Negatiivinen Ioff ja muita juttuja (RATKAISTU)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pbef = Pinl jos läppä täysin auki, ei tietystikään ole jos T7 säätää ilmamassaa alemmas läpän avulla. Käytännössä täyskaasutilanteessa kuitenkin läppä on täysin auki ellei joku rajoitin iske päälle ja/tai Boostcal mappi on pielessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

TommyW kirjoitti:Jostain tämän palstan keskustelusta annoin itseni ymmärtää, että lappu lattiassa pitäisi Pbef:n ja Pinl:n kohdata toisensa. No, voi olla väärääkin tietoa.

joo en mäkään tosta varma oo, mut täytyypä testaa miten menee itellä
9-3.1972
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

No niin, nyt on toisella setillä paineantureita (käytettyjä) suoritettu kokeet ja ei muutoksia.

Sen verran on vielä ukossa virtaa tallella ongelman ratkomiseen, putsasin läppäkotelon "kurkun" ja läpän, vaikkei se nyt mitenkään erityisen sottainen ollutkaan.

Teinpä kuitenkin sellaisen havainnon ajellessani, että isolla kaasulla / täyskaasulla kiihdytettäessä on MAir tykkää olla MReq:a suurempi, välillä jopa 50 yksikköä - aiemmin olen ollut kyllä sitä mieltä, että seuraavat hyvin toisiaan. Mikäköhän voisi tällaisen aiheuttaa? Ja voisikohan tällä olla yhteyttä nakutteluun (laiha seos)?
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

mAir ratkaisee polttoaineensyötön joten ei. Luultavasti boostcal kartat on kalibroitu niin että mAir tulee helposti ilman adaptaatiota, jolloin saattaa herkästi mennä hieman yli pyynnistä jos nakutussäätö vetää massapyyntiä alemmas kuin normaali.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

No niinpä Mackankin kommentoi Ruotsin forumilla, että ei ole hälyyttävää. On hänen mukaansa tavallinen ilmiö, jos käyttää vakiosoftaa esim. 3" pakoputkistolla ja/tai paremmalla coolerilla.

Omani on raudan puolesta vakio, lukuunottamatta BSR:n cat-backia - en sitten tiedä, vaikuttaako kuinka paljon kaasujen poistumisnopeuteen.
Saabiton Saabisti
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja sero »

Oisko ideaa/mahdollisuuksia vetää logia auton käytöksestä? Näkis kaikkien arvojen käytöksen kokonaiskuvan.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Ei ole valitettavasti "lokitusvehkeitä" - voisin toki yrittää aktivoitua sillä saralla.

Onko Lawicelin Canusb paras väline tähän vai löytyykö muita suosituksia?
Saabiton Saabisti
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Ainakin ecuprojektilla sitä suositellaan ja hyvin se toimii. Myynnissä on myös joku "combiadapteri", mutta en ole saanut selville että korvaako se lawicelin canusbin. Ei tuo huono sijoitus missään nimessä ole, koska sen saa kuitenkin eteenpäin lähes samaan hintaan.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja sasu »

Yksi 2,3t ilmoittautuu saman ongelman omaavaksi kuin TommyW ja Sabanisti.

Kylmänä lähes poikkeuksetta toimii hienosti, mutta toisinaa vartin/tunnin pysähdyksen jälkeen on loff -100/150 helposti joskus käväiseen -200 ja veto on totaalisesti poissa sekä kiihdytyksessä tuntuu pientä nypytystä.

Vika on myös täyskaasulla ajettaessa Mreg/Mair korkeintaan 950 ja putoaa kokoajan jopa 700/700 asti. Rekkojen ohi ei uskalla millään lähteä kun vika on päällä. Kun kaikki pelaa hyvin on Mreg/Mair noin 1150 ja loff 0 tai hiukan positiivinen.

Ajattelin maallikkona kun tätä ja Ruotsin viestiketjua lueskelin, että voisiko vika olla esim suuttimissa, jotka kaikki eivät toimisi kunnolla tms. Kun vika lähes kaikilla ilmenee vain lähdettäessä/ajettaessa lämpimällä moottorilla. Nakutuksia ei ilmeisesti ole kuitenkaan tullut joka sylinterissä.

No tästä (ja Ruotsin puolelta) saamani kimmokkeen perusteella ajattelin kokeilla STP:n suuttimien puhdistuslitkua ja yllätys -loff ei ilmestynyt yli viikkoon vaikka ajo/käynnistykset oli täysin samanlaisia kuin aiemminkin (tosin nyt on taas tullut vaihtelevin väliajoin jatkan kuitenkin vielä parin tankillisen verran, sen verran harvemmin niitä on tuntunut tulevan)

Todella ärsyttävä vika kun aina täytyy ennen reippaampaa ohitusta tai kiihdytystä tarkistaa onko voimaa lähteä.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Tervetuloa joukkoon :D

Omassani olen kokeillut sekä uusia suuttimia, että huollettuja + uä-pestyjä - ei vaikutusta tuloksiin.

Sen verran olen itsekin kemikaaleihin sotkeutunut, että laitoin juuri eilen Redline SI-1:ä tankkauksen yhteydessä pullollisen tankkiin. Toiveena, mahdollisten karstojen poisto/väheneminen palotiloista/imuventtiileistä. Tiedä sitten, onko vaikutusta, mutta aika monesta lähteestä lukenut hyvää palautetta ko. aineesta.

Heitänpä sellaisen kysymyksen ilmoille (viisaammat vastatkoon): voisiko venynyt jakoketju (ajoitukset ei enää kohdallaan?) vaikuttaa - kiristin oli n. 15mm ulkona, kun sen mittasin viime vuonna kansiremontin yhteydessä?
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Alkaa maistua jo hakuammunnalta, mutta kokeilinpa silti:

Loivensin sytytyskarttaa (IgnNormCal.Map) 10%:lla - eli kerroin kaikki arvot kartassa 0,9:llä --> arvot kartassa pienenivät maksimissaan siis 4 astetta (40,00 --> 36,00)

Alkuvaikutelma oli lupaava:
  • ensimmäisellä sopetusajolla ei nakun nakua missään tilanteessa, auto tuntui kulkevan silti varsin vaivattomasti
  • 15min väliseisotuksen jälkeen (milloin "ongelmat" ovat viimeistään alkaneet) sain pari hajanakua aikaiseksi ja vieläkin auto tuntui kulkevan vaivattomasti
  • Ei Ioff ihan koko aikaa näyttänyt nollaa tai positiivisia lukemia, mutta oli selkeästi tasaisempi käytökseltään
No, pessimisti ei pety koskaan, joten seuraillaan, miten jatkossa käy.

EDIT: korjattu lukeman suuruusluokka
Viimeksi muokannut TommyW, Ke Kesä 22, 2011 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pieneni itseasiassa 4 astetta, IgnNormCal.Map arvot ovat suoraan desimaalilukuna asteet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

jcarlson kirjoitti:Pieneni itseasiassa 4 astetta, IgnNormCal.Map arvot ovat suoraan desimaalilukuna asteet.
Totta, nyt tuli sekoiltua luvun suuruusluokassa :oops: Korjataanpa alkuperäiseenkin viestiin, niin ei mene asiat sekaisin.
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Sen verran laitan väliaikatietoa, että nyt muutaman päivän ajeluiden jälkeen auto toimii "parhaiten tähän asti".

Kaasupolkimen takaa on tuntunut löytyvän 99% poikkeuksetta sellaista (ala)vääntöä, mitä olen autolta odottanutkin.

Ioffin miinuksille meno (nakutuksen käynistämä, IgnK-arvosta tarkistettu) ei ole täysin loppunut, eikä näin ollen nakulaskuritkaan ihan puhdasta nollaa näytä, mutta kerääntymistahti on vähentynyt selkeästi.

Eli: meinaan siis toistaiseksi pitää tuon 10%:lla loivennetun sytkäkartan käytössä.

Osaakos kukaan valaista, onko tuolla sytkäkartan loivennuksella mitään "ei-toivottuja" sivuvaikutuksia?

Ruotsin palstalla yksi käyttäjä kertoo saaneensa omansa toimimaan ('98 9-5), kun oli poistanut ohjelmallisesti lambdan pois käytöstä - en tiennyt, että "ykköslambdankin" voi ohittaa - miten se muuten tapahtuu ja mitkä ovat edut/haitat?
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Päivitystä ja pohdiskelua, osa 59. :D

Tuolla "pimeällä puolella", tuli sellainen seikka esiin, auton Lambda-korjaus saattaa olla hieman liian isolla vaihteluvälillä, esim. tyhjäkäynnillä Lamb vilistää n. 500 ja -500 väliä.

jcarlson epäili, että lambdan joutuessa korjaamaan noin paljon, voisi kyseessä olla väärä perusseos tai lambdan vasteaika voi olla väärä.

Autossa on n. vuoden vanha Delphin "ykköslambda", joka tietenkin voi olla viallinen, mutta isohkoista Amuleistakin johtuen, haluaisin itse uskoa, että ratkaisu löytyy bensapuolelta - lähinnä paineista... ...siitäkin huolimatta, että vanhin pa-puolen (kuluva) komponentti, eli pumppu, on sekin vain vuoden vanha Walbro.

En haluaisi sijoittaa hirveästi huoltokäyntiin rahaa, kun paineen mittaus ei ole avaruustekniikkaa (pa-paineen ja imusarjan paineen ero pitää olla kaikissa tilanteissa 3,0 bar?) - mittaria minulla ei vielä ole, mutta osaisiko joku valistaa, onko tuo bensatukin tarkistusventtiilin kierre ihan normikokoa, eli esim. tällainen kohtuuhintainen voisi sopia?

Tai vielä kohtuuhintaisempi?

Vai saako näitä Suomesta sopivaan hintaan? Bilteman sarja @ 219€ on minulle liian kallis satunnaiseen käyttöön.
Vastaa Viestiin