Mikä osa tämä on?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Mikä osa tämä on?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tällainen palikka, johon menee kolme alipaineletkua ja sähköä löytyy 9-3:n konetilasta kuskin puolelta:

http://lh3.ggpht.com/_JpB9sfSsY8U/Sx1Wh ... wnpart.jpg

Mikä se on ja mitä se tekee?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Mikä osa tämä on?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä osa tämä on?

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Onko kenelläkään kokemusta tuosta modista? Yritin yhdessä toisessa topikissa kysellä, kannattaako tuota toteuttaa, mutta ei pahemmin tullut vastauksia.
#3929
Saab 9-3 ss -05
tonee
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mikä osa tämä on?

Viesti Kirjoittaja tonee »

Kokemukset tuosta kyllä kiinnostaisi!
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mikä osa tämä on?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ok, kiitoksia linkistä. Osan olemassaolon huomasin, kun auto rupesi ahtopaineiden noustessa suhisemaan todella kovaa, ja jotenkin tuntui että puhtikin oli kateissa. Muuten auto toimi normaalisti, eli ei vikakoodeja, ei pätkimistä jne.

Tutkin konehuoneen letkuja, ja tuon veitikan päätyyn tuleva letku oli irronnut. Sen takaisinkiinnittäminen korjasi tilanteen välittömästi. Jäi vain mietityttämään että mikä vehje se oikein on. Nimettäköön se suhinaletkuhässäkäksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Mikä osa tämä on?

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Eikös tuo ole bybassia ohjaava magneettiventtiili?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Mikä osa tämä on?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Testataan


Edit

Kytkin piuhat ton ohjeen mukaa kattelin tyhjäkäynnil miten vastas kaasuun. En nyt mitään hurjaa eroa huomannu viel. Kattoo sit ajos.

EDIT2

Kävin heittää pienen lenkin ja taitaa ottaa ahtoja vähä ripeämmin ku ennen. Ero ei mikään maata mullistava eikä oikee täyskaasu kiihdytyksiä viitsi tolla mun vaihdelaatikol tehä :D Kolme vaihteinen aero \o/
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Re: Mikä osa tämä on?

Viesti Kirjoittaja jupu »

nugge kirjoitti:Testataan


EDIT2

Kävin heittää pienen lenkin ja taitaa ottaa ahtoja vähä ripeämmin ku ennen. Ero ei mikään maata mullistava eikä oikee täyskaasu kiihdytyksiä viitsi tolla mun vaihdelaatikol tehä :D Kolme vaihteinen aero \o/

Tuo kanssa tein ja "luulen" etten moista sähköventtiiliä enää takaisin kytke... Eli tuntuu vastaavan kaasuun paremmin/nopeemmin ja varsinkin ihan normi ajossa vaihteen vaihdon jäkeen "tuntuu" (tai ainakin niin luulen) lähtevän vetämään nopsammin...
Kaikki tämä mutu juttuja... mutta niinhän ne kaikki.
Nyt kun peruspaineet kohdillaa tuo "ranetus" tehty niin MY00 9-3 Aero (250+) tuntuu normi ajossa kun pikku garretin kanssa varustettu (185) auto, tosin liikkuu sitten kaasupohjassa hieman paremmin. Ja väittäisin että tuon modauksen jälkeen ahdot nousee nopeammin ja esim. mreg/mair reaktioivat "herkemmin".
Kaikki tämä ehkä vain uskomusta, mutta meinaan "mamman" Aeroon kanssa kokeilla.

T:JR

PS. Onko kukaan sanonut mitä tuo kys. sähköventtiili yleensäkään tekee, olen aina luullut että noinkin yksinkertainen otus kun Bypass tulisi toimeen vain yli-alipaine tiedolla.
Viimeksi muokannut jupu, Ke Kesä 22, 2011 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EI Saabia...tällä erää.
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä osa tämä on?

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Mitä nyt itse tuota tekstiä ymmärsin, niin ilman tuota mankkua bybass pitää kevyellä kaasulla jonkinlaista ääntä, jota sillä on haluttu ehkäistä.
#3929
Saab 9-3 ss -05
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Re: Mikä osa tämä on?

Viesti Kirjoittaja jupu »

Kaks-Seiska kirjoitti:Mitä nyt itse tuota tekstiä ymmärsin, niin ilman tuota mankkua bybass pitää kevyellä kaasulla jonkinlaista ääntä, jota sillä on haluttu ehkäistä.
Aha, tuli selvyys siihenkin, tosin ei tuo alumiini pässi ole ennen eikä senkään jälkeen mitään häiritsevää ääntä pitänyt, (jos pitäisi kokeilisin eri jousia) orkkis pässistä ei kyllä mitään käsitystä... Tosin kuulonikin on jo "ehtoo" puolella, kuulen ainoastaan "nakutuksen" joka tulee pelkääjän puolelta :) .
Ja ainakaan en T5 koneissa ole moisia ääniä kuullut/rekisteröinnyt vaikka niissä ei kys. venaa olekkaan, mutta kaikki on mahdollista.

T:JR
EI Saabia...tällä erää.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mikä osa tämä on?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ihmetyttää muakin, miksi tuollainen osa on pellin alle laitettu. Siis jos kerran auto toimii paremmin ilman sitä. Jotekin kuulostaisi päättömältä, että pienen äänen välttäminen olisi ainoa syy asentaa osia konehuoneeseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä osa tämä on?

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Teinpä tuon itsekkin ja tuntuisi tosiaan olevan ihan toimiva modi ainakin stage1 autossa.
#3929
Saab 9-3 ss -05
tonee
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mikä osa tämä on?

Viesti Kirjoittaja tonee »

Tuli viritettyä letkut uusiksi ja ehkä se vähän auttoi :)
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
smantila
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Elo 04, 2006 20:14
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Mikä osa tämä on?

Viesti Kirjoittaja smantila »

AZP kirjoitti:Ok, kiitoksia linkistä. Osan olemassaolon huomasin, kun auto rupesi ahtopaineiden noustessa suhisemaan todella kovaa, ja jotenkin tuntui että puhtikin oli kateissa. Muuten auto toimi normaalisti, eli ei vikakoodeja, ei pätkimistä jne.

Tutkin konehuoneen letkuja, ja tuon veitikan päätyyn tuleva letku oli irronnut. Sen takaisinkiinnittäminen korjasi tilanteen välittömästi. Jäi vain mietityttämään että mikä vehje se oikein on. Nimettäköön se suhinaletkuhässäkäksi.
Olin juuri tekemässä thrediä että mikä palikka tuo on kun huomasin tämän ;)

Sellaista tiedustelisin että miten moottori oireilee jos tuo on rikki, sillä omassa rassissa tuon päästä lähtevän letkun ( https://picasaweb.google.com/s.makimant ... 2574093250 pienempi nuoli ) kaasuläppäkotelon pää oli irronnut kun laitoin letkun takaisin kiinni niin osakaasulla (siirryttäessä ahtopainemittarin valkoiselta keltaiselle) kiihdytettäessä alkoi kuulumaan suhinaa?

Lisäksi täyskaasu kiihdytyksessä ahtopainemittari menee ihan keltaisen ja punaisen rajalla ja noin pitkälle se ei kyllä ole ennen mennyt, siis silloinkaan kun letku oli kiinni, onko tuo normaalia olen ymmärtänyt että ahtopainemittarin ei pitäisi nousta kuin 2/3 osaan keltaista aluetta?
9-5 -07, entiset, 9-3 -00, 900i -87, 900S -90.
#4990
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä osa tämä on?

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

smantila kirjoitti:kaasuläppäkotelon pää oli irronnut kun laitoin letkun takaisin kiinni niin osakaasulla (siirryttäessä ahtopainemittarin valkoiselta keltaiselle) kiihdytettäessä alkoi kuulumaan suhinaa?

Lisäksi täyskaasu kiihdytyksessä ahtopainemittari menee ihan keltaisen ja punaisen rajalla ja noin pitkälle se ei kyllä ole ennen mennyt, siis silloinkaan kun letku oli kiinni, onko tuo normaalia olen ymmärtänyt että ahtopainemittarin ei pitäisi nousta kuin 2/3 osaan keltaista aluetta?
Jossain on vuotoa vielä. Tarkasta se letku jonka kiinnitit ja magneettiventiilin päästä bybassille menevä letku. Jos ne on ehjät, niin kyseinen magneettiventtiili luultavasti vuotaa. Sen voi vielä kokeilla laittamalla letkut tuon ylempänä olevan linkin ohjeen mukaan, eli ohittamalla sen venttiilin.
#3929
Saab 9-3 ss -05
Vastaa Viestiin