Apurungosta
Re: Apurungosta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 98#p657998
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=98331
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=98331
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Apurungosta
Kiitoksia vastauksista. En ole ihan 100% varma, mutta eikös tuossa apurungon takimmaisessa pultissa ole kierteet vasta itse rungossa? Eli samalla pultilla menee tukivarsi ja apurunko runkoon kiinni. Tuossa ah79 tapauksessa oli ilmeisesti kyse tuosta tukivarresta jossa on myös pallonivel?
Vesa67 tarjoutui lähettämään tarvittavan pultin, kiitos siitä!
Päivitän tänne sitten ku apurunko on irti että mitä sieltä on sitten korkannut.
Vesa67 tarjoutui lähettämään tarvittavan pultin, kiitos siitä!
Päivitän tänne sitten ku apurunko on irti että mitä sieltä on sitten korkannut.
Re: Apurungosta
Apurungon kiinnitykset (6kpl) koriin ovat aina korissa kiinni hitsatuilla vastamuttereilla.
Wis tuntee vian, että takimmainen apurungon vastamutteri irtoaa korin palkista sisäpuolelta. (kuten myös kierteiden korkkausen..)
Korjauksena on porata 3 reikää koriin noin 1cm (tms..) säteelle reijästä.
Näistä poratuista reijistä hitsataan reijistä näkyvä mutteri takaisin koriin kiinni.
Kannattaa vetää hitsattava mutteri jollakin pultilla ja holkilla kiinni pohjapeltiin hitsauksen ajaksi, että mutteri hitsaantuu tiiviisti pohjapeltiä vasten suoraan.
Kierre on sama kuin pyöränpulteissa, eli M12 1,5mm nousulla (normi M12 on 1,75 nousulla!)
Ko. korjaus edellyttää apurungon irroitusta, kun apurungon läpi on "hiukka" paha porata ja hitsata.
Takimmaisen apurungon kiinnityksen välissä on myös vinotukivarren pusla, eli voidaan puhua että myös tukivarsi on tuolla pultilla kiinni.
Yhden olen itse korjannut tähän mennessä tuolla lailla ja toimii.
ah79:n vaiva koski varsinaista tukivartta, joka on taas kiinni pelkästään apurungossa, eikä apurungon kiinnityksessä koriin..
Wis tuntee vian, että takimmainen apurungon vastamutteri irtoaa korin palkista sisäpuolelta. (kuten myös kierteiden korkkausen..)
Korjauksena on porata 3 reikää koriin noin 1cm (tms..) säteelle reijästä.
Näistä poratuista reijistä hitsataan reijistä näkyvä mutteri takaisin koriin kiinni.
Kannattaa vetää hitsattava mutteri jollakin pultilla ja holkilla kiinni pohjapeltiin hitsauksen ajaksi, että mutteri hitsaantuu tiiviisti pohjapeltiä vasten suoraan.
Kierre on sama kuin pyöränpulteissa, eli M12 1,5mm nousulla (normi M12 on 1,75 nousulla!)
Ko. korjaus edellyttää apurungon irroitusta, kun apurungon läpi on "hiukka" paha porata ja hitsata.
Takimmaisen apurungon kiinnityksen välissä on myös vinotukivarren pusla, eli voidaan puhua että myös tukivarsi on tuolla pultilla kiinni.
Yhden olen itse korjannut tähän mennessä tuolla lailla ja toimii.
ah79:n vaiva koski varsinaista tukivartta, joka on taas kiinni pelkästään apurungossa, eikä apurungon kiinnityksessä koriin..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Apurungosta
Kiitti Hook tuskasta.. ei kun tiedosta. Kuulostaisi ihan järkeenkäypältä että mutteri on korkannut kuin että tuo paksu pultti olisi mennyt poikki. Jos näin on käynyt niin onko heittää vinkkiä miten saan tuon pultin auki kun mutteri yläpäässä pyörii ympyrää? Laikata pultti poikki, pudottaa apurunko, hitsata mutteri takas kiinni ja repiä laikattu pultti irti ja uusi tilalle?
Tätäkö tää saabismi on..
Tätäkö tää saabismi on..
Re: Apurungosta
Koska pultissa ei enää ole merkittävää vetoa, niin lähtisin kokeilemaan pulttipyssyllä, kun isku on niin terävä, että irrallaan oleva mutteri ei välttämättä lähde pyörimään iskun mukana samassa tahdissa.
Jos ei tuolla lähde, niin sitten kanta rälläkällä pois, jotta saa apurungon irti ja sitten porailemaan & hitsailemaan muteria kiinni, kunnes pultin tyngän saa pyöriteltyä irti.
Lopullinen hitsaus ja uusi pultti paikalleen apurungon kera.
Jos ei tuolla lähde, niin sitten kanta rälläkällä pois, jotta saa apurungon irti ja sitten porailemaan & hitsailemaan muteria kiinni, kunnes pultin tyngän saa pyöriteltyä irti.
Lopullinen hitsaus ja uusi pultti paikalleen apurungon kera.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Apurungosta
Tästä on jo aikaa, mutta nyt muistui mieleen.. Hitsattiin tuo apurungon mutteri kiinni kuskin jalkatilasta käsin. Sai aika tarkkaan mittailla että onnistuttiin laikkaamaan pieni luukku oikeasta kohdasta. Onneksi meni ekalla yrityksellä oikein Eipähän tarttenut apurunkoa irroittaa. Kovin homma oli saada tarpeeksi jalkatilan mattoa pois tieltä.
Re: Apurungosta
Mulla kävi niin että oikealta puolelta irtosi kierre etuapurungon taaimmaisesta kiinnityspisteesttä. Itsekin mittailin että sen pääsisi hitsaamaan jalkatilan kautta, kunhan ensin tekee huoltoaukon. Katsotaan huomenna miten tämä onnistuu. Koitan muistaa ottaa pari valokuvaa projektista...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Apurungosta
Saabin virallinen ohje on tehdä 3 5.. 8mm reikää korin reijän ympärille alapuolelta noin 1cm päähän ja niistä hitsataan vastakappale takaisin koriin.
Tämä tietty edellyttää että apurunko on irti.
Tämä tietty edellyttää että apurunko on irti.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Apurungosta
Kierreosa löytyi jalkatilan kautta, se oli irti pellistä ja pultti väärällä kierteellä. Valitettavasti kierre oli sen verran huono, että päädyimme hitsaamaan alkuperäisen mutterinkaltaisen tilalle M12 laippamutterin ja samalla kierre vaihtui M12X1.5:stä M12X1.75:teen.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02