OG9-3 turbo moottorin tuenta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jull3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 08:13

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja jull3 »

KAPU2 kirjoitti:Menee hiukan offtopiciksi, mutta kannattaa näköjään pikku sähläykseen varautua jos GS:ltä tilaa ensimmäistä kertaa:

Since you have not ordered with us
before
we will need the following information faxed to us:
Jännittävää, koska kuten yllä mainitsin niin minun kohdalla ratkaisu oli tämä:
Due to an increase in credit card fraud, we now require a bank wire
transfer for international orders
Outoa miksi kohdellaan "pärstäkertoimella" :? paypal olisi kai helppo tapa kansainväliseen maksamiseen joka takaa myyjälle rahojen saamisen. . .
9-3 2.0T SE E85
vm -99 B204R
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Tuli muuten pikana kahdessa päivässä, 4$ lisäkustannus lähetykseen. Lopullinen hinta 206$ + 34€ eli alle racestuff listahinnan.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Itse yritin tilata racestuffin kautta.
Verkkokauppa ei suostunut rekisteröimään tilausta - kahden soiton ja sähköpostin jäljiltä lupauksista huolimatta tilaus ei onnistunut.

GenuineSaabille maksu täytyi tehdä joko Paypalilla tai ulkomaantilisiirrolla. Muuten homma toimi hienosti, mitänyt UPS:lle täytyi soitella kun paketti jumittui Helsinkiin reiluksi viikoksi.

Kaikki kolme tukikumia nyt Taliaferroja:
- tyhjäkäynnillä jonkin verran tärinää
- moottorin "mekaaniset" äänet kuuluvat hyvin läpi
+ voimakkaankin vedon jälkeen uutta vaihdetta voi paiskoa sisään samantien, toisin kuin vakioilla joilla sai odotella kolminkerroin kiertyneen koneen palautumista pitkä tovin
+ sporttinen fiilis
+ kiinteän tuntuinen voimalinja

Kaiken kaikkiaan ehdoton päivitys reilummille tehoilla. En ehkä matalapaineeseen kuitenkaan lähtisi näitä vaihtamaan.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Itse tilasin genuinesaabilta nyt myös molemmat "sivutuet", eli lootan ja jakopään puoleiset. Takakumi on jo ollut useamman vuoden TiD mallinen.

Pitää raportoida sitten että onko samat positiiviset puolet jo nähtävissä noillakin, vai tarttisiko vielä sitä taaempaa jämäköittää..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
alajpa
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 17:11
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja alajpa »

Hannu_J, luettelit noita plussia ja miinuksia. Tuleeko moottorin äänet häiritsevän kovaa läpi?
Miten esimerkiksi maantieajossa, lisääntyykö melu?

Jotakin pitäisi tehä tukikumeille, mutta en kaipaisi kovin paljoa lisämeluakaan.
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
jull3
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 08:13

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja jull3 »

Jos muuten rupeaa tuntumaan genuinesaabin takatuen asentamisen jälkeen pakkia käyttäessä tai moottorijarrutukselle mentäessä outoa lonksuntaa niin kannattaa tarkastaa tuen kunto.

Omalle tuelleni kävi näin http://lahtisen.kuvat.fi/kuvat/Misc/Saa ... akatuenta/

Eli asennettuna ollut "kiekko" oli painunut kasaan jonkunverran ja ihan oli väljää liikettä tuossa tuessa. Vaihdettiin tilalle mukana toimitettu toinen kiekko ja kasattiin tuki takaisin paikoilleen, tuo levy oikoen. Kiekot on kai mallia jäykempi ja pehmeämpi mutta enpä tuosta nyt äkkiseltään äkännyt kumpi on kumpi.

Nyt on ollut jo pidemmän pätkän takaisin alla ja tuntuu pelaavan eikä lonksu, eli joku asennusvirhe siinä mahtoi tapahtua alunperin. Vaan eipä saatu kyllä pähkittyä että miten se on voinut olla väärin että tämmöinen vaurio on päässyt syntymään.

Tuntuma on kyllä tosi jees eikä vaihdekeppi enää heilahtele kaasua painaessa :D
Metelistä en osaa antaa arviota kun samalla tuli asennettua KL racingin 3' putki niin sen alle hukku kyllä kaikki muut äänet :P
9-3 2.0T SE E85
vm -99 B204R
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Mahtaako olla tuo takakumi juuri, kun kaasusta päästettäessä ripeämmän kiihdytyksen jälkeen heilahtaa aika rankasti? Autona NG900 pienellä virillä.
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

nahkikselle... 99% kyllä.

muille...

itsellä noi jäykimmät GS:ssän sivukumit ja rauta palikka hytikkakumin tilalle...

mahtava ajaa, pykälät istuu ihan erilailla sisään...miisuksena että kojelauta rämisee tyhjäkäynnillä(varsinki kylmänä) ja ihan pikku kierroksilla...itseäni ei haittaa(race fiilis)

yli 1500rpm ei mitään ihmellistä...itsellä alko ehkä tiensä päässä oleva laatikko ääntämään selvemmin sisään...matka ajossa sama ku orggikset.

eli siis suosittelen ehdottomasti ja mitä suurimalla toden näkösyydellä nää on vikat tuet mitä ikinä tarvii ostaa.. :mrgreen:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

alajpa kirjoitti:Hannu_J, luettelit noita plussia ja miinuksia. Tuleeko moottorin äänet häiritsevän kovaa läpi?
Miten esimerkiksi maantieajossa, lisääntyykö melu?

Jotakin pitäisi tehä tukikumeille, mutta en kaipaisi kovin paljoa lisämeluakaan.
Maantieajossa ei eroa vakioihin huomaa, ehkä korkeintaan kylmänä ja matalilla kierroksilla kaasua lisättäessä.
Eli tiivistettynä tasakaasulla ei melu minusta ole lisääntynyt juurikaan.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja matsson »

Hei. Tuolla varastossa odottais uusi dieselin takatuki asennusta ja täällä on lukuisia kavereita, jotka on vaihtaneet noita takatukikumeja. Voisko joku heittää vinkkiä miten homma hoituu helpoiten. WIS:n ohjeen mukaan pitää varmaan jarruvalon polttimokin ottaa pois vaihdon ajaksi. Eli mitä ihan oikeesti pitää purkaa. Onko esim apurunko pakko purkaa pois ? Onnistuisko homma ramppien päällä ilman renkaiden irrotusta ? Tunkkais vaan moottoria ylemmäs ? Pitääkö pakoputken liitos aukaista ? Muita vinkkejä ? Kiitoksia etukäteen.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja matsson »

Tjahas. Tän mukaan ei ainakaan tarvii apurunkoa löysätä.
http://photo.platonoff.com/Auto/2005081 ... ounts/?all

Taidanpa koittaa samanlaista temppua joskin korvaan nuo pukit rampeilla.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
erpesteri
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 15:16

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja erpesteri »

Moro
Kiinnostaisi tietää, että saako noita takakumeja vahvistettua mallia mistään ja mistä kannattaisi ruveta hankkimaan? Ongelma on melkoinen jysäys rajumman kiihdytyksen jälkeen tai äkillisesti kaasua avatessa, eli ilmeisesti tuo takakumi(?)
J-H
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Syys 26, 2013 07:34
Paikkakunta: Toijala

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja J-H »

erpesteri kirjoitti:Moro
Kiinnostaisi tietää, että saako noita takakumeja vahvistettua mallia mistään ja mistä kannattaisi ruveta hankkimaan? Ongelma on melkoinen jysäys rajumman kiihdytyksen jälkeen tai äkillisesti kaasua avatessa, eli ilmeisesti tuo takakumi(?)
PCS:ltä sain taannoin tällaisen tiedon: -takatuki jämäkämpi diesel malli 116,- .
#6131
Rahikainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja Rahikainen »

Mitäs tuo genuinesaabi ottaa postikuluja kannattimista? Jossain ketjussa höpistiin jostain 70 taalasta!
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: OG9-3 turbo moottorin tuenta

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Onko joku tietty moottorin tukikumi sellainen, joka väsähtää usein ennen muita lisääntyneen väännön takia? Merkit viittaa siihen että moottori on alkanut elää liikaa, mm. liikkeellelähdössä pakoputki elää. Kilometrejä takana 258tkm joista 150tkm alkaen stage1 tai isommilla väännöillä menty. Moottorin takatukikumi vaihtoon dieselin vastaavaan?
T7 vm. 2001 9-3
Vastaa Viestiin