Puutuu helteellä
Puutuu helteellä
Kun tallan painaa hellepäivänä pohjaan, ovat tehot ajoittain kokonaan kateissa, saattaa lähteä vetämään tolkuttomalla viiveellä tai sitten ei. Hieman kevyemmällä kaasunkäytöllä auton saa liikkumaan välttävästi. Tuo on oireillut noin jo viime kesänä, mutta asia jäi tutkimatta kun kelit viilenivät ja oireet hävisivät. Viileämmällä kulkee kuten stage1 kuuluukin, softaa lukuunottamatta autossa on vakiopalikat. Kyseessä siis tuo allekirjoituksen matalapaineturbo.
Koitin OBDScopella logata dataa kiihdytyksestä, mutta päivitysväli liian hidas tähän tarkoitukseen. Ahtopaineet käyvät ko. softan mukaan max. 1,3 barissa mikä lienee ok.
Toista DI-kasettia on kokeiltu ja tulppia vaihdeltu, noilla ei ainakaan vaikutusta. Mitä seuraavaksi tarkistuslistalle?
Koitin OBDScopella logata dataa kiihdytyksestä, mutta päivitysväli liian hidas tähän tarkoitukseen. Ahtopaineet käyvät ko. softan mukaan max. 1,3 barissa mikä lienee ok.
Toista DI-kasettia on kokeiltu ja tulppia vaihdeltu, noilla ei ainakaan vaikutusta. Mitä seuraavaksi tarkistuslistalle?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Puutuu helteellä
Imuilman lämpötila noissa kiihdytyksissä ? Löytyy myös OBD:n parametreista.
Polttoaineen oktaaniluku ja softan valmistaja ?
Parempi IC ei olisi pahiteeksi mutta olosuhteisiin nähden järjettömät ilmamassapyynnit ja epäsuotuisa sytkäkartta tiputtaa pyyntöjä nakutustunistuksen alkaessa puuttua peliin.
Pitää muistaa että kuumalla kelillä imuilma on kuumempaa&harvempaa ja samoihin ilmamassoihin (T7 kone) tarvitaan isompi ahtopaine joka taas nostaa pakolämpöjä ja -paineita joten jossain se tilanne vaan muuttuu noukändoo tapaukseksi.
Ilmastoinnin kompura jarraa vastaan muuten aika lailla näillä tosi kuumilla keleillä.
Polttoaineen oktaaniluku ja softan valmistaja ?
Parempi IC ei olisi pahiteeksi mutta olosuhteisiin nähden järjettömät ilmamassapyynnit ja epäsuotuisa sytkäkartta tiputtaa pyyntöjä nakutustunistuksen alkaessa puuttua peliin.
Pitää muistaa että kuumalla kelillä imuilma on kuumempaa&harvempaa ja samoihin ilmamassoihin (T7 kone) tarvitaan isompi ahtopaine joka taas nostaa pakolämpöjä ja -paineita joten jossain se tilanne vaan muuttuu noukändoo tapaukseksi.
Ilmastoinnin kompura jarraa vastaan muuten aika lailla näillä tosi kuumilla keleillä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Puutuu helteellä
Itse huomasin mennä viikolla, että kun laittaa ilmastoinnista sisäilmankierrätyksen päälle ja siten ilmastoinnin kuormitus vähenee niin ainakin oma auto tuntunut helteillä puhdikkaammalta ja on lähes "yhtä hyvä", kuin kylmemmällä ilmalla (ilmastointi on siis päällä ei ECO).
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
Re: Puutuu helteellä
Ilmastointi vaikuttaa, muttei noin paljon. Muutenkin helteen vaikutuksen huomaa, mutta tässä tapauksessa veto häviää lähes kokonaan ja tehoa saattaa tulla aaltoilemalla (nykii kevyesti, mennään-ei mennä -meiningillä) vaikka tallan pitää vakioasennossa.
Softa on BSR:n ja bensa 98E:tä. Imuilman lämpötila tosiaan nousee pidemmässä kiihdytyksessä aika korkeaksi, lähemmäs 60 astetta, parempi IC auttaisi ainakin jotain. Täytynee taas loppuviikolla kelien lämmetessä ottaa kunnon tallenne parametreista, on vähän sekaisin nyt nuo lokitiedostoni
Nakutustunnistuksen toimintaa ei taida perus OBD-softalla mitenkään nähdä?
