Ajatuksissa og9-3:n osto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mulla on tuo Tuplis-vanhus palvellut käyttöauton virkaa varsin hienosti, mutta nyt musta on alkanut tuntua siltä, että auto olisi jo hyvä päästää eläkkeelle. Huomasin tässä taannoin yllätyksekseni, että autolla, jonka oli tarkoitus olla lähinnä harrastekäyttiksenä, onkin parissa vuodessa tullut ajettua n. 45000 km. Työajoa tulee koko ajan vain enemmin, joten pakko se kait on hankkia uudempi kiesi arkiajoihin.
Aluksi ajattelin hankkia Alfa 156:n, kun mulla autohankinnoissa tunnepuoli on kuitenkin se määräävin tekijä :oops: Nyt kuitenkin muutaman Alfan nähneenä olen alkanut kallistua Saabin suuntaan käyttiksenkin suhteen. Nuo Alfat ovat olleet koriltaan aikas nuhruisessa kunnossa ja alfabbs:iä lukeneena olen huomannut, että aika paljon pahoja tyyppivikojakin noissa tuntuu olevan. Lisäksi Suomeen tulleet Alfat eivät ole mitenkään erityisen hyvin varusteltuja. Mä kun ajattelin, että Alfa olisi mulle jonkinlainen baby-Maserati mehevine V6:ineen, nahkasisustoineen ja ilmastointeineen. No, eipä ole paljoa tuollaisin varustein kyseisiä autoja Suomessa saatavilla...
Saabeja sensijaan tuntuu olevan hyvillä varusteilla varsin paljon esim. nettiautossa.
Mitäs kaikkea kannattaisi tsekata, kun menen 9-3:a katsomaan? Tänään kävin yhtä jo ihastelemassa. Kys. auto oli muuten oiken hieno ja siihen oli tehty paljon remppaa (alustaan, jarruihin yms.), mutta ilmastointi ei toiminut. Oli kuulemma joku magneettiventtiili rikki ja piti siksi vikinää -niinpä hihna oli vaihdettu lyhyempään ja ilmastointi tiputettu pelistä. Ettei kuitenkin olisi ollut kompura kärvähtämässä? Koskeeko ne koneen huohotusongelmat myös 9-3:a? Näkeekö sen jotenkin kätevästi päällepäin, jos huohotuspäivitys on tehty?
Mun työkaverilla on 9-3 SE ja sain ajaa sen kanssa pidempää matkaa tässä hiljattain. Muutenhan auto oli oikein mukava, mutta Tupliksen tunnokkaaseen ohjaukseen tottuneena uudemman Saabin ohjaus oli kuin kuminauhalla välitetty. Tällaisiahan nyt taitavat kaikki uudet autot olla, mutta ajattelin, että Sabassa olis sentään enemmin tuntoa.
Kertokaapa kokemuksia og9-3:n omistamisesta ja antakaa vinkkejä hyvän yksilön metsästykseen!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Kyllähän tolla ajelee kun tekee perus alustarempat (iskarit jouset puslat vakaaja). Muita kalliimpia remppoja DI-kassu bensapumppu kytkin laatikko. Alkaa olla siinä iässä jo noi autot että suurin osa sais olla tehtynä jos meinaa autosta paljonkin maksaa. Niin ja ne etuiskarintolpat ruostuu. Eipä siinä kummempaa osta pois jos hinta kohdallaan.

Huohotusongelmat koskee T7 koneita eli 2000 alkaen poislukien 2000 matalapaine punaisella DI kasetilla. Lisäksi kaikki Viggenit ovat T7.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja SS »

Tupliksen tunnokkaaseen ohjaukseen tottuneena uudemman Saabin ohjaus oli kuin kuminauhalla välitetty. Tällaisiahan nyt taitavat kaikki uudet autot olla, mutta ajattelin, että Sabassa olis sentään enemmin tuntoa.
No ei uusista autoista monikaan näin kuminauhamainen ole, eikä ole uudemmat Saabitkaan. On NG900 ja OG9-3:n ongelma pääasiassa. Tukivarsien puslat kuntoon ja clamppi tai uretaanipuslat hammastangon kumipuslien tilalle niin kyllä tuolla toimeen tulee.

Kun sen suojamuovin siitä moottorin päältä nostaa pois, näkee onko päivitys tehty. Jos öljyntäyttökorkin alle tulee sivulta letku, on oikea päivitys asennettu. Ilman päivitystä siihen täyttösuppiloon ei tule miltään sivulta yhtään letkua.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Edellä mainituista kalliita remppoja ovat oikeasti lähinnä kytkin ja laatikko, tosin lootaviat eivät ole virittämättömissä mitään kohtuuttoman yleisiä. Turbojakin menee joissain, toisissa ei; vapareissa tämäkään ei ole ongelma. Etutolpatkin menevät siihen kalliiden listalle, jos ei korjausholkkien hitsaamisella selviä; uudet tolpat n. 400€/kpl.
DI-kasetti maksaa varmaan jotain 250€ hujakoilla, Biltemastakin kuulemma saa halvemmalla, laadusta en tiedä. Motonet on kalliimpi kuin marmori klubialennuksilla, ja huonompi. Vaihtoon menee kahdesta kymmeneen minuuttia riippuen taukojen määrästä.
Bensapumpun vaihdosta selviää halvalla, jos ei pelkää leikata reikää takapenkin alle tai jos haluaa pudottaa tankin ensin pois. Itse ämpäriyksikkö (tankkiin upotettava) pumppuineen maksaa marmorilla useita satoja euroja, pelkän pumpun saa esim. Motonetistä à 88€ tai Hollannista yhtä aidon tilaamalla 60€ kotiin kannettuna. Vähän joutuu modaamaan ja säätämään ja tankin korkkia saa aikansa askarrella irti, mutta vaiva on sen arvoinen. Kokonaiskustannukset itse tehtynä alle 100€, huoltoon kiikutettuna varmaan 700 ei riitä.
Alustan on tosiaan syytä olla kunnossa, koska ikää tuoreimmillaankin on jo kymmenisen vuotta; aika ja kilometrit väsyttävät jouset, iskarit ja puslat. Jos alustaa ei ole rempattu koskaan, saa siihenkin latoa satasia tiskiin + tehdyt työtunnit.

Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että jokainen auto on tuossa iässä jo yksilö eikä kilometrit kerro oikeastaan mitään muuta kuin sen, kuinka paljon autolla on ajettu. Pikkuvikoja, sellaisiakin jotka jättävät auton tien päälle, tulee varmasti vastaan, mutta jos työkalut pysyvät kädessä ja omistat lehmän hermot ropaillessa, ei valinta ainakaan hirveän vikaan voi mennä.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja SS »

DI-kasetti maksaa varmaan jotain 250€ hujakoilla, Biltemastakin kuulemma saa halvemmalla, laadusta en tiedä. Motonet on kalliimpi kuin marmori klubialennuksilla, ja huonompi. Vaihtoon menee kahdesta kymmeneen minuuttia riippuen taukojen määrästä.
Biltemassa on vain punaista kasettia, Motonetissa mustaa 299e. Marmorilla hinta kyllä oli reilusti yli kolmen sadan, Länsiautossa taisi olla 360e kieppeillä jos en ihan väärin muista. Näin ainakin pari vuotta sitten.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

SS kirjoitti:
DI-kasetti maksaa varmaan jotain 250€ hujakoilla, Biltemastakin kuulemma saa halvemmalla, laadusta en tiedä. Motonet on kalliimpi kuin marmori klubialennuksilla, ja huonompi. Vaihtoon menee kahdesta kymmeneen minuuttia riippuen taukojen määrästä.
Biltemassa on vain punaista kasettia, Motonetissa mustaa 299e. Marmorilla hinta kyllä oli reilusti yli kolmen sadan, Länsiautossa taisi olla 360e kieppeillä jos en ihan väärin muista. Näin ainakin pari vuotta sitten.
Hyvä että korjasit. Itse en ole neljään vuoteen kyseistä osaa mistään edes yrittänyt ostaa, joten muistissa on vain muutaman vuoden takainen hintataso.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Tarkkaa tuo auton osto. Itse ostin edullisimman mikä kelpasi. Ei se halvin ollut, koska halusin se varusteet ja dieselin. No ilmastointi tietysti piti korjata, mittaristo valot, takajarrut, sumari oli ottanut yhteen koiran kanssa, SIIVOTON, saab-merkit eteen ja taakse, ym. Vielä pitää vaihtaa tuulilasi, uudet rek.kilvet, kässärin merkkivalo, ym pientä. Eli yli tonni on palanut rahaa oston jälkeen, mutta olen silti tosi tyytyväinen autoon.

Kai sitä huolellisella etsimisellä valmiinkin löytää, jos on aikaa hakea. Yleensä ehkä tosi vähän ajettu, tai sitten riittävästi ajettu. Uskon että 250tkm ajettu on se kallein, sen jälkeen menee muutama inhottavanpi osa, mutta enemmän ajetussa ne on jo tehty. Itsellä on 407tkm ajettu, ja täydessä tikissä. Og kolkki on varmaan huonoin saab ajaa, mutta kyllä sillä tiellä pysyy. On se kuitenkin saab, eikä muut olleet vaihtoehtoja.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Lisään aiempiin puheenvuoroihin vielä mahdollisiksi murheiksi ohjaustehostimen letkut ja ovilukot. Ostin autoni vähän vajaa 310 tkm. ajettuna ja nyt on mittarissa reilu 330 tkm. Vuotavan tehostimen kanssa meni ihmetellessä pari ensimmäistä kuukautta ja lukot tuli lopullisesti korjattua vasta viime viikolla. Muita isompia murheita ei ole ollut ja olen ollut valintaani tyytyväinen. Muoviosat, turvavyöt, ikkunahissit ym. alkavat olla tuon ikäisessä ja paljon ajetussa vähän förbi. Edellinen omistaja on joutunut kuittien mukaan tekemään jarruremontteja aika usein, en tiedä, miten kilometrejä on tuolloin kertynyt.

Minun autoni on virallisesti myynnissä, mutta tutkittuani mitä rahalla oikeastaan saa, en ole siitä oikeastaan enää hetkeen ollut luopumassa. Jos tulet setelitukun ja ruosteettoman MB 300d:n kanssa pihaan, niin voin harkita.

Suosittelen siis OG9-3:n omistamista, vaikka tonnari on kyllä mielestäni tyylikkäämpi ja tilavampi. Nämä ovat kuitenkin uudempia ja tavallaan "normaalimpia" autoja. Opelin kanssa yhteiset osat ovat halpoja.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Mataz »

En tiä miks tuota kolkin ajettavuutta aina parjataan? Vakioalustakin on omasta mielestä ihan ok kokonaisuus. Mukavuuspainotteinen, mutta tuon painoiseksi autoksi sillä kyllä pystyy taittamaan mutkaisellakin tiellä aika kovaa. Kaveri ei pysynyt mkiIV Golf GTI:llä perässä ainakaan kun joskus poikamaisesti vähän kokeiltiin. Tai sitten oon vaan parempi kuski ja taitaahan tuo voimankin puolesta viedä.. ;)

Näin siis olettaen siis että alusta on kunnossa vaikka vakio olisikin.

Talvellakin tuo tuntuu aika turvalliselta ajokäytökseltään, ja muistelisin että tuota ajettavuutta aikanaan mm. TM:n toimesta kehuttiin, sekä kesällä että talvella.

Vertailukohtiakin itseltä löytyy, pelkästään Saabeista 99,og900,9000,ng900, og9-5 ja 9-3 SS. Ja kyllä mä tuon rankkaisin jonnekin tonnarin ja SS:n väliin. Muistakaan merkeistä ei nyt äkkiseltään kirkkaasti parempia löydy. Yleisesti ylistetty Focus on kieltämättä etuvedoista ehkä makoisin ajettava. Vakio 15" rengastuksellahan nuo on kyllä aika mielenkiintosia ajaa, mutta itellä ainakin vaikutti todella positiivisesti siirtyminen 17" kokoon. Mut eipä silti, kyllähän tuohon on Konin setti itellekin tulossa, kun vaan löytyy aikaa/rahaa. Hyvääkin voi parantaa.

Toki silti radalle ottaisin kaverin kivikovalla alustalla varustetun Nissan 180SX:n. Mut hämeenkadun mukulakiville en sillä enää ikinä mene. Kerta oli liikaa mun häntäluulle. :D

Mut nää on näitä, toinen tykkä äitistä ja toinen tyttärestä. :mrgreen:
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Pienet näpertelyt auton parissa eivät minua haittaa, vaan menisivät lähinnä harrastuksen piikkiin -voisinpa niistä jopa nauttiakin! Pääasia olisi, että kori on hyvässä kunnossa ja että kutakuinkin kaikki toimii -suoraan ajoon kun olen autoa ottamassa. Projekteja minulla on jo ihan riittävästi, joten etsin nyt ihan oikeaa käyttistä.
9-3 on juuri sopivan kokoinen auto tarpeisiini. Isoa ja laajentuvaa tavaratilaa olen oppinut jo tupliksen kanssa arvostamaan. Ja autoon täytyisi sopia tarvittaessa muutama matkustajakin. Myös pidempiä matkoja tulee kuitenkin ajettua jonkin verran. Siksipä pienempää autoa ei oikein voi edes harkita. Joku Tonnarin alkaa sitten taas olla turha iso ja ehkä liian vanhakin.
Tuosta ajettavuudesta voisin sanoa sen verran, että jos olen tuolla vuoden -76 Tupliksella tähän asti pärjännyt, niin tuskinpa ongelmia tulee 9-3:n kanssa... Tuo ohjaus vaan oli niin kevyt ja tunnoton, että sen huomasi heti. Tuli muuten ihan äitin Ooppeli mieleen... Tupliksessa eniten ärsyttää jaykän taka-akselin ohajusvaikutus pitkittäisissä heitoissa esim motarilla. Kovempaa ajettaessa, ja etenkin kurvissa, akselin sivuttaissuuntainen liike saa auton inhottavsti kiemurtelemaan. Samoin sisämelu on vanhassa autossa aika puuduttavaa pidemmän päälle. Eli eiköhän 9-3:een sirtymisellä näihin ongelmiin tule suth huomattava muutos...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

NG900 ja OG9-3 eivät ole sisämelultaan ihan hiljaisimmasta päästä, mutta jos olet autoa koeajanut, olet asiasta varmaankin riittävän hyvän kuvan saanut. Paljon on vaikutusta rengasvalinnalla (koko ja malli), alustalla ja omalla kuuloaistilla. Pahimpia mölyjä voi tilkitä esim. Vibroplastilla.
Korin osalta mennään jälleen kerran yksilöeroihin. Ruoste on alustan osien (ne etutolpat) lisäksi ongelma mm. viisiovisissa takalokarien ovenpuoleiset saumakohdat, koristelistojen alla muhivat paikat sekä takaluukun alareuna. Mutta on niitä ruosteettomiakin noilta osin olemassa. Toki perus kiveniskemät konepellissä jne. ovat arkipäivää, mutta niin se on kaikkien osalta.
Takakontti noissa voi jonkin verran vuotaa, yleensä takavalojen tiivisteistä.

Alusta on makuasia. Orkkiksena se on monen makuun aika lulla eikä esim. turboversioissa ehkä täysin vastaa tehoja, mutta tiedän useita, joille tuo on juuri sopiva. En siis lähtisi mollaamaan vakioalustaa, mutta omaan makuuni se ei sovi.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Sisämelu ei jäänyt päällimmäisenä mieleen, vaan kyllä se oli tuo ohjaus, mikä kiinnitti huomion. Ehkä sitä alustaa voisi hissukseen tanakoittaa -ellei sellaisia toimenpiteitä ole autoon jo tehty. Mitään kivirekeä mä en kyllä halua eikä mulla ole aikeissa hankkia mitään älytöntä rengastusta tuohon. Ehkä jotkut orggisalut (max 16'') sopivan korkeilla renkailla voisin hankkia.
Tuli tuosta sisämelusta vielä mieleen, että olin hiljattain pomon Audi A6:n kyydissä -tällä kertaa takapenkillä. Renkaat jyrisivät siinä niin kovaa, etten meinannut millään saada etupenkkiläisten keskusteluista selvää!
Onkos nuo koristelistat miten kiinni? Meinaan, jos niitä välillä raksisi irti ja pesisi ja vahaisi myös sieltä alta. Korin kunto on mulla nyt ehkä tärkein ostopäätökseen vaikuttava asia. En millään jaksaisi alkaa paikkailla peltejä. Ehkä jotain ihan pientä enintään ja vain siinä tapauksessa, että auto ei ole metallivärillä maalattu.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kolkin ajettavuuttta huonontaa lähinnä ohjaus. Kovemmissa vauhdeissa se on sellainen tunnoton kumipallo, josta ei saa tuntumaa. Toinen on vetely urissa kiihdyttäessä. Ratti tempoo puolelta toiselle, eikä lopullisesta suunnasta ole varmuutta. Ei muuta vikaa. Pidän autosta tästäkin huolimatta, ja suosittelen käyttikseksi. Itse olen mukavuussyistä säilyttänyt 15' vannekoon, ja oma lastutettu dieselini on todella kiva ajaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja SS »

Ohjaukseen ja vetelyyn nimenomaan olisi helpoin parannus noiden hammastangon kiinnityspuslien vaihto uretaanisiin. Auttaa huomattavasti, etenkin sen oikeanpuoleisen purkkapuslan vaihto, homman tekee puoleen tuntiin vaikka parkkipaikalla. Vetelee tuo silti, mutta ainakaan 205 leveillä kumeilla ja 220hp tehoilla ei ole ongelmia. Vetelee tuo hieman jos on uraa, mutta ero kumipusliin on aika iso. Kapeammilla talvinakeilla tilanne on vielä parempi.
Onkos nuo koristelistat miten kiinni? Meinaan, jos niitä välillä raksisi irti ja pesisi ja vahaisi myös sieltä alta.
Kaksipuolisella tarralla, mutta eipä ruoste yleensä tuolta alta lähde kun siellä ei ole pellissä mitään reikiä ym. Takakaaren listan pätkän ympäristö sen sijaan kannattaa tutkia, siellä kun on peltien sauma sopivasti...

Edit: Omalla kolkilla ajettu nyt 142tkm ja itse olen ajanut tuolla 57tkm ajetusta asti. Ainoa tielle jättänyt vika on ollut bensapumppu. Lisäksi on vaihdettu alatukivarret (99e/kpl), bypass-venttiili ja ... Itse asiassa siinä ne sitten onkin. Lisäksi joitakin parannuksia, mutta ne on vapaaehtoisia ;)
Viimeksi muokannut SS, Ti Marras 01, 2011 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Ajatuksissa og9-3:n osto

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Sattuuhan nuita viallisia autoja monille ja muissakin merkeissä / malleissa ilman muuta.
Itse olen ollut todella tyytyväinen molempiin kolkkeihin. Aiempi og93 ja nykyinen aero. Toinen oli 168tkm ajettu ostettaessa, 30tkm kelkoin sillä ja toimi aina kuin unelma. Samoten nykyinen airo, 136tkm ajettuna ostin ja nyt 8tkm ajaneena todella tyytyväinen olen! Ei ole mitään mennyt rikki silleen että "VOI PRKL, nytkö se laukes"!!! Kaikki mitä on tehty / korjattu, on ollut vain "oman halun vuoksi" vaihdettuja osia (ja osa tietenkin pakollisia huoltotoimenpiteitäkin). Ja niihin kuuluu mm. tulpat, öljyt + suodattimet. Loput mitä on tehty, on tehty vain tehonlisäyksen takia.
Parannuksiahan sitten voi tehdä mielinpuolin niin paljon kuin lystää oman mieltymyksen mukaan.
Vastaa Viestiin