Madallus & katsastus ...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Madallus & katsastus ...

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Vaaditaanko madallussarjaa katsastettaessa jonkunlainen TUV tms. lappu alustasarjan valmistajalta vai tarkastetaanko vain maavara yms. mitat?

Jatkokysymys: koskeeko sama muuttoajoneuvoja?

Pointtini on se, etta mietiskelen alustasarjan asennusta ja erityisesti sita, etta
a) kannattaako se tehda ennen vai jalkeen muuttoauton maahantuontia, ja
b) kannattaako sarjaa hankkia ulkomailta, jossa eurooppalaisten hyvaksyntalappusten ja lippusten saanti on luultavasti vaikeahkoa
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Kyllä pitää löytyä Tüv-todistus madallussarjasta ja 4-pyörä suuntauksesta myös todistus.
Kun katsastaa muuttoautoa niin samalla vaivallahan ne muutoksekin tulee merkattua rekisteriotteeseen.
Esim vannekoon muuttaminen ja madallussarja.
Näin säästyy euroja vaikka muuhun thyyninkiin kun ei tarvitse maksaa katsastusmaksua moneen kertaan.

1. Kyllä jos halvemmalla sarjan saat ulkomailta ja vielä alle ennen kuin tuot auton maahan.
2.Luultavasti lippujen ja lappujen kanssa ei ongelmia vaikka ulkomailta sarjan ostatkin. Osta sellainen sarja joka on tüv-hyväksytty niin lappuhan pitäis löytyä paketista. Jos ei niin pyydä sellainen ostaessasi.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Madallus & katsastus ...

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

karvalakki kirjoitti:Vaaditaanko madallussarjaa katsastettaessa jonkunlainen TUV tms. lappu alustasarjan valmistajalta vai tarkastetaanko vain maavara yms. mitat?
Tuo TÜV -todistus tarvitaan silloin, kun auto on rekisteröity 1998 tai sen jälkeen (jos oikein muistan. Korjatkaa, jos muistin väärin). Eli periaatteessa ennen 1998 rekisteröityjen autojen muutoskatsastuksessa ei tuota todistusta tarvitsisi esittää.

Itse muutoskatsastutin oman autoni tänä vuonna vuosikatsastuksen yhteydessä. Vaikka autoni on vuosimalli 1997, niin katsastusmies pyysi minulta TÜV -todistuksen nähtäväkseen. Onneksi minulla oli se mukana, mutta sehän oli painettu saksankielellä, eikä katsastusmies ymmärtänyt siitä mitään. Minä sitten tulkkasin hänelle suomeksi, mitä kyseisessä todistuksessa sanotaan. Sen jälkeen hän mittasi mittanauhalla, paljonko on pyörän keskiön ja lokasuojan alareunan välinen etäisyys.

Kun em. asiat oli todettu ja mitattu, katsastusmies kirjoitti minulle uuden rekisteriotteen ja asia bueno.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
saab900rs
"Aero"
Viestit: 389
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 09:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900rs »

Mä en näyttäny mitään lippujaenkä lappuja vaikka mulla oli hanskalokerossa suuntaustod. ja tuv. äijä ei ees nostanu autoa ylös vaan totesi että ja tällänen paketti; kerrottuani sille et siel on konin tolpat ja H&R:jouset!
-¤Ahdin määrää tahdin¤-


Saab 900 t8 -85
Saab 900 t8 -81
#1765
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

saab900rs kirjoitti:Mä en näyttäny mitään lippujaenkä lappuja vaikka mulla oli hanskalokerossa suuntaustod. ja tuv. äijä ei ees nostanu autoa ylös vaan totesi että ja tällänen paketti; kerrottuani sille et siel on konin tolpat ja H&R:jouset!
No toi 1998:n "rajapyykki" taitaa sitten olla totta noiden autojen madallusmuutoskatsastuksessa tai oikeastaan siinä, että tarviiko olla tuota TÜV -todistusta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Madallus & katsastus ...

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Turbo Sensonic kirjoitti:Vaikka autoni on vuosimalli 1997, niin katsastusmies pyysi minulta TÜV -todistuksen nähtäväkseen. Onneksi minulla oli se mukana, mutta sehän oli painettu saksankielellä, eikä katsastusmies ymmärtänyt siitä mitään. Minä sitten tulkkasin hänelle suomeksi, mitä kyseisessä todistuksessa sanotaan. Sen jälkeen hän mittasi mittanauhalla, paljonko on pyörän keskiön ja lokasuojan alareunan välinen etäisyys.

Kun em. asiat oli todettu ja mitattu, katsastusmies kirjoitti minulle uuden rekisteriotteen ja asia bueno.
Mulla oli kanssa juuri noin paitsi auto on -95.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Mun auton kohdalla katsastusmiestä kiinnosti tuo TUV lappu,josta näki et jouset oli tarkoitettu kyseiseen autoon,ja tarkasti et mikään ei ota väärään paikkaan kiinni ja oli tyytyväinen.Ei alkanu mittomaan ollenkaan.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Edellisen auton kohdalla ruvettiin kinaamaan noita lappuja vuosituhannavaihteessa, jolloin auto oli ollut madallettu 3v. Otin yhteytty autohallintoon vai mikä se elin nyt olikaan nimeltään ja sieltä kerrottiin ettei bilettejä tarvitse jos auton vanhempi kuin 98. Oma kiesi oli vm 95 joten asetus ei koskenut sitä. Muutoskatsastus hoitui siellä että kaveri konttorilla katsoi ettei raavi, mitään lappuja en siis esittänyt.
#1730
500whp.net member
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Kyseessähän taitaa olla vm99 9-3:n ja siihen sen tüv:n luultavimmin tarvitsee.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

NEO9-3 kirjoitti:Kyseessähän taitaa olla vm99 9-3:n ja siihen sen tüv:n luultavimmin tarvitsee.
Nimenomaan 1999 mallinen 9-3, fiksumpi olisi tuonkin muistanut mainita...
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Mä vilautin vaan H&R-jousien kanssa tullutta lappua katsastuksessa nii se oli sillä selvä...Sama juttu sekä entisen ng900 että Viggenin kanssa...
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Mäkin kattelin mun lappujani ja vain jouset pitää muutoskatsastaa. Iskareista ei kai ole niin väliä :lol:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
ZedNut
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 21:18
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ZedNut »

NEO9-3 kirjoitti:Kyllä pitää löytyä Tüv-todistus madallussarjasta ja 4-pyörä suuntauksesta myös todistus.
Kun muutoskatsastin oman Eibach/Bilstein settini, en tarvinnut edes 4-pyörä suuntaus todistusta. Inssi vaan totesi, että ei kai ne kulmat oo mihinkään tässä muuttunu 8O
1994 Scarabe´-green 5d Saab ng900 16v IC Turbo Maptun stage1.
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Vuodesta -98 alken tuo sääntö koskee kaikkia autoja, eli jos maavara muuttuu, on auto aina muutoskatsastettava. Automalleissa on kuitenkin eroja tuon rajapyykkivuoden osalta, ng900 on muistaakseni muutoskatsastettava madalluksen takia vuosimallista -96 lähtien.
9-3 Viggen #1487
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

Vastaa Viestiin