Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Eli otsikon mukainen jobi edessä. Löytyiskö joltain selvää kuvaa mistä löytyy / mikä on vaihteistoöljyn tyhjennys proppu? Ja mistä täytetään? Manuaali '01 siis kyseessä.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm

Tyhjennys 3, ite oon täyttäny 2 enkä 1 kuten kuvassa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
oh6hfj
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 23:54

Re: Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja oh6hfj »

Suosittelen täyttöä kohdasta 1 niin menee pikkasen nopeammin tuo projekti. Ei vois olla paremmalla paikkaa tuo täyttökorkki.

Kohdasta 2 kun täytin ekan kerran niin oli kuin käärmettä elävänä pulloon sullois. Melekosta kikkailua.
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Juu pitääpä testailla. Tiiä kuinka tuota oon kattellu, mutta aina ku oon auton nostanu ylös, niin on silti jäänyt vaihtamatta nuot öljyt ku en oo "mukamaste löytänyt" täyttöreikää :D tyhjennys joo ihan selkee, mut sit ku koittanu sieltä alapuolelta katella niin mitään täyttö holea oo löytänyt :D ..muutta sepä taitaa löytyä ihan ku tiirailee tuolta akun ja koneen välistä.. Josko kohta jaksais vaihdella :D
oh6hfj
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 23:54

Re: Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja oh6hfj »

Tuo täyttökorkki suorasthan hyppää silimille ko tiirailee siittä ohjaustehostimen letkujen tienoilta alaspäin. Räikkään 30cm jatkoa niin avot on ergonomiset työasennot. Niin ja tratti täyttöä varten.

Tyhjennyskorkki oli aika tymäkästi kiinni ja meni muutama pilipali avain mutkalle ja meinas usko loppua. Joku täällä foorumilla suositteli ja Biltemasta löyty tuommonen MEISSELIPALASARJA 40-OSAA tuote no:10-982 josta löyty tarpeeks kestävä kärki ja pitkällä jatkovarrella lenkin kanssa aukes.

Tuota tarkistuskorkkia ei tarvi välttämättä ees aukasta jos laittaa tuon ohjeen 1.5l öljyä.
Ei muutako hommiin. Öljyt parkkipaikalle ja uudet sisään :).
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Öljyt parkkipaikalla :lol: Maahan kuoppa ja "sinne takasi mistä se on tullutki"! Juu pitää täs joku pvä vaihdella jos tuo täyttöproppu kerta nuin näkyvillä on :) kiitoksia :)
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Mun pitäs kanssa jossain välissä noi sisäänajoöölit vaihtaa kanssa uusiin, mutta suosituksen mukaan tarkistusreijästä ajattelin täyttää, niin voi huoletta kaataa ne kaksi litran purkkia sisään ja pois tulee se kaffeekupillinen. OG9-3 lootaan kuuluu laittaa 1,8L ja jos ihan tarkkoja ollaan tais jossain muualla kuin ohjekirjassa lukea 1,88L joka tukee aika hyvin sitä, miten sieltä tarkistusreijästä on aina tullut pois kun 2 litraa on sinne tunkenut.

Jos tarvit Bilteman palasarjaa lainaksi, multa löytyy. On mulla joku letkukin ja tratteja.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sivusta, eli tarkistusreijästä täyttämiseenhän ja lootaan saatavaan määrään vaikuttaa sitten tottakai auton asento etenkin jos tunkilla tunkinpaikasta nostellaan.

Samoin tyhjennettäessä saa hyvin viimeisetkin lirut pois laskemalla kuskinpuolta alemmas (paskalla orkkistunkilla hasardihommaa, alatassu voi lipsahtaa auton alle ja auto liruttelijan päälle :!: ).
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Nosturi on käytössä, joten sillä homma hoidetaan ku vaan jaksaa :)
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja jeippo »

No nyt tuli "urakka" tehtyä (10min) :D litkut näytti suht hyviltä, mutts ompahan uudet nyt. Päällypuolelta tuo proppu ei auennut sitten kirveelläkään, joten täytin siittä tarkistuspropusta. Homma meni nätisti ku oli pumppu millä sai imeä säiliön täyteen öljyä ja pieni letku siinä päässä minkä sai ujutettua täyttöreikään. Kohta alkaa saamaan mielenrauhaa, ku nyt on muutaman kk sisällä tullut vaihdettua nuot vaihteistonöljyt, huohotin päivitys, moottoriöljyt & suodatin, takajarrupalat & levyt, eteen jarrupalat, immun putsannu ja ilmanputsarin kotelon. Vielä alipaineletkujen vaihto (letku oottaa takakontissa), bensansuodatin ja öljypohjan pesu. Sitte sais varmaan rauhottua hetkeks ja ajella vaan :) kunnes eteen tulee alustan vaihto, puslat ja lisää tehoa sen jälkeen.

EDIT:

Onkos tuollanen harmaa tiivis ja erittäin sitkeä (heti ku jotain silikoonia) aine normaalia alemman propun päässä + pieniä metallin hitusia näkyy myös pystyssä tuossa möhnän päällä???

Kuva
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Helkutti, että osaa olla tiukassa noi proput! Mentävä kohta ostamaan biltemasta "kunnon" työkalut.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

jeippo kirjoitti: Onkos tuollanen harmaa tiivis ja erittäin sitkeä (heti ku jotain silikoonia) aine normaalia alemman propun päässä + pieniä metallin hitusia näkyy myös pystyssä tuossa möhnän päällä???
Ainakaan minä en ole tuommoiseen aineeseen siellä törmännyt. Magneetti kuulusi olla siinä propussa, ja se toki täynnä metallihitusia.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2144
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja baasenar »

jeippo kirjoitti: Onkos tuollanen harmaa tiivis ja erittäin sitkeä (heti ku jotain silikoonia) aine normaalia alemman propun päässä + pieniä metallin hitusia näkyy myös pystyssä tuossa möhnän päällä???
On se
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Tuommoista silikoonimaista mönjää, joka on hienoa metallijauhetta sekä ohkasia tikkuja, olen joka kerta nähnyt, kun pohjaproppu on aukaistu, nytkin 500km ajetussa laatikossa samanlailla, mutta vähemmän tuota silikoonimaista mönjää.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ysikolmosen vaihteisto öljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Cona »

Uusi Saabisti ilmottautuu joukkoon ja lainaa vanhaa topiccia. Tuli hommattua allekirjoituksen mukainen vekotin, 140tkm mittarissa, täysin vakio matalapaineturbo ja onhan tuossa jo muutamia parannuskohteita tullut vastaan. Eli tarkoitus olisi tehdä myöskin vaihteistoöjyjen vaihto, mitä öljyä suosittelisitte käytettävän? Ja tarviiko "huuhdella" vai voiko vain ottaa vanhat pihalle ja uudet sisään?

Toinen asia, mikä tuossa häiritsee on pieni nykiminen kiihdyttäessä. Ilmenee jossain 2-3000 rpm ja välillä startatessakin joutuu pyörittämään pienen tovin. Olisko vika tulpissa? Mitkä tulpat kannattaisi laittaa seuraavaksi?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin