OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moro!

Mitä teknisiä eroja on OG 9-3 & NG 900 suapeilla, olen harkinnut ostaa käyttis autoksi jomman kumman, automaatti vaihteisena ja ilmastoinnilla, onko 9-3 ruostesuojaus jo parempi?
Jäsen 4448
Saab 900 2.1i 3D -92
joku nissan kaskai 1.6
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

vahajub kirjoitti:Moro!

Mitä teknisiä eroja on OG 9-3 & NG 900 suapeilla, olen harkinnut ostaa käyttis autoksi jomman kumman, automaatti vaihteisena ja ilmastoinnilla, onko 9-3 ruostesuojaus jo parempi?
Aihetta käsitelty muistaakseni aiemminkin. Koetas ETSI-nappia (näytön oik ylä kulma)

EDIT: kokeile myös: T5 ja T7 erot
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja patse »

ng900 EuroNCAP testin tulos 1,5 tähteä.
og9-3 tulos neljä tähteä.

Lisää :arrow: http://www.ajovalo.net/Mallit/Saab900.htm
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Mielenkiintoinen linkki vasta gm-aikaan siirtyneelle.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13462
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, 1100 muutosta väitti Saab aikanaan tehneensä autoon, eli pitkä lista tulee, jos joku osaa kaikki erot luetella. Ihmeen vähän niitä näkyy ulospäin, ja koneissakaan ei merkittäviä muutoksia kai ollut ennen kuin siirryttiin vähän myöhemmin T7-koneisiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos nyt sitten vähän taas tiivistäisi joitakin ng900/og9-3 huomattuja ja luettuja asioita vaikka sitä hakutoimintoa minäkin suosittelen:

- Kosmeettiset erot puskureissa ja sisustassa, eivät sinänsä ole kovin teknisiin ominaisuuksiin luettavia mutta näkyviä. Pellit samat paitsi takaluukku. Yli 1000 muutosta on mallissa tehty ja se näkyy kyllä osaluettelossa.
- 94 ng900 etupään alusta on huonoin, jos sen voi välttää niin hyvä. Tosin palikat voi päivittää myöhemmän vuosimallin raadoista. Etutolpat ne ruostuu kaikista tarvittaessa, ei ole selkeää linjaa mikä ei ruostuisi
- vasta viimeiset vuosimallit ng:ssa pysyy luukuistaan ruosteettomana paremmin, kuten og9-3:t yleensä mutta huonosti pidettyjä ei pelasta kukaan mallista riippumatta
- vanhimmista ng:stä katoaa toisinaan pakki manuaalilaatikosta ja muitakin vaihteita (turboista useimmiten)
- ng900 vaijerikytkimellä, og9-3 nestekytkimellä
- Automaatit on samaa sukua kaikissa, toimii kunhan öljyjä vaihtelee
- T5 ja vaparikoneet on lähtökohtaisesti patarautaa, se yleinen öljynkierron heikkenemisen myötä tuleva T7 koneiden ennenaikainen kuluminen on riski -00 ja uudemmissa turbokoneissa. Mutta huonolla pidolla saa koneen kuin koneen kilahtamaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Jäin miettimään miten toimii aktiiviset pääntuet. Peräänajossa siirtyy eteenpäin?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

vesa67 kirjoitti:- vanhimmista ng:stä katoaa toisinaan pakki manuaalilaatikosta ja muitakin vaihteita (turboista useimmiten)
Mikähän tuohon ropleemaan auttais? Pitääkö vaihtaa koko laatikko vai voiko/kannattaako sitä kadonnutta pakkia etsiä jostain muualta kuin laatikon pohjalta? :roll:
Ahdonvoimaa
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5869
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Naxu kirjoitti:Jäin miettimään miten toimii aktiiviset pääntuet. Peräänajossa siirtyy eteenpäin?
http://www.shadetreemechanic.com/saab%2 ... traint.htm
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Wagonisti kirjoitti:Mikähän tuohon ropleemaan auttais? Pitääkö vaihtaa koko laatikko vai voiko/kannattaako sitä kadonnutta pakkia etsiä jostain muualta kuin laatikon pohjalta? :roll:
Sieltä askin sisältä se kadonnut pakki on etsittävä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

vesa67 kirjoitti: - ng900 vaijerikytkimellä, og9-3 nestekytkimellä
Vaijereitahan oli kait vain ensimmäisissä vuosimalleissa NG:tä (94-95? ei ole epc:tä tällä koneella), ainakin -98 on nestekytkimellä. Yksilössä myös puskurit jo kokonaan, yläosiltaankin korinväriset 9-3 tyyliset.

Tuo "1100 muutosta" taitaa sisältää myös kymmeniä tai satoja pulttikantoja vaihdettuna lopultakin Torx- sellaisiksi sekä korimuttereita muovisiksi ym. pikkujuttuja jotka markkinointi tietenkin näkyvästi hyödynsi. (Mutta ei tietenkään voinut aikanaan kertoa että mitä ne 1100 muutosta olivat. :lol: )
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

-97 oli vielä vaijerikytkimellä mutta ne harvat -98 mallin ng:t taitaakin olla jo nestekytkimellä. Lisäksi pilkunviilaajien varalta todettakoon että sensoniceissa on myös nestekytkin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
petok
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja petok »

A-pilari on erillainen. Ei mene ng900:en pilariverhoilu og9-3:een. og9-3 metalliprofiili on jämäkämmän tuntuinen.
Törmäsin tähän kun olin räpeltänyt ahtopainemittarilla og9-3:en a-pilariverhoilun ja hankin tilalle ng:stä ehjän :oops:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

9-3:ssa väylätekniikkaa.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5869
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: OG 9-3 & NG 900 tekniset erot?

Viesti Kirjoittaja tturku »

petok kirjoitti:A-pilari on erillainen. Ei mene ng900:en pilariverhoilu og9-3:een. og9-3 metalliprofiili on jämäkämmän tuntuinen.
Törmäsin tähän kun olin räpeltänyt ahtopainemittarilla og9-3:en a-pilariverhoilun ja hankin tilalle ng:stä ehjän :oops:
Niin, jotain tällaista siellä peltien alla pitääkin olla, ei ne NCAP tähdet sinne taikomalla ole saatu. Osa varmaan kyllä Airbägien ansiota, onko ng900 ollut esim. sivuairbägejä?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin