Takajarrupäivitys
Takajarrupäivitys
Moro!
Olen tekemässä takajarrupäivitystä, eli laitan 9-5 Aeron jäähdytetyt 300mm levyt ja satulat. Nyt vaan pitäisi tietää että millainen liitin on jarruputken päässä, jotta saan teetettyä custom teräspunosletkut jarruputken tilalle. eli siinä kohdassa jossa jarruputki vaihtuu jarruletkuksi, kiinni siinä taka-akselissa. tossapa muuten yksi kuva ks. päivityksestä saksanmaalta http://www.viggenfactfile.de/img/brakes/RearBrake2.jpg selventääkseen tilannetta.
eli onko liitin kupera vai kovera? ilmeisesti uros ja M10?
Kiitos vastaajalle etukäteen! Eli tämä vain siksi että ei tarvisi irroitella jarruputkea ja lähteä sotkeen pyörällä paikalliselle specialistille
Olen tekemässä takajarrupäivitystä, eli laitan 9-5 Aeron jäähdytetyt 300mm levyt ja satulat. Nyt vaan pitäisi tietää että millainen liitin on jarruputken päässä, jotta saan teetettyä custom teräspunosletkut jarruputken tilalle. eli siinä kohdassa jossa jarruputki vaihtuu jarruletkuksi, kiinni siinä taka-akselissa. tossapa muuten yksi kuva ks. päivityksestä saksanmaalta http://www.viggenfactfile.de/img/brakes/RearBrake2.jpg selventääkseen tilannetta.
eli onko liitin kupera vai kovera? ilmeisesti uros ja M10?
Kiitos vastaajalle etukäteen! Eli tämä vain siksi että ei tarvisi irroitella jarruputkea ja lähteä sotkeen pyörällä paikalliselle specialistille
Re: Takajarrupäivitys
Oikeanlaiset letkut on nyt hommattu, joten katotaanpa jos vappuna jois enemmän simaa ja vähemmän muuta kuplivaa niin saisi vaihdettua..
Re: Takajarrupäivitys
Viitsitko laittaa letkujen pituudet tänne? Ja tuleeko jarrukilvet myös 9-5 Aerosta?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Takajarrupäivitys
juu laitan tarkat speksit ja vaikka pari kuvaa asennuksesta sitten kun sen olen tehnyt. osaan sitten sanoa oliko letkujen pituus täydellinen vai tarvisiko olla lyhyemmät/ pitemmät jne.
Re: Takajarrupäivitys
Purkaamolta 9-5 aero 02-> satulat. hiekkapuhallettu ja maalattu bilteman jarrusatulamaalilla. saman putiikin jarrusylinterirasvalla sylinterit rasvattu ja tiivisteet tarkistettu.
Aten 300mm x 20mm levyt. Ate valmistaa Saabin alkuperäiset levyt, eli laatutavaraa ja kaikenlisäksi Atet on valmiiksi maalattu, joten ei tule ikävää ruostekukkaa ympärille.. ja ei tarvi mitää säilöntärasvojakaan poistella ennen asennusta. suosittelen. Aika rimpulat nuo 9-3 sen alkuperäiset takalevyt noihin verrattuna
Vittumaisin homma on vaihtaa noi käsijarrukengät. tuo tilpehööri pussi jäi osittain käyttämättä, koska ne jouset jotka pitää kengät paikallaan on pirun tiukat. eli laiton vanhat jouset. Ei ollut vaikea homma kun löysi tekniikan ja kasausjärjestyksen. eli ensin kannattaa taiteilla nuo "keskimmäiset" jouset paikalleen, koska silloin on kenkiä helppo liikuttella ja saa ne kohtuu vaivalla kiinni. sitten vasta yläpään jousi ja alapään jousi + säätörulla.
~ 63cm kokonaispituus noilla letkuilla. toinen pää m10 kupera ja toisessa päässä banjo. letkut ostin ape-importista, Oulusta.
Tavarat paikallaan. Vanhat jarrukilvet käy hyvin. hieman joutui rautasahalla leikkaamaan tuota kilpeä sekä satulan kiinnikkeissä olevaa kilpeä. Helppo nakki kuitenkin.
Letkuista tuli hieman liian pitkät, mutta onneksi ovat helmiliitoksilla, niin voi helposti lyhentää. siksi en jaksanut priima asennustakaan vielä tehdä. Seuraava tieto tekee kipeää.. Motonetin (23-2022) muotoiltavat jarruputket ovat noihin satuiloihin "bolt on" kamaa. maksaa 5,90€/kpl, eli hieman mutkia oikomalla saa kyllä helposti sopimaan. Tajusin tämän vasta sen jälkeen kun nuo teräspunosletkut (yht 65€) oli hommattu.. Noh, ainakin "custom teräspunosletkut" kuulostaa paremmalta ku motonetin "jarruputki" eli tuossa voisi halutessaan säästää.
Seuraavaksi sitten etujarrujen kimppuun..
Re: Takajarrupäivitys
Moi! Kiitos kuvallisesta raportista. Väittäisin, että tuo mainitsemasi motonetin 23-2022 ei ole bolt-on noihin satuloihin, koska liitin on väärä. Liitin sopii siis orkkis satulaan, mutta näyttäisi olevan erilainen noissa satuloissa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Takajarrupäivitys
Kyllä se pitäisi olla bolt on. tuossa 9-5sen satulassa on m10 ja siihen menee kupera liitin, niinkuin tuossa motonetin putkessakin on molemmissa päissä. Tuo banjo vaan piti laittaa siksi, koska muuten olisi ollut tosi hankala asentaa tuo rst-letku.. kun tuossa rst-letkussa liittimet on helmiliitoksilla, niin ne ei "pyöri" joten toinen pää olisi ollut aika mahdoton kiertää tiukalle. Itseasiassa tuo banjo ei ollut ihan 100% "bolt on" koska piti laittaa yksi ylimääräinen kupariprikka väliin että sai tarpeeksi tiukalle sen.
Re: Takajarrupäivitys
Okei selvä homma. Vielä yksi asia, onko käsijarruosat ihan perus OG9-3 tavaraa?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Takajarrupäivitys
On. Samat kengät ja hilut on og9-3sessa kuin og 9-5sessaKAPU2 kirjoitti:Okei selvä homma. Vielä yksi asia, onko käsijarruosat ihan perus OG9-3 tavaraa?
Re: Takajarrupäivitys
Paljon tuli hintaa koko operaatiolle?
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
Re: Takajarrupäivitys
pelkät osat karkeesti reilu 400€. Lisäksi sit rahdit, hiekkapuhallus satuloille, satulamaali jne. 50€ säästää ku laittaa nuo motonetin jarruputket. Käsijarrukengätki jos ostaa aftermarketit niin säästää jonku kympin. Pcs:ltä ostin Aten osat.
Kyllä oli hintansa väärti
Kyllä oli hintansa väärti
Re: Takajarrupäivitys
Joko on etujarrut päivitetty
Pistä myös niistä samanlainen "kuva/asennus ketju".
KIITOS
Pistä myös niistä samanlainen "kuva/asennus ketju".
KIITOS
"Drive fast, Race hard, Die young"
Re: Takajarrupäivitys
Kelpaako tämä http://photo.platonoff.com/Auto/2007080 ... e_Upgrade/
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Takajarrupäivitys
Kelpaa, kiitosKAPU2 kirjoitti:Kelpaako tämä http://photo.platonoff.com/Auto/2007080 ... e_Upgrade/
"Drive fast, Race hard, Die young"
Re: Takajarrupäivitys
Tuli sama homma tehtyä taakse, kerrankin ruosteesta oli jotain hyötyä kun jarrukilpi antautui peltisaksille Sen kiinnikkeen kilven taitoksen kulmiin sahasin lovet ja taivutin suoraksi niin ei tullut siitä kohdasta autoa kevennettyä. Putkia en vaihtanut kun alle vuoden vanhat niin taivuttelin uudestaan.
Satulat löytyivät Erikssonsilta, näyttäisi olevan vielä monta vastaavaa myynnissä 100e/kpl http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=11472982
Satulat löytyivät Erikssonsilta, näyttäisi olevan vielä monta vastaavaa myynnissä 100e/kpl http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=11472982
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm