Saab 9-3 2.0t 2002 lämpötilaongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
oswald56
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2011 14:50

Saab 9-3 2.0t 2002 lämpötilaongelma

Viesti Kirjoittaja oswald56 »

Saabin moottorihäiriövalo syttyy aikaajoin ja ja samalla lämpömittarin viisari menee nollaan. Häiriökoodi on "moottorin lämpötilatunnistin häiriö".
Moottorin lämpötila anturi on vaihdettu termostaatti on vaihdettu. Aina kun sammuttaa moottorin ja käynnistää uudelleen viisari alkaa näyttää oikein ja hetken ajon jälkeen taas menee nollaan. Auto toimi pakkasajan mutta kun tuli ekat lauhemmat päivät niin alkoi taas temppuilemaan.
Sama ongelma oli edellisenä talvena ja merkkiliike vaihdatti silloin termostaatin, mutta oliko siinä vika on epäselvää. Akunnavan irroitus hävittää vikavalon ja joskus kestää pidempään joskus lyhempään kunnes taas mittari menee nollaan ja vika tulee päälle.
Missähän lienee ohjausboksi johon esim lämpötilaanturin johto menee, että olisko siellä huono kosketus vai mikä tässä mättäää :(
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Saab 9-3 2.0t 2002 lämpötilaongelma

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Trionic7 nasta 39.

Tarkista että johto on ehjä ja että ECU:ssa kyseinen nasta ei ole painunut sisään purkkijumpan yhteydessä.
ECU löytyy hanttarin jalkatilasta, A-pilarin verhoilun takaa.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
oswald56
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2011 14:50

Re: Saab 9-3 2.0t 2002 lämpötilaongelma

Viesti Kirjoittaja oswald56 »

Ok. Pitääpä vkl koittaa tunkeutua sinne jalkatilaan ja tutkia sitä boxia josko siellä olisi jotain löysää. Kummallisesti tää tulee aina kun on lauhemmat kelit, toki silloin on myös myös kosteampaa??
oswald56
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2011 14:50

Re: Saab 9-3 2.0t 2002 lämpötilaongelma

Viesti Kirjoittaja oswald56 »

Nyt sain eilen kaivettua ojausboxin esiin ja irroittelin sen ison liittimen. En löytänyt mitään ihmeempää liittimen piikeissä ja pistokkeissa, mutta voitelin crc:llä sen kuitenkin hyvin ja nitkuttelin sitten sitä ja kasasin paikoilleen. Sitten ollaan ajettu 2 päivää ja vielä ei ole vikavalo syttynyt? Kop Kop, seurataan tilannetta, mutta hyvä teoria olisi huono kontakti joka lämpötilan/ kosteuden vaikutuksesta pätkisi ajon aikana!

Kiitos vinkistä ja boxin paikan määrittelystä!
umo
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Elo 09, 2009 17:31
Paikkakunta: alavus

Re: Saab 9-3 2.0t 2002 lämpötilaongelma

Viesti Kirjoittaja umo »

vaihda se kannenpään anturi niitähän menee.
oswald56
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2011 14:50

Re: Saab 9-3 2.0t 2002 lämpötilaongelma

Viesti Kirjoittaja oswald56 »

Ja paskat, jo oli taas syttynyt moottorin valo ja viisari lämpönäytössä nollaan?
Teoria on että anturi antaa lämpötiedon keskusyksikölle ja sieltä ohjataan näytön viisaria näyttämään oikeaa lämpötilaa mikä on saatu anturilta, olenko oikeassa?
Mistähän saisi tuon keskusyksikön vaikka käytetyn ostettua jolla voisi testata onko vika siinä?
Niin anturi vaihdettiin jo yli vuosi sitten saman vaivan takia ja ei auttanut mitään, silloin merkkiliike käski vaihtaa termostaatin joka myös vaihdettiin ja sitten tulikin jo kesä ja homma toimi ja asia unohtui.

