NG 900 2.3 ahtaminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Jarkaira
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 22:45

NG 900 2.3 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Jarkaira »

Kävi mielessä kyseisen koneen ahtaminen. Onkohan kukaan kokeillut asiaa?

Paljonkohan kone ja automaattilaatikko kestäisi tehoja/vääntöä?

Hyviä ehdotuksia turboksi otetaan vastaan.

Ja onko Itä-Suomessa yhtään liikettä joka tekisi pakosarjoja turbotusta varten?
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: NG 900 2.3 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Ennemmin kannattaa vaihtaa auto jossa on valmiiksi ahdettu kone, vahemmallä ja halvemmalla pääset.

Aiempia keskusteluja aiheesta:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... en#p475748
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Jarkaira
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 22:45

Re: NG 900 2.3 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Jarkaira »

Eli suomalainen pessimismi herää taas esille. Ei kannata, ei ole mahdollista, ota huomioon laki.

Tämähän saa oikein innostumaan tuosta ahtamisesta :)

Maanantaina Fin-Turboon käymään.
Jarkaira
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 22:45

Re: NG 900 2.3 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Jarkaira »

B234:stähän on myös turbollinen B234R malli, jota käytettiin 9000 mallissa. Mahtaisikohan pakosarja käydä tuosta laitteesta pienellä säädöllä?

Myös B234L ja B234E moottorit löytyvät turbolla varustettuna mutta en tledä missä malleissa niitä käytetään.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: NG 900 2.3 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sama pakosarja kaikissa noissa turbotonnareissa. Nyt kun intoa riittää niin perustahan tuonne projektiosiolle tarina miten homma etenee ja onnistui, pessimistien kiusaksi
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG 900 2.3 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ehdottomasti Vesan kanssa samoilla linjoilla; projektiosioon juttua. Mielessä on pyörinyt samanlainen ajatus tuosta 2.3T:stä NG900:aan. Tosin ajankohta olisi vasta sitten, kun tämä nykyinen pata pitäisi käydä läpi kunnostaen; samalla vaivalla kävisi läpi vaikka tuollaisenkin. Projektikertomus tästä voisi antaa hyvän sykäyksen sitten aikanaan, suuntaan taikka toiseen. :D
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: NG 900 2.3 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Eikös Viggenissä ole juurikin ahdettu 2.3 pata?

Joten ei sen tekeminen/leimaaminen mikään mahdottomuus ole, pitää vaan oikeasti tietää mitä tekee.

Ja tuosta pessimismistä:
Ne ketkä tuota yleensä "aprikoi foorumilla" ei tiedä mitä on tekemässä :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Jarkaira
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 22:45

Re: NG 900 2.3 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Jarkaira »

Laitetaan projektiketju käyntiin kunhan pääsen helsingistä takaisin. Löysin purkaamosta 2.3 litraisen turbo 9-5 pakosarjan vuodelta 98. Mikä on ko. mallin moottorimerkintä?
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: NG 900 2.3 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Tässä mitään pessimistejä olla. Toki jokainen tekee ite mitä lystää. Onnea rojektille ja hyvähän se on jos intoa ja uskallusta riittää.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: NG 900 2.3 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Mitä muuta eroa b204 ja b234 turbomoottoreissa on paitsi iskunpituus? Jos koneremontin pystyy tekemään niin ei se kai ole ongelma kasvattaa 2.3:ksi, ohjelmassa varmasti eroa mutta sehän mennee uusiksi joka tapauksessa. Eli jos lähtökohtana olisi 2.0T ja se muutettaisiin 2.3T:ksi tonnarin osia lainaamalla. Mutta katsastuskonttorilla voi tulla ongelmia? Ainakin viggenissä on isommat jarrut edessä jos siihen vertaa. Eikä ng900 ole og9-3 eli ei voi viggeniin verrata, vaikka erot pieniä olisivatkin.

Tai sitten ei yritäkään leimata isompana.

Ja jos alkaa vapari 2.3:ea ahtamaan niin sitten menee moottorinohjaus kokonaan uusiksi, siinähän on motronic. Ja matalampi puristus on suotava... Mutta saabismihan onkin mielisairaus... ja maksaahan kaikki harrastukset.

Onko ylipäätään Suomessa ng900 2.3T yksilöitä rakennettu, yksi avo oli nettiautossa kaupan kesällä, ainoa minkä olen huomannut?
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: NG 900 2.3 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja J.N »

Siihen kyseiseen Cabrioon oli tehty palapeli tonnarin B234E:stä, mutta laitos oli alunperinkin 2.0t, eikä 2.3i.
#3418
Jarkaira
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 22:45

Re: NG 900 2.3 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Jarkaira »

Mikäs olisi optimi puristussuhde. Nykyinen 10:1 on aivan liikaa turbottamiselle ja millä keinoin siihen optimiin päätyisi?
Jarkaira
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 22:45

Re: NG 900 2.3 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Jarkaira »

Purkamolta löytyisi 2.0 litraisen 900:n vm 97 turbo. Lieneisiköhän se sopiva projektiin? Ohjaako turbo 900:n moottorinohjaus myös turboa? Olisiko mahdollista vaihtaa turbo 900:n moottorinohjausyksikkö siinä tapauksessa 2.3 litraiseen ja ohjelmoida uudelleen?
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: NG 900 2.3 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Osta pois.

Ohjaa ahtopaineita. Pelkkä ohjausyksikön vaihto ei riitä kun turbossa on sytkä DI kasetilla.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG 900 2.3 ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kannattanee miettiä myös siinä mielessä eteenpäin asiaa, että onko ajatuksena vain ja ainoastaan turbottaminen vai onko mielessä myös mahdollisesti enemmänkin tehoja kuin mitä tuosta vakio-garrettista saa kutiteltua.
Selvitä myös, minkä verran sillä on ajettu ja missä kunnossa turbo on, niitä kun ei vissiin aivan suotta pidetä melko heikkona lenkkinä näissä autoissa. Omalla toki on rullattu jo 340tkm, mutta paljon on vaihdettu pienemmilläkin kilometreillä, toisaalta hyvä yksilö saattaa kestää paljon pidempäänkin.
Pointtina siis se, että jos sinne jotain turboa virittelet, niin melko yhdentekevää on kokonaisvaivan suhteen se, minkä sinne keulille istutat.
Vastaa Viestiin