OG9-3 turbo moottorin tuenta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Noin 2½ vuotta sitten vaihdettu molempiin sivuihin genuinesaabin tuet ja taakse dieselin tukikumi, ja nyt alkoi taas rynkyttämään konetta edes takas kun kaasun avaa tai sulkee.

Kuinka usein olette joutuneet vaihtamaan noita takakumeja? Onko kukaan keksinyt mitään kestävämpää ratkaisua tähän, esim. sovittanut tonnarin momenttitukea kolkkiin ja ranettanut taakse tuen mallia PU/täristävä?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onhan noita itse rakennettuja momenttitukia hieman tonnarin tyylisesti tullut nähtyä.. Sellainen olisi varmasti syytä olla, poikittaismoottori ilman yläpuolista tuentaa on kyllä karkea suunnitteluvirhe.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja saabracing »

automaatissa meni ainakin kerran vuoteen lootan puoleinen kumi :DD

5 vuotta siis kokemusta ja 2 kertaa takakumi.

tossa joku ranetus:

http://www.saablink.net/forum/performan ... /55378.htm
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
patti
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2010 10:30
Paikkakunta: Lohja

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja patti »

Itellä ollu noi kaikki kumit alla n. pari kk ja ajotuntuma kyllä on aivan erilainen. Suosittelen :) Takakumi on toi sport- malli. Tilasin noi tuolta racestuffin kautta... En tiedä oliko halvin ratkasu mutta siellä ainakin palvelu pelaa helvetin hyvin!
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Itsellä myös käytössä Sport versio, mielestäni toimii hyvin.
Pitkä-aikaista kokemusta ei vielä ole.

Moottorin muut tuennat myös uretaanisia.
Laatikon puolen uretaani aivan loistava, toisen puolen jättäisin kumiseksi (alkuperäinen tuenta). Moottorin äänet kantautuvat sisälle vähän turhan hyvin, lähinnä tyhjäkäynnillä.
9-3 2.0T SE -98
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja Hook »

jcarlson kirjoitti:Onhan noita itse rakennettuja momenttitukia hieman tonnarin tyylisesti tullut nähtyä.. Sellainen olisi varmasti syytä olla, poikittaismoottori ilman yläpuolista tuentaa on kyllä karkea suunnitteluvirhe.
Tarkunneksena, eli sen verranhan tuo ng900/og9-3 tuenta poikkeaa tonnarista, että tonnarin alakumit on alhaalla apurungon tasossa, eli selkeästi vetoakselien alapuoella ja edelluttävät tukea myös vääntölinjan yläpuolelle, kun taas ng900/9-3 on tuettu runkoaisojen korkeudela, eli tonnarin kone kippaa, ilman ylätukea, kun taas ng900:sen paketti kiertyy sen verran, mitä kumit antaa myöten.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep, vaan sehän on selvä että ne kumit antaa myöten ja ennen pitkää ratkeaa.. Etenkin kun käytetään edes sen verran pehmeää kumia että ei hampaat putoa tyhjäkäynnillä suusta. Kun taas helposti jonkinlaisella toimivammalla liikkeenrajoittimella ne kumit ei hajoaisi eikä moottori hölskyisi niin pahasti. Se vaijeri takatuen päällä kun lähinnä estää sitä totaalirepeämästä ja oksentamasta hydraulinesteitä välittömästi, hienompi mutta ilmeisesti liian kallis ratkaisu siihen olisi voinut olla vaikkapa alipaine- tai solenoiditoiminen venttiili tyyliin bmw/audi. Mutta paras silti olisi ollut joku yläpuolinen varsi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja Hook »

Eikös noilla kumeilla ole suurin rasite vedossa se moottorin kietyminen vetoakselien tuottaman väännön vastakkaiseen suuntaan sekä pienenä lisänä moottorin paino?

Oman järkelyni mukaan se liene sama kiertymisen vastaanottamisessa, että onko kumit ylhäällä sekä alhaalla vai vaihtoehtoisesti edessä ja takana. Molemmat samalla lailla rajoittavat kiertymistä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja LR »

Just muutama viikko sitten modasin omaan NG satkuuni tonnarin ylätuen ja kyllä eroa tuli erittäin mukavasti orkkikseen verrattuna! 8)
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Jaahas, kai se tuo "sport" -versio pitää tilata taakse. Laskeskelin että vähän halvemmalla saattaisi saada tilaamalla suoraan genuinesaabilta. Hinnaksi tullee noin 250$ jos tilaa yhden, vähän säästää jos saisi kimppatilauksen aikaan, koska postit per kappale ovat suhteessa halvemmat. Sitovat ilmoittautumiset tähän tai YV:llä, eurot tilille ennenkuin laitan tilauksen. Tilaan parin päivän sisällä.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
jull3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 08:13

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja jull3 »

Juurikin ehdin itse myös tilata tämän sport version rear mountin ja myös ne 2 muuta jämäkämpää eli gearbox ja engine mountit ja kamat odottaa FedExin varastolla vantaalla hakua kun en ollu kotona toimituspäivänä. .

Varaudu muuten pieneen säätöön tossa tilauksessa, sillä eivät kelpuuttaneet genuinesaabilla ainakaan minulta luottokorttimaksua vaan piti tehdä kansainvälinen tilisiirto 8O

Noh nordean tädin ystävällisellä avustuksella se sujui verkkopankista ihan suht kivuttomasti, aiheuttaen kuitenkin tietenkin lisäkustannuksia muutamia euroja. . .
9-3 2.0T SE E85
vm -99 B204R
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Onko nyt niin että näitä jämäkämpiä (Taliaferro) tukikumeja ei saa mistään muualta kuin GenuineSaabilta?
Elkpartsillahan niitä oli EU:n sisällä mutta kun sekin on nurin.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

racestuff.se myy mutta laskin että tulisi kalliimmaksi
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Menee hiukan offtopiciksi, mutta kannattaa näköjään pikku sähläykseen varautua jos GS:ltä tilaa ensimmäistä kertaa:

Since you have not ordered with us
before
we will need the following information faxed to us:
> Due to an increase in credit card fraud, with international orders,
we will need the following faxed to us 417-831-4722
> 1) front and back copy of the credit card (you may black out all but the last four digits of the credit card #)
> 2) Photo ID
> 3) Signed Statement that you approve the shipment

Vastasin että olen tilannut ennenkin, ja siitä parin tunnin päästä paketti oli lähetetty. Ihme sekoilua.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Vastaa Viestiin