Negatiivinen Ioff ja muita juttuja (RATKAISTU)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Negatiivinen Ioff ja muita juttuja (RATKAISTU)

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Moi,

-01 9-3 stage1 185tkm Saabissani on alkanut ilmaantua kevään aikana jälleen epävarmuutta kaasuun vastattaessa, välillä toimii iloisemmin välillä laiskemmin. Luulin selättäneeni ongelmat jo viime vuonna, kun uusin mm. turbon ja DI:n

Jos pedaalin painaa ihan pohjaan ja odottaa, auto kyllä jossain vaiheessa alkaa "hyökkäämäänkin" ahtojen ollessa n. 1.1bar ja mAir 1050 .

Olen vahdannut SID Infoa "lähes vainoharhaisesti" ja seuraavat asiat ovat nousseet esiin/mieleen:

- Amul tykkää olla selkeästi plussalla; etenkin jos reitille osuu taajama-ajoa, nousee arvot helposti 800:aan - laskee, kun siirtyy maantielle tasakaasuajoon

- Summautuva sopeutus painuu vähitellen miinukselle - näyttäen n. -100

- Ioff, nyt "uusimpana löydöksenä", painuu pitkälle miinukselle kaasua painettaessa (heti, kun tulee rasitusta) ja arvot seilaavat vedon ollessa päällä 0 ja -125 välillä - Knkd-nakulaskuri näyttä pyöreää nollaa

Olen viime syksyn ja tämän kevään aikana vaihtanut/korjannut seuraavat asiat:

- turbo (GT1752), jossa ilmeisesti perusahtopaine ei ole ihan kohdallaan, kun ahtojen sopeutus on miinuksella

- DI-kasetti (testasin myös aiemmalla kassulla => samat Ioff-lukemat)

- läppärunko (60tkm ajettu käytetty)

- suutinten uä-pesu + huolto => satunnaiset nakut loppuivat tämän jälkeen

- bensapaineensäädin

- uusi MAF => mReq ja mAir ovat nyt melko mukavassa synkassa

- by-pass

- kaikki alipaineletkut

- kaikki takaiskut (3kpl) + letkut

- kaikki mieleentulevat o-renkaat (tiiviystestinkin olen tehnyt)

- tulpat - viimeksi tänään (NGK BCPR7ES-11) - ei vaikutusta Ioff-käytökseen

Toivoisin kovasti neuvoa, miten jatkan tästä eteenpäin - ymmärtääkseni tuo Ioff-asia pitäisi ainakin jotenkin ratkoa? Onko tavallista, että esim.alle vuoden vanha DI-kassu lakkaa toimimasta oikein - vai mikä noita negatiivisia lukuja laukoo?


####################################################

EDIT 6.8.2011:

Ongelma on nyt ratkaistu. Mikäli et jaksa lukea koko ketjua läpi, oli ongelmien (joita seuraavilla sivuilla vielä enemmän käsitellään) syypäänä polttoainepumppu, jossa paineet olivat kunnossa, mutta tuotto ei ollut riittävä. WIS:ssä olevan testin mukaan tulee ehjän polttoainepumpun tuottaa 30 sekunnin aikana 3 bar-vastapaineella vähintään 700ml. Viallisen pumppuyksikön tuotto oli vain 590ml. Vaihdettu osa tuotti samassa ajassa +1000ml.
Viimeksi muokannut TommyW, La Elo 06, 2011 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

IOff on luonnollisesti kesäkeleillä matalampi, kuumempi ilma tekee negatiivista offsettiä ennakkoon, kuumempi seos palaa nopeammin.

Lisäksi tietysti nakutusta tulee enemmän OG9-3:n huonon vakiocoolerin takia, ahtolämmöt nousee äkkiä 60C tienoille.

Korkea Amul ja korkea negatiivinen Aadd viittaa imuvuotoon jossain.

Mikä symboli tarkkaan ottaen on Knkd SID Infossasi? Nakulaskureita on joka pytylle ja KnkDetAdap.KnkCntCyl on se 1, pytyt 2-4 saadaan antamalla aina +2 offsettiä osoitteeseen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Moro,

se on KnkDet.KnockCyl - onko riittävä tieto kertomaan, että nakuja ei synny, jos pysyy nollilla (kuten on tehnyt)?
Ioff:ssa minua ihmetyttää erityisesti se, että kun veto on päällä ja ilmamassapyynti sekä toteutunut ilmamassa pysyy tasaisena, Ioff kuitenkin seilaa nollan ja "ison miinuksen" välillä?

TAir on taistaiseksi pysynyt alle 40 asteen.

Mielestäni tuo negatiivisten Ioff-lukujen ilmaantuminen on tapahtunut myös kelien ollessa miinuksella.
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Muistaakseni se KnkDet.KnockCyl kertoo senhetkisen nakuttavan sylinterin. Todennäköisesti et ehdi nähdä sen päivittyvän ellei nakutus ole pitkäkestoista, joten ei ole riittävä tieto.

Millainen softa siellä sulla on? Jos se nakutus kaikkoaa heti ennakkoa myöhäistämällä niin massa ei lähde laskemaan, varsinkaan jos BstKnkCal.MaxAirmass ei sitä tee ko. myöhäistyslukemalla. Onko muuten automaatti vai manuaali?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

OK - auto on manuaali ja softa on ecuprojectissa oleva, sun uploadaama versio 9-3 205E Stage 1:stä.

Olen nopea liikkeissäni :D ja niinpä kokeilin myös toisella purkilla referenssiksi myös tuota tehtaan 170hv-tunea ja kyllä sekin adaptaatioiden jälkeen alkaa käyttäytymään samalla lailla.
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ah joo, mietinkin että mistä se KnkD oli sinne tiensä löytänyt.. sen verran vanha softa että silloin ei ollut vielä tarkempaa tietoa että mitä nakusymbolia kannattaa sidissä seurata.

Laita sinne SID Infoon näkyviin IgnKnk.fi_MeanKnock symboli niin näet paljonko ennakkoa myöhäistetään keskimäärin joka sylinterissä nakutuksen takia.
Lisäksi laita Ign.fi_OtherOff joka kertoo paljonko myöhäistetään muiden funktioiden paitsi nakutuksen takia.

Voit myös kokeilla poistaa knock sound funktion, KnkSoundRedCal.ST_Enable 1->0, veikkaan että se voi olla Ioffin aiheuttaja koska se aktivoituu kun TAir ylittää 40C.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Iso kiitos vihjeistä - täytyy laittaa T7 Suite tulille, jahka pääsen töistä kotiin.

Tyhmä/tietämättömän lisäkysymys: onhan KnkSoundRedCal.ST_Enable 1->0 asetus "turvallinen" :) ?
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo on turvallinen, ei sitä ole kaikissa edes päällä. Nimensä mukaisesti se on mukavuusfunktio, vähennetään ilmeisesti huonolla bensalla ja kuumalla kelillä mahdollisesti kuuluvia äänekkäitä nakutuksia pienellä kuormalla ja matalilla kierroksilla. Ei ole kaikissa softissa edes päällä, tuskin suomessa juuri tarvitaankaan kun ei ole kovia helteitä eikä 95-oktaanista huonompaa soppaa tarjolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

No niin,

lisäsin softaan (ja vieläpä ihan tähän 170hv Factory tuneen) SID Infoon:

- IgnKnk.fi_MeanKnock (IgnK)

- Ign.fi_OtherOff (Ign)

Sen lisäksi "disabloin" tuon KnkSoundRedCal.ST_Enable:n

Ajossa oli sitten havainnot seuraavat:
  • Ign näytti käytännössä tasaista nollaa koko ajan - kaasua nostettaessa saattoi vilahtaa +3:ssa hetkellisesti
  • IgnK:lla sitten olikin elämää: välillä se näytti ajotyylistä/kaasun asennosta riippumatta nollaa. Suurimman osan ajasta se olikin sitten miinuksella.

    Jo pieni hipaisu kaasupolkimeen sai helposti arvon -10 (vauhti n. 100km/h, kaasua kevyesti painettuna mAir & mReq n. 400)

    Kun rampilta lähti polkemaan kolmosvaihteella, näytti IgnK pitkään negatiivista, sitten yht'äkkiä nollaa ja menokin parani kesken kiihdytyksen.

    Kävin välillä kaupassa ostoksilla (auto parkissa n. 15min). Tämän jälkeen koko kotimatkan ajan (n. 10min ajo) IgnK näytti vähänkin kaasua "hiplaamaalla", vaihteesta riippumatta kaikkea -10 ja -48 välillä - ja enimmäkseen niitä isompia lukemia.
  • KndK pysyi koko ajan nollassa
Mitähän seuraavaksi pitäisi tutkia vai voiko tästä vetää jotain johtopäätöksiä?
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nakutussäätö on siis syypää. Se, ettei sen toiminnalla ollut logiikkaa kertoisi mahdollisesti siitä että nakutukset ei ole todellisia. Tulppia ja kasettia olisin syytellyt mutta kun molemmat on vaihdettu niin tuntuu kyllä kummalliselta.

