SID 2:n näyttövika ja kuluttajansuoja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
9-3Sport
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 16:53
Paikkakunta: Helsinki

SID 2:n näyttövika ja kuluttajansuoja

Viesti Kirjoittaja 9-3Sport »

Moi!

Itselläni on 9-3 Sport Edition 2.0T autom. vm. -02.

Lueskelin jokin aika sitten 9-3:n tyyppivioista ja huomasin, että aika monella ajotietokoneen näytöstä katoaa pikseleitä, mikä johtuu siitä, että näytön lattakaapeli irtoaa piirilevystä ja siihen oli tällä foorumilla esitetty korjausohjeet. Nyt on myös minun autossa sama vika, joka on tullut pikkuhiljaa siten, että yhä enemmän ja enemmän pikseleitä katoaa.

Koska kyseessä näyttäisi olevan tyyppivika, en haluaisi itse alkaa korjailemaan valmistajan virheitä! Mietiskelinkin asiaa ja ja kävin kuluttajaviraston sivuilla http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/ ... de=readdoc. Sieltä löytyikin asiaan helpotusta ihan lainsäädännön kautta. Sivuilla lukee takuusta ja tavaran virheestä seuraavasti:
TAKUU JA VIRHEVASTUU

Voiko tavaran virheestä valittaa, kun takuuaika on päättynyt?

Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa tuotteen virheistä myös takuuajan päätyttyä tai silloinkin, kun tuotteelle ei ole annettu takuuta laisinkaan.Takuu on vain myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Siten myös sellaisista virheistä, jotka ilmenevät vasta takuuajan päätyttyä, voi valittaa.


Ja edelleen:
TAKUUKORJAUS JA KUSTANNUKSET

Kuka maksaa kulut tuotteen toimittamisesta korjattavaksi?

Lain mukaan myyjän pitää korjata virhe niin, ettei siitä aiheudu ostajalle kustannuksia. Tämä koskee myös takuukorjauksia: takuunantaja vastaa kaikista tavaran korjauksesta syntyneistä kustannuksista. Kustannuksiin luetaan mm. tavaran korjattavaksi toimittamisesta ja palauttamisesta aiheutuneet kulut, käytetyt varaosat ja korjaajan työ- ja matkakulut.
Kysyisinkin nyt, että onko kukaan vedonnut saabilla tähän kuluttajansuojalakiin? Tämä foorumihan on hyvä todiste siitä, että kyseessä on SID 2:n näytön virheellinen kaapelin kiinnitys piirilevyyn, joka myyjän, valmistajan tai maahantuojan on korjattava veloituksetta! Koska tapauksia on monia, niin kyseessä ei voi olla pelkkä sattuma tai sitten "maanantai" kappaleita on todella paljon.

T: Make

PS: Myös minun 9-3 on suuntaepävakaa.

PPS: Onko teillä esiintynyt ohjaustehostimen öljyvuotoa jo 35 000 ajetun kilometrin jälkeen ilman, että autoa olisi mitenkään kolhittu, kolaroitu tai käytetty epätavallisesti?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Ennenkun hermostut niin ota ihan rohkeasti yhteyttä maahantuojaan, aika suopeasti ovat noihin suhtautuneet. Itselläni on -02 9-3 , jolla ajettu jo 105tkm, sain yhtään tappelematta uuden näytön maahantuojan piikkiin.

Kaide
9-3Sport
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 16:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja 9-3Sport »

Otin jo yhteyttä maahantuojaan, ei onnistu. Mulla on lisäongelma siitä, että ostin auton Ruotsista ja toin sen muuttoautona maahan.

Maahantuoja kysyi mistä olen ostanut, enkä alkanut valehtelemaan. Alkoivat välittömästi vaikeaksi ja kyselin sitten, että onko tämä todella tehtävä monimutkaiseksi. Halusivat tehdä monimutkaiseksi!

Soitin sitten Ruotsiin liikkeeseen, josta olin auton ostanut ja siellähän vastattiin heti, että tuon SID:in takuuaikaa on pidennetty juuri tuosta ongelmasta johtuen!

Suomen saab ei näköjään moista ole tehnyt tai ainakaan eivät sitä ole ilmoittaneet! Hyvin heilläkin on ongelma tiedossa. Länsiautosta vastattiin, että tämän hajoavan tilalle vaihdetaan nykyään erilainen näyttö/systeemi kokonaan.

Pahimmassa tapauksessa joudun nyt kuormittamaan sekä Suomen että Ruotsin kuluttajaasiamiehiä selvän asian hoitamiseksi. Myös verorahoja tuhlaantuu ihan turhaan Suomen saabin käytöksen takia. Tästä on kohta tulossa ihan periaatteellinen juttu meikäläiselle.

Hyvin usein tuntuu, että Suomen saabin henkilökunnan olisi korkea aika mennä asiakaspalvelukursseille.

Kuka muuten on tämä henkilö saabin maahantuojalla, jonka kanssa asioiti on ollut mutkatonta? Häneen minäkin tahtoisin yhteyden.

T: Make

PS: Tiesittekö, että Ruotsissa saabin takuu jatkuu joko 6 vuoteen tai 100 000 km:iin asti, jos saabin huollattaa merkkiliikkeessä ja alkuperäisvaraosilla! Toista se on meillä täällä härmässä, rahat pois ja onnea tuntuu olevan Suomen saabin mottona täällä! 8O
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-3Sport kirjoitti:Kuka muuten on tämä henkilö saabin maahantuojalla, jonka kanssa asioiti on ollut mutkatonta? Häneen minäkin tahtoisin yhteyden.
GM Finland Oy huolehtii nykyään Saabin maahantuonnista. GM Finlandin toimitusjohtaja on Jari Nordman, markkinointipäällikkö Anu Eskola ja piiripäällikkö Pekka Vaisto. Näistä em. henkilöistä ainoastaan Pekka Vaisto on tullut GM Finlandille Saab Auto Oy:stä. Neuvoisin sinua ottamaan suoraan yhteyttä toimitusjohtajaan ja viime kädessä Saabin toimitusjohtajaan Peter Augustssoniin.

Jos tarvitset em. henkilöiden sähköpostiosoitteita, heitä mua YV:llä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
9-3Sport
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 16:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja 9-3Sport »

Väliaikatietoja ajattelin laittaa.

Soitin Ruotsiin myyjälle ja ottivat ystävällisesti heti asian hoitaakseen. Pyysivät mua faksaamaan heille lähimmän korjaamon numeron ja faksinumeron. Valitsin heille keskustelukumppaniksi Konalan Laakkosen, koskapa sitä täällä joku suositteli.

Huomenna tulee sen ruotsalaisen autoliikkeen omistaja töihinsä (hän minulle autoni myi) ja katsotaan mitä tuleman pitää, toivottavasti ei vesitä hommaa.

T: Make
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-3Sport kirjoitti:Väliaikatietoja ajattelin laittaa.

Soitin Ruotsiin myyjälle ja ottivat ystävällisesti heti asian hoitaakseen. Pyysivät mua faksaamaan heille lähimmän korjaamon numeron ja faksinumeron. Valitsin heille keskustelukumppaniksi Konalan Laakkosen, koskapa sitä täällä joku suositteli.

Huomenna tulee sen ruotsalaisen autoliikkeen omistaja töihinsä (hän minulle autoni myi) ja katsotaan mitä tuleman pitää, toivottavasti ei vesitä hommaa.

T: Make
Hyvä hommaKuva
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Lähetä koko stoori tiedoksi kuluttajaviraston johtajalle kun saat prosessin valmiiksi. marita.wilska@kuluttajavirasto.fi

Ruotsissa on myös kuulemma hinnoiteltu sid:it 1000 kr:nuun vanhempiin malleihin missä "erikoistakuu" on loppu.
Siellä on myös muita "tyyppi" ongelmia ratkottu todella hyvässä hengessä kauan takuun loppumisen jälkeen.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
kivij
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Maalis 31, 2004 19:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kivij »

Kiva kuulla että jotkut asiat menevät eteenpäin... laitoin tänne joskus viestiä turbon rikkoutumisesta, joka sekin tuntuu olevan tyyppivika. Minulla 9-3 2.0t SE A vm 2001, rek 10/2000 ja ajettu turbon rikkoutuessa 150tkm (06/2004)

Maahantuojan vastaukset GM jälkimarkkinoinnin suunnalta tuntuivat suorastaan ylimielisiltä...

Laitoin asian kuluttajavalituslautakuntaan. Jos vastaavia tapauksia muiden kohdalla niin laittakaahan kyselyitä eteenpäin...
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

eroaakohan Suomen ja Ruotsin välillä paljonkin nämä ns tyyppiviat joita korjataan?
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
9-3Sport
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 16:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja 9-3Sport »

Suomeen ei ilmeisesti GM:n mukaan tuoda tyyppivikaisia kappaleita (mutta minähän ostinkin autoni Ruotsista). :wink: :lol: :lol: :lol: 8)

T: Make
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-3Sport kirjoitti:Suomeen ei ilmeisesti GM:n mukaan tuoda tyyppivikaisia kappaleita (mutta minähän ostinkin autoni Ruotsista). :wink: :lol: :lol: :lol: 8)

T: Make
Joo, ne ovat ottaneet tiukan linjan noissa korvausasioissa :evil:

Pieni muistutus siitä, että Saabistit ovat yksi merkkiuskollisimmista autonostajista ja että Saabin markkinaosuus Suomessa on tällä hetkellä alle 1%, voisi olla silloin tällöin paikallaan :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Turbo Sensonic kirjoitti:
9-3Sport kirjoitti:Suomeen ei ilmeisesti GM:n mukaan tuoda tyyppivikaisia kappaleita (mutta minähän ostinkin autoni Ruotsista). :wink: :lol: :lol: :lol: 8)

T: Make
Joo, ne ovat ottaneet tiukan linjan noissa korvausasioissa :evil:

Pieni muistutus siitä, että Saabistit ovat yksi merkkiuskollisimmista autonostajista ja että Saabin markkinaosuus Suomessa on tällä hetkellä alle 1%, voisi olla silloin tällöin paikallaan :wink:

Ei tarvitse ... Maahantuoja tietää jo että Saabisti on hullu ja ostaa Saabin täysin kelvottomasta palvelusta huolimatta
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kaide kirjoitti:Ei tarvitse ... Maahantuoja tietää jo että Saabisti on hullu ja ostaa Saabin täysin kelvottomasta palvelusta huolimatta
:lol: :lol: :lol:

Joo, mutta pitäisihän sitä saada automerkille uusiakin asiakkaita, mutta tuolla käyttäytymisellä niitä tuskin saa :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saab93
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 16:25
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Saab93 »

9-3Sport kirjoitti:Otin jo yhteyttä maahantuojaan, ei onnistu. Mulla on lisäongelma siitä, että ostin auton Ruotsista ja toin sen muuttoautona maahan.

Maahantuoja kysyi mistä olen ostanut, enkä alkanut valehtelemaan. Alkoivat välittömästi vaikeaksi ja kyselin sitten, että onko tämä todella tehtävä monimutkaiseksi. Halusivat tehdä monimutkaiseksi!

Soitin sitten Ruotsiin liikkeeseen, josta olin auton ostanut ja siellähän vastattiin heti, että tuon SID:in takuuaikaa on pidennetty juuri tuosta ongelmasta johtuen!

Suomen saab ei näköjään moista ole tehnyt tai ainakaan eivät sitä ole ilmoittaneet! Hyvin heilläkin on ongelma tiedossa. Länsiautosta vastattiin, että tämän hajoavan tilalle vaihdetaan nykyään erilainen näyttö/systeemi kokonaan.

Pahimmassa tapauksessa joudun nyt kuormittamaan sekä Suomen että Ruotsin kuluttajaasiamiehiä selvän asian hoitamiseksi. Myös verorahoja tuhlaantuu ihan turhaan Suomen saabin käytöksen takia. Tästä on kohta tulossa ihan periaatteellinen juttu meikäläiselle.

Hyvin usein tuntuu, että Suomen saabin henkilökunnan olisi korkea aika mennä asiakaspalvelukursseille.

Kuka muuten on tämä henkilö saabin maahantuojalla, jonka kanssa asioiti on ollut mutkatonta? Häneen minäkin tahtoisin yhteyden.

T: Make

PS: Tiesittekö, että Ruotsissa saabin takuu jatkuu joko 6 vuoteen tai 100 000 km:iin asti, jos saabin huollattaa merkkiliikkeessä ja alkuperäisvaraosilla! Toista se on meillä täällä härmässä, rahat pois ja onnea tuntuu olevan Suomen saabin mottona täällä! 8O
Voitko ilmoitella miten loppupeleissä kävi tuon Suomen maahantuojan kanssa. Mulla kans on samanlainen näyttövika ja muuttoauto jenkeistä. Ei oikein jaksais olla yhteydessä tämän asian kanssa rapakon taakse joutuu pian laivaan auton takas :D !
Saab 93 205Hp Jenkkimalli!!!!!
*MYYNNISSÄ*
9-3Sport
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 16:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja 9-3Sport »

Moi!

No niin asia on nyt sitten järjestyksessä. Soittivat tänään Ruotsista ja pistävät postissa tulemaan mulle uuden SIDin, joka pitäisi olla uutta tyyppiä, minkä ei pitäisi enää vikaantua samalla tavalla. Näinhän sanottiin myös länsiautossa, että vanhan tilalle vaihdetaan nykyään uudentyyppinen SID. Tietenkin joudun asennuttamaan sen omalla kustannuksellani, mutta kyllä kai mä nyt tossa muutaman satalappusen säästin.

Suomen maahantuoja pesi kätensä tästä asiasta heti kättelyssä, heiltä ei apua herunut (tiedoksi jenkkilästä autonsa ostaneelle, valitettavasti asia oli näin. Toki aina kannattaa kysyä. Useimmiten yrittänyttä ei kuitenkaan panna :lol: ).

Ruotsalainen autonmyyjäni sanoi myöskin, että Ruotsissa ja Suomessa on eri systeemit (kyseessähän on Suomen maahantuojan oma bisnes, joka ei ole sidoksissa Ruotsin saabiin), ettei se käynyt päinsä lähettää uutta SIDiä Laakkoselle asennettavaksi, vaan tuo tulee nyt minulle postissa ja joudun itse vaihdattamaan sen.

Joka tapauksessa kuitenkin erinomaista asiakaspalvelua ruotsalaisilta olosuhteisiin nähden. Hatunnoston arvoinen paikka!! Varsinkin kun en tod. näk. enää Ruotsin puolella autokauppoja tee (vaan mistäs sitä koskaan tietää).

Jos haluatte ostaa auton Ruotsista, niin ainakin minä voin suositella Kramfors bilcenteriä! Loistavaa palvelua alusta loppuun, vielä näin 3 vuotta ostoksen tekemisestäkin!

Loppu hyvin kaikki hyvin :D . Joskus kannattaa nähdä hiukan vaivaa oikeutta saadakseen, eikä vaan tyytyä kiltisti maksumieheksi 8) .

T: Make

PS: Ne, joilla on Suomesta ostettu saab ja joilla on tuo sama näyttövika, niin kyseessähän on tyyppivika, jonka myyjän, valmistajan tai maahantuojan tulisi oikeuden ja kohtuuden nimessä korjata omaan laskuunsa! Kuluttajansuoja-asiamiehelle valitusta vaan, jos automyyjä ei suostu yhteistyöhön. Verorahoillamme me maksamme palkan näille virkamiehille, jotka ovat meitä puolustamassa. Käyttäkää siis palvelua hyväksenne. Opin itsekin tämän seurauksena hieman kuluttajansuojasta ja kuluttajansuojalaista. Laki koskee siis yrityksien ja yksityishenkilöiden välistä kauppaa, ei toiselta yksityishenkilöltä ostettua tavaraa. Muistakaa myös, että vikaantumisesta pitää olla heti yhteydessä myyjään. Näin toimitte itsekin kuluttajansuojalain määrittelyjen puitteissa.
Vastaa Viestiin