Etupään ajoittaisen kolinan syy selvinnyt
Etupään ajoittaisen kolinan syy selvinnyt
Ng900 ajoittain vaivannut etupään kolina, joka esiintyi ajoittain eritoten nopeissa ulosjoustoissa, on selvinnyt. Talvirenkaita vaihtaessani ajattelin tarkistella etupäätä vähän tarkemmin. Olin ajatellut tarkastella vasenta etujousta tarkemmin,koska kolina tuli niiltä seuduilta ja muillakin oli ollut jousimurheita.
Ja kappas! Mitäs sieltä löytyikään? 3/4 kierrosta jousen alapäästä viistosti poikki murtuneena. Jousen pala oli normaalissa ajossa ilmeisesti puristuksissa jousen välissä ja nopeassa ulosjoustossa pala liikkui ja aiheutti kolahduksen.
Mitä meinaatte, huomaako katsastusmies poikkinaisen jousen (siis alaalta 3/4 kierrosta),kun pitäis auto piakkoin katsastaa eikä kerkeäis korjata just nyt. Ite en ajossa ainakaan huomannu muuten kuin ajoittaisena kolinana.
Ja kappas! Mitäs sieltä löytyikään? 3/4 kierrosta jousen alapäästä viistosti poikki murtuneena. Jousen pala oli normaalissa ajossa ilmeisesti puristuksissa jousen välissä ja nopeassa ulosjoustossa pala liikkui ja aiheutti kolahduksen.
Mitä meinaatte, huomaako katsastusmies poikkinaisen jousen (siis alaalta 3/4 kierrosta),kun pitäis auto piakkoin katsastaa eikä kerkeäis korjata just nyt. Ite en ajossa ainakaan huomannu muuten kuin ajoittaisena kolinana.
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
Täälläpäin huomaa ainakin katsastuksessa.
Kaikki ei silti huomaa kaikkea. Tyyppivian tapaiset osaavat kyllä katsoa.
En puhu mitään nyt tyyppivioista ettei tule mitään polemiikkia kun en omista kyseisen mallista autoa.
Kaikki ei silti huomaa kaikkea. Tyyppivian tapaiset osaavat kyllä katsoa.
En puhu mitään nyt tyyppivioista ettei tule mitään polemiikkia kun en omista kyseisen mallista autoa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Täysin offtopic:
supo: Etupään ajoittaisen kolinan syy selvinnyt
Kuulostaa ihan viralliselta lehdistötiedotteelta, johtuisikohan tuosta nimimerkistä.
Ja asiaan. Tuosta Viggenin etupäästä kuuluu myös toisinaan jumalatonta pauketta, milloin narinaa yms. Tuotakin pitäisi tutkia mistä johtuu, iskarit on ainakin ihan finaalissa ja puslat on tarkoitus sitten samalla vaihtaa. Narina varmaankin johtuu puslista, joita pitäisi rasvailla. Kolina tulee uskoakseni iskareista mutta se välillä kuuluva jumalaton pamaus on ainakin toistaiseksi mysteeri. Ikkuna kun sattuu olemaan auki, niin oikein säikähtää.
supo: Etupään ajoittaisen kolinan syy selvinnyt
Kuulostaa ihan viralliselta lehdistötiedotteelta, johtuisikohan tuosta nimimerkistä.

Ja asiaan. Tuosta Viggenin etupäästä kuuluu myös toisinaan jumalatonta pauketta, milloin narinaa yms. Tuotakin pitäisi tutkia mistä johtuu, iskarit on ainakin ihan finaalissa ja puslat on tarkoitus sitten samalla vaihtaa. Narina varmaankin johtuu puslista, joita pitäisi rasvailla. Kolina tulee uskoakseni iskareista mutta se välillä kuuluva jumalaton pamaus on ainakin toistaiseksi mysteeri. Ikkuna kun sattuu olemaan auki, niin oikein säikähtää.
Miun nokivasarassa sama juttu. Ääni ei ole kolinaa eikä pamahdusta ennemminkin sellainen "dong" ääni aina välistä ulosjouston yhteydessä. Ääni tullee kun jousi ei istune kunnolla lautasella vaan pääse jotenkin pyörähtämään tms. Autossani on Eibachin jouset. Äänet lisääntyneet ajokilometrien --> jousen väsymisen myötä.CC Aero kirjoitti:Täysin offtopic:
Kolina tulee uskoakseni iskareista mutta se välillä kuuluva jumalaton pamaus on ainakin toistaiseksi mysteeri. Ikkuna kun sattuu olemaan auki, niin oikein säikähtää.
Kolisee se nyt mullakin...
Eli jos ajaa hidastetöyssyyn ja tänään huoltoaseman "tankkauskaukaloon" kolahtaa oikein selvästi "DONG" -äänellä. Ekat pari kolausta tullut oikealta edestä ja nyt kolahti viimeksi ekan kerran vasemmalla. Mulla ei tee ulosjoustossa vaan sisäänjoustossa. Onko ehdotuksia mikä voisi olla vialla?
Alkusyksystä laitettiin alustasetti ja puslat...voisi ehkä liittyä siihen..? Pakkasnarinoita ei tänä talvena ole vielä ollut...ne on varmaan vielä tulossa.

Eli jos ajaa hidastetöyssyyn ja tänään huoltoaseman "tankkauskaukaloon" kolahtaa oikein selvästi "DONG" -äänellä. Ekat pari kolausta tullut oikealta edestä ja nyt kolahti viimeksi ekan kerran vasemmalla. Mulla ei tee ulosjoustossa vaan sisäänjoustossa. Onko ehdotuksia mikä voisi olla vialla?
Alkusyksystä laitettiin alustasetti ja puslat...voisi ehkä liittyä siihen..? Pakkasnarinoita ei tänä talvena ole vielä ollut...ne on varmaan vielä tulossa.
No! Myt mulle häirtisevän kolinan lykkäsi tuo ng900!
Keväällä ruuvasin H&R:n madallusjouset ja Bilsteinin pumput.
Nyt on tässä viimekuukausina alkanut kuulumaan kuskin puolelta välillä töyssyissä (ja useimmiten ulosjoustossa) lonksahduksia.
Äänen saan aikaiseksi yleensä myös paikallaan auton kuskin etunurkasta painaessa 1-2cm alaspäin. Jos renkaat ovat vinossa vasemmalle, niin varsinaista kolinaa ei kuulu, ehkä pikkaisen "rohinaa" (kenties jousen toiseksi alin kierros osuu jousilautasen reunaan?). Renkaitten ollessa oikealle, kolina kuuluu selkeämmin. Jousen kulmahan muuttuu yläpäähän nähden, kun renkaat ovat eri asennossa.
Huomasin mielenkiintoisen ilmiön. auton ollessa maassa lokasuojan ja renkaan välistä pääsen ottamaan jousesta kiinni. "vialliselta" puolelta saan jousta hieman väännettyä ja se "resonoi". Kääntäessä rattia vinoon niin jousi lakkaa resonoimasta, vaikka kuinka vääntää.
Ehjältä puolelta jousi ei resonoi.
Niin. Tässä kohtaa tulisi mieleen että jousi olisi poikki. MUTTA Ei.
Otin nurkan ilmaan ja renkaan pois ja tutkin tilannetta. Jousi oli täysin ehjä, eli päädyt oli suoria ja lepäsi alhaalla "stopparia" vasten. Jousen toinen kierros alhaalta (joka ensimmäinen täysleveä) oli hieman kulunut, koska ottaa puristuessaan lautasen reunoihin.
Heilutin jousta jousilautasta vasten hieman eri kohtaan paremmin istuvaksi (Jousi on niin "lyhyt" että puristusvoimaa ei juurikaan ole iskarin maksimiasennossa, että pystyy voimalla kääntämään ilman puristimia, siis molemmat puolet ovat symmetrisiä tässä suhteessa, kuten pitääkin).
Vika korjaantui. .. Mutta alkoi muutaman kilometrin jälkeen taas, kun jousi haki "mieluisan" kohdan.
ehjiksi julistettuja osia
- Jousi 4kk vanha, pituus ja päädyt kohdallaan.
