Porsimis rojekti, kolkki hajoo käsiin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Porsimis rojekti, kolkki hajoo käsiin

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Isän kolkki ajautuu minun pihaan tuon tuosta. Kysessää siis vm.01 T7 vehje, 2.0t 170hv tehtaan viri.

Viime syksynä hajos kompura ja sen seurauksena kansi kun vesipumppu ei pyörinyt.

Nyt viikko tai kaksi sitten pamahti taas kompura jumiin ja eilen rupesi keittämään auto lyhyeällä hihnalla. Huom. lämpömittari oli puolessa välissä? Onko tuossa kaiken lisäksi mittari tai termari vika? Mikä näissä T7 vehkeissä aihetuttaa lämpömittarin virheen, anturi?
-moniurahihnan kiristin ja rulla hommattuna jos niissä jotain häikkää
-uusi termari omasta takaa

Kannen nostin eilen samantien pois, pitää tänään viedä tarkistettavaksi.
-käydä samalla ostaa uusi Elringin tiivari, imu ja pakosatsin tiivarit taitaa löytyä iteltä

Paikat tosi kartaiset, venttiilikoppa ja sylinterien yläreunat selvästi karstoittuneet eli oisko männän renkaat jumissa. Talvella pakkasella huohotti öljyä pihalla jostain kuulemma.
-huohotinpäivitys kaikkine letkuineen hommatuna
-pitää varmaan löpöllä uittaa noita ja vetää parit huuhtelu öljyt ja fortet jos jotain auttas

Pitää vaikka kuvia laittaa kasausvaiheesta, kattoo nyt miten saa tuon kannen takaisin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Porsimis rojekti, kolkki hajoo käsiin

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Löpöt laitoin toissapäivänä pyttyihin
Kuva

Eilen 2. ja 3. pytty oli jo tyhjiä kun kahdessa muussa ainetta valunut vasta puolet? Kertooko jostain?
Kuva

Venttiilikoppakin ihan palaneessa karstassa
Kuva

Pitää nyt yrittää tuota öljypuolta huuhdella jne. tässä samalla
Kuva

Kannen sain eilen pajalta, ei ollut tarvinnu kuin plaanata. Venttiilit, nokkalinjat yms. oli kuulemma priimat. 100€ otti Kuopion venttiilipaja ja vuorokauden kesti. Kannen tiivarit otin sieltä samalla tais olla reilu 50€, Elring.

Asentelin eilen tuon uuden huohotin pömpelin, joka kyllä tais olla jo sama tässä mallissa samoin kuin nuo isommat letkut. Tuo öljyntäyttökorkki on erillainen(sivunippa) ja jotain eroa tais olla noissa haaroitus pikkuletkuissakin.
-yläkautta sain tuon pömpelin vaihdettua kun käytin imusarjan tukirautaa irti

Lisäksi vaihdoin moniurahihnan kiristäjän ja sen rullan. Myöskin vesipumppu meni samalla vaihtoon.

Kuva

Kuva
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Porsimis rojekti, kolkki hajoo käsiin

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Illalla suoritin keittiössä myös keitto testejä termareille. Kolkin termari toimi kovin oudostosti verrattuna tonnarin pariin termariin mitä testasin samalla.

Kolkin termari aukesi kerralla kun vesi kiehui kun tonnarin termarit lähtivät aikaisemmin aukemaan pikkuhiljaa ja täysin aika lähellä kiehumispistettä. Jotain 88/89 asteisia termareita tjs.

Kolkin termarin nosti vedestä niin sulkeutui melkein heti kun tonnarin termarit menivät kiinni useaan minuutin aikana hitaasti.

En tiedä jumittiko tuo vai onko tuo vain testeissä ilmenevä ominaisuus. Vaihtoon menee jokatapauksessa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: Porsimis rojekti, kolkki hajoo käsiin

Viesti Kirjoittaja renner »

Ilo tehdä itse ja tietää että hyvä tulee ;)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Porsimis rojekti, kolkki hajoo käsiin

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ilo tehdä itse ja tietää että hyvä tulee ;)
No enpähän tiedä ilosta ja en mene vannomaan että hyvä tulee :lol:

Kettumaisia kohtia tuossa muutamia, esim. imusarjan irrotus ja asennus aika nysväystä samoin kuin nuo huohotus systeemin letkut.

Valmista tuli itseasiassa tänään.

Kansi pakosarjan kanssa paikoilleen, 40Nm, 60Nm ja 90astetta. Uusilla pulteilla kun oli jäänyt nurkkiin kerta. Ketju paikoilleen ja jako kohdilleen, alkaa olla venynyt ketju tässäkin kun nokat linjassa niin alapää on jo sentillä ohi.

Pari kierrosta pyöritellen hihnapyörän pultista ja jako pysyi ok. Venakoppa kiinni uudella tiivisteellä jne.

Imari kiinni ja uudet huohotinsysteemit viritellen paikoilleen. Tehostimenpumppu, letkut, putket yms. kiinni, öljyt ja nesteet sisään ja koeajolle.

Katsotaan milloin hajoaa taas, kompuraa en vielä ole uutta saanut tuohon... Ebayn kautta USA:sta tulee kun tulee...

Ps. Käsijarru ei vaihteeksi pitänyt yhtään. Joskus asentelin uudet takajarrut ja pelasi ok, mutta ei ihan priimasti. Isä oli sitten käyttänyt pajalla ja olivat laittaneet uudet vaijerit ja säätäneet yms... Ei tainnut sielläkin valmista tulla näistä kolkin huippu takajarruista...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin