Pakki ongelmia

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
SvenskaAeroplanAB
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2009 18:31

Pakki ongelmia

Viesti Kirjoittaja SvenskaAeroplanAB »

Autona Saab 900 vm. 95 ja kone 2.0 vapari. Pakki ruennut takkuilemaan ja saa välillä sorvailla ihan tosissaan että saa peruutusvaihteen päälle. Muuten vaihteisto toimii, vaikka nelonen joskus "pomppaa" pois päältä. Kytkin on ollut melko jäykkä jo auton ostosta lähtien, tästä epäilivät paikallisella nyrkkipajalla että olisi kytkinlevy ja tai paineasetelma mennyt. Mutta jotenkaan en vain itse usko. Heitin vähän öljyä vaihdekepin päässä olevista reistä ja toimi moitteettomasti vähän aikaa. Olisiko joku vaihteensiirto helat ym. kuluneet tai pakkilukossa (tai siis siinä pykälässä) jotain vikaa?
Ideoita ja ehdotuksia ennenkuin rupeaa teettämään tuota kytkinpaketti remonttia, joka maksaa maltailta.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Pakki ongelmia

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tyyppivika tuon ikäisissä satkuissa. Ensin kuluu vaihteensiirtäjän ja pakkirattaiden välinen vipu, sitten rupeaa kulumaan pakkirattaat (kytkentäholkin ja rattaan välistä). Lopuksi pakki pomppii pois päältä. Korjauksena tuo vipu ja rattaat vaihtoon. Tämä kaikki siis tapahtuu askin sisällä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Pakki ongelmia

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Meneekö vitonen kuitenkin ihan normaalisti päälle? Yleensä, jos vika on tuossa vaihteensiirtäjän holkissa, vika esiintyy pareittain R&5 tai 1&2.
Kytkin voi myös olla luonnostaan jäykkä vaijerikytkin, ja onkin jos sitä ei ole jälkeenpäin nestekytkimeksi (vakiona kaikissa kolkeissa?) vaihdettu.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Pakki ongelmia

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

pakin ja nelosen synkrot alkaa olemaan loppu
ja sorvauksen jäliltä pakin rattaat osittain entiset
kytkin vaijeri jumittaa tyypillisesti eli se vaihtoon
samalla levy,paineasetelma ja painelaakeri :)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
SvenskaAeroplanAB
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2009 18:31

Re: Pakki ongelmia

Viesti Kirjoittaja SvenskaAeroplanAB »

Azanovix kirjoitti:Meneekö vitonen kuitenkin ihan normaalisti päälle? Yleensä, jos vika on tuossa vaihteensiirtäjän holkissa, vika esiintyy pareittain R&5 tai 1&2.
Kytkin voi myös olla luonnostaan jäykkä vaijerikytkin, ja onkin jos sitä ei ole jälkeenpäin nestekytkimeksi (vakiona kaikissa kolkeissa?) vaihdettu.
Vitonen menee ihan normaalisti. Ainakin kaverin 97 vuoden 900:ssa on huomattavasti herkempi kytkin. Auto tosiaan ollut itselläni puolivuotta ja jo edellisellä omistajalla oli ollut tuo jäykkä kytkin. Ei kuitenkaan luista eikä ole haitannut ajoa. Pakkiongelma tullut vasta tässä parina viime päivänä.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Pakki ongelmia

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

kohta poistuu sekin ongelma kun pakin hampaat loppuu
samalla häviää siteeten pakkikii :wink:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Pakki ongelmia

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

SvenskaAeroplanAB kirjoitti:
Azanovix kirjoitti:Meneekö vitonen kuitenkin ihan normaalisti päälle? Yleensä, jos vika on tuossa vaihteensiirtäjän holkissa, vika esiintyy pareittain R&5 tai 1&2.
Kytkin voi myös olla luonnostaan jäykkä vaijerikytkin, ja onkin jos sitä ei ole jälkeenpäin nestekytkimeksi (vakiona kaikissa kolkeissa?) vaihdettu.
Vitonen menee ihan normaalisti. Ainakin kaverin 97 vuoden 900:ssa on huomattavasti herkempi kytkin. Auto tosiaan ollut itselläni puolivuotta ja jo edellisellä omistajalla oli ollut tuo jäykkä kytkin. Ei kuitenkaan luista eikä ole haitannut ajoa. Pakkiongelma tullut vasta tässä parina viime päivänä.
Jees, saabistikollegoiden vinkeistä vain vaarin; kytkinvaijeri jumittaa, mahdollisesti kytkin muutenkin loppusuoralla (vaikkei tunnukaan polkemisessa). Samoin laatikko kaipaa pientä remonttia, kuten suorsa alussa toikin jo ilmi. Kun olet ottanut laatikon alas, vaihtuu kytkimen osatkin jo ihan luontevasti, etenkin jos niitä ei ole aiemmin vaihdettu ja kilometrejä alkaa olla takana vähintäänkin kiitettävästi.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Pakki ongelmia

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

vaihetaan päikseen ehjällä laatikolla ja kytkimellä varustettu (vapari) ng leimaakin 9 kuulle saakka
tohon rikkinäiseen :)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
SvenskaAeroplanAB
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Tammi 28, 2009 18:31

Re: Pakki ongelmia

Viesti Kirjoittaja SvenskaAeroplanAB »

jusa_71 kirjoitti:vaihetaan päikseen ehjällä laatikolla ja kytkimellä varustettu (vapari) ng leimaakin 9 kuulle saakka
tohon rikkinäiseen :)
Jos olet tosissasi, laita ihmeessä viestiä.
Vastaa Viestiin