Vaihteiston öljy määrä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
akim
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 16:44
Paikkakunta: kajaani

Vaihteiston öljy määrä

Viesti Kirjoittaja akim »

Autossani on tihkunut ilmeisesti laatikosta öljyä.
Kiinnostuin laatikkoni öljy määrästä,onkos sitä liian vähän?
Voisikkos sitä tarkistaa ja miten? :roll: 900s-94 manual.
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Tarkistustulppa löytyy vetopyräston kotelon kyljestä vasemmalta puolen, vetoaksen takapuolelta.
Taso on ok kun pinta reiän alareunalla, avatusta tulpasta hitusen tihkuu öljyä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Katselepa tarkemmin mistä kohtaa sitä öljyä tihkuu? Vetarien reijistä vai alareunasta vai... ?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
akim
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 16:44
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja akim »

Putsailin vasta juuri altapäin seuratakseni missä vuotokohta sijaitsee.
Jäi vain sellainen oletus että se ei olis vetarillla. Ja sitten lyhyesti kannattaako vaihtaa öljyt laatikkoon vai vaan lisätä.
turpiini900
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Huhti 29, 2004 13:33
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja turpiini900 »

Mulla puski vasemman vetarin aukosta öljyä pihalle. Kun heiluttelin vetaria se liikkui huomattavasti laatikon aukossa. Ei ollu halpa remontti kun laatikko purettiin ja sinne asetettiin joku holkki.
900 S Tbo Coupe -96
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo holkkikeikka mulleki tuli. Oli vissiin pari-kolme sataa työlle hintaa. Osat ei paljoa maksaneet.

Ajamistahan tuo ei kyllä yllättäen haitannut, eikä mitään ylimääräisiä ääniä ollut. Huollossa vaan havaittiin että märkää oli. Joten kyllä tuolla ainakin vetarin aukkoon asti oli ollut öljyä. Korjauksen jälkeen ja uusilla öljyillä alkoi vaihteet vaihtumaan liukkaammin vaikkei aikasemminkaan ollut pahaa sanottavaa laatikon toiminnasta.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

...

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mitä öljymerkkiä ja mallia olette laittaneet näihin GM900:iin turbomanuaaleihin? Itselleni laitettiin halvemman puoleista Mooobilia, joka ei tainnut siis olla täyssynteettistä...
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

En tiä mitä laittoivat mutta kallista oli.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, jos meinaat merkkiliikkeen tuotteita, niin kallista muistaakseni maksaa se alkuperäinen.... :? Sitä kait sitä pitää laittaa sitten, mutta OG900:sissahan ne käyttää näitä Nesteen ja Mobilin tuotteita kait, mitä vähän harmajasti muistan tässä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
karppa
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 23:20

Viesti Kirjoittaja karppa »

onkohan juho sun auton laatikossa nyt ihan väärät öljyt? Voipi tulla vaihdelaatikkomurheita.
Saab ng900 2.0T, ajettu 321 123km.
Bochps penkissä 143 hp.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ehkä on ehkä ei, VASTUU ON AUTOKORJAAMOLLA!!!!!!! Ja siellä sanoi kokeneen puoleinen korjaaja/pitäjä, kun oli katsonut jostain mitä ilmeisemmin Moobilin listasta, että tähän vuosimalliseen NG900T:hen pystyy laittamaan sitä määrättyä moobilin öljyä ja jos jotain tulee siltä taholta vikaa, niin varmasti syytän sitä firmaa!!! Minä vielä kysäisin, että sopiihan se VARMASTI autooni, kun esimerkiksi isännä OG9-3:een se ei sopinut erilaisen vaihteiston takia. Ja väitti kyllä sopivan minun autooni ja vaihteisto on tämän n. 18 000 km aikana hyvin pelannut, mutta luulen, että oikea ja aito on parempaa, koska minulle kerran taidettiin laittaa sitä, ja ajo-ominaisuus oli huomattavasti parempi entiseen nähden.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
MCpas
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 20:09

Manuaali laatikosta vielä

Viesti Kirjoittaja MCpas »

Taitaapi olla toi Tuubon manuualin tyyppivika et alkaa noi vetarit heilumaan siel lootan päästä ja tulee öljyvuotoa ja tärinää ja ihan mitä vaan,.. olen kuullut samaisista ongelmista muualtakin

Tietääkö kukaan mitä holkkeja ne on sinne asentanut?

Käsittääkseni tasauspyörästöön tulee joku korjaussarja?
Onko kellään detaljeja?

Itselläni on kaksi tuubon askia (900t -96 + -97) joissa molemmissa sama ongelma.

Se laatikko mikä on kiinni autossa tällä hetkellä päästää pikaria eli (myötäliitintä=EPC) heilumaan voimakkaasti kiihdyttäessä niin paljon ett tuntuu toi tärinä koko autossa :cry:

Löytyiskö jostain korjaus ohjeita?
Tarviiiko koko laatikko halkaista vai saako tasauspyörästön muuten auki?
Millasiin momentiin noi laatikon pultit kasattaessa vedetään

Tiedoista Kiittäen

Pasi
044 500 9369
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

karppa kirjoitti:onkohan juho sun auton laatikossa nyt ihan väärät öljyt? Voipi tulla vaihdelaatikkomurheita.
On tuohon joku uusi korvaava öljy olemassa.

WIS -98 9-3:lle sanoo:
Valmistuksen yhteydessä vaihteisto täytetään Saabin synteettisellä vaihteistoöljyllä eikä öljyä sen jälkeen tarvitse vaihtaa. (tässä ilmeisesti oletuksna, ettei öljyä myöskään vuoda? :) ) Öljy tuotenumero 87 48 733 on tehty Saabin vaihteistolle sopivaksi ja sitä saa ainoastaan valtuuteltuilta Saabin jälleenmyyjiltä. Äärimmäisissä hätätapauksissa voidaan väliaikaisesti käyttää täyssynteettistä öljyä, tyyppiä Dexron III ATF. Koska on tärkeää käyttää Saabin suosittelemaa öljyä, öljyntäyttötulpassa on seuraava varoitusteksti "USE ONLY SAAB OLI NO 87..."

Vaihteisto on varustettu kolmella tulpalla; täyttötulpalla, tasotulpalla ja tyhjennystulpalla. Tulppia käytetään vaihteiston töiden yhteydessä, kun öljy lasketaan pois. Määrän tarkastuksessa tai lisäyksessä irrotetaan tasotulppa ja öljyä lisätään kunnes sitä valuu ulos tasotulpan reijästä. Huomaa, että tyhjennystulppa on magneetti. Asennettaessa sivellään tulppiin kierteentiivistysainetta. "Kuivaan" vaihteistoon mahtuu 1,9 litraa öljyä.
Viimeksi muokannut peinu, Su Loka 17, 2004 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Manuaali laatikosta vielä

Viesti Kirjoittaja peinu »

MCpas kirjoitti:Taitaapi olla toi Tuubon manuualin tyyppivika et alkaa noi vetarit heilumaan siel lootan päästä ja tulee öljyvuotoa ja tärinää ja ihan mitä vaan,.. olen kuullut samaisista ongelmista muualtakin

Tietääkö kukaan mitä holkkeja ne on sinne asentanut?

Käsittääkseni tasauspyörästöön tulee joku korjaussarja?
Onko kellään detaljeja?

Itselläni on kaksi tuubon askia (900t -96 + -97) joissa molemmissa sama ongelma.

Se laatikko mikä on kiinni autossa tällä hetkellä päästää pikaria eli (myötäliitintä=EPC) heilumaan voimakkaasti kiihdyttäessä niin paljon ett tuntuu toi tärinä koko autossa :cry:

Löytyiskö jostain korjaus ohjeita?
Tarviiiko koko laatikko halkaista vai saako tasauspyörästön muuten auki?
Millasiin momentiin noi laatikon pultit kasattaessa vedetään

Tiedoista Kiittäen

Pasi
044 500 9369
Mun asennus tehtiin ProCarServicessä Jyväskylässä p.014 282200. Siellä tietävät kyllä .

WIS:iä selaillessa meni pää pyörälleen kun katseli laatikon kasausta ja tasauspyörästön esijännitystä. Forumin "Vain jäsenille osiossa" ohjeita WIS:n hankkimiseen.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin