Viive jarruissa vesikelillä
Viive jarruissa vesikelillä
Jos on kova kaatosade niin esiintyy aikapaljon viivettä sen suhteen, että milloin jarrut purevat kiinni jarrupolkimen painalluksen jälkeen. Lisäksi jarrupoljinta saa painaa enemmän. Muuten jarrut toimivat ok. Onko vika vaihdetuissa jarrulevyissä, paloissa vai jarrusylinterissä vai missä?
Koska vaihdoit palat ja levyt. Mulla meni 4-7 päivää ennenkuin jarrupoljin alkoi ottaa kiinni siitä kohtaa mistä aikaisemminkin. Ajeleppa muutama päivä ja kokeile useammin abs:n toiminta niin eiköhän se siitä. Mulla meinaan painui levyjen ja palojen vaihdon jälkeen ihan lattiaan asti mutta kun oli ajellut iisisti viikon päivät niin huomasin että nyt nää on ok.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... arrupoljin
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... arrupoljin
9-3.1972
sama tilanne
Olen ajanut noilla levyillä/ paloilla parisen kuukautta ja n. 8000 km, joten tuosta "uuden karheudesta" ei ole liene kyse. Lisäksi kuivalla ja vain kosteahkolla kelillä ne toimii ok.
Tuli mieleen, että aikoinaan Mitsubishin galantissa vm -86 oli sama ongelma sen jälkeen kun levyt/ palat oli vaihdettu.
Ikävä piirre sinänsä kun etenkin kaatosateella puolenkin sekunnin viive äkkijarrutuksessa voi olla kohtalokas.
Tuli mieleen, että aikoinaan Mitsubishin galantissa vm -86 oli sama ongelma sen jälkeen kun levyt/ palat oli vaihdettu.
Ikävä piirre sinänsä kun etenkin kaatosateella puolenkin sekunnin viive äkkijarrutuksessa voi olla kohtalokas.
Oli tuossa joskus kesäsellä hurja tunne kun lähdin töistä sateella. Työpaikan eteen oli kertynyt aikamoinen lammikko. Oli syvyyttä ehkä 20cm ja pituutta joku reilu 10 metriä. No siitähän oli tietty helppo ajaa hissukseen yli. Yllläri tuli vasta ensimmäisissä liikennevaloissa kun piti pysähtyä. Painoin jarrua ihan hulluna mutta mitään ei tuntunut tapahtuvan ja valihin pysähtyneen auton berberi lähenio uhkaavasti. Poljin ja poljin ja poljin ja kyllähän se lopulta pysähtyi. Kylmä hiki kyllä kerkesi pukkaamaan.
Kyllä ne jarrut siitä alkoivat sitten pikkuhiljaa pitämään, mutta kyllä pelästytti. Taisi olla tuo lammikko mikä kasteli levyt ja palat niin totaalisesti ettei ollut minkäänlaista pitoa. Olisivat edes varoittaneet!!!
Onko muille käynyt vastaavia "hauskoja" ylläreitä?
Kyllä ne jarrut siitä alkoivat sitten pikkuhiljaa pitämään, mutta kyllä pelästytti. Taisi olla tuo lammikko mikä kasteli levyt ja palat niin totaalisesti ettei ollut minkäänlaista pitoa. Olisivat edes varoittaneet!!!
Onko muille käynyt vastaavia "hauskoja" ylläreitä?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kerran yllätti totaalisesti auton pesun jälkeen, kun lykkäsin vauhtia heti vähän reilummin ennen 90-mutkaa. Sen verran oli viivettä, että ehti hätkähtää ettei jarrut toimikaan täydellä teholla Jarrukomponentit saabin omaa alkuperäistä.peinu kirjoitti:Onko muille käynyt vastaavia "hauskoja" ylläreitä?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Jarrupalat:
Vaihtamalla pehmeämmät jarrupalat voidaan nykyisiä jarruja tehostaa. Pehmeämpien jarrupalojen huonona puolena on niiden nopeampi kuluminen ja suurempi jarrupölyn tuottavuus.
Jarrut toimivat parhaiten tietyssä lämpötilassa. Katukäyttöön tarkoitetut jarrut toimivat kylminä, ja katoavat melko nopeasti lämmetessään riittävästi. Sen sijaan kilpakäyttöön tarkoitetut jarrut eivät välttämättä pidä ollenkaan kylminä, vain ne alkavat toimia vasta hyvin korkeissa lämpötiloissa, eli useiden kovien jarrutusten jälkeen. Tälläisiä jarruja (paloja) ei pidä mennä ostamaan katuautoon, koska märillä keleillä ja talvella ne eivät välttämättä jarruta ollenkaan. Jarrupaloja ostaessa pitääkin aina tarkistaa että palat sopivat tarkoitukseen.
Uusia jarrupaloja vaihtaessa on myös muistettava etteivät ne toimi heti optimaalisesti, vain ne suositellaan sisäänajettavaksi 10-12 melko tehokkaalla jarrutuksella lähtien noin 60km/h nopeudesta ja lopettaen jarruttaminen noin 15km/h nopeuteen. Jokaisen jarrutuksen jälkeen pitää ajaa jarruttamatta muutama sata metriä jotta jarrut kerkeävät jäähtyä. Samanlainen sisäänajo levyjä vaihtaessa ei varmasti ole huonoksi.
Vaihtamalla pehmeämmät jarrupalat voidaan nykyisiä jarruja tehostaa. Pehmeämpien jarrupalojen huonona puolena on niiden nopeampi kuluminen ja suurempi jarrupölyn tuottavuus.
Jarrut toimivat parhaiten tietyssä lämpötilassa. Katukäyttöön tarkoitetut jarrut toimivat kylminä, ja katoavat melko nopeasti lämmetessään riittävästi. Sen sijaan kilpakäyttöön tarkoitetut jarrut eivät välttämättä pidä ollenkaan kylminä, vain ne alkavat toimia vasta hyvin korkeissa lämpötiloissa, eli useiden kovien jarrutusten jälkeen. Tälläisiä jarruja (paloja) ei pidä mennä ostamaan katuautoon, koska märillä keleillä ja talvella ne eivät välttämättä jarruta ollenkaan. Jarrupaloja ostaessa pitääkin aina tarkistaa että palat sopivat tarkoitukseen.
Uusia jarrupaloja vaihtaessa on myös muistettava etteivät ne toimi heti optimaalisesti, vain ne suositellaan sisäänajettavaksi 10-12 melko tehokkaalla jarrutuksella lähtien noin 60km/h nopeudesta ja lopettaen jarruttaminen noin 15km/h nopeuteen. Jokaisen jarrutuksen jälkeen pitää ajaa jarruttamatta muutama sata metriä jotta jarrut kerkeävät jäähtyä. Samanlainen sisäänajo levyjä vaihtaessa ei varmasti ole huonoksi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#