9-3 savuttaa käynnistettäessä
9-3 savuttaa käynnistettäessä
Onkohan ahdin sanomassa sopimustaan irti, kun käynnistyksen yhteydessä pakoputkesta tulee sankka sininen savupilvi vai voisiko vika löytyä jostain muualta. Savutus on voimistunut viimeisen viikon aikana. Lisäksi huomasin että öljyä on kulunut 4tkm aikana noin litra. Huohotinpäivitystä ei ole tehty, mutta se odottaa asennusta kunhan vain löydän sen kotoa. Tänään olisi mahdollisuus tutkia autoa hieman tarkemmin nosturilla, pitää muutenkin tutkia oikeasta etukulmasta hidasteissa kuuluvaa kolinaa.
Autona siis 9-3 2,0t vm. -02, kilometrejä 110tkm.
Autona siis 9-3 2,0t vm. -02, kilometrejä 110tkm.
Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä
Solmulta vaikuttaa, ei muuta ku samalla ahtimen vaihto kun nosturilla on 

#4275
9-3 2.0T
96 -76
9-3 2.0T
96 -76
Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä
Mikäs olisi järkevin vaihtoehto ahtimeksi? Tehoa ei ole tarkoitus ainakaan hirveästi ottaa lisää ulos. Mitä tässä hetken tutkinut asiaa niin mitsun td04-15t olisi parempi vaihtoehto mitä gt17? Mistäköhän löytyisi halvin mitsu ja asennussarja 93:een? PCS:ltä kysyin mitsua niin asennussarjan kanssa 1050e, hieman hirvittää hinta näin opiskelijan näkökulmasta. Olisiko mitään huokeampaa vaihtoehtoa tarjolla?
Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä
Ensin huohotinpäivitys sisään ja jos ei auta, niin sitten vasta miettii sitä ahdinta.
Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä
Myös loppuun kuluneet ohjurikumit aiheuttavat kyseisen kaltaisen oireen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä
Tuskin ohjureissa mitään vikaa on, etenkään 110tkm kohdalla. Ylipitkät öljynvaihtovälit on ongelmien alku, tälle moottorityypille "normaaliajossa" 20tkm tuntuu olevan liikaa - eli se normi täydellinen huoltokirjakaan ei oikeastaan takaa yhtään mitään.
Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä
Entäs 170tkm ajetussa? Kuulemma pölläyttää sinistä käynnistäessä. Katalysaattorin tuohon vaihdoin jokin aika sitten ja silloin kokeilin ropelia sormilla, poikittaisvälystä oli hitusen, pitkittäistä ei havaittavasti. Öljyä menee jonkin verran, huohotinpäivitys tehty.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä
Turbossa kuuluukin olla poikittaisvälystä, kuten ehkä tiesitkin. Se pyörii öljypatjan varassa ja se välys häviää kun se saa öljynpaineet. Se pyörii niin stnan nopeasti että jos siellä ei olisi välystä, tapahtuisi kauheita.SS kirjoitti:Entäs 170tkm ajetussa? Kuulemma pölläyttää sinistä käynnistäessä. Katalysaattorin tuohon vaihdoin jokin aika sitten ja silloin kokeilin ropelia sormilla, poikittaisvälystä oli hitusen, pitkittäistä ei havaittavasti. Öljyä menee jonkin verran, huohotinpäivitys tehty.
Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä
Jep, siksi ihmetyttää tuo pölläytys jos turbo on ainakin sormituntumalla kunnossa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä
Olipa kerran T7 moottori jolla oli ajettu 75tkm ja ohjurin kumeista oli jouset löystyneet huomattavasti, että suositeltiin(koneistamo) vaihtoa uusiin. Oireita ei kylläkään ollut, niin että olisi näkyvästi pölläytellyt.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä
Tulipa tuossa viikko takaperin laitettua huohotinpäivitys ja kiristettyä kannen pultit. Savutus vaikutti aluksi loppuneen mutta palasi mystisesti jälleen takaisin ja hieman erilaisena. Missäköhän mahtaisi olla vika, kun auto on seissyt yön yli parkissa ja aamulla laittaa käyntiin niin savutusta ei ilmene juuri nimeksikään, sitten jos kone on ajettu lämpimäksi ja auto seisoo muutaman tunnin niin savupilvi on melkoinen käynnistyksessä.
Ylihuomenna olisi tarkoitus tarkastaa välys ahtimesta. Kuinkas paljon poikittaisvälystä saa olla? Pitkittäisvälystähän ei saisi olla. Löytyykös imuputken ja ahtimen välistä tiiviste ja jos löytyy niin onko tarve vaihtaa kokeilun jälkeen? DP:n puolen jos avaa niin ilmeisesti tiiviste olisi hyvä vaihtaa?
Ylihuomenna olisi tarkoitus tarkastaa välys ahtimesta. Kuinkas paljon poikittaisvälystä saa olla? Pitkittäisvälystähän ei saisi olla. Löytyykös imuputken ja ahtimen välistä tiiviste ja jos löytyy niin onko tarve vaihtaa kokeilun jälkeen? DP:n puolen jos avaa niin ilmeisesti tiiviste olisi hyvä vaihtaa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1095
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä
Dp:n liitos on kartioliitos ilman tiivistettä, eli tiivistyy kiristettäessä.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä
Täällä samankaltainen savutusongelma.
Vm. 2001 9-3 Saab, ajettu 85 000 km, savuttaa käynnistettäessä.
Savua tulee enemmän, jos auto on pysäköitynä kaltevalla tasolla perä alaspäin.
Ja päinvastoin, savua tulee vähemmän keulan ollessa alamäkeen.
Huollot ja öljynvaihdot tehty säännöllisesti, noin 10 000 km välein.
Voisiko viitata turbon hajoamiseen ?
Vm. 2001 9-3 Saab, ajettu 85 000 km, savuttaa käynnistettäessä.
Savua tulee enemmän, jos auto on pysäköitynä kaltevalla tasolla perä alaspäin.
Ja päinvastoin, savua tulee vähemmän keulan ollessa alamäkeen.
Huollot ja öljynvaihdot tehty säännöllisesti, noin 10 000 km välein.
Voisiko viitata turbon hajoamiseen ?
Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä
Tänään tuli sitten tarkistettua ahdin sormituntumalla. Imuputken puolella akselin päässä poikittaisvälystä noin 0,5 mm, pitkittäisvälystä en havainnut ollenkaan. Eli ilmeisesti savutus ei johdu ahtimesta.
Tämän jälkeen lähdin ajelemaan kotiin päin kaveri perässä ja kiihdyttelin 80 vauhdista 100 vauhtiin eri vaihteilla ja kaveri koitti katsoa tuliko pöllähdyksiä moottorijarrutuksella. Kaveri ei ainakaan havainnut savutusta moottorijarrutuksessa. Yhden kiihdytyksen aikana kuulemma saattoi tulla vähän savua, mutta ei ollut täysin varma tästä. Eli vika ei välttämättä olisi venttiilivarren kumeissakaan.
Mitäs tässä seuraavaksi kannattaisi yrittää? Voisiko vika mahdollisesti olla männänrenkaissa?
Tämän jälkeen lähdin ajelemaan kotiin päin kaveri perässä ja kiihdyttelin 80 vauhdista 100 vauhtiin eri vaihteilla ja kaveri koitti katsoa tuliko pöllähdyksiä moottorijarrutuksella. Kaveri ei ainakaan havainnut savutusta moottorijarrutuksessa. Yhden kiihdytyksen aikana kuulemma saattoi tulla vähän savua, mutta ei ollut täysin varma tästä. Eli vika ei välttämättä olisi venttiilivarren kumeissakaan.
Mitäs tässä seuraavaksi kannattaisi yrittää? Voisiko vika mahdollisesti olla männänrenkaissa?