- jousilautanen/tolppa lähes ruosteeton.
- yläpään laakeri 4kk vanha.
- iskari 4kk vanha.
- Yläpään kumi on oikeassa asennossa, eli "näppylä" sisäänpäin.
Ideoita/kommentteja?
Jousi irti, puutarhaletkua reilu kierroksen verran jousen ympärille?
Tervaa/rasvaa lautanen täyteen?
Hook
Keväällä ruuvasin H&R:n madallusjouset ja Bilsteinin pumput.
Nyt on tässä viimekuukausina alkanut kuulumaan kuskin puolelta välillä töyssyissä (ja useimmiten ulosjoustossa) lonksahduksia.
Äänen saan aikaiseksi yleensä myös paikallaan auton kuskin etunurkasta painaessa 1-2cm alaspäin. Jos renkaat ovat vinossa vasemmalle, niin varsinaista kolinaa ei kuulu, ehkä pikkaisen "rohinaa" (kenties jousen toiseksi alin kierros osuu jousilautasen reunaan?). Renkaitten ollessa oikealle, kolina kuuluu selkeämmin. Jousen kulmahan muuttuu yläpäähän nähden, kun renkaat ovat eri asennossa.
Huomasin mielenkiintoisen ilmiön. auton ollessa maassa lokasuojan ja renkaan välistä pääsen ottamaan jousesta kiinni. "vialliselta" puolelta saan jousta hieman väännettyä ja se "resonoi". Kääntäessä rattia vinoon niin jousi lakkaa resonoimasta, vaikka kuinka vääntää.
Ehjältä puolelta jousi ei resonoi.
Niin. Tässä kohtaa tulisi mieleen että jousi olisi poikki. MUTTA Ei.
Otin nurkan ilmaan ja renkaan pois ja tutkin tilannetta. Jousi oli täysin ehjä, eli päädyt oli suoria ja lepäsi alhaalla "stopparia" vasten. Jousen toinen kierros alhaalta (joka ensimmäinen täysleveä) oli hieman kulunut, koska ottaa puristuessaan lautasen reunoihin.
Heilutin jousta jousilautasta vasten hieman eri kohtaan paremmin istuvaksi (Jousi on niin "lyhyt" että puristusvoimaa ei juurikaan ole iskarin maksimiasennossa, että pystyy voimalla kääntämään ilman puristimia, siis molemmat puolet ovat symmetrisiä tässä suhteessa, kuten pitääkin).
Vika korjaantui. .. Mutta alkoi muutaman kilometrin jälkeen taas, kun jousi haki "mieluisan" kohdan.
ehjiksi julistettuja osia
- Jousi 4kk vanha, pituus ja päädyt kohdallaan.
- jousilautanen/tolppa lähes ruosteeton.
- yläpään laakeri 4kk vanha.
- iskari 4kk vanha.
- Yläpään kumi on oikeassa asennossa, eli "näppylä" sisäänpäin.
Ideoita/kommentteja?
Jousi irti, puutarhaletkua reilu kierroksen verran jousen ympärille?
Tervaa/rasvaa lautanen täyteen?
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Re: Etupään ajoittaisen kolinan syy selvinnyt
Helsingissä Hakuninmaalla katsastusmies työntää kätensä aina jousen alapäähän ja etsii sitä pätkää ng900 9-3:stasupo kirjoitti:Ng900 ajoittain vaivannut etupään kolina, joka esiintyi ajoittain eritoten nopeissa ulosjoustoissa, on selvinnyt. Talvirenkaita vaihtaessani ajattelin tarkistella etupäätä vähän tarkemmin. Olin ajatellut tarkastella vasenta etujousta tarkemmin,koska kolina tuli niiltä seuduilta ja muillakin oli ollut jousimurheita.
Ja kappas! Mitäs sieltä löytyikään? 3/4 kierrosta jousen alapäästä viistosti poikki murtuneena. Jousen pala oli normaalissa ajossa ilmeisesti puristuksissa jousen välissä ja nopeassa ulosjoustossa pala liikkui ja aiheutti kolahduksen.
Mitä meinaatte, huomaako katsastusmies poikkinaisen jousen (siis alaalta 3/4 kierrosta),kun pitäis auto piakkoin katsastaa eikä kerkeäis korjata just nyt. Ite en ajossa ainakaan huomannu muuten kuin ajoittaisena kolinana.

Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Ei katsonut jousia, vaikka kiiltelivät tai paremminkin loistivat punaisena uutuuttaan. Varmaaankin huomasi että on madallettu, mutta ei ruvennut mitään kyselemään. Enkä sitten viitsinyt muutoskatsastaa, nuuka kun olin.
Ja alkuperäinen jousi oli ng900:sta tosiaan poikki, reilu 6cm, muistaakseni oikealta.
Ja alkuperäinen jousi oli ng900:sta tosiaan poikki, reilu 6cm, muistaakseni oikealta.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo
Nyt löyty toimiva rarkaisu toistaiseksi.
Syynä siis oli jousen toiseksi/kolmanneksi alimman kierroksen osuminen/hinkkaaminen jousilautasen reunaan oikeassa laidassa lokasuojan sisään katsottaessa kun auto on alhaalla, jolloin lautasen reunojen sisään mahtuu lähes 3 kierrosta jousta.. H&R:n jousta pystyy helposti siirtämään ruuvarilla kampeamalla auton nurkan ollessa ilmassa tuon noin 0.5cm laidasta laitaan jousilautasella.
"aikojen saatossa", eli 4kk aikan jousi oli kulkeutunut oikeaan laitaan (liekkö sitten auto nostellut tassua sisäkurveissa.. ja jousi hakenut "parempaa" paikkaa)
Korjausena kampesin jousen auton nurkan ollessa ylhäällä (takaisin?)vasempaan laitaan ja laitoin muutaman nippusiteen toiseen kierrokseen ja laskin auton alas. Nyt (toistaseksi) jousi ei kolise millään lailla ja nippusiteen eristävät jousen toisen/kolmannen kierroksen osumasta suoraan lautaseen.
Ehkä ideaalikorjausena olisi laittaa sopivan paksuista puutarhaletkua jousen 1-2 kierroksen matkalle, jolloin jousi keskittyisi, eikä pääsisi elämään "laidasta laitaan" ja estäisi 2/3. kierroksen jousen metallin osumisen jousilautasen metalliin.
Monissa mcpersson ratkaisuissahan käyetään "puutarhaletkua" alimman kierroksen päällä, ettei metallit ota vastakkain.
Hook
Syynä siis oli jousen toiseksi/kolmanneksi alimman kierroksen osuminen/hinkkaaminen jousilautasen reunaan oikeassa laidassa lokasuojan sisään katsottaessa kun auto on alhaalla, jolloin lautasen reunojen sisään mahtuu lähes 3 kierrosta jousta.. H&R:n jousta pystyy helposti siirtämään ruuvarilla kampeamalla auton nurkan ollessa ilmassa tuon noin 0.5cm laidasta laitaan jousilautasella.
"aikojen saatossa", eli 4kk aikan jousi oli kulkeutunut oikeaan laitaan (liekkö sitten auto nostellut tassua sisäkurveissa.. ja jousi hakenut "parempaa" paikkaa)

Korjausena kampesin jousen auton nurkan ollessa ylhäällä (takaisin?)vasempaan laitaan ja laitoin muutaman nippusiteen toiseen kierrokseen ja laskin auton alas. Nyt (toistaseksi) jousi ei kolise millään lailla ja nippusiteen eristävät jousen toisen/kolmannen kierroksen osumasta suoraan lautaseen.
Ehkä ideaalikorjausena olisi laittaa sopivan paksuista puutarhaletkua jousen 1-2 kierroksen matkalle, jolloin jousi keskittyisi, eikä pääsisi elämään "laidasta laitaan" ja estäisi 2/3. kierroksen jousen metallin osumisen jousilautasen metalliin.
Monissa mcpersson ratkaisuissahan käyetään "puutarhaletkua" alimman kierroksen päällä, ettei metallit ota vastakkain.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.