Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
Moro,
Kruisailin tänään kotiin tuon uusimman menopelini, kauniin ilman ja yleisen tyytyväisyyden saattelemana. Pienen särön tähän toki aiheutti ko. auton vetelyys, eli töyssyissä kori ja ohjaus tärähtelevät ja vetelevät tavalla jota ei uskoisi 2000-luvulla valmistetusta premium-autosta. No, tämähän oli ainakin osittain tunnettu tosiseikka mutta itse koettuna melko yllättävä.
Iskarien yläpään poikkituki tässä jo onkin, kaiketi tehtaan jäljiltä. Clampit, uretaanipuslat ja apurungon jäykkärit on ainakin alustavasti opiskeltu muttei vielä mitään ostettu. Pyörät ovat 15" ja alusta tuo melkoisen korkea vakio. Kysynkin, että:
- Missä järjestyksessä lähdetään tilannetta parantamaan? Uretaanipuslat eteen (alatukivarren ulompi ja raidetangon kiinnitys) vai subframe brace ensin?
- Ostetaanko ko. tuki 2:n vai saman tien 6:n pisteen versiona?
- Onko clampista hyötyä tasaisella nopeudella tapahtuvissa vetelyissä vai pelkästään kiihdytyksessä?
Kruisailin tänään kotiin tuon uusimman menopelini, kauniin ilman ja yleisen tyytyväisyyden saattelemana. Pienen särön tähän toki aiheutti ko. auton vetelyys, eli töyssyissä kori ja ohjaus tärähtelevät ja vetelevät tavalla jota ei uskoisi 2000-luvulla valmistetusta premium-autosta. No, tämähän oli ainakin osittain tunnettu tosiseikka mutta itse koettuna melko yllättävä.
Iskarien yläpään poikkituki tässä jo onkin, kaiketi tehtaan jäljiltä. Clampit, uretaanipuslat ja apurungon jäykkärit on ainakin alustavasti opiskeltu muttei vielä mitään ostettu. Pyörät ovat 15" ja alusta tuo melkoisen korkea vakio. Kysynkin, että:
- Missä järjestyksessä lähdetään tilannetta parantamaan? Uretaanipuslat eteen (alatukivarren ulompi ja raidetangon kiinnitys) vai subframe brace ensin?
- Ostetaanko ko. tuki 2:n vai saman tien 6:n pisteen versiona?
- Onko clampista hyötyä tasaisella nopeudella tapahtuvissa vetelyissä vai pelkästään kiihdytyksessä?
Viimeksi muokannut Hessu, Pe Heinä 22, 2011 21:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
Just samat fiilikset itselläkin kyllä, tuossa vähän aikaa sitten. Mutta kaikkeenhan tottuukin tunnetusti, ainakin osittain.
Käsittääkseni tuo clamppi on kyllä se ensimmäisin ja ajotuntumaan vaikuttavin noista, itselläkin tosiaan edelleen laittamatta mutta tarkoitus joskus.

Re: Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
sekä avokin ja umpikorisen kolkin läpikäyneenä voin suositella hyvin yksinkertaista reseptiä molempiin:
- alustasarja, 35mm pudotusta ja hyvät iskarit. Loppuu keinuminen ja laukkaaminen. Vaikkapa se konin sport kitti
- alatukivarsien sisemmät puslat ja iso ulompi pusla uretaanista sekä ohjausvaihteen oikeanpuolimmainen
- takavakaajan jäykennys maun mukaan jos eo. toimenpiteet ei riitä
- taka-askelin isot puslat uretaanista jos kumiset rikki tai eo. toimenpiteet ei riitä
- isommat vanteet kuin 15"
Eo. Toimenpiteiden jälkeen reippaammillakin tehoilla kiihdytyksissä ohjaus onnistuu yhdellä kädellä ja kurveissa auto menee minne ratilla ohjaa.
- alustasarja, 35mm pudotusta ja hyvät iskarit. Loppuu keinuminen ja laukkaaminen. Vaikkapa se konin sport kitti
- alatukivarsien sisemmät puslat ja iso ulompi pusla uretaanista sekä ohjausvaihteen oikeanpuolimmainen
- takavakaajan jäykennys maun mukaan jos eo. toimenpiteet ei riitä
- taka-askelin isot puslat uretaanista jos kumiset rikki tai eo. toimenpiteet ei riitä
- isommat vanteet kuin 15"
Eo. Toimenpiteiden jälkeen reippaammillakin tehoilla kiihdytyksissä ohjaus onnistuu yhdellä kädellä ja kurveissa auto menee minne ratilla ohjaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
Kiitoksia tähänastisista kommenteista! Mitenkäs tuo fiilis, että koko auto kiertyy tuliseinän kohdalta kun ajaa vinottaisen töyssyn yli? Apurunko on ilmeisesti tuossa tilanteessa yhtä puuta eikä sen jäykistys auta mitään, vai auttaisiko sittenkin?
Tuntuu näin nojatuolissa järkeilemällä oudolta että tärähtelyt ja kieroilut vähenisivät jos lyö jäykemmät jouset ja vakaajat. Tuohan jopa lisää koria kiertävää momenttia. En siis tarkoita käytöstä äärimmäisissä tilanteissa vaan ihan rauhallisessa arkiajossa.
Tuntuu näin nojatuolissa järkeilemällä oudolta että tärähtelyt ja kieroilut vähenisivät jos lyö jäykemmät jouset ja vakaajat. Tuohan jopa lisää koria kiertävää momenttia. En siis tarkoita käytöstä äärimmäisissä tilanteissa vaan ihan rauhallisessa arkiajossa.
Re: Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
Enpä ole nojatuolista mitannut paljonko runko vetelee epätasaisuuksissa mutta melko hyväksi se tuolla reseptillä muuttuu, ihan arkiajossakin.
Arvelen että se hämähäkki auttaa noiden jälkeen vasta tiukassa ratatykityksessä.
Urat tuntuu edelleen mutta ei tempoile autoa kuten ennen, ja sekin ilmiö riippuu paljon renkaista.
Arvelen että se hämähäkki auttaa noiden jälkeen vasta tiukassa ratatykityksessä.
Urat tuntuu edelleen mutta ei tempoile autoa kuten ennen, ja sekin ilmiö riippuu paljon renkaista.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
Ajattelen kanssasi samalla tavalla (vesan kommentteja myös harkiten, kiitos), ja kun mua ei mitkään madallussarjat muutenkaan kiinnosta (eikä juuri uretaanitkaan) niin en tule lähtemään sille tielle.Hessu kirjoitti:Kiitoksia tähänastisista kommenteista! Mitenkäs tuo fiilis, että koko auto kiertyy tuliseinän kohdalta kun ajaa vinottaisen töyssyn yli? Apurunko on ilmeisesti tuossa tilanteessa yhtä puuta eikä sen jäykistys auta mitään, vai auttaisiko sittenkin?
Tuntuu näin nojatuolissa järkeilemällä oudolta että tärähtelyt ja kieroilut vähenisivät jos lyö jäykemmät jouset ja vakaajat. Tuohan jopa lisää koria kiertävää momenttia. En siis tarkoita käytöstä äärimmäisissä tilanteissa vaan ihan rauhallisessa arkiajossa.
Re: Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
Hyvä vaan jos joku löytää yksinkertaisemman ja edullisemman tavan parantaa tuota tuntumaa ja kertokaa siitä ihmeessä täälläkin. Madallussarja on selvä kompromissi vaikka sillä näyttää mökkitielläkin hyvin pärjäävän. 205/55-16 kitkarenkailla tykkään todella paljon madalletun alustan tuntumasta, paitsi pitkälle toisella sadalla olevissa nopeuksissa.
Siitä ohjausvaihteen puslasta, vaihdoin sen pelkästään vanhan vakioalusta kanssa ja mikään ei muuttunut miksikään sillä operaatiolla.
Siitä ohjausvaihteen puslasta, vaihdoin sen pelkästään vanhan vakioalusta kanssa ja mikään ei muuttunut miksikään sillä operaatiolla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
Joko tämä keskustelu aiheesta on luettu? http://www.saabscene.com/forum/index.ph ... c=31649886
Re: Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
Enpä tuolla foorumilla paljoa palloile, nyt on luettu.
Tuolla tietenkin puhutaan metalliclampistä millainen oli aiemmassa kolkkicabessani mutta se asennettiin samalla hetkellä alustasarjan ja uretaanipuslien kanssa joten atomitasolla eri osien vaikutusta en voi listailla.
Lisäksi cabessa oli Konit sport kitti mutta nykyisessä kovakattoisessa H&R:n jouset ja takana konin iskarit (edessä käytetyt monroen reflexit testimielessä, uskomattoman hyvin toimivat toistaiseksi...)
Nyt asensin helpon PU puslan hanttarin puolelle joka sellaisenaan siis vakioalustan kanssa ei tehnyt kesää. Mutta onpahan siellä ja ajettavuus jäykemmän alustan kanssa on kokonaisuuten omaan mieleen.
Lisäksi näemmä todettiin että yksinkertaisempi alapuolinen poikkituki olisi riittävä, taidankin sellaisen omaan kovakattoiseen vielä DIY malliin lisätä ja pohdin sen jälkeen tuoko se alustasarjan kanssa eroa etupään ohjautuvuuteen.
Tuolla tietenkin puhutaan metalliclampistä millainen oli aiemmassa kolkkicabessani mutta se asennettiin samalla hetkellä alustasarjan ja uretaanipuslien kanssa joten atomitasolla eri osien vaikutusta en voi listailla.
Lisäksi cabessa oli Konit sport kitti mutta nykyisessä kovakattoisessa H&R:n jouset ja takana konin iskarit (edessä käytetyt monroen reflexit testimielessä, uskomattoman hyvin toimivat toistaiseksi...)
Nyt asensin helpon PU puslan hanttarin puolelle joka sellaisenaan siis vakioalustan kanssa ei tehnyt kesää. Mutta onpahan siellä ja ajettavuus jäykemmän alustan kanssa on kokonaisuuten omaan mieleen.
Lisäksi näemmä todettiin että yksinkertaisempi alapuolinen poikkituki olisi riittävä, taidankin sellaisen omaan kovakattoiseen vielä DIY malliin lisätä ja pohdin sen jälkeen tuoko se alustasarjan kanssa eroa etupään ohjautuvuuteen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
Kyllä, riittävä tai jopa parempi koska tuo 6pt olisi muodoltaan väärä?vesa67 kirjoitti: Lisäksi näemmä todettiin että yksinkertaisempi alapuolinen poikkituki olisi riittävä, taidankin sellaisen omaan kovakattoiseen vielä DIY malliin lisätä ja pohdin sen jälkeen tuoko se alustasarjan kanssa eroa etupään ohjautuvuuteen.
Nämä mulle ainakin tulee, jossain muodossa, clamppi sekä tuo alapoikkituki. Mietin nyt lähinnä että ottaako suosiolla tuon Abbottin clampin vai yrittääkö nuukailla ja riskinä tilaa rbm:ltä..?

Re: Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
Viskataanpa oma mielipide tähänkin ketjuun
Oma Cabbe on vielä neitseellinen, ja ajo-ominaiseedet sen mukaiset (okei, minä pidän pehmeämmästä alustasta).
Mutta tuossa vaimon vastaavassa on hammastangossa uretaanipusla samoin alatukivarren keskimmäinen pusla (mikä sitten nimeltään onkaan).
Lisäksi siinä madallussarja ja 16" 205-renkaat.
Alusta on minun makuun liian kova, mutta ei se kyllä vetelekkään. Mitä mutkaisenpi tie, sitä mukavampi ajaa...

Oma Cabbe on vielä neitseellinen, ja ajo-ominaiseedet sen mukaiset (okei, minä pidän pehmeämmästä alustasta).
Mutta tuossa vaimon vastaavassa on hammastangossa uretaanipusla samoin alatukivarren keskimmäinen pusla (mikä sitten nimeltään onkaan).
Lisäksi siinä madallussarja ja 16" 205-renkaat.
Alusta on minun makuun liian kova, mutta ei se kyllä vetelekkään. Mitä mutkaisenpi tie, sitä mukavampi ajaa...
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
Sain oivan tilaisuuden testata tänään cabbea jossa oli Aeron alusta, 205/55R16 renkaat ja uretaanit alatukivarsissa sekä ohjausvaihteessa. Eron kyllä huomasi, ratti ei vedellyt kiihdytyksissä niin paljoa ja auto totteli pieniä ohjausliikkeitä paremmin. Toisaalta terävät kuopat ja saumat tulivat paremmin läpi. Ohjauspyörän sivusuuntainen vavahtelu oli pienempää mutta ei täysin poissa. Luulen, että laitan alkuvaiheessa tosiaan nuo tukivarren puslat ja ehkäpä asennusteknisistä syistä mielummin clampin kuin ohjausvaihteen puslat.
Re: Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
PFS:llä clamppi 107€.
Itsellä nyt edessä uretaania kaikki puslat ja clamppi. muuttui aikalailla eri autoksi. Huomattavasti tarkempi ohjaus. Eibachin madallusjouset huutaa kyllä kavereiksi parempia iskareita ja ne onkin ostoslistalla nro.1. Bilsteinin sprintit tai GTS:ssät saksan asetuksilla.. hinta houkuttelee, mutta toimivuudesta ei kokemusta. Tuo taka-akseli on kyllä myös todella löysä, sen jäykistäminen uusilla uretaanipuslilla ja jäykemmällä kallistuksenvakaajalla on varmasti ihan tarpeen.
Tri-lo:n kanssa osittain samaa mieltä uretaanipuslista, ei houkutellut minuakaan kun tiedän ettei ne kaikissa autoissa toimi ja jopa rikkonut muita paikkoja, koska ovat olleet liian jäykät. Mutta ainakin nyt on positiiviset kokemukset og 9-3sessa ja varsinkin kun näki missä kunnossa vanhat puslat.
Itsellä nyt edessä uretaania kaikki puslat ja clamppi. muuttui aikalailla eri autoksi. Huomattavasti tarkempi ohjaus. Eibachin madallusjouset huutaa kyllä kavereiksi parempia iskareita ja ne onkin ostoslistalla nro.1. Bilsteinin sprintit tai GTS:ssät saksan asetuksilla.. hinta houkuttelee, mutta toimivuudesta ei kokemusta. Tuo taka-akseli on kyllä myös todella löysä, sen jäykistäminen uusilla uretaanipuslilla ja jäykemmällä kallistuksenvakaajalla on varmasti ihan tarpeen.
Tri-lo:n kanssa osittain samaa mieltä uretaanipuslista, ei houkutellut minuakaan kun tiedän ettei ne kaikissa autoissa toimi ja jopa rikkonut muita paikkoja, koska ovat olleet liian jäykät. Mutta ainakin nyt on positiiviset kokemukset og 9-3sessa ja varsinkin kun näki missä kunnossa vanhat puslat.
Re: Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
Mitä nopeasti katsoin niin vain -97(?) eteenpäin ja ohjaus oikealla?J8 kirjoitti:PFS:llä clamppi 107€.
Re: Cabrion alusta - Tyvestä puuhun
Pitäisi päästä suorittamaan lisää koeajoa erilaisilla setupeilla, niin pystyisi muodostamaan paremmin käsitystä eri muutosten vaikutuksesta. Mutta jotenkin tuntuu että tässä threadissa puhutaan nyt kahdesta eri asiasta samana?
Mulla on tuo Hessu mainitsema Aeron alusta, 205/55R16 rengastus ja 8 x uretaanipusla keulassa ja se on jo aika hyvä kompromissi. Vetely ei ole häiritsevää ja mutkatkin taittuvat avolle riittävästi. Jos alla on tuoreehko tasainen asfaltti niin alustan käytös on oikein mallikasta ja kyyti erittäin tasaista ja eleetöntä.
Omasta mielestäni isoin ongelma tällä hetkellä on alustan toimivuus huonolla pinnalla, jota täälä maaseudulla ainakin riittää. Ihan tuollaisessa tasaisessa 40-80 km/h nopeudella tapahtuvassa cruisailussa asfaltin montut ja saumat tuntuvat ikävästi läpi ja kori selvästi joustaa näissä terävissä iskuissa. Tähän ainakin itse haluaisin eniten parannusta ja kovasti epäilen jäykempien jousten ja takapään positiivista vaikutusta tähän. Olisiko kenelläkään Pirkanmaalla tuommoisella setupilla olevaa avoa jota pääsisi koeajamaan?
Auton stabiilisuuden paranemiseen voimakkaissa kiihdytyksissä ja nopeassa kaareajossa sen sijaan jäykempi perä sekä jouset&iskarit auttavat varmasti, mutta ne ovat nykyiselläänkin riittävällä tasolla omaan makuuni. Olisiko vika vain siinä, että olen joskus ajellut kaasunestejousitetulla autolla?
Kun 17" pyörien vaihtaminen 16" kokoon toi ison parannuksen kaikkeen, niin taidanpa seuraavaksi pyöräyttää alle kierroksen 205/55R16 kokoisia korkean nopeusluokan saksakitkoja, ja kokeilla mitä ne vaikuttavat kokonaisuuteen.
Mulla on tuo Hessu mainitsema Aeron alusta, 205/55R16 rengastus ja 8 x uretaanipusla keulassa ja se on jo aika hyvä kompromissi. Vetely ei ole häiritsevää ja mutkatkin taittuvat avolle riittävästi. Jos alla on tuoreehko tasainen asfaltti niin alustan käytös on oikein mallikasta ja kyyti erittäin tasaista ja eleetöntä.
Omasta mielestäni isoin ongelma tällä hetkellä on alustan toimivuus huonolla pinnalla, jota täälä maaseudulla ainakin riittää. Ihan tuollaisessa tasaisessa 40-80 km/h nopeudella tapahtuvassa cruisailussa asfaltin montut ja saumat tuntuvat ikävästi läpi ja kori selvästi joustaa näissä terävissä iskuissa. Tähän ainakin itse haluaisin eniten parannusta ja kovasti epäilen jäykempien jousten ja takapään positiivista vaikutusta tähän. Olisiko kenelläkään Pirkanmaalla tuommoisella setupilla olevaa avoa jota pääsisi koeajamaan?
Auton stabiilisuuden paranemiseen voimakkaissa kiihdytyksissä ja nopeassa kaareajossa sen sijaan jäykempi perä sekä jouset&iskarit auttavat varmasti, mutta ne ovat nykyiselläänkin riittävällä tasolla omaan makuuni. Olisiko vika vain siinä, että olen joskus ajellut kaasunestejousitetulla autolla?
Kun 17" pyörien vaihtaminen 16" kokoon toi ison parannuksen kaikkeen, niin taidanpa seuraavaksi pyöräyttää alle kierroksen 205/55R16 kokoisia korkean nopeusluokan saksakitkoja, ja kokeilla mitä ne vaikuttavat kokonaisuuteen.
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."