turbo

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

turbo

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Missä kilometrimäärässä turboon pitäsi uusata laakerit ja tiivisteet.
Omassani ei ylimääräisiä ääniä vielä kuulu, mutta pitää lisätä öljyä jo yli 1 l 20000 km vaihtovälille. Autolla ajettu 240 000 km.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
TopiKatti
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Marras 06, 2009 20:10

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja TopiKatti »

Aika pitkä öljynvaihtoväli. Suosittelen vaihtamaan 7500 tai edes 10000 km välein.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja SS »

Onko turbo alkuperäinen? Pölläytteleekö savua, onko klappia?

Litra 20tkm vaihtovälillä ei paljoa ole, mullakin laskee öljynpinta yleensä alarajalle ennen huoltoja, kilsoja takana 130 tuhatta. Joissakin yksilöissä öljyä tuntuu menevän huomattavasti enemmän.

7500km vaihtoväli on liioittelua, 10tkm ehkä järkevämpi. Tosin riippuu käytöstä, ajelen pääasiassa maantieajoa pitkiä siivuja, 20tkm vaihtovälillä on menty.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ysikolmonen
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
Paikkakunta: Vahto

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja ysikolmonen »

saabeli kirjoitti:pitää lisätä öljyä jo yli 1 l 20000 km vaihtovälille. Autolla ajettu 240 000 km.
Mulla menee litra öljyä 4500km matkalla (191tkm ajettu), joten en sinuna kauheasti huolestuisi...
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Tutkiskelin autoa ja hokasin, että ilmasuodatin oli aika likainen.
Öljy menekki saattoi johtua siitä, mutta siitä huolimatta tarkistutan, että missä kunnossa turbo on (eiköhän tuo 1 tunnin työllä selvinne ja jos on korjauskunnossa, niin koko työlle ja osille on 550 E hinta-arvio).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
TopiKatti
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Marras 06, 2009 20:10

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja TopiKatti »

Ei ilmansuodatin vaikuta öljynkulutukseen millään tavalla. Omalla kärryllä ajettu myöskin noin 240tkm ja öljyä ei ainakaan havaittavasti ole kadonnut kun viimeksi vaihtelin. Oli n. 9000 km ajettu niillä öljyillä. Tämä jäi uupumaan tosta ekasta viestistä näköjään
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Miksi öljyt pitäsi vaihtaa tiheämmin, kuin huolto-ohjeessa mainittu 20000 km välein.
Tietenkin kehä 3 sisäpuolella, jossa ei myös autoilukaan ole normaalia.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja SS »

Miksi öljyt pitäsi vaihtaa tiheämmin, kuin huolto-ohjeessa mainittu 20000 km välein.
Lähinnä tuon huohotusongelman takia, etenkin pätkäajossa viileillä keleillä ilman huohotinpäivitystä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Nyt sohitaan taas "ampiaispesää"... Öljynvaihtovälin pituudesta on kinattu aina, ja tullaan aina kinaamaan. :D Minä vaihdan 9-3t -02 "huohotin-ongelma-malliin" öljyn ja suodattimen kympin välein varmuudeksi, vaikka se onkin aika vähän nykyöljyille. Se tarkoittaa omalla kohdalla n. 8kk, eli rahallisesti ihan se ja sama. Ainakin vielä (175tkm) moottori toimii, eikä öljyä tarvi lisätä vaihtovälillä, joskus olen puolisen litraa lisännyt. Turbo on tosin jo uusittu väljyyden vuoksi.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja core2 »

KN/Lieto kirjoitti:Minä vaihdan 9-3t -02 "huohotin-ongelma-malliin" öljyn ja suodattimen kympin välein varmuudeksi,
Jep näin se on, samaten täällä aina vaihtanut 10000 välein niin miksei sitä sit jatkais sillä mallilla, ei se ainakaan pahitteeksi voi olla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin