Ensimmäinen posti tänne paikkaan joten olkaa armollisia
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Eli vaihdoin skootterin 2.3 litraiseen automaatti ysisataseen vuodelta 94. Myyjä oli sitä mieltä että airbag on rikki joten hän ei uskalla ajaa tai katsastaa sitä. Tämähän tietysti korjaantui kolvaamalla mittaristosta hapertunut liitos. Toivottavasti myyjä ei lue tätä palstaa
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Nyt on sitten hifistelyn aika. Alkuperäinen soitin vaihtui Pioneerin deh-4200 malliin. Taakse tuli Hertzin EP2X jonka rms sillattuna on 700w. Tämä puskee virtaa Peerlessin 12r elementille. Kotelona on omatekemä n. 28 litrainen suljettu kotelo, josta tarkoitus tehdä refleksiaukollinen. Lisäksi löytyy Hertzin EP4 joka antaa ulos 4x60w, 2x60w + 190w tai 2x190w. Muut kaiuttimet ovat alkuperäiset.
Eli ensiksikin pitäisi suunnitella järjestelmä loppuun. EP4:een meinasin laittaa kiinni seuraavat kamat:
Hertz EV165L.4 midbasso x2 rms 70w 50Hz-6kHz
Hertz ECX165.4 Coax x2 rms 70w 60Hz-21kHz
Nämä tulisivat siis hattuhyllyyn kiinni.
Sitten pitäisi pohtia mitä laitetaan Pioneerin soittimen 4x50w lähtöihin kiinni. Ajatuksena olisi seuraavanlainen ratkaisu. Eli alkuperäisten takakaiuttimien tilalle Hertz DT16.2 diskantit rms 80w 3kHz-21kHz. Nämä asennettaisiin pilariin.
Etukaiuttimien, eli niiden kojelaudassa olevien tilalle tulisi Hertz DSK165.2 erillissarja rms 80w 6.5" midrangella ja 1" diskantilla. Spekseinä 50Hz-21kHz ja asennussyvyys 66mm. Mahtuuko tuo oven kaiutinkoteloihin heittämällä ilman että ikkuna ottaa kiinni vai joutuuko sorvaamaan. Diskantit sitten taas pilariin kiinni.
Kuulostaako järkevältä vai mitä muuttaisitte. Budjettia on vahvistimien, soittimen ja subbarielementin jälkeen jäljellä vielä n300e ja nuo Hertzin kamat veisivät juuri hieman alle sen. Yksi vaihtoehto olisi hoitaa nuo etukaiuttimet samanlaisilla coaxeilla kuin takakaiuttimetkin mutta onko erillissarja parempi ratkaisu? Ja ovatko erilliset diskantit takana turhia jos sinne tulee kuitenkin coaxi midbasson ja subbarin lisäksi ja mitä niiden diskanttien tilalle?
Sitten itse asennuksesta. Vedin akulta piuhan sulakkeen kautta samaa reittiä mitä pitkin on myös mennyt sisätilanlämmitin. Piuha pitäisi saada kuitenkin piiloon jonnekin, joten mahtuuko penkkien välisen härpäkkeen sisälle mitään ja miten helposti sen saisi purettua. Sitten pitäisi vielä saada penkin ali kulkemaan jotain kautta.
Ja se maadoitus tietenkin, eli mihin sen vetäisi? En haluaisi porata mihinkään sitä. Riittäisikö maadoittaminen turvavyönkiinnikkeisiin? Tai kemiallisella metallilla rukoon kiinni?
Pistäkäähän ideoita tulemaan.