Kolkin jarrut

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Kolkin jarrut

Viesti Kirjoittaja artso »

Vaihdoin uudet jarrupalat eteen,samalla ajattelin vaihtaa myös nesteet,joten mäntiä painaessa päästin nesteet ns."itseilmausletkun" kautta astiaan.Otti varmaan letkun sisältä ilmaa järjestelmään(?)kun jarrut hävis lähes kokonaan!Yritin ilmata jarrut omin voimin,mutta eihän se onnistunut kun letku irtosi nipan päästä ja nesteet levis pitkin kenttää,joten ei muuta kun emäntä kaveriksi ilmaamaan ts.poljinta painamaan.Joka kulman ilmasin,nyt jarrupoljin on "pumpulia" pysähtyy kyllä kun pari kertaa pumppaa.Mikähän nyt neuvoksi,vai paraneeko ajan kanssa? ps.nesteet on nyt vaihdettu:) Siis poljin painuu lähes lattiaan mikä ei varmaan ole tarkoitus koska ennen palojen vaihtoa jarrut toimivat "normaalisti"
9-5 2.3T-00
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kolkin jarrut

Viesti Kirjoittaja SS »

Mitä todennäköisimmin edelleen on ilmaa jossain.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kolkin jarrut

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eikö apsi jarrut ilmata virrat päällä????

jatko kysymys... onnistuuko jos imee nesteet jarrunipan kautta vaihtokoneella... ???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kolkin jarrut

Viesti Kirjoittaja core2 »

Lainaa ilmanpoisto laite Nr. 8819096 ja ilmaat ne jarrut näin: Nosta auto ylös ja imuletku vasemman etupyörän ilmausnippaan ime ulos noin 100ml. Tän jälkeen ilmaruuvi kiinni. Lisää nestettä jarrunestesäiliöön. Tän jälkeen, siirry oikeaan takapyörään ja sama homma ja imet 50ml. Lisää nestettä taas. Siirry oikeaan etupyörään ime 100ml. Lisää nestettä myöskin nyt. Nyt on enään vasen takapyörä ilmattavana ime sieltäkin se noin 50ml. Täytä jarruneste normaaliin määrään, pitäis futata.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Kolkin jarrut

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Tarkista myös, että etupalojen "asennusjouset" on oikein.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolkin jarrut

Viesti Kirjoittaja artso »

Kiitos kommenteista,tuossa jousiasetuksessa voi olla jotain:menivät vähän "nihkeästi" paikoilleen.Sitten vielä voisi kokeilla ilmausta virrat päällä ABSin vuoksi.Ilmoittelen jos muutosta tulee.
9-5 2.3T-00
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolkin jarrut

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Ei itselläni ainakaan jäänyt jarrutuntuma mitenkään oudoksi, vaikka ABS jarrut ja ilman virtoja ilmattiinkin. Viimeisellä polkaisulla sitten ilmaus ruuvi kiinni, ennen kuin emäntä saa polkimen lattiaan asti.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kolkin jarrut

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Satulan puoliskoja yhdessä, ja jarrupalat välyksettöminä pitävän jousisangan tulee olla oikein asennettuna jotta jarrut toimivat oikein ja tuntuma polkimella on normaali. Etenkin uusilla suorilla paloilla ja jos vanha levy on kulunut kartiokkaaksi suuntaan tai toiseen; huonosti istuva jousisanka päästää satulan puoliskoja helposti erilleen toisistaan ja poljinvoimaa- sekä tuntumaa häviää tähän liikkeeseen. Toisella puolellahan on teräksiset liukutapit kumisine liukuholkkeineen jotka sallivat virheliikkeen.

http://www.thesaabsite.com/93/Copy%20of ... 0Rotor.JPG

Jousisangan tulee, kuten tuossa kuvassa, olla asennettu niin että jousen keskiosa on saatu palan viereen noiden satulassa olevien kielekkeiden yli, ja sekä ylä- että alapäät istuvat välyksettömästi sekä reilulla jousivoimalla paikoillaan.
Avatar
Schippy
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 20:49
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Kolkin jarrut

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Useasta ilmausyrityksestä huolimatta kolkin jarrut tuntuvat edelleen hiukan pehmeiltä verrattuna vanhaan. Millä ne saisi napakammiksi?

