Takaluukun nitinät ja natinat (käy hermoon)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Mataz
"Turbo"

Takaluukun nitinät ja natinat (käy hermoon)

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Sellaista kyselisin, että onko muilla samoja ongelmia saati ratkaisua kyseiseen pulmaan.

Kolkin takaluukku kun nitisee ikävästi montuissa ja tiukasti mutkaan käännettäessä. Kori vissiin elää sen verran... Ongelma korostuu kesähelteillä, talvella tuota ei paljoa kuulunut. Isä-ukon kolkki tehnyt uudesta saakka samaa. Ja aikanaan kun tuota kulkinetta olin hankkimassa, niin useimmat koeajetut yksilöt tekivät samaa.

Stopparikumeja olen koittanu säätää ja tiivisteet käsitellyt silikooni-spaylla. Silari ja kumejen säätö auttaa pari päivää, mutta ongelma palaa aina takaisin.

Pikkujuttuja, mutta ärsyttää muuten niin nitinöistä vapaassa autossa. :cry: Oon muutenkin yliherkkä kaikille hälyäänille autossa!

Vai onko tää vaan niitä saabismeja joiden kanssa on opittava elämään? :lol:
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
v4super
Matalapaineturbo

Re: Takaluukun nitinät ja natinat (käy hermoon)

Viesti Kirjoittaja v4super »

oon huomannu omassani samaa nitinää. nyt viikolloppuna istuin ensimmäistä kertaa oman auton takapenkillä ja vähän painelin ja tutkin sitä nitinää, mulla se vaikutti tulevan hattuhyllystä.
Kun käden laski hattuhyllylle niin "nitinä" lakkas se ilmeisesti hipsuttaa luukkuun se hylly vähän.. juu seon kyllä totta että tollaset äänet ärsyttää! Ja herkkä kaikille uusille yms. äänille.
Ilmottaudun juurikin samallaiseksi hätäiliäksi kaikki äänet on tiedettävä mistä tulee, monesti kyllä tullut huomattua että ei mitään vakavaa ole kyseessä, kuin :D :saab:
none
v4super
Matalapaineturbo

niin ja se tuli mieleen että onko autosi 4 vai 2 ovinen? kaksiovinen kori ilmeisesti hieman jäykempi ja ei niin altis joustamaan.
none
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

koelaudassa nitinän häivytys nappi yleensä lukee volume :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
v4super
Matalapaineturbo

:mrgreen:
none
AnttiH9-3
"Aero"

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Minulla teki samaa ja johtui lopulta noista luukun säätökumeista. Ne piti työntää mahdollisimman ylös, ja nitinät lakkasi. Ilmeisesti luukku ei tukeutunut niihin kunnolla (kyse oli varmasti vain millin osista). Tosiaan sekin riitti äänen loppumiseen, että hattuhyllyä painoi alas. Aina silloin tällöin painan säätökumeja ylöspäin, ja nitinät on pysyneet poissa.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
Tomsson
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Hattuhyllyssä natisee se hyllyn verhoilu vasten kovaa muovireunusta ämyrin lähellä, jonka päälle hylly laskeutuu kun luukun sulkee. Ei siinä korin vääntely sitä tee vaan g-voimat :lol:
Mulla on ollut esteettiset maalarinteipit vuosia siinä muovireunan päällä.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Mataz
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Mataz »

nalleolut kirjoitti:koelaudassa nitinän häivytys nappi yleensä lukee volume :mrgreen:
Totta, totta... Mut ite en sorru tuohon. Ei anna omatunto periks. :D

Mut taisin just selvittää tuon nitinän syyn: pistin takaluukkua kiinni ja huomasin, et siitähän kuului aikas samallainen ääni kun ajossa, ja ääni kuulosti tulevan ulkopuolelta, tarkemmin ottaen takasiiven ja takalasin tiivisteen välistä. Heiluttelin takasiipeä varovasti käsin, ja siitähän se ääni tuntuis tulevan! Kontista yleisöljyä varovasti tuohon väliin ja käsin heiluttelemalla spoikasva ääni tuntuis ainakin kadonneen.

Katotaan myöhemmin tänään miten sit ajossa...
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Vastaa Viestiin