Tasapainoakselien ketju ja T7

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Tasapainoakselien ketju ja T7

Viesti Kirjoittaja testing1 »

T7 2.0 L motti osina ja tuloksena:
- tp ketju uurtanut syvät urat ohjurimuoveihin
- palotilat, venttiililautaset, männät ja sylinteriputkien yläpäät karstassa
- öljysiivilässä muutama pieni karstanokare, mutta muuten ihan auki
- jakopäänpuolen kampiakselin päätymmäiset laakeriliuskat kuluneet jonkin verran punametallille
Motilla ajettu 85 tkm ja käytetty Mobil 0W-40 öljyjä viimeiset 30 tkm, vaihtovälillä 10-15 tkm, aiemmin käytetty jotain Mobilin täyssynteettisiä, mitä laittavat merkkihuollossa.

Voiko T7 koneesta jättää tp ketjun pois?
Onko kukaan jättänyt T7 koneesta noita pois ja jos on jättänyt niin onko jättänyt sen hydraulisen kiristimen sinne vai tulpannut reijän jotenkin muuten?
Auto on manuaalivaihteinen.
Kuulemma tasapainot mätsätty mäntiin ja veiveihin T7 koneissa. Männiksi tulee Wössner takomännät ja sen takia joudutaan pytyt hoonaamaan isommiksi(takomäntä laajenee enemmän kuin vakio alumäntä).

Toinen juttu on toi kampuran laakeriliuskojen kuluneisuus jakopäässä, onko ollut väärät öljyt vai voiteluongelma syystä että ?

Ps. ei enään 0W öljyjä :x .
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Tasapainoakselien ketju ja T7

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Lieneekö sitä kuuluisaa huohotusongelmaa? Onko huohotinpäivitys ollut tehtynä?
#3929
Saab 9-3 ss -05
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tasapainoakselien ketju ja T7

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En jättäisi suotta TP ketjua pois.
Kampuran tasapainotuksella ei ole mitään tekoa tasapainoketjun kanssa joka poistaa 2. asteen edestakaisten massojen värähtelyjä jotka on luontaisia rivineloselle.

Voiteluongelma on jossain vaiheessa ollut kun laakerit on kuluneet, joku karstapaakku mahdollisesti tukkinut öljykanavaa jossain elämänvaiheessa.

En syyttäisi 0W öljyjä vaan huonoa huohotusjärjestelmää ja alkupään vaihtovälit on todennäköisesti jo vauriot aiheuttaneet. Auton iän huomioon ottaen on vähäiset kilsat indikaattori siitä että on ajettu varmaankin lyhyttä ajoa joka on pahinta huohotinongelma kannalta. Voiteluhäiriöisenä ei tarvitse montaakaan sekuntia että vaurioita syntyy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Tasapainoakselien ketju ja T7

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Yritin etsiä kuittia vuosihuollon yhteydessä tehdystä huohotusjäjestelmän päivityksestä, mutten löytänyt. On kuitenkin vaihdettu 2-3 vuotta sitten, joidenkin mielestä olisi viimesimmän pään mallia.
Nythän moisella ei enään ole merkitystä kun männät vaihtuu.
T7:sta ei ole ihmiset paljo viittineet poistaa tasapainoketjua, joten jätetään nyt sitten, saa kaiketi katkaistua ilman koneen irroitusta myöhemmin jos tarvetta esiintyy, yksi muovilaahain vaihtuu uudeksi, kun siinä syvät urat.

Lohko ja ja kampuran linjasuoruus pitäisi vielä mitata koneistamossa varmuuden vuoksi.
Homma kun vähän lähti hanskasta, niin tulee vähän muutakin samalla ja jatkunee muutaman kuukauden päästä...
:roll:

Projektikuvia ei valitettavasti voi turvallisuus syistä laittaa yleiseen jakoon...
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tasapainoakselien ketju ja T7

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Mikset osta koko jakopään ja tasapainotusakselin sarjaa, maksaa kokonaisuudessaan n.200€

http://shop.speedparts.se/sv/prod/kamtr ... iving.html
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Tasapainoakselien ketju ja T7

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Kyllä se kannattaa takomukijumpan yhteydessä suosiolla hoitaa kaikki "kuluvat osat" kuntoon, kun on kone pöydällä, kuin että jättää kymmenvuotiaita osia pannuu ja toivoo parasta. Lakrut, tiivarit, rattaat ja ketjut ei kuitenkaan niin ihmeitä maksa että olisi riskin arvoinen niissä säästää.
#1730
500whp.net member
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Tasapainoakselien ketju ja T7

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Nonni koko nokkaketju+tp setti kaikilla osilla kiinni sekä paljon muuta uutta osaa.
Startilla ilman tulppia öljynpaineet ylös, ennen oikeata käynnistystä.
Mineraaliöljyillä kone lämpimäksi kierrätellen(auto nosturilla) ja öljyt+suodatin pois. Öljy värjäytyi hiukan harmahtavan ruskeaksi.
Uudet mineraalit sisään+suodatin ja sisäänajoa peruspaineilla n.200km pitäs vielä tehdä.
Hyvin tuntuisi toimivan 8)

Kiitoksia kaikille tavalla tai toisella projektiin osallistuneille.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Vastaa Viestiin