Uudet levyt ja palat on laitettu. Sen jälkeen ilmattu sekä ilman virtoja että virrat päällä, ensin väärässä ja sitten oikeassa järjestyksessä. Käytännössä sisällä on nyt uudet jarrunesteet.
Sitten ilmaus paineistamalla? Vikaa jossain muualla, mutta missä? Poljin siis meni ennen ilmausta pohjaan, mut nyt on vaan pehmee. Jarrutehot on muuten ok.
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Kolkin jarrut

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Minutemanin linkki näköjään väärin?

Uusipa sankajouset, ei montaa egee maksa Motonetissa. Samoin liukutapit, Mekonomenilla löytyy sarja (tilaa etukäteen).

Jos virrat päällä ilmaa, ABS:n pumppu lykkää kyllä nestettä itsekseen (hitaasti), kunhan huolehtii letkun ilmalukosta ts. ettei imaise takasin (turhaan ostin ilmauslaitteen).

Itse ihmettelin pitkään, kunnes jousisankojen asettaminen kunnolla paikalleen auttoi.

Tuliko navan pinnat putsattua hyvin, ettei jäänyt ruoste- tms. roskaa levyn ja navan väliin?

Tai sitten pääsylinteri?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
Schippy
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 20:49
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Kolkin jarrut

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Saapas meni edellisen kirjoittelun jälkeen kyllä läpi katsastuksesta, mut edelleen on vähän pumpulimainen tuo jarrutuntuma.

Jousisangat on uudet, mut ne on saatettu asentaa jotenkin vähän väärin. Ne kun raapivat ensin vanteisiin ja toisella puolella asennus on ilmeisesti edelleen jotenkin erilainen. Liukutapit on putsattu ja kuulemma ovat ihan hyvät.
Ja mä niin toivon, ettei tarvi ruveta tutkimaan mitään pääsylinteriä!

Siis joo, en ole itse ollut vommustamassa tuon 3 kk tyttelin kanssa tuolla auton vierellä, mut pitänee osallistua korjausoperaatioon edes tämän tiedonhaun osalta...
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Kolkin jarrut

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Mulla saatiin kolkista ilmattua jarrut vasta kun auto niitä pumppas auto käydessä. Pirun kauan siinäkin meni. Kaikki muut keinot kokeiltiin ensin sitä. Myös paineistusta säiliön päästä.
Saabium196
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Kolkin jarrut

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

http://www.thesaabsite.com/93old/FAQ--b ... ml#linkbar
http://www.thesaabsite.com/faqfiles/Bra ... 1309.4.jpg

The sprint holding brake caliper in place on a 2003 9-3 cannot be removed by prying it out with a screwdriver. Instead, one needs to push on it
towards the front of the caliper. Place the thumbs on the caliper and the fingers on the flat, rear surface of the spring. With your finger, push on
the spring until it unhooks from the caliper. You can then remove the spring completely. Installation is a simple reversal of the removal
procedure.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
amu
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Huhti 22, 2013 11:36
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Kolkin jarrut

Viesti Kirjoittaja amu »

Saabium196 kirjoitti:http://www.thesaabsite.com/93old/FAQ--b ... ml#linkbar
http://www.thesaabsite.com/faqfiles/Bra ... 1309.4.jpg

The sprint holding brake caliper in place on a 2003 9-3 cannot be removed by prying it out with a screwdriver. Instead, one needs to push on it
towards the front of the caliper. Place the thumbs on the caliper and the fingers on the flat, rear surface of the spring. With your finger, push on
the spring until it unhooks from the caliper. You can then remove the spring completely. Installation is a simple reversal of the removal
procedure.
Hmm. Mahtaakohan omatkin jouset olla väärin asennettuna viime kevään jarrusatuloiden vaihdon jäljiltä. Pitääpä oikein ajatuksella katsoa kun vaihtaa talvirenkaat alle.
9-3 5d SE AT '01 RE85
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolkin jarrut

Viesti Kirjoittaja artso »

Vikahan oli niiden jousisankojen väärässä asennossa.Korjasin ne "Minutemanin" ohjeistuksella ja jarrut rupesivat toimimaan oikein.Mutta uudet levyt olivat kerenneet ylikuumeta ja kieroutuivat:pientä "nypytystä" esiintyy varsinkin kylmänä ja katsastuksessa inssi kertoi pientä heittoa esiintyvän,toki sallitun rajoissa.En ole vielä uusinut levyjä mutta varmaan pian on sekin ajankohtaista kun saan muut päivitykset tehtyä.Forumilla on usein moitittu uusien levyjen kieroutta mutta olisikohan syy sittenkin sysissä eikä sepissä vai mitenseoli?nimim."omakokemus"
9-5 2.3T-00
Vastaa Viestiin