Onko tietoa mistä keskusyksikkö???
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3 2.0t 2002 lämpötilaongelma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tämä keskusyksikkö on se moottorinohjausyksikkö Trionic 7 joka lukee kannen päässä olevaa lämpöanturia. ECU sitten kertoo väylään lämpötilan ja sitä hyödyntää esim. mittaristo. Eli omaa keskusyksikköä anturilla ei ole, vialle on vain kolme mahdollisuutta siis, 1. anturi 2. anturin johdotus ja liittimet eculle 3. ecu

Rassailit jo sitä ECU:n liitintä, epäilen kuitenkin että vika on joko anturissa edelleen tai sitten johtosarjassa. Ei toki mahdotonta ole että se olisi ECU:ssa itsessään. Uusi vaan taitaa maksaa puolet auton arvosta merkkiliikkeestä mutta voit hommata minkä tahansa Trionic 7 ohjausyksikön (löytyy myös 9-5:stä) tilalle. Moottori/loota/vuosimalli ym. vaihtoehdoilla ei ole merkitystä vaan kaikki ovat softaa vailla samanlaisia (9-5 kiinnitysreiät eri kohdissa kuin 9-3 mutta ne voi porata tai vaihtaa kuoret vanhasta helposti).
Tähän käytettyyn yksikköön voidaan sitten ohjelmoida autoosi sopiva ohjelma, tämä onnistuu esim. itseltä tai tähän ketjuun aiemminkin jo kirjoittaneelta Nappe:lta. Merkkiliikkeeltä ei onnistu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Saab 9-3 2.0t 2002 lämpötilaongelma

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Itse lähtisin tuota vikaa hakemaan ensimmäisenä johtosarjasta, esim. irroittamalla lämpöanturin ja ECU:n, maadoittamalla sen eculta tulevan nastan toisessa päässä ja "piippaamalla" yleismittarilla johtoa samalla sitä reippaasti heiluttaen.

Mikään ihan pieni kosteus ei kyllä tuontyyppistä vikaa mielestäni aiheuta, vaan johdossa on joku todellinen vaurio.

Ihan ensimmäisenä kohdistaisin huomion lämpöanturin liittimeen, jos johto olisi siitä katki. Tämän jälkeen mahdolliset kulumisen/rasituksen kohdat missä tuo johto kulkee, jos on jossain puristuksissa tai kuori hankautunut puhki.

Toki toisella ECU:lla voisi kokeilla, mutta kuten jcarlson jo mainitsi niin melko epätodennäköistä että vika olisi siinä.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
oswald56
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2011 14:50

Re: Saab 9-3 2.0t 2002 lämpötilaongelma

Viesti Kirjoittaja oswald56 »

Ok! Tuossa aamupäivällä putsasin vielä kerran anturin liitoksen ja crc:tä lisää ja sitten akku irti tekniikalla sammutin sen häiriön. Nyt lähti auto ajoon ja illalla nähdään taas miten kävi:-(
Olisko teillä kytkentäkaavaa siitä ECU:n liittimestä niin voisin ohmimittarilla mitata tuota anturia sieltä saakka? Mikä pinni ja mitä vasten mitataan?
Tuli mieleen laittaa kiinteä vastus kokeeksi siihen anturin liittimee kun vaan tietäisi paljon on vastuarvo esim 80 asteessa, no toki sen voi siitä mitata kun auto on lämmin. Tällä saisi ehkä anturin pätkimisen pois suljettua, tosin eihän se viimeksikään auttanut anturin vaihto mitään.
Johdot on päälisin puolin virheettömät ja se liittimeltä tuleva piuhapari sukeltaa paksuun kaapelinippuun no 30cm jälkeen ja tuskin siellä olisi vikaa tai mene ja tiedä.

Tosiaan auton käyttäjä eli vaimoke kertoo, että se tulee aina kun säät lauhtuu nytkin meni pakkaset ilman ongelmia ja heti kun tultiin lähemmäs nollia niin alkoi mittari pätkimään ja häiriöt palamaan. Tätähän on jatkunut jo pari vuotta, että silleen ja nollauksessa on käytetty lukemattomia kertoja ja korjaamot levittelee käsiään. Vaihda johtosarja, ecu, mittaristo ym tyyliin :(
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 2.0t 2002 lämpötilaongelma

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

mulla oli ex aerossa samaa vikaa.

ihan vaan putsaamalla liittimen ja anturin pinnat ja ehkä snadisti raaputtaa niitä viel puukolla niin mulla alkoi toimimaan.

mulla liitin oli sellanen apiko malli, en tiiä oliko orginal mut sitä kun pihdeillä pikkasen viel kirraili niin loppu noi temppi ongelmat.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Vastaa Viestiin