Moro!
vm-95 900s. Moottori sammui kesken suoran 60kmh nopeudessa. Sain ohjattua juuri bussipysäkille.
- startti toimii
- virrat toimii
- sulakkeet katsottu (katson huomenna uudelleen)
- yhden kerran lupasi hinaus-autoa odotellessa, mutta käden refleksi käänsi off asennon päälle
-puolan piuhan katselin että olisi paikoillaan.
Mikäs voisi olla vikana? Bensapumppu? Kampiakselin tunnistus hässäkkä, vai mikä?
Voisiko syynä olla kosteus? Viime viikolla pissapoikaa korjatessani kyllä roiskui nesteitä pitkin konehuonetta, mutta luulisi haihtuneen?
Kuka tommosen järkevään hintaan Vantaalla korjaisi?
Tuli vaan mieleen että, eikö bensapumppu yleensä oikuttele jonkun aikaa. Eli nyi ajettaessa, käy miten sattuu ja käynnisty hankalasti?
Tämä on kyllä lähtenyt käyntiin ihan ok, eikä mitään ko oireita.
Kiitos teille. Tänään testataan bensapumppu. Ääntä ei kyllä kuulunut kun käänsi vähän vaille starttia, ei edes vaikka oli bensatankin korkki auki ja mun korva kiinni siinä ja vaimo käänteli avainta.
Tosin kierroslukumittarikaan ei heilahtanut yhtään startatessa (pitäisikö tämän kertoa jotakin?)
Tänään vielä testataan pumppu bensalla.
Piti vielä kysellä tuon pumpun testaamisesta, että kuinka olette sen testanneet?
Onko mielipidettä sen suhteen, että onko varma merkki että vika olisi kampiakselin asentoanturissa, kulkisi käsikädessä sen kanssa, että kierroslukumittari ei liikahda yhtään startatessa?
Jos kampiakselin asentoanturi toimii, sen pitäisi starttauksen päättyessä (eli kun virta palautuu mittaristoon) heilauttaa kierroslukumittaria jonkun verran. Tästä en kuitenkaan itse uskalla vetää johtopäätöksiä, koska omassa tuo viisari ei heilahtanut lainkaan, mutta pumppu lähti silti käyntiin normaalisti. Bensapumppu itsessäänhän ei käynnisty startatessa, jos moottorilta ei tule kierrostietoa.
Testaus seuraavasti:
Sytytysvirrat päälle (eli ei starttausta, vaan avain ON-asentoon, jolloin sähköt kytkeytyvät päälle). Tässä vaiheessa pumpun pitäisi käynnistyä muutamaksi sekunniksi (5s?). Odota, että pumppu sammuu ja aloita starttaus. Jos pumppu ei käynnisty START-asennossa, tarkoittaa tämä sitä, että pumppu ei saa kierrostietoa. Jos pumppu ei käynnisty edes sytytysvirtoja kytkettäessä, se ei todennäköisesti toimi lainkaan.
Jos pumppu käynnistyy, mutta ei siltikään starttaa, voi vika olla joko bensalinjoissa tai esim. ecussa. Bensalinjat voi testata kaatamalla kaasuläppäkoteloon pienen määrän bensaa (nyt viksummat voivat korjata, tätä en ole kokeillut itse). Jos tämän jälkeen startatessa selvästi hörähtää, vaan ei jää käyntiin, on bensan saannissa vikaa, mikä voi jälleen viitata esim. bensapumpun tuoton puutteeseen. Jos tämä ei vielä auta, voidaan irrottaa esim. bensatukki suuttimineen ja katsoa, tuleeko niistä mitään ulos vai ei.
Helpointa on melkein kuitenkin vaihtaa bensapumppu etenkin, jos se on ennenkin vaihdettu yläkautta. Tällöin vaihto-operaatioon menee aikaa kannen avaamiseen käytetystä ajasta riippuen 15-30 min. Alakautta vaihtamista en kommentoi, kun en ole vielä näin tehnyt, mutta bensatankin tiputtamiseen menee oma aikansa.
Jos auto on tosiaan Vantaalla, voin tarjota apua bensapumpun vaihdossa, mutta mihinkään muuhun ei oikein kiinnostus riitä. Kampiakselin asentoanturia en ole vielä vaihtanut, joten siihen minusta ei ole apua. Bensapumpputapauksessa löytyy kuitenkin työkalu, jolla kansi aukeaa näppärästi ja säästää kirosanoja huomattavasti. Korvauksista ei tarvitse keskustella.
Nonni. Avattiin vähän koteloa konehuoneen puolelta, kaadettiin korkillinen bensaa ja sehän hörähti käymään.
Joten pumppuperäistä taitaapi olla vanhalla rouvalla.
Huomenna pumppu kauppaan ja vaihtohommiin.