Softa on BSR:n ja bensa 98E:tä. Imuilman lämpötila tosiaan nousee pidemmässä kiihdytyksessä aika korkeaksi, lähemmäs 60 astetta, parempi IC auttaisi ainakin jotain. Täytynee taas loppuviikolla kelien lämmetessä ottaa kunnon tallenne parametreista, on vähän sekaisin nyt nuo lokitiedostoni

Nakutustunnistuksen toimintaa ei taida perus OBD-softalla mitenkään nähdä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Puutuu helteellä
jos kyse BSR softasta niin todennäkösesti nakuttaa ja ei ihme jos puutuu...(vaihda softa)
hellekeleillä vpower auttaa kummallisen paljon...
hellekeleillä vpower auttaa kummallisen paljon...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Puutuu helteellä
Onko tälle jotain muuta perustetta kuin ne ensimmäiset BSR:n yritelmät?jos kyse BSR softasta niin todennäkösesti nakuttaa ja ei ihme jos puutuu...(vaihda softa)
Tälläkin foorumilla lienee aika monta, jotka ajelevat samalla softalla ilman murheita. Käsi ylös.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Puutuu helteellä
Jahas, kokeiltu on taas helteellä. Tein pari lyhyttä kiihdytystä, joiden aluksi imuilman lämpö oli 30 astetta ja lopuksi 54 astetta. Loggausväli on niin hidas, ettei tuosta oikein saa selkoa, etenkin kun kaikki arvot on talletettu hieman eri aikaan.
Ekaa kertaa käppyräissä pisti silmään hetkittäinen sytytysennakko -0,5 astetta, missäs tilanteessa tuo menee negatiiviseksi?
Ekaa kertaa käppyräissä pisti silmään hetkittäinen sytytysennakko -0,5 astetta, missäs tilanteessa tuo menee negatiiviseksi?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Puutuu helteellä
Mitenkähän tähän nyt pitäisi kommentoida ; faktapohjalta ei olla päästy juurikaan eteenpäin, IAT mittaus osoittaa että kuumaa ilmaa tulee koneeseen.
Ilmamassapyyntöjen toteaminen ja järkiarvoihin vertaaminen voisi kertoa softasta sen mitä olen itsekin nähnyt että pyynnit on niin järjettämät ettei ihme jos ilman viileitä kelejä mennään pyynneissä nakuindikaatioista johtuen sarakkeita alaspäin.
Eli kuuma ilma = suurempi ahtopaineen tarve samaan ilmamassaan = suuremmat pakopaineet&lämpötilat = nakuindikaatioita = trionic säätää tehoja alas säädetystä softasta riipuen sopivasti tai hölmösti
Ilmamassapyyntöjen toteaminen ja järkiarvoihin vertaaminen voisi kertoa softasta sen mitä olen itsekin nähnyt että pyynnit on niin järjettämät ettei ihme jos ilman viileitä kelejä mennään pyynneissä nakuindikaatioista johtuen sarakkeita alaspäin.
Eli kuuma ilma = suurempi ahtopaineen tarve samaan ilmamassaan = suuremmat pakopaineet&lämpötilat = nakuindikaatioita = trionic säätää tehoja alas säädetystä softasta riipuen sopivasti tai hölmösti
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Puutuu helteellä
No postauksen pointti (turhan jaarittelun lisäksi) oli kysyä tuosta sytytysennakosta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Puutuu helteellä
ok,
esim 205E sytkäkartasta löytyy negatiivisia lukemia matalilla kierroksilla (<2400) ja isommilla ilmamassoilla (>600mg) olevasta sytkäkartan nurkasta.
Eihän kyse ole sytkän offsetista mitä katselet ?
esim 205E sytkäkartasta löytyy negatiivisia lukemia matalilla kierroksilla (<2400) ja isommilla ilmamassoilla (>600mg) olevasta sytkäkartan nurkasta.
Eihän kyse ole sytkän offsetista mitä katselet ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Puutuu helteellä
Ok, kiitos tästä. Ennakosta on kyse. Pisti vaan tuo silmään kun ei ole ennen noissa logeissa negatiivisia arvoja näkynyt.
Täytynee hommata parempi työkalu loggaukseen, ei riitä OBDScopen ja E51:n päivitystahti kovin järkevän lokin saamiseen
Täytynee hommata parempi työkalu loggaukseen, ei riitä OBDScopen ja E51:n päivitystahti kovin järkevän lokin saamiseen

Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Puutuu helteellä
Täällä myös käytössä BSR:n Stage 1 -softa allekirjoituksen matalapaineturbossa (B205E T7). Ja tosiaan minulla myös auto täysin vakio softaa lukuunottamatta. Sytytystulppina käytän tälläkin foorumilla moneen kertaan suositeltuja NGK BCPR7ES-11 -sytytystulppia ja moottoriöljynä toimii Mobil 1 0W-40 (öljyt vaihtuvat uusiin aina 10tkm välein).SS kirjoitti:Onko tälle jotain muuta perustetta kuin ne ensimmäiset BSR:n yritelmät?jos kyse BSR softasta niin todennäkösesti nakuttaa ja ei ihme jos puutuu...(vaihda softa)
Tälläkin foorumilla lienee aika monta, jotka ajelevat samalla softalla ilman murheita. Käsi ylös.
Hyvin on kyllä auto kulkenut jopa näillä kovillakin helteillä, ilmastointi luonnollisesti käytössä (löytyy ACC eli automaatti-ilmastointi, aina pidän Auto-asennossa). Hyvin sutii renkaat (uudet renkaat) tyhjää kuivallakin asfaltilla vielä kakkosvaihteellakin täyskaasukiihdytyksessä. Tällaista ei todellakaan saanut aikaan vakiosoftalla.
Täytyy kyllä puuta koputtaa jos kerran niin monella on ollut ongelmia BSR:n softan kanssa T7-koneissa.
Saab 9-3 Coupé 2.0t -02 (10.6.2010 - 1.12.2011)
Skoda Octavia HB 1.9 TDI Elegance -08 (1.12.2011 - )
Skoda Octavia HB 1.9 TDI Elegance -08 (1.12.2011 - )
Re: Puutuu helteellä
Kiitos tästä! Jos ongelma olisi pelkästään softassa, luulisi tuon toimivan aina samanlailla helteellä. Nyt ongelman ilmeneminen vaihtelee, joskus toimii ongelmitta, joskus käy kiihdytyksessä niin että vetoa löytyy pari sekuntia normaalisti, sitten on parin sekunnin katkos, taas mennään pari sekuntia jne. Seuraavassa kiihdytyksessä ongelmaa ei sitten välttämättä ilmenekään. Lisäksi ongelma tuntuu pahenevan hiljalleen...
Näin tekee silloin kun ongelmia ei ilmene.Hyvin sutii renkaat (uudet renkaat) tyhjää kuivallakin asfaltilla vielä kakkosvaihteellakin täyskaasukiihdytyksessä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Puutuu helteellä
Minkälaisia ilmamassoja olette saaneet näillä helteillä sillä
jo hyväksi todetulla vakio coolerilla bsr stage1 setillä?
Omaan melaan kun cooleri vaihdettiiin niin merkitys oli huomattava,
tosin näillä keleillä vakio mitsu lämmittää systeemiä jo muutenkin, puhumattakaan
garretista.
jo hyväksi todetulla vakio coolerilla bsr stage1 setillä?
Omaan melaan kun cooleri vaihdettiiin niin merkitys oli huomattava,
tosin näillä keleillä vakio mitsu lämmittää systeemiä jo muutenkin, puhumattakaan
garretista.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: Puutuu helteellä
Mistäs sen tietää jos BSR:ltä on eri version softia eri autoissa liikenteessä. Ei tosiaan voi olettaa että valmistajan nimen perusteella voi poissulkea softan toiminnan vaikutuksen . Ainoa varma tapa on avata binääri ja verrata toisiinsa ja/tai verrata jotenkin toimiviksi todettuihin pyynteihin.
Onkos tullut kokeiltua sitä evap linjan takaiskujen testausta ?
Eli mankkuvenalta R-letku irti, tulppaa letku ja ihmettele poistuuko puutumisilmiöt
Onkos tullut kokeiltua sitä evap linjan takaiskujen testausta ?
Eli mankkuvenalta R-letku irti, tulppaa letku ja ihmettele poistuuko puutumisilmiöt
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko