Apurungosta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Apurungosta

Viesti Kirjoittaja J8 »

Asensin kesällä autoon clampin, uretaanipuslat eteen ja eibachin jouset. Nyt aloin sitten vielä viimeiseksi asentamaan uudet iskarit eteen ja uudet raidetangon päät+ kallistuksenvakaajan päät. Raidetangonpäät siksi, koska auto alkoi nyt syksyllä puoltamaan oikealle. Testailin kuitenkin vanhoja raidetangonpäitä ruuvipenkissä ja vaikuttivat olevan ihan kunnossa. Koska kaikki etupään osat on uusittu tai todettu kunnossa oleviksi niin seuraavaksi sitten pyörien suuntaukseen kun saan etupään takas kasaan.

kysymys:
Voiko apurunkoa OG9-3:ssa sen kummemmin säätää? Kesällä mulla oli hetken alla 18R/225/45 renkaat ja silloin linkkuun laittaessa otti rengas vain oikealta edestä pyöränkoteloon kiinni? Tuo viittaisi siihen että apurungossa on heittoa tai sitten joku pyöränkotelon muovi on hieman eri mallinen toisella puolen.

Eli kun menen pyörien suuntaukseen, niin pyydänkö:

a) suuntaamaan ensin apurungon ja sitten aurauskulmat

b)Tarkistan vaan itse apurungon kiinnitysten oikeat momentit ja vien sitten aurauskulmien säätöön

c) Luovuta jo, ei tästä hyvää saa..

Niin ja minne kannattaa Oulussa viedä suuntaukseen näin renkaanvaihto sesongin aikaan? Ei tartte olla halvin, kunhan tulee hyvä.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Apurungosta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Apurungon etummaisten pulttien reiät on sen verran väljät että sopivasti vinoon vetämällä ne sangat saanee hieman eri paikkaan kuin alunperin. Mutta ei siellä mitään hallittua säätöä ole.

Ongelmahan tuossa on se että jos nykyisillä pulttiasetelmilla säädätät kulmat ja sen jälkeen avaat apurungon jotain remppaa varten taas etkä saa pultteja samoihin paikkoihin niin kyllä sinne eroa tulee. Yritän itse aina aisojen etureiät laittaa vanhoille paikoille.

Sisälokasuojien täydelliseen symmetrisyyteen en usko, ihmehän se olisi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Apurungosta

Viesti Kirjoittaja upi »

Säädä iskarien yläpäistä molemmille puolille samat Camber-kulmat, sillä tarpeen
vaatiessa kolmea tuen reikää kannattaa viilata pitkisi sivusuunnassa.

Katso allaoleva vihreällä korostettu teksti.




Alustan säätöjen vaikutus ajo-ominaisuuksiin.


Camber-kulma

- Tärkein renkaan kaarrepitoon vaikuttava säätö.
- Negatiivinen camber : sivuvoima kääntää rengasta sisäänpäin ja päinvastoin
- Kulma muuttuu sisäänjoustossa yleensä negatiivisemmaksi.
- Pito on paras kun ulkokaarteen puoleinen rengas on pystyssä täydellä korin kallistumalla.
- Lopullinen säätö koeajamalla ja rengaslämpömittarilla.


Jos autossa on erisuuret camber-kulmat eri puolilla, puoltaa se suuremman (positiivisen) camberin puolelle.

Caster-kulma ja jättämä

- Tärkein suuntavakavuuteen vaikuttava säätö
- Positiivinen casterkulma
+ vähäisin ohjausliikkein suoraan
+ palauttaa voimakkaasti kaarteen jälkeen
+ parempi ohjaustuntuma sivuttaisvoimista
+ ulomman pyörän sortokulman pieneneminen
- ohjausvoiman tarve kasvaa
- voimakkaat iskut ohjauspyörään
- puoltaminen sivutuulessa ja kaltevalla tiellä

Normaalisti kulma on välillä +1 ja – 5, yli 10 myös käytössä
Voidaan käyttää myös hieman toisistaan poikkeavia castereita, auto pyrkii kääntymään negatiivisemman casterin puolelle ( voidaan käyttää tiekallistuman aiheuttaman puoltamisen korjaamiseen ja radalla jos toiseen suuntaan on enemmän kaarteita. )
Ojaan päin puoltamista voi kompensoida pienentämällä kuskin puoleista casteria (max ero 0,5°).

Olkapoikkeama

Olkapoikkeama on auton kääntyvän pyörän keskilinjan ja ylä- ja alapallonivelten läpi kulkevan linjan välinen etäisyys maanpinnalla edestä päin katsottuna. Olkapoikkeama on positiivinen, jos pyörän keskilinja on ulompana kuin ylä- ja alapallonivelten kautta kulkeva linja. Olkapoikkeaman suuruus vaikuttaa auton ohjausgeometriaan. Yleensä positiivista olkapoikkeamaa pidetään parempana ja turvallisempana.
Olkapoikkeamaan vaikuttavat mm. olkatapin kallistuma edestä päin katsottuna sekä renkaan leveys ja offset.

Olkapoikkeama on negatiivinen jos kääntoakselin ja tien leikkauspiste on renkaan kosketuskeskiön ulkopuolella.
Jarrujen puoltaessa voimat osaksi kumoutuvat ja puoltaminen pienenee.
Olkapoikkeaman pienetessä negatiiviseen suuntaan kääntämiseen tarvittava voima pienenee ja iskut ohjauspyörään heikkenevät.
Pienenee positiivisemmalla camberilla

Auraus

Auraus positiivinen, haritus negatiivinen
Aurauksen säädöllä korjataan muiden säätökulmien aiheuttamaa puoltamista ja renkaan epätasaista kulumista.
Suurentaminen (+) parantaa suuntavakavuutta ja muuttaa hallittavuutta aliohjaavampaan suuntaan.

Aurauksen laskukaava erikokoisille pyörille
Uusi = alkuperäinen mm x (uusi halkaisija/vanha halkaisija)

Ominaisauraus/jousitusauraus
Aurauskulman muutos sisään ja ulosjouston aikana
Johtuu raidetangon ulko- ja sisäpään korkeusmuutoksista toisiinsa nähden.
Pyrittävä saamaan mahdollisimman pieneksi, yleensä ongelmana jos autoa on madallettu.
Ohjausvaihdetta siirrettävä.

Yli- ja aliohjautuvuus

Aliohjautuvuus, auto kääntyy ratin asentoa vähemmän (puskee, etupyörät luistaa)
Suuntavakaa ja ennakoitava
Takarenkaiden pitokyky huono, kaarrenopeus pienenee

Yliohjautuvuus, auto kääntyy ratinasentoa enemmän (takapyörät luistaa, spinnaa)
Huonommin ennakoitava
Taitavalle kuljettajalle nopeampi

Säätödiagnoosi

Epävakautta suurissa nopeuksissa :
Caster pieni
Auraus pieni
Väärät rengaspaineet
Iskunvaimentimet vialliset tai väärin säädetty. (Iskunvaimennus aina suhteessa jousien jäykkyyteen säätö pehmeästä kovempaan, oikea säätö on se jolloin pehmeimmällä säädöllä saadaan paras renkaan kontakti rataan/kierrosaika. Molempiin suuntiin säädettävä iskunvaimennin on paras)

Teho ei siirry kunnolla rataan (takaveto) :
Takajouset liian jäykät
Takakallistuksenvaimennin liian jäykkä
Takaiskunvaimentimen sisäänjousto liian jäykkä
Etuiskunvaimentimen ulosjousto liian jäykkä
Liian vähän takasiipeä

Huono jarrutusteho :
Kova jarrupalan materiaali
Väärä jarrujen tasapaino
Ylikuumeneminen
Jäykät jouset
Takana liian pieni ulosjoustovara
Korjaus :Lievemmät etujouset, pehmeämpi etupään sisäänjousto.

Renkaat kuumenevat liikaa :
Liian pienet paineet
Pehmeä seos
Liikaa siipeä
Jarrujen jäähdytys huono
Eturenkaat kuumenevat liikaa
Jarrujen etupainoisuus
Väärä auraus

Iskunvaimennuksen säätö (mistä aloittaa)

Perussäädöt
Katukäyttö 60% sisään / 40% ulos
Rata-ajo 50% / 50%
Kiihdytys 40% / 60%

Liiallinen korin kallistelu sisäänjoustossa
Sisäänjoustoa jäykemmälle
Vähentää myös niiaamista jarrutuksessa
Haittana korin äänet kovenevat
Liialllinen korin kallistelu ulosjoustossa
Ulosjoustoa jäykemmälle
Vaikuttaa eniten painon siirtymiseen jarrutus / kiihdytys / kaarre tilanteissa.
Jos ajoneuvon painonsiirtymä / kallistelu tapahtuu äkkinäisesti tai heilahtelu jatkuu toistuvana, jäykistä ulosjoustoa.
Ei vaikuta painon siirtymään pitkään kestävässä kaarteessa.

Jousitus pohjaa, kaarre / jarrutus / kiihdytys
Sisäänjoustoa jäykemmälle
Jos jousitus pohjaa silti pitkässä sisäänjousto-tilanteessa niin jousta on jäykennettävä.

Aliohjautuminen tasakaasulla
Sisäänjoustoa jäykemmäksi takana, lievemmäksi edessä
Pientä määrää aliohjautumista pidetään helpoiten hallittavana ja vähentää spinnauksen riskiä.

Yliohjautuminen tasakaasulla
Sisäänjoustoa jäykemmäksi edessä, lievemmäksi takana
Lisää spinnauksen riskiä. Yliohjautuvaa alustasäätöä
ei kokemattomille ajajille.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Apurungosta

Viesti Kirjoittaja J8 »

Kiitos vastauksista.

Hyvä idea tuo yläpään kiinnitysreikien muokkaus camberin säätämiseksi. Jätän kuitenkin sen tältä syksyltä väliin, kun toisen puolen kerkesin jo laittaa kasaan. Ei huvita enää alkaa purkaan tuossa taivasalla :)

Taidanpa vaan kiristää tuon apurungon ja viedä suunnattavaksi.
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Apurungosta

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Toi kohta C on minun valinta. Mulla on alustaan lisätty melkein kaikki mahdolliset aftermarket palikat ja loput orkkis osat vaihdettu, mutta ei ajettavuus vieläkään vakuuta. Tämä auto on muuten tarkka kulmista, vasta kolmas suuntaaja sai minulla ratin suoraan ja puoltamisen pois. Ilmeisesti muut eivät vain osanneet, vaikka loppuraportissa kulmat olivat kohdallaan.

Nyt etupää vetelee/muljahtelee oudosti, taitaa väljän vetarin holkin seurauksena malja sisältä kulunut kuopille. Tavallaan auto menee suoraan, mutta varsinkin mottoritievauhdeissa joutuu ohjauksella varsinkin kurveissa koko ajan korjaamaan etupään levottomuuden takia.

Meinaan vaihtaa vielä uuden ohjausvaihteen, kun sais vaan hengen päälle. Katsois oliso sillä positiivisia vaikutuksia, tai ehkä tän auton alusta on vaan vitsi.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Apurungosta

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Kiitokset postista upi. Onko sinulla kokemusta noiden iskarin yläpään kiinnitysreikien viilaamisesta? Pysyvätkö yläkiinnitykset hyvin paikallaan, vaikka reikiä olisi laajennettu sivusuunnassa?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Apurungosta

Viesti Kirjoittaja upi »

Hyvin ovat pysyneet paikallaan ja reikien viilaaminen on helppo juttu.
Viilaamista varten tarvitsee ekana löysätä ne kolme mutteria ja sitten
nostaa vaikka halvalla Bilteman tai Motonetin ~19 eken nosturilla etupäätä ylös
hissun kissun ja samalla löysäilee muttereita, etteivät kerralla rojada paikaltaan.
Seuraavaksi, kun on onnelisesti saatu iskaritolpat riittävän alas, niin voi viilata
pyöreällä viilalla reiät pitkiksi. ( Ei kuitenkaan kannata viilata liikaa, sillä poterossa
rajallinen liikevara sivusuunnassa. Jos alustaa on laskettu, niin viilataan ulospäin. )

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ja kulmien säätöön, jossa mutskut
löysätään ja siirretään haluuttuun kulmaan ja kiristetään mutterit.

Lopuksi säädetään auraus.
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Apurungosta

Viesti Kirjoittaja upi »

Omasta kokemuksesta ainakin alusta on renkaille tosi ronkeli, eli hyvin toimivia ovat
olleet Nokian Z , Bridgestone turanza er300 ja huonoja Nokian V, sekä Michelin Pilot
joku, näillä aika rauhaton, vaikka samat vanteet ja kulmat ( Kokeilin uusia Nokialaisia peräkkäin ja valitsin Z:n)
Nämä kaikki Aeron 17 tuuman vanteilla ja koko 215/45 R17.
Leveämpää ei kannata laittaa ja vanteen offsettia ei ainakaan enempi, kuin
originaali Aeron vanteessa.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Apurungosta

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Alustaa on laskettu ja tarkoitus olisi saada negatiivista camberia lisää eli laajentaa reikiä sisäänpäin, arvausta onnistuuko?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Apurungosta

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

J8 kirjoitti:Asensin kesällä autoon clampin, uretaanipuslat eteen ja eibachin jouset. Nyt aloin sitten vielä viimeiseksi asentamaan uudet iskarit eteen ja uudet raidetangon päät+ kallistuksenvakaajan päät. Raidetangonpäät siksi, koska auto alkoi nyt syksyllä puoltamaan oikealle. Testailin kuitenkin vanhoja raidetangonpäitä ruuvipenkissä ja vaikuttivat olevan ihan kunnossa. Koska kaikki etupään osat on uusittu tai todettu kunnossa oleviksi niin seuraavaksi sitten pyörien suuntaukseen kun saan etupään takas kasaan.

kysymys:
Voiko apurunkoa OG9-3:ssa sen kummemmin säätää? Kesällä mulla oli hetken alla 18R/225/45 renkaat ja silloin linkkuun laittaessa otti rengas vain oikealta edestä pyöränkoteloon kiinni? Tuo viittaisi siihen että apurungossa on heittoa tai sitten joku pyöränkotelon muovi on hieman eri mallinen toisella puolen.

Eli kun menen pyörien suuntaukseen, niin pyydänkö:

a) suuntaamaan ensin apurungon ja sitten aurauskulmat

b)Tarkistan vaan itse apurungon kiinnitysten oikeat momentit ja vien sitten aurauskulmien säätöön

c) Luovuta jo, ei tästä hyvää saa..

Niin ja minne kannattaa Oulussa viedä suuntaukseen näin renkaanvaihto sesongin aikaan? Ei tartte olla halvin, kunhan tulee hyvä.
Autoa kolaroitu joskus? Ja siksi heittoa...
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Apurungosta

Viesti Kirjoittaja J8 »

Saabisti -77 kirjoitti: Autoa kolaroitu joskus? Ja siksi heittoa...
Jos haluaisi niin voisi tarkastaa, koska ollut ennen minua yhdellä omistajalla Saksassa ja omistajan tiedot on tallessa(ostettu tosin Saab-liikkeestä). Epäilen kuitenkin että on vaan joskus otettu kovempaa kanttarikontaktia, ainakin auton mukana tulleiden vanteiden perusteella :D
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apurungosta

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

toi "upi" :n posti muuten hyvä, mut aikas pitkälti tarkotettu takavetosiin?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Apurungosta

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Suosittelisin suuntaamaan sisälokarit ja tarkastamaan gummien ilmanpaineet.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Apurungosta

Viesti Kirjoittaja J8 »

Noniin..Palataanpa tähän aiheeseen. Kulmien säädönkin jälkeen ei ollut ohjaus toivotunlainen jotenka nostin auton ylös ja yksi apurungon/tukivarren pulttihan pyöri tyhjää.. eli oli mennyt poikki :evil: Auto on nyt pienillä talviunilla lämpimässä ja keräämässä inspiraatioita apurungon irroittamiseen ja asian korjaamiseen..

Löytyykö keneltäkään foorumilaiselta allaolevassa kuvassa (nro:20) olevaa pulttia ylimääräisenä? Tai tietoa mistä löytyy? Pcs:ltä en tosin ole vielä kysynyt.

Kuva
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Apurungosta

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kannattaa tarkistaa muuten kunnolla että se pultti on poikki. ah79 nimimerkillä oli apurungosta revennyt irti jonkun pultin kiinnitysmutteri, joka on apurungon sisällä jotenkin niin että sitä ei saanut kunnolla takaisin helposti hitsattua kiinni. Meni vaihtoon koko apurunko. Tarkemmin en tiedä minkä pultin kiinnike oli korkannut...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin