9-3FAQ ver. 1.0

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

9-3FAQ ver. 1.0

Viesti Kirjoittaja Eski »

Räpelsin hieman html-editorin kanssa ja lopputulos näyttää tältä;
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/

Vinkkisivulle olisi tarkoitus kyhäillä jonkinlainen 9-3FAQ, jotta ei tarvitsisi vastailla jatkuvasti näihin samoihin kysymyksiin ;-)

Linkkisivua en ehtinyt vielä rakentamaan, joten se ei toimi vielä...
EDIT16/10: Linkkisivu lisätty mukaan...

Kommentteja ja lisämateriaalia yms. saa lähettää osoitteeseen esjuny@cc.jyu.fi
Viimeksi muokannut Eski, To Loka 16, 2003 12:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Oikein hyvältä näyttää !! *peukkuu* :D
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

Kyllä on hienoa kun joku jaksaa nysvätä, eli nähdä vaivaa (mua vaivais kyllä muija ennenkuin olis sivut valmiit :roll: )
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Hyvältä näyttää :lol:

Joten matalapaineturbo 9-3:een voi laittaa 185hv + 20% = 222hv, koska 185hv versio on tekniikaltaan täysin vastaava kuin lpt.
Mites muuten, miksei 200hv T5 (98-99) käy vertailumoottoriksi?

Mainitset myös teksitissä T5 ja T7 trionicit. Olisiko aihetta ihan muutamalla sanalla mainita jotain näiden eroista. Tämä vaan ehdotus.
#1730
500whp.net member
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Voitko laittaa tonne jotain tietoa myös noista tulevista rokkikone asennuksista. Itselläni on samanmoinen erillissarja hattuhyllyyllä. Autossa on AS2:n. Tuon rca-lähdön kanssa hiukan ongelmia. Tällä hetkellä Caliperin kaijutintaso-matalatasomuunnin. Pakkaa vähän vinkumaan. :x
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vigge kirjoitti:Hyvältä näyttää :lol:

Mites muuten, miksei 200hv T5 (98-99) käy vertailumoottoriksi?

Mainitset myös teksitissä T5 ja T7 trionicit. Olisiko aihetta ihan muutamalla sanalla mainita jotain näiden eroista. Tämä vaan ehdotus.
Jostain jäänyt sellainen käsitys, että 200hv version tekniiikassa olisi jotain muitankin eroavaisuuksia. Eikös siinä ole eri ahdinkin? Täytyy tarkistaa vielä...

Trionicista voisi tosiaan kirjoitella enemmänkin, mutta itselläni ei ole hirveästi tietoa asiasta, joten rohkeasti vain ehdotuksia peliin ;-)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Frostgrey kirjoitti:Voitko laittaa tonne jotain tietoa myös noista tulevista rokkikone asennuksista. Itselläni on samanmoinen erillissarja hattuhyllyyllä. Autossa on AS2:n. Tuon rca-lähdön kanssa hiukan ongelmia. Tällä hetkellä Caliperin kaijutintaso-matalatasomuunnin. Pakkaa vähän vinkumaan. :x
Jep. Audiopäivityksestä yritän saada aikaiseksi erillisen jutun kuvien kera...
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Eski kirjoitti:
Trionicista voisi tosiaan kirjoitella enemmänkin, mutta itselläni ei ole hirveästi tietoa asiasta, joten rohkeasti vain ehdotuksia peliin ;-)
Ja siitä vaan suomentamaan :lol: Rajasin jutun koskemaan järjestelmien eroja, en siis etsi vastausta siihen mikä trionic on. Perustahan näissä on suht sama, mutta suuri ero löytyy "ohjausparametreistä".

The T5 is a speed density system, that uses RPM's, absolute pressure, temperature to determine the air mass flow and maps fuel accordingly. The volumetric efficiency is accomodated within the O2 sensor adaption loop. The fuel mapping will trim to changes in humidity etc via the same method. This level of adaption accomodates variabilty in sensors and will also take changes to intake and exhaust in stride. So this is the ideal system for making mods.

The T7 has a air mass sensor to drive the mapping and the system will adapt to exhaust and intake changes as well. However, it does not control boost to a specific boost pressure, but boosts to deliver target air mass flows to try to boost to certain amounts of torque. This can be good in controling boost in lower gears to avoild completely overpowering the tire traction. But the factory targets for lower gears might be too conservative... don't know for sure. There still is a map sensor for an arbitrary pressure limit. The effective boost is also controlled by the motorized throttle.

T7 (air-mass flow principle)

Injected fuel can be determined by measuring the air-mass flow into the engine and divide it by the air/fuel stoichiometric ratio. The air-mass ow sensor may typically be located far from the cylinders, close to the air filter. Consequently there is a large volume consisting of hoses, intercooler, and intake manifold separating the air-mass flow sensor from the cylinders. These are illustrated in
Figure 2.1.
Kuva

Figure 2.1: A simplified intake system to show the location of large air-volumes. There are volumes in the hoses between the sensor Wa, compressor, intercooler, and finally in the intake manifold. There is also a volume contribution from the intercooler. Volumes introduce filling and emptying dynamics and a transient in the air-mass ow to the cylinders will therefore deviate from the measured air-mass flow at the sensor. In Figure 2.2 this eect is shown as 5% transients in air-mass flow when the wastegate is operated during constant speed and air-mass flow of the engine. If the air-mass flow sensor is used to determine injected fuel
there will therefore be an error of approximately 5% during the operation of the wastegate.


T5 (Speed-density principle)

In the previous section the estimate of air-mass to cylinder is degraded by the dynamics caused by the volume between the air-mass flow sensor and the cylinder. Speed-density methods only use sensors in the intake manifold, together with volumetric efficiency to estimate air-mass flow to the cylinder. Thus they are independent of the dynamics between the air-mass flow sensor and the cylinder.

The speed-density methods uses volumetric efficiency, engine speed, and
intake manifold pressure and temperature to determine the air-mass ow to cylinder,

Kuva

A drawback of the speed-density methods is that the intake manifold pressure is subjected to noise. To reduce the intake manifold pressure noise, caused by engine pumping and standing waves, observers for mean intake manifold pressure have been proposed (Hendricks et al.,
1992; Fekete et al., 1995).
Volumetric efficiency is a nonlinear function which has to be repre-
sented. A standard method to represent volumetric efficiency is by a two-
dimensional map, and to compensate it for density variations in the intake
manifold (Heywood, 1988).

Kuva

The volumetric efficiency can also be represented by a polynomial in speed N and intake manifold pressure Pim

Kuva
#1730
500whp.net member
Jartza
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 26, 2003 10:19

Viesti Kirjoittaja Jartza »

Tosi hienot ja selkeet sivut, ja varsin selkokielisesti selitetty, varsinkin näin noviisille kuin minä. Vielä kun joku rustais samanlaiset 9-5:sta... vai tietääkö kukaan löytyykö sellaista?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

No ainakin Saabsiten 9-5FAQ löytyy:
http://www.thesaabsite.com/95/95faqs.htm
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vigge kirjoitti: Ja siitä vaan suomentamaan :lol: Rajasin jutun koskemaan järjestelmien eroja, en siis etsi vastausta siihen mikä trionic on. Perustahan näissä on suht sama, mutta suuri ero löytyy "ohjausparametreistä".
Kiitosta vain Olli materiaalista, mutta suomentaminen ei taida onnistua, eikä tuo enää ole ihan FAQ-kamaa ;-)

Yksi ero T5:n ja T7:n välillä liittyy DI-kasetteihin. T5 eli punainen kasetti käyttää tyristoria, kun taas T7 eli musta käyttää triacia. Tyristorilla saadaan DC (johtaa yhteen suuntaan) kipinä ja triacilla AC kipinä (johtaa molempiin suuntiin). Triacin kipinä noin 3 kertaa pidempi kuin tyristorilla.
Tästä on vähän ristiriitaista tietoa, että voidaanko punainen T5 kasetti korvata mustalla T7:n kasetilla vai ei..?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:Jostain jäänyt sellainen käsitys, että 200hv version tekniiikassa olisi jotain muitankin eroavaisuuksia. Eikös siinä ole eri ahdinkin?
Sama ahdin, mutta "eri" hukkaportti. Epäilen, että wastegate on itse asiassa sama kuin 185 hv:n 9-3:ssakin, mutta aktuaattorissa on kireämpi jousi.

Tässä tietoa Suomen Saabilta:

"Polttoainejärjestelmää Trionic T5 käytettiin vuoteen 2000 saakka tietyissä
malleissa.
Vuosimallissa 99 se oli kaikissa turboissa.


SAAB 1999 9-3 185 hv:n moottori on B204L. Kun taas
SAAB 1999 9-3 Sport B204R.

B204R moottori on kehitetty versiosta B204L, jonka ahtopaineensäätötoiminto on kalibroitu
ohjelmistoon. Ahtopaine vaihteella 1 ja R on kuten L-moottorissa.
Vaihteella 2 ylöspäin arvoja on nostettu.
Turboahtimessa on Wastegate-venttiili, joka on toimintatavaltaan
toisenlainen kuin B204L:ssä, mutta perusahtopaineen (0,40 bar) ja esijännityksen (2 mm) arvot ovat samat.
Puristussuhde on sama kuin B204L:ssä, 9,2:1.
Poikittaisvirtaustyyppinen ahtoilman jäähdytin tulee dieselmoottorista ja
yhdysletkut on sovitettu bensiinimoottoriin.
Tätä moottoriversiota käytetään vain käsivalintaisen vaihteiston kanssa.

Vaihdelaatikko on sama B204L ja B204R versioissa."

Että semmoista... Molemmissa em. autoissa on siis turbona Garrettin T25M. 9-3 Aeroon laitettiin sitten Mitsun TD04-15T -ahdin.

200hv:n maksimivääntö oli muistaakseni joku 282.5 Nm, kun Aerossa maksimivääntö on 280 Nm.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Audiopäivitys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt löytyy myös 9-3:n hifiasennuksista asiaa osoitteesta
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/audio.htm
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Voitko laittaa vähän tarkempaa tietoa siita miten tosta AS2:sta saa sen rca-lähdön vahvistimelle, olen joitain keinoja löytynyt, mutta en oikein ole niitä tajunnut :oops: . Olisi hienoa jos joku kertoisi sen selkokielellä :D
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Frostgrey kirjoitti:Voitko laittaa vähän tarkempaa tietoa siita miten tosta AS2:sta saa sen rca-lähdön vahvistimelle, olen joitain keinoja löytynyt, mutta en oikein ole niitä tajunnut :oops: . Olisi hienoa jos joku kertoisi sen selkokielellä :D
Itse sain valmiin piuhan Kaidelta, jolta ostin Nextin setin ja vahvistimen, joten itselläni ei ole sen enempää kokemusta piuhan kolvaamisesta.
Richard Bevanin Saab Audio Guidesta löytyy tällainen kuva:
Kuva Eli hommaat tuollaisen din-urosliittimen ja front left, front right ja rear left ja rear right juotat piuhan pätkät joiden toiseen päähän tulee rca-naarasliittimet ja sitten sinulla on lähdöt nelikanavaista vahvaria varten valmiina.
Saabilta löytyy myös valmis piuha tuohon tarkoitukseen, mutta maksaa kuulemma hunajaa...
Vastaa Viestiin