Saab 9-3 2.0t -01 temppuilee mystisesti!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jannep
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2011 11:56

Saab 9-3 2.0t -01 temppuilee mystisesti!

Viesti Kirjoittaja jannep »

Tervehdys! Otsikossa mainittu Saabbi on nyt seisonut viikon verran pihassa ja tässä kohtaa on pakko yrittää kysyä tämän palstan tietäjilta hyviä vinkkejä. Kyseessä siis 2.0t Saab 9-3 vuosimallia 2001, ajettu 220 tkm ja huohotin päivitys tekemättä.

Selostus on valitettavasti pitkä, mutta toivottavasti joku jaksaisi edes hieman silmäillä. Kirjoitin mahd. yksityiskohtaisesti, koska en itse ole mikään asiantuntija.

Olin jokuinen viikko sitten ajelemassa töistä kotiin kun 100km/h vauhdissa Saabbi nykäisi hivenen ja CE-valo syttyi palamaan (ei välkkynyt, jäi kerrasta palamaan). CE-valo ja vedon häviäminen säikäytti sen verran, että vädin auton tien sivuun. Sammutin moottorin, ja hetken tutkailun jälkeen uskalsin koittaa moottoria uudestaan käyntiin. Auto käynnisty moitteetta, mutta tyhjäkäynti putosi välittömästi noin 500 kierrokseen ja moottori meinasi tukehtua. Kaasua poljeskelemalla auto pysyi kuitenkin käynnissä, ja sain sen lopulta ajettua kotipihaan asti. Pysähdyksiin autolla ei voinut matkan aikana jäädä, sillä se olisi sammunut välittömästi ilman pientä kaasuttelua. Liikkeessä auto oli tehoton ja sammui helposti jos kierrokset pääsi laskemaan.

Kotipihassa hetken ihmettelyn jälkeen havaitsin, että ilmastoinnin sammuttamalla tyhjäkäynti palasi kutakuinkin normaaliksi. Ajoon lähtiessä auto oli silti edelleen aavistuksen tehottoman oloinen. Kyseessä oli erittäin lämmin päivä, eli ilmastointi kävi kierroksilla.

Ongelmat eivät loppuneet tähän, vaan jossain vaiheessa auto alkoi tyhjäkäynnillä ja ajossakin savuttamaan äärimmäisen runsaasti. Savustusta tapahtui niin kylmällä kuin lämpimälläkin moottorilla. Savu oli väriltään täysin harmaata/valkoista ja ajoittain sitä tuli niin runsaasti, ettei nähnyt tuliko takaa autoa vai ei. Paikallaan ollessa, auton pakoputkesta tuli runsas määrä jotakin veden oloista nestettä. Tämän savutuksen yhteydessä auto alkoi myös välillä kakkosvaihteelle vaihtaessa nykimään erittäin brutaalisti. Myös vaihteen ollessa päällä, auto saattoi ajoittain nykiä kun laski jalan pois kaasulta.

Autoa käytettiin vikakoodien luvussa, ja ensimmäinen vikakoodi viittaisi jollain tapaa sytysjärjestelmään. Korjaamolla autossa koitettiin uutta DI-kasettia, mutta tuloksetta. Samat ongelmat jatkuivat edelleen, ja nollauksen jälkeen CE-valo alkoi ensin välkytellä ja syttyi sitten pysyvästi palamaan. Tällä kertaa vikakoodi oli limp-home, eli kaasuläppä meni jonkinlaiseen fail safe -tilaan.

Sitten, kaasuläpän päällä olevaa putkea nostettiin hiukan, ja huomattiin, että putken alla oli huomattava määrä öljyä. Turboa alettiin epäillä tässä kohtaa, ja moottorin huohotin järjestelmälle annettiin seuraavaa ensi-apua: (http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... hotin6.jpg kuvassa) Saab-tekstin yllä olevasta huohotinputkesta porattiin oikealle lähtevä haarauma auki, ja tämän ohuen letkun varrella oleva venttiili vaihdettiin (näkyy kuvassa em. mainitun letkun varrella). Tämän jälkeen savutus ja nykiminen hävisivät, ja jäljelle jäi vain moottorin lievä tehottomuus.

ja VIELÄ: hetken koeajelun jälkeen moottori ampaisi kierrokset lähes tappiinsa kun painoin kytkimen pohjaan. Tämän jälkeen ajoin tien sivuun ja sammutin moottorin. Käynnistäessä moottori ampaisi kierrokset noin 3000:n kohdalla, ja sammui lähes välittmästi kokonaa. Käynnistelin koneen muutaman kerran, ja lopulta tämä ongelma hävisi. Tämän jälkeen auto on seisonut pihassa.

Mainittakoon vielä, että moottori on syöynt koko ajan runsaasti öjyä, ja öljyä on vuotanut moottorin taka-osaan huomattavasti. Myös jäähdytysnestettä on mahollisesti kulunut tämän kaiken riemun seuraksena (en ole varma, koska en ollut hetkeen tarkastunut jäähd.nesteitä, tällä hetkellä tankki aavistuksen vajaa).

Jos joku kaiken tämän selostuksen jälkeen osaisi sanoa edes jotain, niin olisin kiitollinen!
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 2.0t -01 temppuilee mystisesti!

Viesti Kirjoittaja TommyW »

En ota muihin juttuihin kantaa, mutta resetoitiinko tuo "limp home" jossain vaiheessa - vaatii siis "mekaanisen" toimenpiteen, jossa kaasuläppäkotelossa oleva hammastettu rulla palautetaan alkuperäisasentoon (etsi-toiminnolla löytyy lisäinfoa).

