irti vivusta niin on poikki (vetää siis eteenpäin). Jos sisävaijeri on poikki, tulee varmasti kokonaan kuoresta ulos, jos polkimen pään hahlo on pettänyt tulee ehkä kymmenen senttiä.

Yksi vikapaikka voi vielä olla se automaattisäätö, musta lieriö vaijerissa rintapeltiä vasten.
Voi kokeilla vetää ulos josko ottaisi uudelleen kiinni. Vaikka ottaisikin niin todennäköisesti
ei pitäsisi pitkään. Jos polkimen pään hahlo on pettänyt, tulee koko vaijeri ulos tuolla vedolla.

Tonnarissahan on nestetoiminen kytkin ja voi siinäkin tuo "välitysmekanismi katketa".
Keväällä halkesi putki heti rintapellin etupuolelta jossa kumi liittyy metalliputkeen. Oiireet on samat, poljin löysä ja ei juuri nouse ylös. Hemmetin vaikeaa on ajaa liikennevaloissa ilman kytlkintä. Lämmin kone sentään starttaa ykkönen päällä :)
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Alkupään NG-satkujen kytkinvaijeri taitaa olla näitä GM-sekoiluja. Vaijerin automaattisäätö on aiheuttanut ongelmia - se saattaa kuluessaan "korkata". Vaijerin katkeaminen lienee harvinaisempaa. Minun taannoiseen NG900:een vaihdettiin vaijeri polkimen tahmeuden ja automaattisäädön naksumisen takia. Kytkin keveni selvästi uudella vaijerilla ja hermoja raastaneen naksumisen loppuminen rauhoitti :D.

Itse en laittaisi vaijeria, josta puuttuu automaattisäätö. Orggisosa ei muistaakseni maksanut aivan kohtuuttomia.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kannattaisi varmaan samalla vaihtaa vaijerikytkin hydraulikytkimeksi. Ainakin Speedpartsilta saa ostaa (Pro-Car Servicen kautta) muunnossettiä, jolla vaijerikytkimen voi muuttaa hydrauliseksi.
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Ma Syys 27, 2004 08:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kannattaa ja kannattaa...toimiihan ne molemmat ihan hyvin. Aika pientä tuningia, jos osa toimii. Ite hydrauliseen tottumisen jälkeen vaijerikytkin toimii vähän "tunnottomasti". Deportivon (ng-mies) kanssa otettiin vetoja toistemme autoilla, eikä hänen mielestään suurta eroa ollut.

Entisen ng-satkuni seuraava omistaja vaihtoi uuden vaijerin n. 300tkm kohdalla, joten ei ne kovin usein mene.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Niinpä niin, kannattaa ja ei. Muunnos hydrauliseksi tarkoittaa muun muassa vaihdelaatikon irroitusta. Kun osatkin maksaa jonkunverran tulee aika kalliiksi.
Vaijerivirityskin toimii, ng:n kun ostin oli paikat aika kuivia ja kytkin jäykkä. Parani kummasti kun voiteli painelaakerille menevän akselin laakerin, se vaihdelaatikon yläpuolella, vaijerin ala- ja yläpään hahlot.
Yläpää vaatii kuskin jalkatilan yläverhoilun poiston, muut onnistuu mitään purkamatta. Keveni siis ja paranasi kummasti tuntoa ja varmaan pidentää automaattisäädönkin ikää kun paineet ei ole niin kovia. Vaijerin sisäänkin taisin lirutella silikonia.
Paras käyttää silikonipohjaisia aineita , öljypohjaiset voi turmella nylonkuoret ja päällysteet.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juuh, kiitoksia kaikille vinkeistä.

Eli siis vaijeri ei välttämättä olekkaan poikki vaan jotenkin irti? En käynyt sitä tuolla liikkeen pihassa kokeilemassa, kun ei ollut aikaa..

Itse kun välillä kokeilen tuota NG:tä niin kytkinpoljin tuntuikin tosi jäykältä. (siis verrattuna OG:n hydrauliseen). Noh jos huollossa rasvaavat niin toimii sitten paremmin uudella vaijerilla.

Epäilen kyllä että eivät rasvaa, vaan saan itse tehdä ko. operaation. Noh tuossa olikin jo ohjeet...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Minulla katkesi vaijeri emännän pihaan. Rellulla ajeleva naiseni pilkkasi pitkään! :oops: Sattuipa takaluukussa olemaan tavallista vaijeria ja siihen lukkoja. Korjasin vian paikan päällä ja ajelin näillä eväillä kuukauden, ennenkuin sain uuden vaijerin hommatuksi.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Automaattisäätöhän se oli hajalla. Vaihtovat uuden vaijerin samalla. Lisäks sinne tuli joku lisäprikka. (siis vaihto tehtiin jo viikkoja sitten)

Eivät olleet rasvanneet sitä akselin laakerointia siellä huollossa.

Suihkuttelin itse sinne äsken vähän sprayvaseliinia. Mietin vaan, että tuliko tehtyä jotain väärin kun se vipu rupes narisemaan. Poljin kyllä keveni huomattavasti, mutta ääni tuli tilalle..
Ääni tulee selvästi siitä vivusta kun konehuoneesta kuuntelee.

Mitäs rasvaa tossa olis kannattan käyttää?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin