Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
miksu77
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2010 11:21

Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Viesti Kirjoittaja miksu77 »

Alkoi pakoputki pörisemään viime viikolla ja ääni vain koventui viikon aikana. Tänään kurkkasin auton alle ja putki oli poikki ennen takaäänenvaimenninta. Onneksi sain juuri katsastettua ennen 8) Inssi kyllä näytti kohtaa että mustaa tunkee ja reikä tulossa. Uutta täytys siis laittaa mutta en tiedä mitä. Motonet näyttää:

Takapönttö GM-900 2,0/2,3 14-5378 GM-900 2,0/2,0T/2,3/2,5 ja 9-3 bensa/2,2TiD: Takapönttö (2,5-V6: tässä vain 1 häntä!) soikiomalli [1994 - 2002] 79.90 €
Takapönttö GM-900 2,0 OE-look 14-5379 GM-900 2,0/2,0T/2,3/2,5 ja 9-3 bensa/2,2TiD: Takapönttö (2,5-V6: tässä vain 1 häntä!) "Saab-look" [1994 - 2002] 89.90 €
*Väliosa GM-900 2,0-2,5 14-5377 GM-900 2,0/2,0T/2,3/2,5 ja 9-3 bensa/2,2TiD: Välipönttö [1994 - 2002] 42.90 €
Etuväliputki Saab GM900 2.3/T 14-5400 GM-900 2,0/2,0T/2,3/2,5 ja 9-3 bensa/2,2TiD: Etuväliputki 2,0-Autom/Turbo/2,3(näissä Kat etuputkessa) [1994 - 2002] 62.90 €
Etuväliputki Saab GM900 2.3/T 14-5400 GM-900 2,0/2,0T/2,3/2,5 ja 9-3 bensa/2,2TiD: Etuväliputki 2,0-Manual 97->00 (näissä Kat etuputkessa) [1997 - 2000] 62.90 €



Luusin että jos ottaa halvemman (14-5378) takapöntön ja ekan etuväliputken, niin tarviiko sitten muuta? Kiristimiä tietysti. Vaan mikä tuo väliosa on? Kuva ei oikein anna selvyyttä. Itse en ole vaihtamassa vaan vien ammattitaitoisemmalle. Ostan vaan valmiiksi.
DON't Drive Faster Than Your Guardian Angels Can Fly
Ennen: Saab 99 -84 (lunastukseen)
Nykyään: SAAB 9-3 2.0i -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Putken rakenne menee niin, että etummaisena on etuputki, jossa on katalysaattori. Kuskin jalkojen kohdalta alkaa etuväliputki, jossa on joustoa varten teräspunosta yhdessä kohtaa. Sen perään tulee tuo väliosa, jossa on yksi pönttö, ja sen perään tulee tuo takapönttö.

Jos putki on poikki vain ennen takavaimenninta, tuskin tarvitset etuväliputkea, vaan vain väliosan ja takapöntön. Parhaassa tapauksessa pärjäät vain jomman kumman vaihtamalla. Toisaalta jos uusit molemmat ja etuväliputkikin on jo vanha, kannattanee sekin uusia samalla kertaa. Alkaa vain ottaa päähän jos puolen vuoden päästä alkaa taas pörisemään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
linkkimasto
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Viesti Kirjoittaja linkkimasto »

Omasta NG:stä lahosi väliputken(-pöntön) takaosan huullos läpimädän liitosklemmarin mukana. Takapöntön vaihdoin kaksi vuotta sitten, mutta enpäs älynnyt tuota laippakiristintä vaihtaa samalla. Tuloksena oli että kolme- neljä vuotta autossa ollut muutoin terve väliputki meni vaihtoon. Kustannuksia putken vaihdosta töineen 110€... Se laippakiristin eli klemmari maksaa Motonetissä 5,50€/kpl.
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo ehdottomasti kaikki kiinnikkeet uusiksi, kun putkia vaihtaa. Vanhoja ei välttämättä saa edes ehjänä irti, jolloin pitää pahimmassa tapauksessa lähteä niitä hakemaan ilman pakoputkea.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

fennosteel kotisivuilla loistavat kuvat pakoputkista ja fennon koodi melkein suoraan sama ku motonet....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
miksu77
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Tammi 06, 2010 11:21

Re: Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Viesti Kirjoittaja miksu77 »

Putki oli irti väliosan ja takapöntön välistä. Laipankiinnike oli ruostunut poikki ja liitos irti. Vaihdettiin vain kiinnike, se maksoi toisiaan sen 5,50e motonetissä 8) Uudet putket kyllä joutuu talven aikana laittamaan, olivat sen verran jo haperoita. :roll:
DON't Drive Faster Than Your Guardian Angels Can Fly
Ennen: Saab 99 -84 (lunastukseen)
Nykyään: SAAB 9-3 2.0i -00
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Viesti Kirjoittaja benicio »

Millä helvetillä sen laippaliitoksen saa pitämään? Takapöntön ja väliputken liitoksesta kyse, takapönttö siis uusi Fennosteel. Kyllähän ne pallokartiot tms menee nätisti sisäkkäin, mutta vain n puoli senttiä, ja se kiinnike ei tahdo mitenkään puristää näitä vastakkain, eikä asennustahnat pysy näin niukassa limityksessä. Olin jo valmistautunut katkomaan nuo kartiot pois ja laittamaan päälle liitosputken, mutta eihän sekään oikeen onnistu, kun takapöntön kannake on hitsattu niin lähelle tuota liitoskohtaa.

Mikä hitto on tämän systeemin idea, tai siis paremmuus ihan perinteiseen sisäkkäin menevään suoraan putkeen verratuuna?

Menee hermo, kun aina vaan pörisee.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Palloliitos on ihan ideaali liitos säätömahdollisuuksineen, edellyttäen että se on todellakin pallo mitä se Fennosteelin tuotteissa ei ole, vaan jotakin vähän sinne päin.

Minä täällä aikaisemmin mutisinkin jotakin Fennon laadusta, ei sitä saa pitämään kunnolla muuten kuin lyhentämällä sitä Fennon tötteröä niin että kiristin ulottuu puoliskojen yli ja muotoilemalla tötteröä vasaralla lähemmäs pallon sektorin muotoa ja helvetillisellä määrällä kittiä tai mieluummin tekemällä itse kokonaan uusi laippaliitos tai päällekkäisliitos.
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Viesti Kirjoittaja benicio »

Minuteman kirjoitti:Palloliitos on ihan ideaali liitos säätömahdollisuuksineen, edellyttäen että se on todellakin pallo mitä se Fennosteelin tuotteissa ei ole, vaan jotakin vähän sinne päin.

Minä täällä aikaisemmin mutisinkin jotakin Fennon laadusta, ei sitä saa pitämään kunnolla muuten kuin lyhentämällä sitä Fennon tötteröä niin että kiristin ulottuu puoliskojen yli ja muotoilemalla tötteröä vasaralla lähemmäs pallon sektorin muotoa ja helvetillisellä määrällä kittiä tai mieluummin tekemällä itse kokonaan uusi laippaliitos tai päällekkäisliitos.
Minusta päällekkäisliitos on ihan ideaali liitos, ei tarvita vasaraa eikä rälläkkää. En käsitä miksi on pitänyt keksiä pyörä uudelleen. No joo, asennuksen vaatima tila on tietysti pienempi kun putket voi liittää paikallaan kannakoituna, mutta olishan tuossa tilaa päällekkäisliitoksellekin.
No näillä mennään, pitää jatkaa asennusyrityksiä. Suurimmat ongelmat on tosiaan, että se liitin ei sovi järkevästi paikalleen, ja liitos on kovin vähän limittäin, niin vähän, että olisi minusta samantekevää, vaikka olisi täydellisemminkin pallon muotoa. Varmaan tuossa takaväliputken pallokartiossakin on sanomista kun se vanha kuitenkin on, mutta jos senkin uusisin, niin mentäisiin ojasta allikkoon, kun etuväliputken ja takaväliputken välissä on samanlainen liitos, mutta vaan parkkipaikkasentajalle pahemmassa paikassa.

Saatana, turha koko takapönttö, katsastus on vasta helmikuussa. :twisted:
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jos ne liitoksen pinnat olisi vain paremmin tehty putkissa olisi erittäin helppo ja kätevä systeemi. Paremmuus tulee juuri siitä, että sen liitoksen ei tarvitse olla täydellisesti suorassa ja kun toisissaan kiinniolevien kohtien pinta-ala on huomattavasti pienempi kuin päällekkäin olevassa liitoksissa saa sen enemmänkin hapettuneista putkista huomattavasti helpommalla työllä irti, ilman rälläkkää vasaraa ja muita konsteja.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Viesti Kirjoittaja benicio »

tturku kirjoitti: Paremmuus tulee juuri siitä, että sen liitoksen ei tarvitse olla täydellisesti suorassa ja kun toisissaan kiinniolevien kohtien pinta-ala on huomattavasti pienempi kuin päällekkäin olevassa liitoksissa saa sen enemmänkin hapettuneista putkista huomattavasti helpommalla työllä irti, ilman rälläkkää vasaraa ja muita konsteja.
No kyllä se palloliitoskin ruostuu pilalle, kts esim linkkimaston viesti tässä ketjussa. Ja vastaavasti voisi sanoa, että yhtä parhautta olisi sitten laittaa pääliliitos vain puoli senttiä limittäin, niin ei tarvita rälläkkää...
Ei siinä mitään, näillä mennään (tai siis mennään ilman).
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Laitoin juuri itse uuden putken kokonaan katista taaksepäin, Fennosteel oli. ERITTÄIN helppo niin purkaa vanha pois ja laittaa uusi tilalle, juurikin tuon loistavan palloliitoksen takia, oli toinen kylki vaan kohollaan autokatoksessa ja vaihtui n. tunnissa. Olen muutaman putekn vaihtanut ja ilman rälläkkää ei ole koskaan ennen vanha putki irronnut. Ja tiiviiksi nuo liitokset tulivat kun vaan kiristi kiristintä vaan riittävästi. Aivan loistava verrattuna vanhanaikaiseen sisäkkäisliitokseen, jota ei ilman tahnaa saa pitämään millään.

Viimeistelin tarvikeputken liittämällä vanhan rosteripään tarvikeputken päähän, kierretangolla vaan kierteet ja pulteilla kiristys ja ei juuri alkuperäisesti ulospäin erotu. Suurin työ oli saada reiät normaalilla hss terällä siihen rosteriin.
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Viesti Kirjoittaja benicio »

Jees, sellainen päivitys pakoputkihommeliin, että nyt on takapönttö paikallaan. Rälläköin ja puukkosahasin palloliitokset svidduun ja laitoin tilalle liitosputken, eli tällaisen http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=14-8519. Meni suht mukavasti väliputkenpään päälle ja takapöntönpään sisään, ja kiristimillä tiukkaan. Leimakin tuli, mutta en mä tätä tsi:tä kellekään suosittele, jos vaan palloliitos on tiiviiksi saatavissa.

Nyt kun sain tuon palloliitoksen ihan irtonaisena käsiini, niin voin sanoa että sitä ei tiiviiksi olisi saanut Rolf Mellde vainaakaan. En tiedä miksi, mutta kaikki osat (väliputki, takapönttö, ja kiristin(GM tai fenno)) tuntuivat olevan eri paria.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Mikko.92
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 08:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Viesti Kirjoittaja Mikko.92 »

Kuinka tuo vanha palloliitos avataan? Kun juuri pakoputken vaihto meneillään ja ei meinaa millään avautua takavaimentimen palloliitos...
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Pakoputki poikki, uutta tilalle.

Viesti Kirjoittaja assa »

"Kuinka tuo vanha palloliitos avataan? Kun juuri pakoputken vaihto meneillään ja ei meinaa millään avautua takavaimentimen palloliitos..."

Pajavasaralla irtoo ;)
Vastaa Viestiin