Mites bensapumppu, onko uusittu joskus?

Lisää SID Infoon Knk1 Knk2 Knk3 Knk4 jotka on tuo KnkDetAdap.KnkCntCyl = Knk1 ja 2,3,4 siten että syötät käsin sen osoitteen. Osoite on sama kuin tuo KnkDetAdap.KnkCntCyl paitsi että joka pytylle aina +2 lisää, esim. jos viimeinen numero on 0 niin pytty2 on 2, pytty 3 on 4, pytty 4 on 6. Tyypiksi unsigned int niihin muihinkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Juu, DI-kassu on alle vuoden vanha ja tulpat n. 100km vanhat - no voihan se kassu olla silti rikki ja se toinen kassu, mikä hyllystä löytyy, voisi toki myös olla rikka (sillä on ikää jo enemmän). Voisi tietysti yrittää saada jostain kasetin lainaksi.

PA-pumpun vaihdoin viime kesänä (aito Walbro) ja suotimen myös. Paineita tai tuottoa tuosta ei toki olla tarkistettu, mutta perusolettamus lienee on, että on kunnossa.

Minäpä lisäilen nuo pyttykohtaiset laskurit vielä ja raportoin huomenna lisää.
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Päivitystä:

Laitoin pyttykohtaiset laskurit SID Infoon ja suoritin koeajot.

Ioffin tai IgnK:n käytös ei "tietenkään" ollut tällä kertaa yhtä villiä syystä tai toisesta, mutta siitäkin huolimatta näytti n. 1/2 tunnin ajelulla kertyvän kakkos- ja kolmospyttyyn n. 15 nakutustusta. ykköseen ja neloseen yksi kumpaankin.

Vaikutti siltä, että täyskaasukiihdytykset eivät tuoneet nakutuksia, eikä negatiivisia IgnK-lukujakaan, vaan numerot syntyivät taas varsin kohtuullisella kaasunkäytöllä.

Huomioitavaa oli, että Ign tykkäsi pysyä nyt enemmän plussan puolella lähes koko ajan (n. 20).

Yritän jatkaa tänään harrastusta ja "toivon", että saisin IgnK:n isot miinukset taas kunnolla esiin, että näkisin, syntyykö nakujakin isosti.

Olen elänyt siinä uskossa, että nakutukset syntyisivät aina rasituksen alla, eikä "normaalisti ajaen" - onko tämä väärä käsitys?
Saabiton Saabisti
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mulla ainakin niitä satunnaisia nakuja tulee laskuriin mitä erilaisemmissa tilanteissa, mutta ei vedossa.
9-3.1972
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Kävin ruokatunnilla ruuvaamassa tulpat irti ja napsin niistä pari kuvaa. En osaa tulkita tulppien värejä, mutta aika valkoisilta näytti 1. ja 4. ja 2. ja 3. taas enemmän "sinkin värisiä". Ja tulpilla takana siis n. 100km.

Kuvat on kännykällä otettuja ja numerojärjestyksessään vasemmalta oikealla.

Kuva

Kuva
Saabiton Saabisti
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen Ioff ja muita juttuja

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tulpat on normaalin näköiset.. Normiajossa ei eristeen kuulukaan mustua, palaminen on hyvää, tulpat riittävän lämpimät ja seos stoikiometrinen. Nakutusjälkiä ei näy.

Tuo nakutusten ilmaantuminen kevyessä ajossa voi johtua siitäkin että Knock sound reduction on pois päältä joka poistaa niitä. Kun ulkoilman lämpötilat on kohtalaisen korkeita, on sytytyskartta melko aggressiivinen matalilla kuormilla parhaan hyötysuhteen saamiseksi. Tällöin tulee helposti harmitonta lievää nakutusta.

Koitappa laittaa se takaisin päälle vielä ja testaa uudelleen. Live datasta T7Suiten kautta olisi myös paljon hyötyä, sieltä voisit KnkDetAdap symbolien alta löytää kartan siitä millä kierrosluvuilla ja kuormituksilla nakutuksia syntyy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin