Ostin käytettyt alut keväällä vm 1996 900s Saabiini. Kävin tasapainottamassa renkaat ja iskin alle.
Autoon on tehty täysi jarruremontti viime syksynä 7000km sitten. Levyt ja palat laitettu.
Suuremmista nopeuksista jarruttaessa ratti täristää ja jos porukkaa enemmän, kyydissä ravistus on voimakkaampaa.
Alut ovat samoilla pulteilla kiinni, kuin talviset peltivanteetkin. Voisiko johtua vääristä pulteista vai mistä?
etujarrulevyt mallia motonet tai muut halvat?
jos on niin 7000tkm on jo hyvin niillä levyillä.
itselle meni brembot eteen juuri viikonloppuna,
kun n. 5000km ajetut motonetit kierossa.
ja taas pelaa hyvin täristelemättä. itsellänikin
oli juuri suuremmissa nopeuksissa täristystä,
ei niinkään taajamanopeuksissa.
Ei niiden korjaamon mukaan mitkään halvat pitäneet olla ja niitä oikeen hartaudella laittoivat, ekat menivät siis pieleen ja vinkuivat.
Ravistaminen alkoi kyllä aika pian alujen vaihdon jälkeen.
Juuri äsken varakirin myyjä veikkasi, että pultit vois auttaa, tiiä sitten...
Etulevyt kierot jos jarruttaessa ravistaa. Sitä kovemmin ravistaa, mitä enemmän painaa poljinta. Ne voi mennä iästä riippumatta kieroksi huonolla tuurilla. Jarruttelee ne vain ensiksi tarpeeksi kuumiksi.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Orkkispultit on aivan oikeat noille sun orkkisaluille ja samat käy peltivanteillekin jos on orginaalimalleja. Jos tasapainottaja ei huomauttanut renkaista mitää vippaa tai runkovikaa niin kyllä ne pitäis edelleen kunnossa olla.
Millaisilla renkailla ajelit ennen näihin vaihtoa jos niillä ei ongelma tuntunut ? Ja eihän vanteen ja navan väliin jäänyt mitään scheissee ?
Moottorinilmansuodatin vaihdetaan boksiin joka on pelkääjän puolella lokarin päällä.
Raitisilmasuodatin vaihdetaan irrottamalla pyyhkijät, taiteilemalla päällymuovit irti ja pujottamalla suodatin vaakasuoraan pelkääjän suuntaan ja uusi tilalle. Putsaa samalla kaikki kakka akvaariosta ja siitä kärsästä mikä valuttaa vedet pois sieltä akvaariosta.
Tässä mallissa kannattaa pitää huolta takapyörien pulttien oikeasta kiristysjärjestyksestä ja momentista, tuo pitkä rumpu/levyrakenne on aika altis kiristettäessä aikaansaataville jännityksille ja niiden mukaan sitten lämmöstä heittäytymisille.
Myös se että takana ovat kiinteät kaksimäntäiset satulat edesauttaa sitä että takalevyn pienenpienikin heitto tuntuu melko rajusti, vs. etupään liukuvat satulat.
Yleisesti ottaen jarrulevyjen laaduttomuus ja tieto siitä mistä se johtuu on alkanut pikkuhiljaa ottaa kupoliin; Valussa tapahtuu aina muodonmuutoksia ajan mittaan, ja tarkkuustyöstettäviä valuaihioita pitäisikin kappaleen koosta, pinta-alasta ja tilavuudesta riippuen makuuttaa luokkaa viikkoja tai kuukausia "heittäytymässä" ennenkuin ne työstetään lopullisiin mittoihinsa. Ilmeisesti kvartaalitaloudessa pääoman makuuttaminen hyllyillä ei käy, ja tapa on sikälikin tuloksekas että nopeasti kieroutuvien levyjen tilalle ostetaan pian uusia. (jne.)
Kiitos vastauksista!
Outoa, tänään ei taas ravistanut yhtään. Johtuisiko kuumasta kelistä yms lämpötiloista se ravistus. Tei töihin tullossa lukkojarrutuksenkin noin 70kmh vauhdista ja jarrutti normaalisti. ABS toimi myös, asfaltti kun oli liukas.
Riittääkös muuten 4l kannu öljynvaihtoon?
Ajattelin tänään vaihtaa.
Ravistuksesta: Missä kunnossa ovat alatukivarsien isot puslat?
Mulla ravisti jarrutuksissa varsinkin kuormalla ajettaessa ja etenkin kuormattua kärryä vedettäessä. Jos levyissä on vähänkään heittoa ja puslat loppusuoralla, niin puslan sallima ylisuuri vapaaliike korostaa tuota ravistusta. Itsellä alatukivarsien vaihto poisti ravistuksen.
Itellä ravistaa kans joskus yli satasen nopeudesta himmatessa, hyvin lievästi tosin. Levyt on vaihdettu 10tkm sitten ja ovat orkkiskamaa marmoritiskiltä. Semmosen olen huomannut, että kun joskus aina tulee ajettua oikein kunnolla ja jarrut joutuu koville, niin täristys katoaa pariks päivää. Liekö sitten puhdistuvat jotenkin tms, vai mistä kyse. Muutenkin tuntuvat purevan sen jälkeen paremmin. Puslissa ei väljää, pyysin katsastusmiestä väänteleen oikein huolella että löytys mahdolliset klapit.
Tolle takarenkaiden oikeaoppiselle kiristykselle myös ääni. Keväällä tuli heitettyä kiekot kiireellä alle, ja täristystähän siitä oli luvassa. Käytin takakiekot irti ja takas kiinni kunnolla + jälkikiristys, niin johan loppu ne tärinät. Oli kylllä erityyppistä, tuntui polkimessa saakka.
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa! "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Joskus tullut myös tapeltua täristävien jarrujen kanssa. Tähän on auttanut vanteesta ja navasta vastakkain tulevien pintojen puhdistus hiekkapaperilla sekä pyörien oikea kiristysmomentti ja järjestys
Toisaalta uusien alatukivarsien ja puslien alle piston jälkeen en ole em. toimenpidettä enään tarvinnut. Momentilla oikeassa järjestyksessä tietysti aina pyörät kiinni.
Jonkinaikaa sitten käytin irti kuskin puoleista jarrusatulaa ja levyjä. Nyt aina esim. käännökseen tullessa jarruttaessa kuuluu lonksahdus ja taas kun irrottaa jarrusta niin kuuluu toinen samanlainen ääni. Paikalla ollessa jarruttaessa ei kuulu samaa ääntä.
Jos kyseessä etusatula, niin liukutapit ja kuminsa, sekä satulan jousisanka erityisen tarkastuksen alaiseksi. Onko kumeissa/tapeissa väljyyttä tai onko jousisanka tiukasti ja oikein paikoillaan, tai ylipäänsä paikoillaan.
Takasatula on kiinteä joten siellä ei oikein voi kolista muut kuin jarrupalat, sokkansa ja niiden ristijousi, eli onko siellä ristijousi kuten kuuluu ja onko se oikein päin paikoillaan. Plus itse satulan kiinnityspultit.
Tässä ketjussa mainittiinkin tukivarsien puslien kulumisesta johtuva tärinä. Meinasin alkaa jo kysellä asiaa, mutta "etsi"-nappulalla löytyi tämä ketju.
Mulla siis tilanne se, että motarinoupeuksista jarrutettaessa n. 80 nopeudessa tuntuu suht voimakaskin tärinä. Muissa nopeuksissa ei tunnu mitään tutinaa ratissa. Autolla on ajettu 250t km ja alustan palikat ovat alkuperäisiä. Ei liene ihme, jos osat alkavat olla väsyneitä. Jarrut on laitettu kauttaaltaan toissavuonna, mutta kyllä niille nyt kilometrejä on jo kertynyt.
Nyt mietinkin, kannattaako noihin vanhoihin tukivarsiin enää laittaa uretaanipuslia, jos pallonivelet alkavat olla loppusuoralla?