SAAB NG900:sen 94-98 Mittariston valojen vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Sipatti
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2011 13:51

SAAB NG900:sen 94-98 Mittariston valojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Sipatti »

On semmonen homma, että ei välttämättä kannata ihan suinpäin rynnätä tekemään...mutta viikonloppuna tuli tehtyä ja muutama vinkki tähän heille, jotka ovat aikeissa homman tehdä itse. Netissä on jossain kuvalliset ohjeet, mutta en tähän hätään löytänyt...kuitenkin löytyy, kun tarpeeksi googlaa...aikaa menee helposti riippuen tekeekö hyvin niin vaikka sanotaan n. 4 tuntia....merkkihuollon aikataulu 1h ;D
1. neg. akunkenkä irti
2 radio, kello/lämpömittariyhdistelmä lähtee helposti kun työntää vaan ohuet ruuvimeisselit reikiin ja hieman vääntää
3. ajovalokatkaisin + muut katkaisimet lähtee varovasti vetämällä....nyt kannattaa huomata että vaikka puhelimella kuvaa johdot mikä tulee millekkin katkaisimelle...itse en kuvannut ja näkeehän ne tietysti katkaisimen pohjien nastoistakin mikä on ollut missäkin
4. ratin ympäryksen muovit pois...kolmella ruuvilla kiinni TÄSSÄ YKSI KOHTA MIHIN KANNATTAA KIINNITTÄÄ HUOMIOTA....OTA ERITTÄIN VAROVASTI MUOVIT POIS KOSKA HALKEAA ERITTÄIN HELPOSTI ETUPÄÄN KIINNITYKSESTÄ...on mallia kerran kiinni ja ei kestä aukaista...mutta sieltä mittariston puolelta siis erittäin varovasti!
5. jos otat irti polkimien päällä olevan äänieristysmuovin...(helpottaa ehkä jonkin verran) ELÄ KISKO VÄKISIN ALASPÄIN KOSKA ON YLHÄÄLTÄ KIINNI SISÄÄN TYÖNNETTÄVILLÄ auto pituussuuntaan liikkuvilla sisääntyöntyvillä HAKASILLA JA NÄMÄ HALKEAA TODELLA HELPOSTI!
muovi on kiinni myös sulakerasian sisällä ainakin kahdella ruuvilla joten varovasti varovasti!
6. Fasten seat belt-valo kannattaa ottaa tässä vaiheessa pois ... mullahan sekiin tipahti kojelaudan sisään alas asti ja oli mielenkiintoinen kaivella se takaisin...ei ole välttämätön irrottaa?...samalla tietysti vielä hätävilkkukatkaisin pois johdoistaan joka lähtee helposti
7. irrota kojelaudan ruuvit...yksi ruuvi VALOKATKAISIJAN ALLA piilossa ja yksi piilossa ajovalojen säätöpotikan alla...myös mittariston päällysmuovissa kaksi ruuvia...ja kolmella ruuvilla radion ja lämpomittari/kello hässäkän alta. Mittariston yläpuolisia peltivastakappaleita kannattaa varoa takaisin laitettaessa, kun työntää paneelia takasin jäävät helposti kaniin...itse kojelauta on hieman liimalla tiivistetty ja vielä peltiklipseillä kiinni joten todella varovainen pitää olla...kanita ensin yläkulmista...alhaalla on paksuja muoveja ohjaamassa joten ei lähde alhaalta vetämällä mihinkään.
Itse mittaristo irtoaa helposti kulmistaan neljällä ruuvilla ja mittaristossa ei mitään nopeusmittarin vaijjeria ole vaan on helppo irrotella vain kolme töpseliliitintä yläkulmissa
8. Mittariston valot on erittäin selkeästi merkitty takapuolella joten tästä eteenpäin homma onnistuu helposti...?
9. vie merkkihuoltoon :D
Niin netissä peloteltiin että tuuletussuuttimet jotenkin hajoavat jos ne otetaan pois paikoiltaan....ei ainakaan minulla hajonnut mihinkään vaan pysyivät helposti kasassa ja menivät "itsestään" letkujen päihin kasatessa kojelautaa...varmaan eri vuosimalleissa voi sitten olla eroja?
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Re: SAAB NG900:sen 94-98 Mittariston valojen vaihto

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

http://photo.platonoff.com/Auto/2005110 ... t_Cluster/

Muutaman kerran harjoittelun jälkeen se tunnin vaihtotyö ei kuulosta lainkaan epärealistiselta. Oli meinaan joskus mittariston takapaneelissa vikaa ja tuli jumpattua sitä irti ja takaisin. :D

Akunkenkää ei tarvitse irroittaa. Älkää pistäkö virtoja päälle kun mittari on irti. Airbagin varoitusvalot syttyy ja niitä ei saa pois kuin Techillä. Kokeiltu on :D
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
Vastaa Viestiin