Mikäli ei ole resetotu, tapahtuu kaasuläpän kääntö tällä hetkellä suoraan kaasuvaijerin ohjaamana, eikä sähköisesti, kuten pitäisi - ja tämä voi aiheuttaa kaasukäyttäytymisessä häiriöitä.
Saabiton Saabisti
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Saab 9-3 2.0t -01 temppuilee mystisesti!

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Ei löydy vastausta kaikkiin ongelmiisi, mutta yksi homma minkä itse tekisin on sylinterikannen jälkikiristys. Tuurilla saat veden ja öljynkulutuksen loppumaan. Ohjeet löytyvät haulla.

Tuosta kierrosten pomppimisesta (itsestään "kaasuttelu" yms.) oli edellisessä tonnarissa kampiakselin asentoanturi syypää. Mutta se aiheutti myös sitä, että auto ei käynnistynyt esim. kauppareissun jälkeen, mutta pari tuntia tästä niin käynnistyi kun anturi oli jäähtynyt. Autosi on kuitenkin T7 ja sähköisellä kaasuläpällä, joten ongelma voisi olla myös siellä suunnalla.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
jannep
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2011 11:56

Re: Saab 9-3 2.0t -01 temppuilee mystisesti!

Viesti Kirjoittaja jannep »

Kaasuläppä nollattiin tuon limp-home vikakoodin jälkeen. Kiitoksia jo tässä kohtaa näistä vinkeistä!
Krugy
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2008 11:59
Paikkakunta: Kotka

Re: Saab 9-3 2.0t -01 temppuilee mystisesti!

Viesti Kirjoittaja Krugy »

jannep kirjoitti: Olin jokuinen viikko sitten ajelemassa töistä kotiin kun 100km/h vauhdissa Saabbi nykäisi hivenen ja CE-valo syttyi palamaan (ei välkkynyt, jäi kerrasta palamaan).

Auto käynnisty moitteetta, mutta tyhjäkäynti putosi välittömästi noin 500 kierrokseen ja moottori meinasi tukehtua. Kaasua poljeskelemalla auto pysyi kuitenkin käynnissä, ja sain sen lopulta ajettua kotipihaan asti.

Ongelmat eivät loppuneet tähän, vaan jossain vaiheessa auto alkoi tyhjäkäynnillä ja ajossakin savuttamaan äärimmäisen runsaasti. Savustusta tapahtui niin kylmällä kuin lämpimälläkin moottorilla. Savu oli väriltään täysin harmaata/valkoista ja ajoittain sitä tuli niin runsaasti, ettei nähnyt tuliko takaa autoa vai ei.

Autoa käytettiin vikakoodien luvussa, ja ensimmäinen vikakoodi viittaisi jollain tapaa sytysjärjestelmään. Tällä kertaa vikakoodi oli limp-home, eli kaasuläppä meni jonkinlaiseen fail safe -tilaan.

Sitten, kaasuläpän päällä olevaa putkea nostettiin hiukan, ja huomattiin, että putken alla oli huomattava määrä öljyä. Turboa alettiin epäillä tässä kohtaa...

ja VIELÄ: hetken koeajelun jälkeen moottori ampaisi kierrokset lähes tappiinsa kun painoin kytkimen pohjaan.

Mainittakoon vielä, että moottori on syöynt koko ajan runsaasti öjyä, ja öljyä on vuotanut moottorin taka-osaan huomattavasti.
Pari viikkoa sitten mamman kauppakassissa täysin samat oireet, eiköhän sultakin ole Garretti antautunut/antautumassa.

Ensin nykimistä, sen jälkeen kaasuläppäkotelon vikakoodi joka aiheutui varmasti öljyn pääsystä kaasuläppäkoteloon, tästä johtuen tyhjäkäynti hävisi ja limppi päällä ja sitten massiivinen savutus ja homma seis.

Ahtimen irroituksen jälkeen ei jäänyt epäselvyyksiä, 7 siivestä paloja pois ja klappia julmetusti.

En suosittele enää käyttämään / ajamaan autoa vaan tutkimaan ongelman aiheuttajan.
Saab 9-5 2.0tA -08
MXG
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Heinä 19, 2009 13:44

Re: Saab 9-3 2.0t -01 temppuilee mystisesti!

Viesti Kirjoittaja MXG »

Voisiko turbon (itse ahdin, hukkaportti, magn. venttiili?) ohella ilmamäärämittarilla, happianturilla, tai tukkeutuneella huohotusputkistolla olla osuutta asiaan? Entä läppäkotelo tai DI-kasetti? Aikanaan 9-5:ssä kaasuläppäkotelon hajoaminen johti muistaakseni vain tyhjäkäynnin puuttumiseen, muita oireita (kuten edellä) ollut.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 2.0t -01 temppuilee mystisesti!

Viesti Kirjoittaja AZP »

Harmaa/valkoinen savu ja samanaikainen nykiminen viittaisi siihen, että se kadonnut jäähdytysneste päätyy seoksen mukana sylinteriin. Kannentiivisteeseen nuo oireet viittaisivat vaparikoneessa, mutta turbokoneessa vika voi olla myös ahtimessa. Öljyn ilmeneminen läppäkotelossa nostaisi näistä ykkösvaihtoehdoksi turbovian. Kaikki muut viat (vaikkapa sytkä) olisi sitten seurausta tästä alkuperäisestä viasta. Omasta mielestäni pelkkä sytkävika ei voi saada aikaan valkoista savua pakoputkesta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin