Puutuu helteellä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Puutuu helteellä

Viesti Kirjoittaja SS »

Kun tallan painaa hellepäivänä pohjaan, ovat tehot ajoittain kokonaan kateissa, saattaa lähteä vetämään tolkuttomalla viiveellä tai sitten ei. Hieman kevyemmällä kaasunkäytöllä auton saa liikkumaan välttävästi. Tuo on oireillut noin jo viime kesänä, mutta asia jäi tutkimatta kun kelit viilenivät ja oireet hävisivät. Viileämmällä kulkee kuten stage1 kuuluukin, softaa lukuunottamatta autossa on vakiopalikat. Kyseessä siis tuo allekirjoituksen matalapaineturbo.

Koitin OBDScopella logata dataa kiihdytyksestä, mutta päivitysväli liian hidas tähän tarkoitukseen. Ahtopaineet käyvät ko. softan mukaan max. 1,3 barissa mikä lienee ok.

Toista DI-kasettia on kokeiltu ja tulppia vaihdeltu, noilla ei ainakaan vaikutusta. Mitä seuraavaksi tarkistuslistalle?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Puutuu helteellä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Imuilman lämpötila noissa kiihdytyksissä ? Löytyy myös OBD:n parametreista.
Polttoaineen oktaaniluku ja softan valmistaja ?
Parempi IC ei olisi pahiteeksi mutta olosuhteisiin nähden järjettömät ilmamassapyynnit ja epäsuotuisa sytkäkartta tiputtaa pyyntöjä nakutustunistuksen alkaessa puuttua peliin.

Pitää muistaa että kuumalla kelillä imuilma on kuumempaa&harvempaa ja samoihin ilmamassoihin (T7 kone) tarvitaan isompi ahtopaine joka taas nostaa pakolämpöjä ja -paineita joten jossain se tilanne vaan muuttuu noukändoo tapaukseksi.

Ilmastoinnin kompura jarraa vastaan muuten aika lailla näillä tosi kuumilla keleillä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Puutuu helteellä

Viesti Kirjoittaja Shammy74 »

Itse huomasin mennä viikolla, että kun laittaa ilmastoinnista sisäilmankierrätyksen päälle ja siten ilmastoinnin kuormitus vähenee niin ainakin oma auto tuntunut helteillä puhdikkaammalta ja on lähes "yhtä hyvä", kuin kylmemmällä ilmalla (ilmastointi on siis päällä ei ECO).
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Puutuu helteellä

Viesti Kirjoittaja SS »

Ilmastointi vaikuttaa, muttei noin paljon. Muutenkin helteen vaikutuksen huomaa, mutta tässä tapauksessa veto häviää lähes kokonaan ja tehoa saattaa tulla aaltoilemalla (nykii kevyesti, mennään-ei mennä -meiningillä) vaikka tallan pitää vakioasennossa.

Softa on BSR:n ja bensa 98E:tä. Imuilman lämpötila tosiaan nousee pidemmässä kiihdytyksessä aika korkeaksi, lähemmäs 60 astetta, parempi IC auttaisi ainakin jotain. Täytynee taas loppuviikolla kelien lämmetessä ottaa kunnon tallenne parametreista, on vähän sekaisin nyt nuo lokitiedostoni :oops:

Nakutustunnistuksen toimintaa ei taida perus OBD-softalla mitenkään nähdä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Puutuu helteellä

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

jos kyse BSR softasta niin todennäkösesti nakuttaa ja ei ihme jos puutuu...(vaihda softa)


hellekeleillä vpower auttaa kummallisen paljon...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Puutuu helteellä

Viesti Kirjoittaja SS »

jos kyse BSR softasta niin todennäkösesti nakuttaa ja ei ihme jos puutuu...(vaihda softa)
Onko tälle jotain muuta perustetta kuin ne ensimmäiset BSR:n yritelmät?

Tälläkin foorumilla lienee aika monta, jotka ajelevat samalla softalla ilman murheita. Käsi ylös.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Puutuu helteellä

Viesti Kirjoittaja SS »

Jahas, kokeiltu on taas helteellä. Tein pari lyhyttä kiihdytystä, joiden aluksi imuilman lämpö oli 30 astetta ja lopuksi 54 astetta. Loggausväli on niin hidas, ettei tuosta oikein saa selkoa, etenkin kun kaikki arvot on talletettu hieman eri aikaan.

Ekaa kertaa käppyräissä pisti silmään hetkittäinen sytytysennakko -0,5 astetta, missäs tilanteessa tuo menee negatiiviseksi?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Puutuu helteellä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mitenkähän tähän nyt pitäisi kommentoida ; faktapohjalta ei olla päästy juurikaan eteenpäin, IAT mittaus osoittaa että kuumaa ilmaa tulee koneeseen.

Ilmamassapyyntöjen toteaminen ja järkiarvoihin vertaaminen voisi kertoa softasta sen mitä olen itsekin nähnyt että pyynnit on niin järjettämät ettei ihme jos ilman viileitä kelejä mennään pyynneissä nakuindikaatioista johtuen sarakkeita alaspäin.

Eli kuuma ilma = suurempi ahtopaineen tarve samaan ilmamassaan = suuremmat pakopaineet&lämpötilat = nakuindikaatioita = trionic säätää tehoja alas säädetystä softasta riipuen sopivasti tai hölmösti
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Puutuu helteellä

Viesti Kirjoittaja SS »

No postauksen pointti (turhan jaarittelun lisäksi) oli kysyä tuosta sytytysennakosta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Puutuu helteellä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

ok,
esim 205E sytkäkartasta löytyy negatiivisia lukemia matalilla kierroksilla (<2400) ja isommilla ilmamassoilla (>600mg) olevasta sytkäkartan nurkasta.
Eihän kyse ole sytkän offsetista mitä katselet ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Puutuu helteellä

Viesti Kirjoittaja SS »

Ok, kiitos tästä. Ennakosta on kyse. Pisti vaan tuo silmään kun ei ole ennen noissa logeissa negatiivisia arvoja näkynyt.

Täytynee hommata parempi työkalu loggaukseen, ei riitä OBDScopen ja E51:n päivitystahti kovin järkevän lokin saamiseen :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
tUMi
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 23:29
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Puutuu helteellä

Viesti Kirjoittaja tUMi »

SS kirjoitti:
jos kyse BSR softasta niin todennäkösesti nakuttaa ja ei ihme jos puutuu...(vaihda softa)
Onko tälle jotain muuta perustetta kuin ne ensimmäiset BSR:n yritelmät?

Tälläkin foorumilla lienee aika monta, jotka ajelevat samalla softalla ilman murheita. Käsi ylös.
Täällä myös käytössä BSR:n Stage 1 -softa allekirjoituksen matalapaineturbossa (B205E T7). Ja tosiaan minulla myös auto täysin vakio softaa lukuunottamatta. Sytytystulppina käytän tälläkin foorumilla moneen kertaan suositeltuja NGK BCPR7ES-11 -sytytystulppia ja moottoriöljynä toimii Mobil 1 0W-40 (öljyt vaihtuvat uusiin aina 10tkm välein).

Hyvin on kyllä auto kulkenut jopa näillä kovillakin helteillä, ilmastointi luonnollisesti käytössä (löytyy ACC eli automaatti-ilmastointi, aina pidän Auto-asennossa). Hyvin sutii renkaat (uudet renkaat) tyhjää kuivallakin asfaltilla vielä kakkosvaihteellakin täyskaasukiihdytyksessä. Tällaista ei todellakaan saanut aikaan vakiosoftalla.

Täytyy kyllä puuta koputtaa jos kerran niin monella on ollut ongelmia BSR:n softan kanssa T7-koneissa.
Saab 9-3 Coupé 2.0t -02 (10.6.2010 - 1.12.2011)
Skoda Octavia HB 1.9 TDI Elegance -08 (1.12.2011 - )
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Puutuu helteellä

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitos tästä! Jos ongelma olisi pelkästään softassa, luulisi tuon toimivan aina samanlailla helteellä. Nyt ongelman ilmeneminen vaihtelee, joskus toimii ongelmitta, joskus käy kiihdytyksessä niin että vetoa löytyy pari sekuntia normaalisti, sitten on parin sekunnin katkos, taas mennään pari sekuntia jne. Seuraavassa kiihdytyksessä ongelmaa ei sitten välttämättä ilmenekään. Lisäksi ongelma tuntuu pahenevan hiljalleen...
Hyvin sutii renkaat (uudet renkaat) tyhjää kuivallakin asfaltilla vielä kakkosvaihteellakin täyskaasukiihdytyksessä.
Näin tekee silloin kun ongelmia ei ilmene.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Puutuu helteellä

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Minkälaisia ilmamassoja olette saaneet näillä helteillä sillä
jo hyväksi todetulla vakio coolerilla bsr stage1 setillä?

Omaan melaan kun cooleri vaihdettiiin niin merkitys oli huomattava,
tosin näillä keleillä vakio mitsu lämmittää systeemiä jo muutenkin, puhumattakaan
garretista.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Puutuu helteellä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mistäs sen tietää jos BSR:ltä on eri version softia eri autoissa liikenteessä. Ei tosiaan voi olettaa että valmistajan nimen perusteella voi poissulkea softan toiminnan vaikutuksen . Ainoa varma tapa on avata binääri ja verrata toisiinsa ja/tai verrata jotenkin toimiviksi todettuihin pyynteihin.

Onkos tullut kokeiltua sitä evap linjan takaiskujen testausta ?
Eli mankkuvenalta R-letku irti, tulppaa letku ja ihmettele poistuuko puutumisilmiöt
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Vastaa Viestiin