Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Lilsu
"Aero"
Viestit: 395
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 19:38
Paikkakunta: LOHJA

Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Lilsu »

Foorumilta luettuna moniurahihnan vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa joitain rullia. Hihna kiertää ainakin kuuden tai seitsämän rullan ympäri. Mitkähän niistä pitäisi vaihtaa hihnanvaihdon yhteydessä?

Onko kellekään ollut apua kannen ns. jälkikiristyksestä nestevuotojen kannalta?

Voiko siitä oikealta etukulmalta oisko virranjakajan akselin tiivisteeltä vuotaa sen verran paljon että kastelee moottoria reilusti väärältä puolelta?
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex

vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4291
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllä hakutoiminnolla löytyy montakin topiccia hihnanvaihdosta.
100 tkm välein vähintään taittopyörä, se pienin ylimpänä lähinnä tulipeltiä oleva.
Kiristimen pyörä (edellisen alla) sitten kunnon mukaan, 200 tkm voi olla jo hyvä hetki vaihtaa sekin.

Kannen jälkikiristys ei itse tehtynä maksa mitään ja voi vähentää tihkua joksikin aikaa. Itsellä tonnarin etunurkka lakkasi vuotamasta 3 vuotta sitten jälkikiristyksellä ja on edelleen kuivahko.
Ja kyllä se tulppa voi vuotaa, kuivaa ja seuraa mistä korkeudelta vuoto alkaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

jhir
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Marras 14, 2007 21:18
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja jhir »

Hyviä kokemuksia jälkikiristyksestä. Kone oli märkä oikealta puolelta edestä. Pultit tuntuivat olevan melko löysässä. Vähän hirvitti vetää se viimeinen 90 astetta, mutta pultit kesti. Autolla oli ajettu 300 tkm. Eipä tihku enään. Suosittelen.
Saab 1.8t SS
Saab 2.8 Aero XWD Hirsch

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2944
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja SS »

Vähän asiaa sivuten, onko hyvää vinkkiä miten venttiilikopan saisi irti? Siis sen jälkeen kun pultit on avattu, saattaa meinaan olla aika hyvin liimaantunut kiinni.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Onko aivan varmasti kaikki pultit irti, myös öljytikun kannan alla vähän piilossa oleva?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm

j3cc3
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2011 14:52
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja j3cc3 »

Kannattaakos mitä muuta vaihtaa Hihnojen ja rullien yhteydessä?
Esim, Vesipumppu?

Tarkoitus olis jossain vaiheessa vaihtaa kaikki hihnat ja hihnapyörät!

MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3121
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ei kannata vaihtaa muuta, pelkät rullat ja hihna.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."

j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Vähän asiaa sivuten, onko hyvää vinkkiä miten venttiilikopan saisi irti? Siis sen jälkeen kun pultit on avattu, saattaa meinaan olla aika hyvin liimaantunut kiinni.
Kumivasaralla kopauta varovasti parista suunnasta niin ainakin itsellä on aina lähtenyt. Ja tosiaan kaikki 16 pulttia irti eka niin sekin auttaa :lol:

Kuva
Kannattaakos mitä muuta vaihtaa Hihnojen ja rullien yhteydessä?
Esim, Vesipumppu?
Kannattaa ja ei kannata, varmaan riippuu vähän paljonki vesipumpulla ajettu ja miten kehtaa askarrella. Ei kuitenkaan maksa kun 50€ ja ei oo mikää mahdoton rasti vaihtaa, itse vaihdoin kun isän OGkolkkiin nuo hihnakilkkeet laitoin uusiksi.

Jos kylmästöinti on niin varmaan kannattaa vähän tutkia sen laakeroinnin kuntoa ja magneettikytkimen etäisyyttää että pitäskö "shimmata".
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower

Miihkali
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: To Kesä 24, 2004 22:41
Paikkakunta: Nakkila

Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Miihkali »

Mikä mahtaisi olla oikea välys ilmastoinnin magneettikytkimelle...omassa tarttis varmaan miettiä "shimmausta" kun kylmästys hiipuu moottorin lämmetessä.
-9-3 -99 2.0 lpt
-2. polven saabisti-

j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mikä mahtaisi olla oikea välys ilmastoinnin magneettikytkimelle...omassa tarttis varmaan miettiä "shimmausta" kun kylmästys hiipuu moottorin lämmetessä.
Tuolla on puitu tarkemmin tuota ja ohjeetkin löytyy http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=41620

Sen välin pitäisi ilmeisesti olla luokkaa 0,3-0,7mm ja kun väli esim. 1mm niin kuumana ei vedä enää. Siellä on ainakin yksi säätöprikkaa(ilmeisesti 0,5mm) minkä voi ottaa pois jos väli kasvanut liian suureksi.

Ilmastoinnin hihnapyöränlaakerin uusimista kannattaa myös harkita tuossa samalla. Ainakin yhdessä tutussa kolkissa hajosi laakeri heti tuon shimmi korjauksen jälkeen kun ilmastointi taas pelasi kunnolla.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2944
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja SS »

Onko aivan varmasti kaikki pultit irti, myös öljytikun kannan alla vähän piilossa oleva?
Kyllä kaikki pultit olivat auki, koitin naputella kumivasaralla, kammeta jollain kannen ja kopan välistä mutta ei hievahtanutkaan. Liekö joku sitten liimannut tuon jollain tiivisteliimalla kiinni... Noh, täytyy kokeilla uudestaan paremmalla ajalla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

torque
"Aero"
Viestit: 412
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo/Espoo

Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja torque »

Kannattaakos mitä muuta vaihtaa Hihnojen ja rullien yhteydessä?
Esim, Vesipumppu?

Tarkoitus olis jossain vaiheessa vaihtaa kaikki hihnat ja hihnapyörät!
Toissa päivänä korkkasi AC kompressorin laakeri, ja moniurahihna poikki sen seurauksena.
Kilometrejä takana vain 116tkm. Eli kannattaa tutkia sen laakerin kunto, ja vaihtaa laakeri ihan varmuuden vuoksi. Paljon pienempi/edullisempi vaiva kuin että auto jättää tielle...jossain. Jos ei ilmastointia niin tuota ongelmaahan ei ole.

Pelkän laakerin sijaan kannattanee vaihtaa magnettikytkin, esimerkkiosa: http://www.saab-tuners.com/en/the-shop/ ... rco-clutch
ng900 malleissa lienee erikokoinen laakeri kytkimessä.



EDIT: Jossain ulkom. foorumissa juttu että og93 2001-2002 malleissa tämä vaiva oli yleinen ja kompressorin hinta puolittui kun GM/SAAB piti jotain asialle tehdä?
Viimeksi muokannut torque, Ti Kesä 14, 2011 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp ´07
V70 2.5 FT A, ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 | 9-3 SE 2.0t A bp ´01

SeenFinn
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Moniurahihnan vaihto ng 900 & kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Toissa päivänä korkkasi AC kompressorin laakeri, ja moniurahihna poikki sen seurauksena.
Kilometrejä takana vain 116tkm. Eli kannattaa tutkia sen laakerin kunto, ja vaihtaa laakeri ihan varmuuden vuoksi. Paljon pienempi/edullisempi vaiva kuin että auto jättää tielle...jossain. Jos ei ilmastointia niin tuota ongelmaahan ei ole.

Pelkän laakerin sijaan kannattanee vaihtaa magnettikytkin, esimerkkiosa: http://www.saab-tuners.com/en/the-shop/ ... rco-clutch
og900 malleissa lienee erikokoinen kytkin.



EDIT: Jossain ulkom. foorumissa juttu että og93 2001-2002 malleissa tämä vaiva oli yleinen ja kompressorin hinta puolittui kun GM/SAAB piti jotain asialle tehdä?
Tässä taitaa olla sitten valmis paketti laakereineen yms. ?
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.

Vastaa Viestiin